Hooinet hoefbevangen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

evilginger

Hooinet hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 20:54

Vandaag zijn we er achter gekomen dat mijn maatje hoefbevangen is, althans we zijn 99% zeker na vele zaken uit te sluiten. Hij moest sowieso al op dieet, maar nu hebben we dus richtlijnen gekregen van de DA. Die sprak over 6KG hooi per dag. Nu wil ik dit verdelen over de dag, zodat hij niet alles in 1x opeet en zou ik dus 2-3 hooinetten willen ophangen, dus 1 per moment. Bij de meeste netten staat niet hoeveel kg er ongeveer in kan, dus wou ik hier eens polsen wat jullie aanraden van kleinere hooinetten, liefst met weet van de hoeveelheid hooi dat hier in kan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 20:58

Koop een unster. Verkrijgbaar bij oa de Welkoop.
Gooi 6 liter water, afgemeten met een litermaat, in een emmer en controleer of je unster iets meer dan 6 kilo aangeeft (emmer weegt ook wat). Dan heb je je unster een beetje geijkt. Geeft je unster bv maar 5 kg aan, dan weet je dat dat eigenlijk 6 kilo is. Geeft-ie 7 kilo aan, dan weet je dat je dat aan moet houden.

Stop een paar plakken in het eerste het beste hooinet dat je bij de hand hebt tot je volgens je unster 6 kilo hebt.
Verdeel dat op het oog in 3 porties. Klaar.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 21:00

Ibbel schreef:
Koop een unster. Verkrijgbaar bij oa de Welkoop.
Gooi 6 liter water, afgemeten met een litermaat, in een emmer en controleer of je unster iets meer dan 6 kilo aangeeft (emmer weegt ook wat). Dan heb je je unster een beetje geijkt.
Stop een paar plakken in het eerste het beste hooinet dat je bij de hand hebt tot je 6 kilo hebt.
Verdeel dat op het oog in 3 porties.

Dat is inderdaad wel een idee! Maar ik moet sowieso hooinetten bij kopen omdat ik er nu 2 heb, maar die zijn ook redelijk gigantisch. Ofja in de ene past iets meer dan 6kg denk ik, dus die kan ik als ijking gebruiken

Ibbel

Re: Hooinet hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 21:01

Er is niets tegen 2 kilo in een hooinet van 12 kilo stoppen. Integendeel zelfs. Een paar kilo in een groot hooinet is veel moeilijker leeg te eten dan een vol hooinet.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 21:04

Ibbel schreef:
Er is niets tegen 2 kilo in een hooinet van 12 kilo stoppen. Integendeel zelfs. Een paar kilo in een groot hooinet is veel moeilijker leeg te eten dan een vol hooinet.

Ja sowieso wou ik het niet propvol steken want dan maak ik het wel heel makkelijk voor hem. Maar dit kan ik dan ook wel proberen om zijn huidig hooinet te laten hangen voor zijn nachtelijke portie en dan 2 netten bij te kopen voor overdag te wisselen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 21:11

Ik verkoop hooinetten met een ongeknoopte 3x3cm maas die geschikt zijn voor 1 plak van een kleine baal. Ergens tussen 2 en 3 kg dus.
Ik gebruik ze zelf ook. Juist om kleinere porties op te kunnen hangen.

En heel wat anders, maar weet je hoeveel suiker je hooi bevat? Of je nu 6kg hooi met 20% suiker voert of met 5% suiker is nogal een verschil. En je kunt je hooi ook nog weken. Minimaal een half uur vermindert het aandeel suiker ook aanzienlijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 21:11

Ik zou sowieso kijken naar netten met een maaswijdte van maximaal 3 cm. Dat zorgt ook voor langer 'peuteren' om het hooi te pakken te krijgen.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 21:19

Daihyo schreef:
Ik verkoop hooinetten met een ongeknoopte 3x3cm maas die geschikt zijn voor 1 plak van een kleine baal. Ergens tussen 2 en 3 kg dus.
Ik gebruik ze zelf ook. Juist om kleinere porties op te kunnen hangen.

En heel wat anders, maar weet je hoeveel suiker je hooi bevat? Of je nu 6kg hooi met 20% suiker voert of met 5% suiker is nogal een verschil. En je kunt je hooi ook nog weken. Minimaal een half uur vermindert het aandeel suiker ook aanzienlijk.

Hooi wordt sowieso geweekt! Ik maakte het al nat wegens stofallergie, maar weken gebeurd nu dus ook vanwege dat hij kieskeurig is qua hooi en ik dus niet zomaar elk hooi kan geven

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 09:49

Ik ben overgestapt van ouderwets unster naar een digitale bagageweger.
Die is veel preciezer. Zeker bij lagere gewichten en als het op de kilo aan komt. Die van ons weegt het tot op ongeveerde gram nauwkeurig vanaf een vrij laag gewicht.

Weeg ook je net voor je het net vult.

Een net weegt leeg en droog ongeveer 750/800 gram, dus dan kan ik het hooi (en stro)er bij optellen.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-24 09:55

joyce B schreef:
Ik ben overgestapt van ouderwets unster naar een digitale bagageweger.
Die is veel preciezer. Zeker bij lagere gewichten en als het op de kilo aan komt. Die van ons weegt het tot op ongeveerde gram nauwkeurig vanaf een vrij laag gewicht.

Weeg ook je net voor je het net vult.

Een net weegt leeg en droog ongeveer 750/800 gram, dus dan kan ik het hooi (en stro)er bij optellen.

Ik heb een unster kunnen lenen van iemand en heb het gisteren inderdaad zo kunnen doen. Sowieso moet het niet exact exact zijn maar rond de 6kg hooi over heel de dag verspreid

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 10:26

Om hem langer werk te laten hebben het hooi vermengen met gerste stro.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 10:45

Ik weeg mijn hooi ook altijd af met een unster. Als je precies wilt zijn kan je beter eerst een dagportie afwegen en dat dan verdelen over de hooinetten. En wegen voordat je het weekt natuurlijk.
Ik gebruik vaak van die grote blauwe ikea tassen om hooi af te wegen en evt mee te nemen naar een hooinet.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 11:56

Hier ook helaas een pony op strikt dieet. Advies van mijn DA was om 1 of 2 netten hooinetten over elkaar heen te doen. Dat werkt hier nu heel prima.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-24 12:13

Coby schreef:
Hier ook helaas een pony op strikt dieet. Advies van mijn DA was om 1 of 2 netten hooinetten over elkaar heen te doen. Dat werkt hier nu heel prima.

Heb ik ook al over nagedacht! Ik heb nu een hooinet van premiere gekocht met mazen van 3x3, dit werkt tot nu toe ook wel goed! Gisteren heeft hij er ongeveer 2,5 uur over gedaan over 1 portie wat ik op zich oke vind van tijd, anders is die portie al na een uur op haha

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 12:28

Ik heb bij de action een kleine bagage weger gekocht. Was iets van 4 euro. Daar hang ik m'n hooinet aan en zo kan ik makkelijk zien hoeveel hooi erin zit.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 12:32

De shetten krijgen 2.5kg hooi in een net van 60x60cm met een 3x3cm maas en dan zit hij nog niet vol. Hun netjes van 50x50cm met een 2x2cm maas doen we 800g in, maar kan 1.2-1.3kg in bij stevig (maar niet propvol) vullen. Des te kleiner de maas, des te minder rekbaar het is. Maar eigenlijk zijn die kleine netjes dus groot zat. Die heb ik zelf gemaakt van dat spul van pmarena: https://barefoot-saddle.nl/sale/309/slo ... -per-meter