Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sky_miss123 schreef:Beste mensen, ik ben mijn eerste paard verloren en mijn tweede paard is verkocht ivm heftige val. Inmiddels rijd ik alweer paard. En wil ik weer een nieuw paard. Alleen ik zit zelf midden in mijn opleiding dus heb niet genoeg tijd om een rijpaard vol op te rijden. Dus ik dacht misschien is een shetlander een leuk idee voor mij.
Weten jullie wat voor leuke dingen je allemaal met een shet kan doen?
xYaartje schreef:Ik ga wel mee met sherivey. Een shetlander kost in verzorging veel tijd, maar vraagt ook een heel ander management dan een groot warmbloed paard bijvoorbeeld.
Overigens. Qua boxdeuren en drinkbakken. Mijn pony's hebben gewoon een zwarte waterton in de stal staan. Daardoor kunnen ze gewoon drinken. Kunnen helaas niet over de staldeur kijken, maar dat is opzicht niet erg. Ze hebben gezelschap van elkaar in de stal en overdag buiten. Staan 24/7 samen.
De grootste zorg is dat je een Shetlander echt goed moet managen ivm hoefbevangenheid al snel op de loer kan liggen doordat ze aanleg hebben om snel te dik te worden. Hier weet ik (helaas) alles van ivm mijn 10 jarige Shetlander ruin Chronisch HB is.
Je moet ook maar net stalling vinden waar je een Shetlander dan ook goed kunt managen en de Shetlander in het management past. Bij mij in de omgeving is dat eigenlijk al bijna niet te vinden en ben dan ook onwijs blij en ongelooflijk dankbaar dat ik vorig jaar bij de fokker van mijn jaarling mini aan huis kwam te staan en dit jaar in het voorjaar te horen kreeg dat ik daar mag blijven. Ze zijn geen pensioenstal, maar het is een privé plek. Hier kan ik mijn beide pony's goed managen.
Is een jong veulen kopen dan niet een betere optie voor je? Die kun je nu in de opfok zetten en tegen dat je klaar bent met de opleiding kun je beginnen met inrijden (als het goed is) of wat anderen ook als optie geven een bijrijdpaard zoeken.
En wat doe je met de Shetlander wanneer je klaar bent met de opleiding? Moet die dan plaats maken voor een groter paard of schaf je dan nog een rijpaard aan en blijft de Shetlander?
Je koopt inprincipe een maatje voor het leven.