Wel of niet zelf hooien?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Wel of niet zelf hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-24 14:37

Hoi,

Wij hebben op dit moment een behoorlijk groot weiland over die door niemand word gebruikt. Voor een week of 5 geleden is deze uitgemaaid en heeft de buurman het hooi meegenomen.

Nu word het gras weer behoorlijk hoog op dit moment ongeveer 30 centimeter en echt heel dicht begroeid. Dus wij dachten nu wellicht kunnen we de boel over een paar weken weer laten maken en het hooi zelf houden. Wij hoeven geen loonwerker in te huren, wij helpen elkaar allemaal mee hier in de buurt, niet helemaal gratis maar ook niet tegen bizar hoge prijzen dus.

Alleen er zijn wat nadelen:

* We zijn laat in het jaar, dus klamme nachten.
* Er zit veel klaver in het gras
* Het gras is nog niet zo heel erg hoog en ik vraag mij af of het nog veel hoger gaat worden.

Ik heb verder natuurlijk geen ervaring, dus als we het wel gaan doen is het dan handig om het op deze hoogte te houden en volgende week (ivm mooi weer) te gaan maaien of om toch nog even een paar weken te wachten? Hooi word verpakt in plastic dus hoeft zeker niet kurk droog te zijn.

Cioccolato

Re: Wel of niet zelf hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 15:04

Wij gaan zsm met mooi weer voor de laatste ronde maaien. Met wat je zegt; kortere dagen, koudere nachten. Dat hooi hoeven wij niet en gooien er dan liever (van een ander) schapen oid op

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 15:05

Voor kleine hooipakjes wordt het misschien te laat in het jaar. Net wat je zegt klamme nachten. Klaver droogt ook slecht voor hooi.
Je zou het ook heel goed kunnen drogen en dan folie er om heen. Dat is dan eigenlijk hooi wat voor hooi net niet droog genoeg is maar om in te wikkelen wel.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 09:40

Als het nu al 30 cm is zou ik het zeker nog een keer, in elk geval voor een deel (laten) maaien zodat het niet te lang de herfst/winter in gaat.
Wordt het voer wat je zelf niet goed kunt gebruiken kun je het verkopen en evt. Ander meer geschikter voer terug kopen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-24 11:36

joyce B schreef:
Als het nu al 30 cm is zou ik het zeker nog een keer, in elk geval voor een deel (laten) maaien zodat het niet te lang de herfst/winter in gaat.
Wordt het voer wat je zelf niet goed kunt gebruiken kun je het verkopen en evt. Ander meer geschikter voer terug kopen.

Als we niet gaan maaien dan gaan de paarden er gewoon op. :) (Met strookbegrazing.)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 11:44

Wij hebben ooit een keer zelf gehooid eind augustus. Dat is heel mooi voordroog geworden. We hadden toen wel een mooie nazomer.

Dus als je de ruimte hebt en je voert het voordroog snel genoeg voordat het gaat schimmelen op zou ik het gewoon proberen. Je komt er alleen achter door het te doen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 22:07

Ik heb vorig weekend voordroog gemaakt. Vrijdag eindecochtebd gemaaid en zondag einde middag in het plastic. Maandagmiddag zou er weer kans op regen zijn, dus dan meer eerder in het pak.

Het is me niet tegengevallen! Droger geworden dan ik had verwacht. Lijkt droog genoeg voor onze paarden.
Als ik het had laten liggen had het met het warme weer van de week misschien ook wel ruzie kunnen worden.