Paardenparadijs in Drenthe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Danuah

Paardenparadijs in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 11:59

Eind 2021 lieten wij De Randstad achter ons en verhuisden met de hele beestenboel naar Drenthe.
We lieten het veen, de klei en de Vinkeveense Plassen achter ons en ruilde het in voor zand, heel veel zand.

Ondertussen zijn we bijna 3 jaar verder en kan ik wel zeggen dat we er wat moois van hebben gemaakt. De paarden lopen met z'n vijven (2 Tinkers, 3 mini Shetlanders) op ruim 8000m2. Bij aankoop van het huis was dit nog een simpel weiland, nu is daar niks van terug te zien en is het een waar paradijs geworden. Ze hebben een poel, heuvel, goede tracks, nooit natte voeten, ontelbaar veel eetbare bloemen/struiken/planten/bomen en noem het maar op. Kortom: het kan slechter.

Geniet mee van een aantal mooie plaatjes van hoe het er nu bij ligt. We bedenken iedere keer wel weer iets anders, dus binnenkort gaat er weer het e.e.a. op de schop. :+

De boel is omheind met stroomdraad tot 1.80 hoog i.v.m. de eventuele wolven. De paden zijn gekeerd, we hebben de mazzel dat we op pure zandgrond zitten met maar een 10cm dun laagje grond erop. De poel ligt op het laagste punt de Paddock Paradise, waardoor veel regenwater hier naartoe stroomt en de tracks echt niet nat blijven. Ook afgelopen (dramatische) winter hadden we hier droge voeten.

Ik deel veel beeldmateriaal op ons Instagramaccount http://www.instagram.com/ddierendal, want het is zo leuk om het te zien veranderen.

Zonsopgang vanaf het heuveltje met Sizzy.
Afbeelding

Links Bash, rechts Grayson. Beide zes jaar en van ons sinds ze een paar maand oud zijn. Na bijna 2 jaar dekken in Frankrijk, is Bash nu alweer 1,5 jaar thuis bij z'n vriend en gaat zo nu en dan lekker mee naar het bos. Grays geniet, wegens zijn PSSM2, van het leven zonder ook maar iets ter hoeven doen.
Afbeelding

Als jaarling is Bash (letterlijk) in het water gesprongen toen hij voor het eerst in zijn leven een sloot zag. Hierna hadden wij geen idee meer wat hij ervan zal vinden. Hij is er DOL op.
Afbeelding

Een doorkijkje door de wilgen welke in 2 jaar van mini takje naar ware bomen zijn gegroeid.
Afbeelding

Pannekoek onder de treurwilg.
Afbeelding

Zonsopgang is het mooiste moment van de dag!
Afbeelding

Een aantal videos gefilmd met de drone, welke zeker het kijken waard zijn.
https://www.instagram.com/reel/C_KW5AKof04/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==

https://www.instagram.com/reel/C9y2qW6IcH1/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==

https://www.instagram.com/reel/C-uD7PMIxyq/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==

Je kan wel zeggen dat zowel de paarden als wij er heel erg van genieten!

La_Lune

Re: Paardenparadijs in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 12:04

Wat een droomplek! Een rijkdom dat jullie dit voor jezelf en de (heel erg leuke) paarden hebt kunnen realiseren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 12:17

Indien mogelijk met afstandshouders op twee meter nog een stroomdraad aanleggen. 1.80 springen een grote hond dus een wolf zeker zo over. Liefst afstekend naar de buitenkant.

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 12:30

BigOne schreef:
Indien mogelijk met afstandshouders op twee meter nog een stroomdraad aanleggen. 1.80 springen een grote hond dus een wolf zeker zo over. Liefst afstekend naar de buitenkant.

Twee meter springen ze ook nog overheen. Het is een gebed zonder end, als ze willen dan houd je ze niet tegen. Er staan afstandshouders tussen welke afsteken naar de buitenkant.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 14:27

Zolang je de afstandhouders naar buiten hebt gericht met stroomdraden maak je inderdaad minder kans op ongewenst bezoek.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 14:46

Prachtige plek <3

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 15:34

Wat hebben jullie er wat moois van gemaakt. Echt een droomplek! <3

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 16:01

Wat een prachtige plek hebben jullie .

Hoe is die poel gerealiseerd? Hoe diep en groot is dat ? En word dat gezuiverd?
Ik zou ook graag zo iets willen creëren maar de shetlander poept altijd in de water plassen nadat t geregend heeft . En hoe zit dat met muggen ?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 18:05

Hoe groot zijn die tinkers? Ze lijken behoorlijke kolossen te zijn. Heb ook best wel wat tinkers gezien in Schotland de afgelopen week.

Mooie plek.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 18:37

Wouw wat prachtig mooi zeg

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-24 21:51

germie schreef:
Hoe groot zijn die tinkers? Ze lijken behoorlijke kolossen te zijn. Heb ook best wel wat tinkers gezien in Schotland de afgelopen week.

Mooie plek.

Dank je wel! 1.60 en 1.45. Vooral de kleine (Grayson) is ook zwaar, maar door zijn PSSM wordt het echt bemoeilijkt om hem goed in beweging te houden. Gelukkig loopt hij wat af op de track.

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-24 07:05

Gombal schreef:
Wat een prachtige plek hebben jullie .

Hoe is die poel gerealiseerd? Hoe diep en groot is dat ? En word dat gezuiverd?
Ik zou ook graag zo iets willen creëren maar de shetlander poept altijd in de water plassen nadat t geregend heeft . En hoe zit dat met muggen ?

Dank je wel! Hij is rond de 1.75 diep en niet heel groot, ik zal eerlijk gezegd geen idee hebben wat de afmetingen zijn. Met regen loopt ‘ie weer wat voller met zand en wordt dus minder diep. We graven ‘m in het voorjaar even opnieuw uit om schoon te maken.

We pompen grondwater rond (-> de grond uit, poel in en zo zakt het weer de grond in). Er staat overdag een sproeier op, dit geeft zuurstof en schoon water. Meer doen we er niet aan. Het is eigenlijk gewoon een gat in de grond, maar heel veel mooier kunnen we het ook niet maken door de ligging ervan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 07:53

Danuah schreef:
germie schreef:

Mooie plek.

Dank je wel! 1.60 en 1.45. Vooral de kleine (Grayson) is ook zwaar, maar door zijn PSSM wordt het echt bemoeilijkt om hem goed in beweging te houden. Gelukkig loopt hij wat af op de track.

Rij je ook op de tinker met pssm? En merk je het dan ook? Wist je dat hij het had toen je hem kocht? Ik wist zelf niet dat pssm ook bij tinkers voorkomt, wel bij quarters e.d. Daar moet je echt op testen. Bij andere rassen hoor je het niet of veel minder.

Je hebt een mooi plekje.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 08:49

Juist bij tinkers en haflingers komt veel pssm voor.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 09:42

Prachtige plek zeg! Dat hebben jullie mooi gemaakt.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 09:45

Prachtige plek
Mag ik vragen hoe de stap bevallen is naar Drenthe? weer een fijn netwerk daar kunnen opbouwen? werk etc?

Jaren geleden hadden wij als gezin hetzelfde serieuze plan, maar door allerlei redenen hebben we het niet doorgezet (en nu ben ik ook paardloos. maar ergens kriebelt het zo...de rust)

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-24 10:26

germie schreef:
Danuah schreef:

Rij je ook op de tinker met pssm? En merk je het dan ook? Wist je dat hij het had toen je hem kocht? Ik wist zelf niet dat pssm ook bij tinkers voorkomt, wel bij quarters e.d. Daar moet je echt op testen. Bij andere rassen hoor je het niet of veel minder.

Je hebt een mooi plekje.

Nee niet meer. Hij is nu dus 6 en tussen 4 en 5 even onder het zadel geweest. Hij heeft PSSM2, mijn vorige is aan pssm1 overleden (ingeslapen). Uiteraard hadden we ze beide op 1 getest voor aankoop, 2 was toen nog niet zo aan de orde. Voor de hengstenkeuring hebben we ze daarop getest en bleek hij positief op P8. Hij doet echt niks meer, dat kan niet zonder hem te overbelasten.

Het zit in heel veel rassen, maar wordt ook vaak onder de tafel geschoven. Denk aan de KWPN lijn van Jazz, die is van beide kanten positief en fokt het dus 100% door. Tevens wordt er vaak ook niet getest omdat men bang is voor een positieve test en dus verlies van geld/waarde. In mijn ogen knettergek.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 10:51

Wat een prachtige plek! <3
Heet het Shetje echt Pannekoek? :')

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 11:14

wat een mooi plekje!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 16:07

Wat een heerlijkheid. Echt genieten als je zo iets mag creeren. Bij ons zijn de mogelijkheden wat beperkter, maar in de afgelopen 3 jaar is het al erg veranderd.

Genieten!!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 07:30

Wat een droomplek zeg. En wat zien je paarden er glanzend en mooi uit!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 08:53

Danuah schreef:
Nee niet meer. Hij is nu dus 6 en tussen 4 en 5 even onder het zadel geweest. Hij heeft PSSM2, mijn vorige is aan pssm1 overleden (ingeslapen). Uiteraard hadden we ze beide op 1 getest voor aankoop, 2 was toen nog niet zo aan de orde. Voor de hengstenkeuring hebben we ze daarop getest en bleek hij positief op P8. Hij doet echt niks meer, dat kan niet zonder hem te overbelasten.

Het zit in heel veel rassen, maar wordt ook vaak onder de tafel geschoven. Denk aan de KWPN lijn van Jazz, die is van beide kanten positief en fokt het dus 100% door. Tevens wordt er vaak ook niet getest omdat men bang is voor een positieve test en dus verlies van geld/waarde. In mijn ogen knettergek.

Sorry even een inbreker hier, maar wat komt er dan voor in de lijn van Jazz? PSSM1 of 2?
Het is me namelijk opgevallen dat vele Jazz nakomelingen een vrij hoge spierspanning hebben en sommige neurologische problemen.

Mooie plek daar, ziet er heerlijk uit voor de paarden! Hebben ze er ook nog schuilmogelijkheden?

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 17:22

Elisa2 schreef:
Danuah schreef:

Sorry even een inbreker hier, maar wat komt er dan voor in de lijn van Jazz? PSSM1 of 2?
Het is me namelijk opgevallen dat vele Jazz nakomelingen een vrij hoge spierspanning hebben en sommige neurologische problemen.

Mooie plek daar, ziet er heerlijk uit voor de paarden! Hebben ze er ook nog schuilmogelijkheden?

Ik heb je - per ongeluk - een PB gestuurd.