Voor en nadelen stalmatten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chicken01

Voor en nadelen stalmatten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-24 10:46

Wat vinden jullie de voor en nadelen van stalmatten?
Voegt het iets toe voor het welzijn van je paard t/o een dik stro bed?

Flip00

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 11:45

Mijn paard heeft stalmatten en daar bovenop nog stro. Toen ik alleen nog stro had kwam het regelmatig voor dat hij onbewust een kale plek in zijn stal maakte waardoor hij direct op het beton lag en stond. Nu heeft hij af en toe nog steeds de neiging om zijn stal te verbouwen, maar zijn er geen kale betonplekken meer. Hij staat en ligt altijd op een dikke stalmat. Dat vind ik zelf een prettig idee.
In de winter trekt er ook minder kou door uit de grond.
Het enige nadeel aan stalmatten vind ik het leggen en het op maat maken van de matten, dat is een flinke klus. Je houdt ook altijd kieren tussen de matten waar viezigheid in gaat zitten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 11:46

Ten eerste je hebt stalmatten en stalmatten :)
1. volrubber matten zoals ze ook in koeienstallen gebruikt worden vaak voorzien van een grof en fijn raster
Afbeelding
Deze matten zijn hard en zijn hooguit bedoeld om een paard van het koude beton af te houden. Lekker liggen doen ze niet. Ze zijn ook niet vochtdoorlatend en behoorlijk zwaar.

2. korrelmatten, vaak 1x 1 mtr en 2 of 4 cm dik. De laatste met noppen
Afbeelding
Deze matten zijn hard en zijn hooguit bedoeld om een paard van het koude beton af te houden. Lekker liggen doen ze niet. Ze zijn wel vochtdoorlatend al moet je daar ook niet teveel van verwachten; een plas doet er ong. 15/30 min over om weg te lopen door het rubber. Zeker de 4 cm noppenmat is ook zwaar en niet erg handzaam.

3. puzzelmatten
Afbeelding
Deze matten zijn wat zachter en zouden ook drainerend zijn. Voordeel is dat ze minder wegen en dus handzamer zijn als je ze eens uit de stal wilt halen.
Je paard ligt er iig zachter op.

4. HIT-bed of Mayo-matras
Afbeelding
Dit zijn zachte matrassen waar een paard goed zonder bedding op kan liggen. Ze zijn sterk en slijtvast. Niet waterdoorlatend, dus een randje bedding wordt geadviseerd.
Ze zijn wel heel zwaar (zeker de HIT)

Het voegt imo zeker iets toe. Mijn paarden hebben geen last van kale hakken of andere doorligplekken, liggen niet op het kale/koude beton en je hebt minder bedding nodig.

Rubs

Re: Voor en nadelen stalmatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 13:01

Ik heb ze 1,5 jaar gehad, maar na mijn verhuizing naar een nieuwe stal ben ik er niet meer aan begonnen, vanwege de stank. Urine gaat er in zitten, en omdat ze op stelconplaten lagen kon dat niet weglopen. Er uit halen om te reinigen is geen optie, dat is veel te zwaar en te veel werk.
Je kunt ze, als je ze wilt, wel voordelig op Marktplaats vinden, ook zoeken bij speeltuintegels.
Nu heb ik voor een zacht bed een laag vlas en daarop een laag stro.