Kudde rangorde hoe zit dit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emmaollie2

Kudde rangorde hoe zit dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 08:31

Hi allemaal!

Ik heb niet veel verstand van kuddes dus misschien kun jullie mij wat meer informatie geven. Gister heb ik mijn paard en haar vriendje (ruin) verhuisd naar een stal waar ze met drie andere merries komen en in totaal dus met 5. We hebben ze eerst even laten wennen in hun weiland met z’n tweeen en daarna is eerst de alfa merrie erbij gezet.

Hun alfa merrie is 11 jaar en die van mij 21. Overal waar die van mij heeft gestaan is ze eigenlijk meteen de alfa merrie geweest. De alfa merrie is even bij die van mij wezen snuffelen en wist niet hoe snel ze bij haar uit de buurt moest komen. Vervolgens zijn de andere 2 merries er 1 voor 1 bij gezet. De laagste in hun rangorde werd eigenlijk meteen door mijn merrie en ruin geaccepteerd en die stonden uiteindelijk de hele middag met zijn drieën. De andere “alfa” merrie en het vriendinnetje van de alfa merrie bleven echt aan de andere kant van het weiland en elke keer als die van mij er aan kwam met de andere twee renden ze heel hard naar de andere kant van het weiland.

Wat gebeurt hier nu precies en wat zegt dit over mijn merrie? Kan er nog veel veranderen? Of is het nu gewoon een kwestie van tijd dat de andere twee accepteren dat mijn merrie misschien wel de alfa is? Ik hoor graag wat jullie ervaringen en meningen zijn!

Mungbean

Re: Kudde rangorde hoe zit dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 08:38

Grote kans dat die 11-jarige gewoon domweg een paard met een grote bek is dat de kansen neemt die het ziet, maar niet perse een geboren leider is.
Mijn merrie neemt ook gelijk alles in als ze de kans krijgt, maar als er echt een leidende merrie met een natuurlijke uitstraling in de buurt is (waarvan er maar heel weinig zijn), dan weet ze dat meteen en zoekt de confrontatie niet op.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 08:50

Kudde ja jeetje. De een noemt de leider degene net de grootste bek de ander die gene die alleen met het draaien van een oor de boel kan toespreken.
Een kudde vormt zich in de loop van de tijd. En veranderd ook steeds mee.
Elke dag zal er toch weer gekeken worden hoe de pet er bij staat. Mega leuk te zien. Een nieuwe introduceren is ook een proces. De een doet dat op jullie manier. Of soms worden ze een aantal weken apart gezet zodat ze aan elkaar wennen.
De kudde blijft in beweging. Dat is het mooie aan een kudde observeren.

Afbeelding
Vanmorgen dacht de kleine witte in ene dat de grote eigenlijk achter hem het land op moest.
Afbeelding
Dat vond de grote echter niet. Hij gaat t vast blijven proberen

Veel plezier met je paardje op je nieuwe plek

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 09:42

Met merries kan het sowieso van dag tot dag verschillen.
Ene moment van de maand zwaan kleef aan, dikste maatjes en dan 3 dagen later oren plat en gillen.
Het blijft altijd weer fascinerend.

Sintara

Re: Kudde rangorde hoe zit dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 10:38

Het klinkt alsof ze elkaar prima respecteren, van afentoe naar de andere kant rennen krijgen ze niks. Dat komt denk ik echt wel goed..

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 12:16

Afhankelijk van de karakters kan het best wel even duren voor alles terug rustig wordt. Met mijn nieuwe paard heeft het zeker een maand geduurd. Hij was eerst laagst in rang en moest ver weg blijven. Ondertussen is hij middelste van de drie. Afwachten dus. In een zeldzaam geval lukt een samenstelling echt niet, maar dat heb ik nog niet vaak meegemaakt. Wel al veel kuddes gezien die niet harmonisch zijn. Maar dat komt vaak door een gebrek aan ruimte en voerplekken.