Paard laat ineens zijn achter hoef niet meer uitkrabben.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shannak21

Paard laat ineens zijn achter hoef niet meer uitkrabben.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-24 19:50

Hoi allemaal,
Ik heb een flinke koudbloed ruin van 3 jaar oud. Toen ik hem kocht had hij nog niet geleerd om zijn voetje te geven voor het uitkrabben. Heb veel strijd gehad in het begin om het hem aan te leren maar uiteindelijk is het gelukt.

Eigelijk geeft hij de laatste maanden keurig alle 4 zijn voetjes alleen sinds 2 weken wil hij zijn rechter achter hoef niet meer geven. Of naja hij geeft hem wel alleen trapt hem eigelijk wel direct weer uit mijn handen. Na 10x doorzetten houd hij hem wel stil. Maar als ik dan na 5 min weer zijn voetje vraag is het weer hetzelfde verhaal.

Iemand tips? Moet ik gewoon door gaan op dezelfde manier? Een stalgenootje zei dat het evt ook met groei pijn te maken kan hebben maar ik heb echt geen idee. Baal er enorm van omdat het de laatste maanden zo goed ging.

ruitje

Re: Paard laat ineens zijn achter hoef niet meer uitkrabben.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 19:51

Begint hij met trappen als je hem al opgetild hebt of als je hem aanraakt al?

Shannak21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-24 19:53

ruitje schreef:
Begint hij met trappen als je hem al opgetild hebt of als je hem aanraakt al?

Niet als ik hem aanraak, echt alleen als ik zijn voetje optil, begint hij na 1 sec met trappen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 19:59

Kun je dat been wel gewoon poetsen?

Shannak21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-24 20:01

ellepel schreef:
Kun je dat been wel gewoon poetsen?

Poetsen is ook geen probleem, wassen van het been ook niet, aanraken is ook prima. Echt alleen bij het optillen gaat hij na 1 sec trappen. Ik probeer zijn been vast te houden maar er zit zoveel kracht achter.

Ibbel

Re: Paard laat ineens zijn achter hoef niet meer uitkrabben.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 20:04

Heeft hij geen pijn aan z'n andere been? Maw, is het niet gewoon pijnlijk voor 'm om al z'n gewicht op LA te zetten?
Zoolkneuzing, hoefzweer, zoiets...

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 20:11

ik zou een weekje alleen hoef oppakken en gelijk weer neerzetten uitbundig belonen, uitkrabben is even geen must vertrouwen in jou wel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 20:17

Is gewoon jonge paarden uitprobeer gedrag, wat helpt is als je de hoef vast hebt om de achterkant omhoog te draaien. Dan even streng toespreken als hij wilt gaan trappen en gewoon de hoef zo (omgedraaid) vast blijven houden en uitkrabben.

Shannak21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-24 20:18

Ibbel schreef:
Heeft hij geen pijn aan z'n andere been? Maw, is het niet gewoon pijnlijk voor 'm om al z'n gewicht op LA te zetten?
Zoolkneuzing, hoefzweer, zoiets...

Niet dat ik weet/ zie. Mag verder ook alle benen aanraken en tilt hij gewoon netjes zijn voetje op. De hoefsmid komt volgende week dus zal het even aangeven bij hem, misschien ziet hij iets/ merkt iets.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 20:50

Staat hij wel op een stabiele ondergrond?Geen mok ?Misstapje in het weiland is ook zo gemaakt .Vervelend doen met maar 1 voetje doet mij denken aan pijn .
Ik kende een Fries met artrose en die gaf het verkeerde beentje om te laten zien dat ze wel mee wilde werken maar het niet goed kon .
Echt heel schattig maar ook wel sneu