Wij hebben al jaren bamboe staldeuren maar ze zijn best vergrijsd.... er zit ook steeds een korstig groenig laagje alg op en ze zijn al met al bij lange niet meer zo mooi als ze waren helaas Heeft iemand wellicht een gouden tip waarmee ze behandeld kunnen worden om ze weer op te frissen / weer mooi bruin te maken?
Of gaat dat sowieso niet lukken en kunnen we beter gaan verven ofzo...? Ik heb geen idee hoe dat met bamboe werkt....
Nu:
Hoe ze waren:
Solleke_Noah
Geplaatst: 30-08-24 09:59
Ik zou zeggen eerst schuren, dan beitsen? Beits in de kleur die je de staldeuren wilt geven.
Schuren en in de lijnzaadolie zetten, 2 a 3 lagen met goede droogtijd er tussen. Dit kun je best jaarlijks herhalen. Lijnzaadolie doet geen aanslag op je portemonnee en hard goed uit.
Daarom moet je ook goed schuren en schoonmaken voor je gaat oliën en jaarlijks bijhouden, want alle afwerking slijt en als je het niet bij houdt komt de groen aan slag terug. Hoe langer je er niets aan doet des te dieper krijgt het de kans in het hout (of in geval van bamboe 'gras' ) te dringen.
Krijg je die groene aanslag er niet of met groene zeep? Dat werkt hier altijd als een tierelier. Even natmaken, goed inzepen en dan met een borstel boenen. Dan zou ik ze laten drogen, schuren en dan in de olie zetten.
Inderdaad eerst goed schoonmaken met sop en daarna schuren. De oude kleur zal je niet terugkrijgen, maar dan ziet het er in elk geval verzorgder uit. Voor het hout is het ook beter natuurlijk
pmarena
Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-24 14:41
Bedankt voor de tip, kan ik proberen! Ik krab het er meestal vanaf met een verfkrabber of rausen met een harde borstel.