Management blessure paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chicken01

Management blessure paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-24 07:13

Mijn merrie is blessure gevoelig.
Ze heeft spat (beide benen). Daarvoor heb ik een fijne DA die ons helpt in het management en welzijn van de merrie.
Nu zou ze naar een andere stal lukken.
Zou daar in een kudde komen (staat nu alleen, ziet wel andere paarden) en in de zomer 24/7 buiten. Nu 's nachts op stal. Ik kan merken dat ik die verandering heel spannend vind en twijfel of ik daar goed aan doe met het oog op de blessures en blessure gevoeligheid.
Hoe kijken jullie daar tegenaan?
(Opmerkingen als: geef haar maar een spuitje hoeft niet, ik kijk echt wel naar haar welzijn en als het genoeg is is het klaar)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 07:45

Voor artrose is bewegen juist het beste,dus denk dat wat dat betreft het alleen maar goed is voor je paard.
Hier een oudje met artrose in spronggewrichten en die is veel beter als ze zomers 24/7 rond kan scharrelen.
Blessures kun je altijd krijgen toch, of ze nou ineen kudde staan of niet.

mce

Re: Management blessure paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 08:10

verandering van stal na half jaar evalueren dan pas kun je zeggen of het goed was, en dan nog is het nooit zeker

in een kudde kan er soms 'n snellere reactie nodig zijn, kan ze dat, hangt weer af van de oppervlakte van de wei en het aantal paarden wat in die kudde staat

blijven veel twijfeltjes, ook bij gezonde paarden

Elisa2

Re: Management blessure paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:03

In wat voor een stadium is de spat? Kan ze pijnvrij bewegen en snel genoeg wegkomen? Kan ze uberhaupt bewegen zonder dat de klachten erger worden?

Ik zou haar in ieder geval heel geleidelijk introduceren in de nieuwe kudde. Dus niet er bij gooien en ze zoekt het maar uit maar er eerst een tijdje naast zetten met een touwtje er tussen.