Wat kost fokken nu daadwerkelijk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Wat kost fokken nu daadwerkelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-24 01:11

In het kader van : Ik ben wel benieuwd wat medefokkers kwijt zijn aan hun fokproducten dacht ik, laat ik een topic starten.
Echt gekozen voor een apart topic van het al bestaande Wat kost een paard nu daadwerkelijk, omdat ik dus benieuwd ben naar puur de fokkerij gerelateerde kosten, dus : Wat heeft het fokken van jouw veulen(s) jou gekost door het jaar heen :j

Wellicht ook goed om misschien bij mensen wat meer awareness te creëren wat het fokken van je toekomstige topper de fokkers nu daadwerkelijk kost en daarnaast ook voor mezelf om het eens allemaal goed op een rijtje te zetten.

Ik zal zelf de spits afbijten met veulen 1 van dit jaar (Gelijk de meest pijnlijke :+ )

Ukkie
Dekgeld : €850
Merriebegeleiding pakket : €200
Overige kosten merriebegeleiding (hengstig spuiten, etc) : €100
Eindscan voor gustverklaring : €25
Registratie stamboek + Paspoort KWPN : €179,95
Hoefsmid (tot op heden 3x bekapt) : 3x €35
Ontworming (volgens ontwormingsschema dierenarts ) : €27,50,€12,50, €17,50,€27,50
Enting 6 maanden influenza : €25
Dierenartskosten kliniek prematuur proces + longontsteking : €12.853 (auw :+)
Merriebrok (2 kg daags tot 6 maand, daarna 1/2kg voor Ukkie alleen) : €16,25 per zak , totaal tot nu toe kleine €300
Extra hooi hoogdrachtige merrie en veulen : 1 baal per maand ala €60 = €360
-------------------------------------------------
Totaal : €15.082,95
Inkomsten crowdfunding Ukkie : ongeveer €4000
Totaal correctie €11082,95

Ik ben benieuwd naar anderen :j Ik heb zelf de stalling van de merrie etc niet bij het proces meegerekend (we betalen €300 halfpension per maand) , anders zou er dus nog minimaal €3600 bij op komen :+

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 01:33

Tja da's heel verschillend :D Het ligt er helemaal aan hoe vaak je de dierenarts nodig hebt. De andere kosten zijn vrij standaard voor iedereen denk ik.

Ik heb 1 uitspatting gehad toen ik een pleegmerrie nodig had (pleegmerrie van de kliniek), die kostte mij in totaal ongeveer 5000,-. Daarbij kwamen dus nog de standaardkosten van dekgeld, insemineren, hoefsmid, voeren, papier aanvragen enz.

De 'goedkoopste' was mijn NMPRS. Merrie kocht ik drachtig en alleen een dierenarts nodig gehad net na de bevalling (was een red bag bevalling). Oh en natuurlijk daarna chippen, ontwormen, enten, stamboek enz. Maar die kosten heb je niet meegerekend in jouw berekeningen zie ik.

Mijn buurvrouw had eind vorig jaar een niet drachtige Welsh pony gekocht en die bleek toch drachtig te zijn. Kwam ze twee weken voor de bevalling pas achter. Bevalling ging volgens het boekje (een prachtig valk hengstje) en ze heeft geen dierenarts nodig gehad. Ze had alleen 1x kosten van scannen op dracht van € 25,-, en 2 weken merriebrok voeren. Papier kon ze helaas niet aanvragen omdat de vorige eigenaar niet me wilde werken.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-24 01:38

Chippen/enten en ontwormen etc zit zeker wel in mijn berekening, zie Ontworming volgens schema dierenarts en enten influenza :+
Chippen /dna check doet het stamboek bij registratie, dat zit dus bij de €179,95 in :j

Verder geloof ik niet dat de 'standaardkosten' voor iedereen gelijk zijn, hoefsmeden vragen al heel variabel, net als dierenartsen en bijvoorbeeld de balen hooi.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-24 01:44

Veulen 2 2024

Winston
Dekgeld : €800
Merriebegeleiding pakket : €200
Overige kosten merriebegeleiding (hengstig spuiten, etc) : €150
Eindscan voor gustverklaring : €25
Registratie stamboek + Paspoort KWPN : €179,95
Hoefsmid (tot afspenen 3x bekapt) : 3x €35
Ontworming (volgens onthedenwormingsschema dierenarts ) : €27,50,€12,50, €17,50,€27,50
Merriebrok (3 kg daags tot afspenen) : €16,25 per zak , totaal tot nu toe kleine €300
Extra hooi hoogdrachtige merrie en veulen : 1 baal per maand ala €60 = €300
-------------------------------------------------------------------
Totaal (exclusief stalling merrie) : €2144.95
Totaal (inclusief stalling merrie) : €5744.95

Afgespeend op 5 maanden en inmiddels bij de nieuwe eigenaren :o

Cioccolato

Re: Wat kost fokken nu daadwerkelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 07:51

Te veel

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 08:43

Ik vind dat je stallingskosten niet als kosten kunt rekenen. Die merrie moet je sowieso ergens onderbrengen. En of je nu een sportpaard hebt of een fokmerrie, dat maakt niet uit voor stallingskosten.

3kg merriebrok is ook wel erg veel per dag. Ik deed het met 1.5kg per dag. En je schrijft wat de brok kost. Maar je moet voor de juiste berekening het verschil nemen. Dus als je normaal brok voert van 14 euro per zak, dan is het verschil nog geen 3 euro per zak en dat zijn de extra kosten. Niet de gehele zak. Je moet rekenen wat je meer voert t.o.v. de merrie alleen.

Verder is merriebegeleiding een keuze, niet iedereen doet dat.

Ik heb 1 keer een veulen 'gefokt', oftewel iemand heeft er een hengst opgezet. Dat was 17.50 euro voor de scan van de dierenarts omdat ik vermoedde dat ze drachtig was omdat ze niet meer hengstig werd. Ik had wel 300 euro kosten bij het kwpn omdat het een niet geregistreerde hengst was en ik wilde de volledige afstamming op papier voor het B-register.
Verder nog kosten aan paspoort en chippen. Bekappen deed ik zelf. Ontwormen zelf kuren voor halen zonder mestonderzoek veearts (kan nog steeds), dan betaal je een 8 a 9 euro per wormenkuur, alleen de combinatiekuur is duurder. Inenten 60 euro per keer inclusief voorrijkosten (dus 2 keer inenten voor de basisenting). Ik was dus met een 500 euro wel klaar. Maar ik moest wel op de pensionstal na 6 maanden een stal voor het veulen gaan betalen. Eerste 6 maanden waren gratis. Ik heb hem afgespeend op 11 maanden, maar dat kwam omdat het een kerstveulen was. Geen begeleiding van de dierenarts gehad en het veulen is gewoon geboren, geen checks van dierenarts nodig.
Als alles dus goed gaat, en het dus net zo romantisch is als iedereen hoopt, dan vallen de kosten enorm mee. Dat geluk heb ik toen gehad.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 08:55

germie schreef:
Ik vind dat je stallingskosten niet als kosten kunt rekenen. Die merrie moet je sowieso ergens onderbrengen. En of je nu een sportpaard hebt of een fokmerrie, dat maakt niet uit voor stallingskosten.

Wij fokken thuis, dus geen pensionkosten, maar ik vind dat stallingskosten wel gedeeltelijk meegerekend mogen worden. Een merrie met veulen verbruikt meer bodembedekking dan een merrie zonder. Zeker de laatste paar maanden voor het afspenen. Dus meer stro/vlas/korrel of wat je dan ook gebruikt en meer afvoer naar de mesthoop.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 11:31

germie schreef:

3kg merriebrok is ook wel erg veel per dag. Ik deed het met 1.5kg per dag. En je schrijft wat de brok kost. Maar je moet voor de juiste berekening het verschil nemen. Dus als je normaal brok voert van 14 euro per zak, dan is het verschil nog geen 3 euro per zak en dat zijn de extra kosten. Niet de gehele zak. Je moet rekenen wat je meer voert t.o.v. de merrie alleen.

Ik heb 1 keer een veulen 'gefokt', oftewel iemand heeft er een hengst opgezet. Dat was 17.50 euro voor de scan van de dierenarts omdat ik vermoedde dat ze drachtig was omdat ze niet meer hengstig werd. Ik had wel 300 euro kosten bij het kwpn omdat het een niet geregistreerde hengst was en ik wilde de volledige afstamming op papier voor het B-register.
Verder nog kosten aan paspoort en chippen. Bekappen deed ik zelf. Ontwormen zelf kuren voor halen zonder mestonderzoek veearts (kan nog steeds), dan betaal je een 8 a 9 euro per wormenkuur, alleen de combinatiekuur is duurder. Inenten 60 euro per keer inclusief voorrijkosten (dus 2 keer inenten voor de basisenting). Ik was dus met een 500 euro wel klaar. Maar ik moest wel op de pensionstal na 6 maanden een stal voor het veulen gaan betalen. Eerste 6 maanden waren gratis. Ik heb hem afgespeend op 11 maanden, maar dat kwam omdat het een kerstveulen was. Geen begeleiding van de dierenarts gehad en het veulen is gewoon geboren, geen checks van dierenarts nodig.
Als alles dus goed gaat, en het dus net zo romantisch is als iedereen hoopt, dan vallen de kosten enorm mee. Dat geluk heb ik toen gehad.

Dit is nogal geromantiseerd. 1 keer een veulen gefokt.. dat is niet representatief voor fokkers.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 11:33

Cioccolato schreef:
germie schreef:

Dit is nogal geromantiseerd. 1 keer een veulen gefokt.. dat is niet representatief voor fokkers.

En wat staat er bij door mij geschreven? Juist, ik gebruik ook het woord romantisch. En ook dat ik geluk gehad heb. Dus het kan relatief goedkoop als je geluk hebt. Staat er allemaal. Ik weet ook wel dat het anders kan lopen, maar het hoeft niet overal zo duur te zijn als in de openingspost. En dat ik maar 1 keer een veulen zelf gefokt heb wil niet zeggen dat er geen kennis is. Ik heb meer dan 30 jaar bij diverse fokkers gelopen om paarden te trainen. En ook daar ging het meestal gewoon goed. Slechts 1 keer kwam de nageboorte niet af. De andere keren ging alles zonder veearts en zonder problemen.

Na het afspenen begint het pas, ik heb al een aantal paarden zien sneuvelen voordat ze 3 waren door pech, ongelukjes en dat soort dingen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 12:19

Hele tekst getypt en weg issie. :x :x Dus even wat korter:

IMO heb je vooral veel risico genomen germie. Merrie en veulen worden hier áltijd na gekeken na de bevalling en beide bevallingen zijn hier probleemloos verlopen. Ook altijd een antistoffen test hier. Zowel merrie als veulen worden even algemeen gechecked (hart, longen algemene indruk, temperatuur) Nageboorte wordt nagekeken of die er geheel af is en veulen wordt ook nog extra na gekeken of alle extremiteiten mooi correct er uit gekomen zijn. Als er correcties moeten gebeuren dan liever meteen.
1e veulen had ik de mazzel dat ik een gewonnen dekking kon over kopen. Eind totaal kwam op 680 euro incl paspoort en chip. Merrie heeft gelukkig sinds alleen nog maar de DA gezien toen ik haar liet insemineren.

tweede veulen was iets duurder. :+ drie pogingen nodig gehad dus 450 euro dekgeld + 180 euro verzendkosten (60*3) totaal DA (incl hengstig spuiten voor de laatste poging) was 600 euro. Muppet is gelukkig ook probleemloos en gezond ter wereld gekomen dus 90 euro inschrijving stamboek er bij... Chip ben ik nu even kwijt wat die kostte. :o Antistoffen test en algemene check up (dus een visite) kwamen op 90 euro meen ik.
dus dan kom je op 1410 euro. Wederom eigen stalling dus stallingskosten kan ik hoogstens tellen dat ik de stal geheel heb moeten uitmesten en voor 25 euro nieuw koolzaadstro in de box gegooid heb. (was drie jaar geleden nog een stukje goedkoper, nu zou ik eerder naar de 40 gaan voor diezelfde hoeveelheid.) Dus pak dat veulen twee om en bij 1500 euro gekost heeft. Opfok doe ik zelf dus dat vind ik moeilijk tellen gezien hij in wezen gewoon bij mij thuis staat. :+

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 12:33

Zo uit mijn hoofd alvast een overzichtje van mijn kosten omtrent het dekken/dracht proces. Dus nog exclusief kosten aan het veulen na geboorte.

Ponyveulen 1: 700 euro, natuurlijke dekking met cyclus die niet op gang kwam en 1 scan op dracht.

Ponyveulen 2: 660 euro, KI waarbij we gelijk bij eerste scan de dag erna konden insemineren en dit ook gelijk pakte, 1 scan erna op 18 dagen.

Mislukte poging 1: 1600 euro aan dekgeld, scannen en dierenarts interventie, pony niet drachtig gekregen.

Mislukte poging 2: >10.000 euro . Endeldarm beschadiging na scannen, merrie bijna verloren, heeft het na een maand kliniek toch overleefd. Niet drachtig.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 12:52

Ehm ja dit zijn gokjes hoor. Want ik weet de exacte prijzen echt niet meer :=

Veulen 1
Dekgeld : €750
Merriebegeleiding: €7.50 per dag incl scannen 25 euro per keer. 95 euro
Eerste keer niet drachtig dus 2x. Dan zit je op 190 euro
Scan voor dracht, kloppend hartje en gustverklaring : €240 (2x dracht gescant, eerste keer niet dragend)
Registratie stamboek, DNA onderzoek + Paspoort KFPS : 191 euro
Hoefsmid : 150 euro
Ontworming: uit mijn hoofd 3x ontwormd. 2x als veulen en een keer als jaarling. Rond de 100 euro
Enting 6 maanden influenza en de tweede enting : 110 euro denk ik
Merriebrok 2kg per dag: €16,25 per zak , 250 euro voor 5 maanden
Basisbrok 5 maand oud tm 16 maand : 165 euro
Totaal : 2149 euro
Verkocht als jaarling : 4000 euro
Winst : 1851 euro

Veulen 2, ongeboren, gust gebleven
Stalgeld en scannen : 190 euro (2x geprobeerd)
Thuis scannen op dracht: 120 euro
Bedrag aan hengstenhouder voor merrie die gust is : 250 euro
Totaal 560 euro

Veulen 3, ongeboren, gust gebleven
Stalgeld en scannen kliniek (diepvries) : 800 euro (2 pogingen)
Thuis scannen op dracht: 120 euro
Bedrag aan hengstenhouder gust : 250 euro
Totaal 1170 euro

Veulen 4
Dekgeld : €750
Merriebegeleiding: 180 euro
Scan voor dracht, kloppend hartje en gustverklaring : €180
Registratie stamboek, DNA onderzoek + Paspoort KFPS : 139 euro
Hoefsmid : 50 euro
Ontworming: uit mijn hoofd 2x ontwormd als veulen: Rond de 60 euro
Enting 6 maanden nvt ivm leeftijd
Totaal 1611 euro
Verkocht voor 6000
incl 700 euro voor transport waarvan 300 euro getankt, 400 euro
Winst 4789 euro

Dekgeld : €350
Merriebegeleiding: €7.50 per dag incl scannen 25 euro per keer. 95 euro
Registratie stamboek, DNA onderzoek + Paspoort Barock Pinto: 170 euro
Hoefsmid : 50 euro
Ontworming: uit mijn hoofd 3x ontwormd. 2x als veulen. Rond de 60 euro
Enting pas gedaan op 2 jarige leeftijd, nvt
Totaal 1155 euro
Nog in mijn bezit. Enkel kosten berekend als veulen

Veulen 5,ongeboren, gust gebleven
Geen dekgeld, jonge hengst
Enkel scankosten 240 euro

Veulen 6
Dekgeld : €1000
Registratie stamboek, DNA onderzoek + Paspoort KFPS : 229 euro
Hoefsmid : 70 euro
Ontworming: 2x als veulen. Rond de 60 euro
Enting 6 maanden influenza en de tweede enting : nvt ivm leeftijd
Totaal 1969 euro
Verkocht voor 6000 euro
Winst 4031

Veulen 7, ongeboren, gust gebleven
Dekgeld per sprong hengst 100 euro : 400 euro
Merriebegeleiding : 360 euro
Scannen op dracht : 120 euro
Totaal 880

Veulen 8
Dekgeld : €1000
Registratie stamboek, DNA onderzoek + Paspoort KFPS : 233 euro
Hoefsmid : 70 euro
Ontworming: 60 euro
Enting 6 maanden influenza en de tweede enting : nvt ivm leeftijd
Totaal 1973 euro
Verkocht voor 6500
Winst 4527

Veulen 9, ongeboren, gust gebleven
Dekgeld gust: 150 euro
Stalgeld incl scannen: 163 euro
Scannen op dracht: 60 euro
Totaal 373 euro

Al met al niet ontevreden. Geen gekkigheid meegemaakt met merrie zowel veulens. Geen extra kliniek kosten oid
Stro, hooi en ander brok voor merrie tijdens dracht niet meegerekend. Ook niet de standaard check van de dierenarts na geboorte. Ik weet zo niet wat die kosten zijn

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 13:04

Het veulen dat er nu in zit, zal iets duurder zijn, dan de 2jr die rondloopt.

Vroeger ging mn merrie naar de hengstenhouder en ging het vooral met schouwen en werd er alleen op dracht gescand en dan was het afwachten.

Nu scannen we en blijft mn merrie thuis. Vorige x was ze hengstig, zat er een heel mooi ei, is ze geinsemineerd, 2 dgn later ei gesprongen, op dracht gescand en later op hartslag.

Nu toonde ze moeilijk hengstig. We hebben dus wat vaker moeten scannen. Na insemineren op ei sprong, dracht en hartslag.

De merrie reken ik niet, want ik zou haar toch hebben en ze staat hier niet als fokmerrie. Dit is dan voor haar ook gelijk de laatste als alles goed mag gaan.

Ik heb beide keren niet de volle mep dekgeld hoeven te betalen. Wel de sprong, beiden dus 1x. Vorige keer wel een koerier en nu zelf gaan halen.

2jr geleden een merrie met veulentje erbij gekocht. Beiden moesten dus gevaccineerd, ontwormt, gecastreerd, een chip etc.

Ze staan voornamelijk buiten. Rond de bevalling wilde de merrie zelf graag op stal, dus we hebben een 3*5 stal. Maar die gebruik ik nu verder voor mn oude ruin. In principe evenveel kosten voor bodembedekking.

Of ik nou de ene zak voer koop of de andere merk ik ook niet zo. Veulen heeft zeker 10 maanden bij de merrie gedronken en je voert wel goed bij, maar niet extreem.

Ik heb een extra camera aangeschaft, maar die is sws wel fijn om erbij te hebben.

Wat de laatste 2 nu al ruim 2jr kosten reken ik niet. Anders hadden we op hun plek misschien andere paarden gehad en ze zijn beiden niet te koop.

De 2jr quarter kan wel een mooi bedrag opbrengen en dan maak ik zeker nog steeds "winst". Al vanaf geboorte biedingen gekregen die veel hoger liggen dan de kosten. EN, meneer had in mama's buikwinkeltje ook nog een leuk kleurtje gekozen, dus dat wil dan helemaal wel voor mensen.

In verhouding kost de shet me dan veel meer, want die zal nooit voor zo een prijs verkocht worden. Maar voor mij goud waard.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 13:24

Cioccolato schreef:
Te veel

Sommige dingen moet je ook gewoon niet willen weten. Het is een hobby en een hobby mag geld kosten.
Maar cavia’s houden is voor de portemonnee beter

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-24 13:30

mijn eerste veulen bij Smarti was niet duur.
Ik had de dekking gewonnen, dus alleen de dierenartskosten komen er dan bij. Dus dat was in totaal 4x scannen a 35,- per keer (op de kliniek).
Het was een natuurlijke dekking, dus pony weggebracht en er werden ook geen stallings/weide kosten berekend.

Camera was al aanwezig en qua spullen heb ik ook niet veel extra hoeven halen, mini halstertje kreeg ik kado :)

1 of 2 zakken merriebrok moet ik wel tellen.

De verdere stalling, inenting, hoefsmid en ontwormingskosten zou ik normaal ook hebben gehad, dus die tel ik niet mee.