Wat te doen met paard dat geen rust vindt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Wat te doen met paard dat geen rust vindt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 09:24

Hoi allen,

Een paar maanden terug heb ik een topic gepost over mysterieuze wondjes op de benen van mijn paard. Door middel van een camera zijn we er achter gekomen dat dit zoals gedacht kwam door slaaptekort. Ze staat sinds een jaar 24/7 buiten, en blijkt daar niet te willen slapen.

We zijn meteen begonnen met het nemen van maatregelen in de hoop dat ze zou willen gaan slapen. We hebben een zachte ligplek gecreëerd, en toen dat niet werkte hebben we haar snachts toegang gegeven tot de wei. Helaas daar ook geen succes mee.

Omdat ze op stal wel altijd sliep, heb ik toch besloten haar snachts op stal te zetten als laatste redmiddel. Hier staat ze nu met een dikke laag zaagsel en meer hooi dan ze in een nacht op krijgt. Naast haar staat haar beste vriendje, die ook apart moet staan, maar dan om af te vallen. Gigi's stal is aan de onderkant dicht, en die van haar vriendje volledig open, omdat hij natuurlijk zoveel mogelijk moet bewegen. Als we ze beide open zetten eet hij natuurlijk haar hooi op, waardoor hij dikker wordt en zij nog meer afvalt.

Je voelt hem al aan komen natuurlijk, Gigi raakt in paniek zodra vriendje besluit naar de andere kant van de bak (waar de stallen aan grenzen) te wandelen en zij niet mee kan. Ze loopt rondjes, steigerd en schraapt met haar voeten tot hij weer binnen een acceptabele afstand komt. Wanneer hij in de buurt blijft durft ze overigens langzaam voorzichtig te gaan slapen.

Dit gedrag had ze op vorige stallen ook al, en hierdoor heeft ze een peesblessure opgelopen. Dit was voor mij eigenlijk de reden om haar 24/7 naar buiten te laten. Hier is ze wel constant rustig (maar niet rustig genoeg om te gaan slapen schijnbaar).

De enige optie die ik nog zie is verhuizen, maar ik heb geen garantie dat het daar beter is natuurlijk. Ook moet ik deze paarden die heel close zijn geworden uit elkaar halen en is het überhaupt niet te doen om in deze omgeving een stal te vinden waar ze buiten komen (hier heb ik ook een jaar naar moeten zoeken).

Wat zouden jullie doen in deze situatie? Ik heb het idee dat er geen goede optie meer te vinden is. Of denken jullie dat de paniek wellicht af zal nemen als ze door krijgt dat vriendje snachts altijd wel terug komt? (Dit was pas de tweede nacht dat ze zo stond)

Ibbel

Re: Wat te doen met paard dat geen rust vindt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 09:33

Vriendje 's nachts ook gewoon op stal met de deur dicht? Zoveel zal dat scharrelen 's nachts qua afvallen echt niet opleveren. Iedere dag een half uur onafgebroken draf en galop aan de longe doet een hoop meer.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 09:34

Waarom maak je de ruimte voor vriendje niet (veel) kleiner zodat die in zicht blijft?
Afvallen door rondlopen kan overdag toch wel

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 09:35

Ibbel schreef:
Vriendje 's nachts ook gewoon op stal met de deur dicht? Zoveel zal dat scharrelen 's nachts qua afvallen echt niet opleveren. Iedere dag een half uur onafgebroken draf en galop aan de longe doet een hoop meer.

Dat zou inderdaad handig zijn, maar het vriendje is helaas niet van mij, dus daar heb ik helaas weinig invloed op. Probeer het wel voorzichtig te opperen bij de eigenaren.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 09:38

Werken aan verlatingsangst. Er zijn wel gedragstrainers die daar wat mee kunnen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 10:38

Oja nog een aanvulling: gisteren heeft ze sinds we het bovenluik open hebben gemaakt de hele nacht rust gevonden ook als vriendje verderop stond. Vannacht kwam ze (waarschijnlijk voor het eerst in een tijd) in een vrij heftige rem slaap terecht, waar ze behoorlijk van schrok en sindsdien mag vriendje niet meer te ver weg staan van haar. Alsof ze zich toch te kwetsbaar voelde tijdens haar slaap.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 11:22

Het is heel logisch dat ze zich niet veilig voelt om te gaan slapen. Want haar vriendje moet over haar waken als ze gaat liggen en als hij weg loopt is ze in een kwetsbare positie zo liggend.
Het enige wat ik kan bedenken, is dat ze niet alleen achter moet blijven.
Eigenlijk is het afwijkend gedrag van de pony want hier blijft er altijd iemand op wacht.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 11:34

MirandaMalik schreef:
Het is heel logisch dat ze zich niet veilig voelt om te gaan slapen. Want haar vriendje moet over haar waken als ze gaat liggen en als hij weg loopt is ze in een kwetsbare positie zo liggend.
Het enige wat ik kan bedenken, is dat ze niet alleen achter moet blijven.
Eigenlijk is het afwijkend gedrag van de pony want hier blijft er altijd iemand op wacht.

Het zijn niet veel momenten dat hij echt weg loopt. Alleen als hij wil drinken, liggen of kijken bij de pony's (die staan aan de andere kant van de bak nog op het paddock)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 11:59

Ibbel schreef:

Dit zal toch het enige zijn wat op korte termijn gaat werken.
Voor dat beetje scharrelen hoeft die eigenaar het inderdaad niet te doen.
Beetje flauw ook dat ze niet met je mee willen denken....

Ja 24/7 s mooi voor paarden, maar niet voor allemaal.

Als (stal) eigenaren hier niet aan mee willen werken zit er niet veel meer op dan te verhuizen

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 12:03

Verhuizen lijkt mij ook de optie. Heb sowieso een slecht gevoel bij een plek waar het pas zo laat opvalt dat een paard niet ligt. Ik zou toch wat meer zorg vewachten, kost misschien wat meer maar wel beter voor jouw paard.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 12:11

Kan vriendje niet gewoon ook in de box er naast en dan met vooral veel (gerste-)stro en wat minder hooi? zodat hij wel genoeg te knabbelen heeft als hij dat wil, maar zich niet nog tonnetje ronder kan vreten.

Of, aangezien hij wegloopt om te drinken, bij de stal een drinkmogelijkheid voorzien?

Inderdaad DP, ik heb mijn eerste paard enorm zien opknappen toen hij (tegen mijn toenmalige principes in) weer in de nachten op stal mocht. Veel meer rust en veiligheid voor hem.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 12:14

DuoPenotti schreef:
Ibbel schreef:

Als (stal) eigenaren hier niet aan mee willen werken zit er niet veel meer op dan te verhuizen

Niet met me mee willen denken? Deze mensen steken al weken een hoop tijd en energie in het proberen de situatie te verbeteren... Vind het niet netjes dat deze conclusie nu getrokken wordt. Voor dit paard werkt 24/7 buiten wel en hij slaapt alleen buiten, dus ik snap als ze dat niet allemaal om zouden willen gooien voor mijn paard.

Daarbij heb ik het ze nog niet eens gevraagd, dus het is sowieso erg voorbarig.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 12:15

Rocamor schreef:
Kan vriendje niet gewoon ook in de box er naast en dan met vooral veel (gerste-)stro en wat minder hooi? zodat hij wel genoeg te knabbelen heeft als hij dat wil, maar zich niet nog tonnetje ronder kan vreten.

Of, aangezien hij wegloopt om te drinken, bij de stal een drinkmogelijkheid voorzien?

Inderdaad DP, ik heb mijn eerste paard enorm zien opknappen toen hij (tegen mijn toenmalige principes in) weer in de nachten op stal mocht. Veel meer rust en veiligheid voor hem.

Dat heeft hij allemaal al. Maar buiten staat een ton met water waar hij de voorkeur aan geeft.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 12:17

Rizette schreef:
Verhuizen lijkt mij ook de optie. Heb sowieso een slecht gevoel bij een plek waar het pas zo laat opvalt dat een paard niet ligt. Ik zou toch wat meer zorg vewachten, kost misschien wat meer maar wel beter voor jouw paard.

Nouja deze mensen slapen gewoon snachts :')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 12:33

Ja er zijn er meer die niet gaan liggen om een of andere reden.
Soms zie je gewoon dat ze als het echt te lang duurt ze omvallen.liggen vervolgens tien minuten diep te slapen en hup omhoog.
Ik heb er een van 31, en die doet dat soms ook.
Maffe is dat ze wel gewoon kunnen rollen dus daar ligt het niet aan.

Ik zou zelf wel iets rustgevend durven proberen,want het is toch iets wat komt omdat ze teveel “aan” staan.
Misschien iets met kruiden zodat het paard wat relaxende word.

Dat paard ernaast,kan ‘s nachts ook wat stro door zijn hooi krijgen en voor de nacht dan maar even een emmer om uit te drinken….
Als ze even een paar uur minder drinken gebeurd er echt niks mee hoor.

Kan er eventueel een paard bij?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 12:44

ellepel schreef:
Ja er zijn er meer die niet gaan liggen om een of andere reden.
Soms zie je gewoon dat ze als het echt te lang duurt ze omvallen.liggen vervolgens tien minuten diep te slapen en hup omhoog.
Ik heb er een van 31, en die doet dat soms ook.
Maffe is dat ze wel gewoon kunnen rollen dus daar ligt het niet aan.

Ik zou zelf wel iets rustgevend durven proberen,want het is toch iets wat komt omdat ze teveel “aan” staan.
Misschien iets met kruiden zodat het paard wat relaxende word.

Dat paard ernaast,kan ‘s nachts ook wat stro door zijn hooi krijgen en voor de nacht dan maar even een emmer om uit te drinken….
Als ze even een paar uur minder drinken gebeurd er echt niks mee hoor.

Kan er eventueel een paard bij?

Rustgevende kruiden en magnesium krijgt ze sinds een paar weken weer. Stro krijgt hij al door zijn hooi heen zodat hij langzamer eet inderdaad :)

Ik denk dat het drinken verplaatsen niet zoveel uit maakt, omdat de waterbak nu naast gigi's stal staat. Dan staat hij dus nog ervoor en komt hij meestal ook wel even knuffelen/waken. Volgensmij gaat hij pas verder weg als hij bij de pony's gaat kijken, want zijn ligplekken zijn ook dicht bij de stal.

Ik weet niet zeker of ze nog op zoek zijn naar een extra klant. Er heeft een ruin bij gestaan tot maart maar daar kon Gigi helemaal niks mee :') werd net zo hard genegeerd als de shetlandpony's in het paddock

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 13:04

Ja het is logisch dat zij in paniek raakt..zou ook in eerste instantie kijken of er voor gezorgd kan worden dat het vriendje niet uit het zicht gaat s"nachts. Mocht dat niet kunnen, sommige paarden reageren goed op een geit oid er bij in de stal. Je kunt het ook nog even aankijken om te zien of ze misschien toch went aan de constructie zoals deze nu is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 13:06

Ja lastig is dat dan hè.
Ik vind magnesium niet persé rustgevend eigenlijk, en welke kruiden worden er gegeven?
Wat ik me bedenk wat misschien nog een mogelijkheid is.
Ik zie altijd hele leuke filmpjes voorbij komen van natural horsemo .
Sta er telkens versteld van hoe de meest moeilijke paarden dan toch positief veranderen.
Dit
https://naturalhorsemo.nl/losse-lessen- ... gstraining

Misschien is de verlatingsangst want dat doet ze natuurlijk wel …er wat uit te trainen?
Dan gaat het liggen daarna misschien ook wel beter.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 13:11

Ik denk dat de plek dan niet de juiste is voor je paard.Een paard kan pas echt rusten als er een stabiele kudde over hem waakt.Logische want als ze slapen zijn ze eigenlijk in levens gevaar.Een enkel paard is eigenlijk niet voldoende zeker als dat blijkbaar geen goede leider is.
Ik denk dat een Pensionstalling met meerdere paarden een betere keuze is dan.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 13:15

office schreef:
Ik denk dat de plek dan niet de juiste is voor je paard.Een paard kan pas echt rusten als er een stabiele kudde over hem waakt.Logische want als ze slapen zijn ze eigenlijk in levens gevaar.Een enkel paard is eigenlijk niet voldoende zeker als dat blijkbaar geen goede leider is.
Ik denk dat een Pensionstalling met meerdere paarden een betere keuze is dan.

Het zijn er 4 in totaal. Maar de andere 2 geeft ze niks om, ondanks dat je ze wel over haar ziet waken

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 13:29

ellepel schreef:
Ja lastig is dat dan hè.
Ik vind magnesium niet persé rustgevend eigenlijk, en welke kruiden worden er gegeven?
Wat ik me bedenk wat misschien nog een mogelijkheid is.
Ik zie altijd hele leuke filmpjes voorbij komen van natural horsemo .
Sta er telkens versteld van hoe de meest moeilijke paarden dan toch positief veranderen.
Dit
https://naturalhorsemo.nl/losse-lessen- ... gstraining

Misschien is de verlatingsangst want dat doet ze natuurlijk wel …er wat uit te trainen?
Dan gaat het liggen daarna misschien ook wel beter.

Ze krijgt de relax mix van de paarden drogist. Magnesium was ik net een week mee gestopt toen ze weer in slaap was gevallen, dus die wilde ik er voor de zekerheid toch bij pakken.

We gaan ook maandag tijdens de les even kijken of we er iets mee kunnen.

Elisa2 schreef:
Ja het is logisch dat zij in paniek raakt..zou ook in eerste instantie kijken of er voor gezorgd kan worden dat het vriendje niet uit het zicht gaat s"nachts. Mocht dat niet kunnen, sommige paarden reageren goed op een geit oid er bij in de stal. Je kunt het ook nog even aankijken om te zien of ze misschien toch went aan de constructie zoals deze nu is.

Ja het gekke is dat ze rustig was met het luik open, onafhankelijk waar vriendje was, tot dat ze afgelopen nacht in slaap was gevallen. Toen was ze opeens in paniek en moest hij heel dicht in de buurt blijven (ik kan op de camera niet zien waar hij op dat moment was, lang leven een zwart paard in het donker :')) we zien het wel als een goed teken dat ze überhaupt heeft gelegen vannacht, dus we kijken het sowieso nog even aan. Mocht het niet verbeteren, dan kijken we verder of moeten we misschien toch verhuizen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 13:36

JudithGigi schreef:
DuoPenotti schreef:

Niet met me mee willen denken? Deze mensen steken al weken een hoop tijd en energie in het proberen de situatie te verbeteren... Vind het niet netjes dat deze conclusie nu getrokken wordt. Voor dit paard werkt 24/7 buiten wel en hij slaapt alleen buiten, dus ik snap als ze dat niet allemaal om zouden willen gooien voor mijn paard.

Daarbij heb ik het ze nog niet eens gevraagd, dus het is sowieso erg voorbarig.

Misschien moet je dan jezelf anders verwoorden dan mij nu bekritiseren in wat ik zeg

JudithGigi schreef:
Dat zou inderdaad handig zijn, maar het vriendje is helaas niet van mij, dus daar heb ik helaas weinig invloed op. Probeer het wel voorzichtig te opperen bij de eigenaren.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 13:39

Kan jouw paard niet bij zijn vriend erbij in dezelfde ruimte?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 13:42

Sintara schreef:
Kan jouw paard niet bij zijn vriend erbij in dezelfde ruimte?

Los van dat ze voorheen al samen hebben gestaan, staan ze nu appart omdat hij op dieet is (hij is een goede 100kg te zwaar). Als ze samen staan blijft hij door eten als die van mij wat anders gaat doen, waardoor hij nog meer aan zal komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 13:45

Misschien moet ze gewoon even wennen dat ze nu veilig kan slapen of was ze aan het slapen en liep het vriendje weg. Wel lastig dat ze niet samen kunnen staan, zou dat ook niet kunnen als het een vriendje een muilkorf oid zou dragen? In hoeverre dat vriendelijk is natuurlijk..