Ervaring gevraagd paarden aan huis omgv. Gouda

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Floris2023

Ervaring gevraagd paarden aan huis omgv. Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-24 15:06

Hi,

Ik ben mij aan het oriënteren in een mogelijke optie om mijn twee paarden aan huis te stallen. Echter weet ik niet veel over de aanvoer van hooi en stro (of eventuele andere bodembedekking) en de afvoer ervan. Weet iemand wie dat doet in deze omgevingen en/of wat de algemene kosten zouden zijn van het leveren en afvoer ervan? Wat kost mest afvoeren in zijn algemeen en hoe vaak wordt dat gedaan (wekelijks/maandelijks of spreek je zelf de termijnen af?). Is het überhaupt in deze regio mogelijk om andere bodembedekking af te laten voeren, want geen enkele stal waar ik de afgelopen jaren heb gestaan had andere soort bodembedekking als optie?

Is bodembedekking überhaupt nodig wanneer de paarden in een ruime uitloop/paddock komen te staan icm een stal die 24/7 open staat?

Daarnaast ben ik ook benieuwd wat mensen doen wanneer zij een bak gebruiken als paddock? Gebeurd dat veel? Wat zijn redenen om het wel of niet te doen? De bak zal puur gebruikt worden voor grondwerk, gezien deze paarden de komende jaren niet gereden worden.

Bvd!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 20:27

Voor 2 paarden heb je wellicht te weinig om interessant te zijn voor ophalen.

HIerdoor zul je wellicht moeten werken met containers en deze op laten halen. Belangrijk hierbij is hoe ver zitten de buren van je vandaat (ivm overlast stank en vliegen) en hoe is de locatie bereikbaar. Kan er een vrachtwagen komen en ook makkelijk laden en lossen? Maar vraag ook na welke mest de ophaaldienst wil hebben: alleen mest, mest en zaagsel, mest en stro? of??? Wat ook belangrijk is willen zij wel verse mest maar geen oude mest. Dus eerder laten ophalen / legen.

Misschien een optie bij een boer vragen de mest aldaar af te kunnen leveren?

Afhankelijk wat je ruimte voor opslag is beperk je jezelf in mogelijkheden of geeft juist mogelijkheden voor een goedkopere oplossing.

Eerst uitzoekn welke eisen er aan de mest gesteld worden en wat de mogelijkheden hierin zijn.
HOeveel opslag mogelijkheid heb je voor bodembedekking en hooi? Op basis van deze gegevens kun je berekenen wat jouw kosten kunnen zijn.

Hooi direct van het land is altijd goedkoper dan per trailer hoeveelheid ophalen.

Daarbij ga je altijd met beide paarden weg? blijft er een achter kan dat? Moet er misschien een (3e en 4e) maatje komen.

Heb heb op 2 locaties mijn paarden aan huis gehad, en ivm de bodemgesteldheid voor beide locaties andere beslissingen genomen zsodat mijn paarden zo vaak mogelijk naar buiten konden. Hooi gaf ik niet in de paddock / rijbak. Maar hie had ik een bestraat gedeelte voor aan laten leggen.

Zodra er kuilen gemaak werden direct dichtmaken en de paddock / rijbak weer vlakken zo hou je hem het mooiste, ook dagelijks de mest eruit halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 20:39

Omgeving Gouda(Gemeente Krimpenerwaard.?)
Kijk goed uit wat mag. Er gelden oa in de Krimpenerwaard strenge regels als het gaat om het plaatsen van gebouwen op weidegrond. Zelfs containers kunnen handhavingsproblemen geven.
Zoek dat eerst uit voor je verder gaat.

_suus19_

Re: Ervaring gevraagd paarden aan huis omgv. Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 20:21

Paarden in de rijbak kan prima als je ruimte wilt besparen en niet twee dure dingen aan wilt leggen. Maar houdt er wel rekening mee dat je bak dan wel meer onderhoud nodig heeft. Vaker slepen en dagelijks mest verwijderen is wel een must. En zeker geen hooi voeren in de rijbak. Zorg voor een betegeld stuk waar je kunt voeren. Dat scheelt zoveel werk.

Mest afvoer kan behoorlijk duur zijn. Het beste is om een regeling te treffen met een boer in de buurt. Jij neemt bij hem hooi af, zij nemen de mest mee.
Zorg dan wel dat je voldoende mest kwijt kan. Boeren mogen niet het hele jaar door mest uitrijden en ook als het land te nat is kan het bijvoorbeeld niet. Beste zou zijn maart en september op laten halen, dus dan moet je voor een half jaar kwijt kunnen.

Paarden willen wel graag droog kunnen liggen, dat kan in de winter best lastig zijn zonder bodem bedekking. Zorg dan voor iets van rubber tegels in de stal oid.