Shetlander kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Sky_miss123

Shetlander kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-24 22:49

Beste mensen, ik ben mijn eerste paard verloren en mijn tweede paard is verkocht ivm heftige val. Inmiddels rijd ik alweer paard. En wil ik weer een nieuw paard. Alleen ik zit zelf midden in mijn opleiding dus heb niet genoeg tijd om een rijpaard vol op te rijden. Dus ik dacht misschien is een shetlander een leuk idee voor mij.
Weten jullie wat voor leuke dingen je allemaal met een shet kan doen?

Dreamboy

Re: Shetlander kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 23:06

Mennen, grondwerk, lange teugelen, wandelen, fietsen, eigenlijk bijna alles wat je met een groot paard ook kunt doen, behalve erop zitten. Maar is het geen optie om een bijrijdpaard te zoeken tot je meer tijd hebt. Want ze mogen dan klein zijn, dat wil niet zeggen dat ze dan ook minder aandacht nodig hebben.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 23:07

Met een shetlander kun je alles doen net als met een groot paard. Behalve rijden.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 23:09

Sky_miss123 schreef:
Beste mensen, ik ben mijn eerste paard verloren en mijn tweede paard is verkocht ivm heftige val. Inmiddels rijd ik alweer paard. En wil ik weer een nieuw paard. Alleen ik zit zelf midden in mijn opleiding dus heb niet genoeg tijd om een rijpaard vol op te rijden. Dus ik dacht misschien is een shetlander een leuk idee voor mij.
Weten jullie wat voor leuke dingen je allemaal met een shet kan doen?

Je hebt een fb pagina met paarden die goed genoeg zijn voor nog wat rijden maar niet meer elke dag hoeven.

Het is een soort adoptie
Ik heb mijn knappe vos er ook vandaan

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

GabberGill @ [IM] [IM] Mijn Soulmate is er niet meer
Exploding Amiga B+11
Ziva Nanaya M1+2
Kenzo Ferrari Texel L2+1

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 23:10

Dat is allemaal erg persoonlijk, je kunt met een leuke makke shet ook voor de kar. Het is maar net of je ''de rest'' ook leuk genoeg vind voor vaak hetzelfde geld.
Maar is een bijrijd paard niet iets voor je? Evt halve stal. Mocht je angst hebben van je vorige val, dan is een shetlander misschien inderdaad leuk. :)

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.
Mijn paard heeft een snor.

Sky_miss123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-24 19:02

Dankjewel voor het meedenken allemaal!!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 19:13

Ik vind shetlanders heel geinig om naar te kijken, maar zou er geen voor mezelf kopen.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 19:22

Ik heb er ook over nagedacht. Uiteindelijk niet gedaan om de volgende redenen:
- Stalling; stel ik koop een shetlander, maar dan zit ik met de draden die op sommige stallen te hoog zitten;
- Gras, kan mijn pony op gras of wordt hij dan te snel te dik en bevangen?(ik zie shetlanders op gras staan wat super gaat, ik zie er die niet op gras mogen omdat...)
- Kost evenveel tijd, je bent dan wel geen tijd met rijden kwijt, maar verzorgen,bewegen etc.

Ik ben uiteindelijk voor verzorgpony's gegaan (toevallig ook een shet erbij ;) maar wel bij mensen thuis die het ook voor de pony's goed hebben ingericht.)
-

Equiresonance: Wellness voor paard en mens - Magneetveldtherapie

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 20:12

Bedenk je wel dat een Shetlander vaak andere problemen met zich mee brengt.
Niet op alle stallen kun je ze neerzetten, dit ivm management (weide/ voeren), maar ook bvb hoogte van de draden, boxdeur waar ze vaak niet over heen kunnen kijken en drinkbakken die vaak te hoog hangen.

Daarnaast kost een Shetlander ook veel tijd. Je kunt niet op hem rijden, maar hij moet wel voldoende bewegen om te voorkomen dat ie te dik wordt met alle gevolgen van dien.

:wave:

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 20:15

Je kunt toch gewoon een paard kopen en dan niet rijden?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 20:22

Als je geen tijd hebt voor een paard dan is het wellicht beter om te wachten tot je opleiding klaar is. Een bijrijdpaard is wellicht een betere optie in de tussentijd.

Over de IJssel

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 20:38

Ik ga wel mee met sherivey. Een shetlander kost in verzorging veel tijd, maar vraagt ook een heel ander management dan een groot warmbloed paard bijvoorbeeld.
Overigens. Qua boxdeuren en drinkbakken. Mijn pony's hebben gewoon een zwarte waterton in de stal staan. Daardoor kunnen ze gewoon drinken. Kunnen helaas niet over de staldeur kijken, maar dat is opzicht niet erg. Ze hebben gezelschap van elkaar in de stal en overdag buiten. Staan 24/7 samen.
De grootste zorg is dat je een Shetlander echt goed moet managen ivm hoefbevangenheid al snel op de loer kan liggen doordat ze aanleg hebben om snel te dik te worden. Hier weet ik (helaas) alles van ivm mijn 10 jarige Shetlander ruin Chronisch HB is.
Je moet ook maar net stalling vinden waar je een Shetlander dan ook goed kunt managen en de Shetlander in het management past. Bij mij in de omgeving is dat eigenlijk al bijna niet te vinden en ben dan ook onwijs blij en ongelooflijk dankbaar dat ik vorig jaar bij de fokker van mijn jaarling mini aan huis kwam te staan en dit jaar in het voorjaar te horen kreeg dat ik daar mag blijven. Ze zijn geen pensioenstal, maar het is een privé plek. Hier kan ik mijn beide pony's goed managen.

Is een jong veulen kopen dan niet een betere optie voor je? Die kun je nu in de opfok zetten en tegen dat je klaar bent met de opleiding kun je beginnen met inrijden (als het goed is) of wat anderen ook als optie geven een bijrijdpaard zoeken.
En wat doe je met de Shetlander wanneer je klaar bent met de opleiding? Moet die dan plaats maken voor een groter paard of schaf je dan nog een rijpaard aan en blijft de Shetlander?
Je koopt inprincipe een maatje voor het leven.

Instagram: yaraccnaturephotography
Wil je de avonturen van mijn pony's Asfaloth en Gimli blijven volgen? Dat kan op mijn insta account: yara_asfaloth_gimli

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 21:19

Er wordt vaak neergekeken op shetlanders, maar ze gaan over het algemeen net zo graag aan het werk als een rijpaard :j Ik denk dat je in jouw geval beter op zoek kan naar een bijrijpaard of op een manege kan gaan lessen. Of inderdaad uitstellen tot na je opleiding. Misschien heb je er dan met werken ook geen tijd of zin meer in

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-24 21:59

Ik heb met mijn rijpony's nooit zoveel lol en plezier gehad als met mijn shet. Heel NL ben ik rond geweest met d'r, je kan het zo gek niet bedenken of we hebben het gedaan.

Nadat ik angst had met rijden een shet gekocht omdat ik niet uit de paarden wilde en heb er echt geen seconde spijt van gehad.

insta cremello.ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

Sky_miss123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-24 17:37

xYaartje schreef:
Ik ga wel mee met sherivey. Een shetlander kost in verzorging veel tijd, maar vraagt ook een heel ander management dan een groot warmbloed paard bijvoorbeeld.
Overigens. Qua boxdeuren en drinkbakken. Mijn pony's hebben gewoon een zwarte waterton in de stal staan. Daardoor kunnen ze gewoon drinken. Kunnen helaas niet over de staldeur kijken, maar dat is opzicht niet erg. Ze hebben gezelschap van elkaar in de stal en overdag buiten. Staan 24/7 samen.
De grootste zorg is dat je een Shetlander echt goed moet managen ivm hoefbevangenheid al snel op de loer kan liggen doordat ze aanleg hebben om snel te dik te worden. Hier weet ik (helaas) alles van ivm mijn 10 jarige Shetlander ruin Chronisch HB is.
Je moet ook maar net stalling vinden waar je een Shetlander dan ook goed kunt managen en de Shetlander in het management past. Bij mij in de omgeving is dat eigenlijk al bijna niet te vinden en ben dan ook onwijs blij en ongelooflijk dankbaar dat ik vorig jaar bij de fokker van mijn jaarling mini aan huis kwam te staan en dit jaar in het voorjaar te horen kreeg dat ik daar mag blijven. Ze zijn geen pensioenstal, maar het is een privé plek. Hier kan ik mijn beide pony's goed managen.

Is een jong veulen kopen dan niet een betere optie voor je? Die kun je nu in de opfok zetten en tegen dat je klaar bent met de opleiding kun je beginnen met inrijden (als het goed is) of wat anderen ook als optie geven een bijrijdpaard zoeken.
En wat doe je met de Shetlander wanneer je klaar bent met de opleiding? Moet die dan plaats maken voor een groter paard of schaf je dan nog een rijpaard aan en blijft de Shetlander?
Je koopt inprincipe een maatje voor het leven.

Een jong veulen heb ik idd ook over na gedacht… alleen volgensmij liggen de kosten van de opfok best hoog… weten jullie of dat veel meer is als pensionstal? En nee als mijn opleiding klaar is dump ik de shet niet natuurlijk..

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-24 18:10

Ik betaalde voor opfok 210, voor pensionstalling zit ik tegen de 400

:wave:

Stp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-24 20:56

Met een beetje brave shet, het liefst eentje die gewend is om voor de wagen te staan, is het leuk om te gaan skeeleren

Met mijn supershet heb ik destijds vele kilometers afgelegd. Zijn kont was mijn rem

Dichtbij | Toegankelijk | Non-profit
Stichting Therapiepaardje Nederland
https://www.therapiepaardje.nl - info@therapiepaardje.nl

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie