Groene klei/leem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ELD

Groene klei/leem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-24 08:35

Mijn paardje heeft helaas 2 weken stalrust met elke dag 10 minuten stappen aan de hand. Sinds gisteren is week 1 over, maar merk ik dat er op zijn achterbenen een beetje vocht begint te komen. Stalbenen dus...
Binnen een week mogen we langzaam terug beginnen opbouwen, maar het is ook opbouwen om terug op de weide te mogen (dus nog geen volledige dagen terug buiten zoals voorheen).
Ik weet dat het enige wat echt helpt tegen stalbenen beweging is. Nu voor de komende 2-3 weken gaat dit nog niet en zou ik proberen om het probleem te verhelpen met groene klei.

Welk merk groene klei mag er een hele nacht blijven opzitten? En kan ook geen kwaad als er wondjes zijn (dit is minder belangrijk). Is er een voorkeur voor een poeder of al voorbereidde groene klei?

Alles er nog andere tips zijn tegen stalbenen bij stalrust mogen deze altijd geven worden!

(Stalbenen zijn echt nog niet erg, moest je hem niet elke dag zien zou je het niet merken. Ik wil het niet erger laten worden.)

Cchanny

Re: Groene klei/leem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 08:37

Ik werk met poeder en maak het zelf aan en liet het er ook dagen op zitten. Smeerde de nieuwe klei er over heen en als het te dikke plakken werden, borstelde ik het er eerst voorzichtig af en smeerde dan een nieuwe laag er op.
Met ondiepe wondjes kan je ook fijn klei op smeren :)

ELD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-24 08:40

Oké, dankjewel dan gaan we voor poeder.

Had dit een goed effect bij jou? En welk merk gebruik je?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 08:41

Ik heb geen advies over stal benen, want naast bewegen weinig ervaring ermee. Misschien wel goed om aan te geven bij de dierenarts dat dit speelt. Wellicht willen ze er iets mee.

Qua groene klei heb ik dat wel altijd staan en kun je gerust smeren en laten zitten. Ik smeerde het zelf ook over een wond op de schoft (van een deken) zodat deze beter kon genezen onder een andere deken (die daar geen drukpunt had natuurlijk). Het is echt heel fijn spul, maar verwacht er ook geen wonder van natuurlijk. Ik ken mensen die deden traumeel of arnicagel onder de klei of gemengd er doorheen voor wat extra ondersteuning bij blessures. Eventueel ook nog te overwegen.

En qua poeder of voor gemaakte gel: als het gaat om een groot oppervlak als een been zou ik voor de pot met poeder gaan en het zelf aanmaken. Is toch goedkoper namelijk, alleen wat meer gedoe.

ELD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-24 09:02

Inderdaad, dit heb ik al gedaan. Ik heb gisterenavond nog een mail naar de kliniek gestuurd en wacht hun antwoord zeker nog even af.

Duidelijk dan gaan we voor het poeder. Dankjewel!

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 09:19

ELD schreef:
Oké, dankjewel dan gaan we voor poeder.

Had dit een goed effect bij jou? En welk merk gebruik je?

Qua wondjes wel en ook qua ontstekingen. Mijne had dan geen stalbenen, maar wel wat opgezette klieren.

Ik gebruik een merk voor mensen. Dat is eigenlijk hetzelfde als voor paarden, maar dan goedkoper. En dan net welk merk ze hebben in de winkel.