Ibc vat als hooiruif

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cwp03

Ibc vat als hooiruif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-24 13:58

Dag iedereen, onlangs zag ik op tweedehands iemand die een ibc vat tot hooiruif had opgebouwd. Nog iemand die dat gedaan heeft en een duidelijke foto heeft? Of andere ideeën? Ik wil dat ze onbeperkt hooi hebben maar ga zeker en vast geen ruif kopen van 1000 euro .

Thank!

tamary

Re: Ibc vat als hooiruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 14:08

Als je de lange zijkanten naar binnen gevouwen modellen bedoeld, die zou ik niet willen inzetten voor iets anders dan schapen, geiten en pony's tot 1m eigenlijk. Zijn op yt wel filmpjes van te vinden.

xXbellaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 14:18

Ik heb een halve ibc als hooiruif. (alleen de plastic bak, niet het metalen gedeelte)
ik heb in de bodem een aantal gaten geboord zodat het regenwater weg kan lopen. vervolgens 2 grote stenen (opsluitbandjes) er in gelegd zodat ze er niet mee aan de wandel gaan. In de hoeken (onderin) heb ik 2 gaten geboord zodat er een touw doorheen geknoopt kan. en dan heb ik een net (aanhanger net?) op maat, met in iedere hoek een karabijnhaak. Zo kan je er makkelijk hooi in leggen, en het net er overheen trekken. Ik heb twee mini's lopen, daarvoor heb ik aan 2 kanten de bak wat lager gezaagd. En alle scherpe randjes kan je makkelijk schuren :) Dit gaat al jaren mee.

ik hoop dat je er een beetje beeld bij hebt, een foto heb ik zo niet bij de hand, dan zal ik die vanavond of morgen even moeten maken :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 14:40

ik volg even, ik wil hooibakken maken in de schuilstal en denk ook van een IBC te verbouwen. Ik wil er een slowfeedernet in maar ook dat die makkelijk te vullen is. En veilig uiteraard.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 15:08

Ik zou kijken naar palletboxen (kunstof kuubskisten) ipv IBC vaten. IBC vaten hebben vaak een metalen frame erom waar ze tussen/klem zouden kunnen zitten en als je ze open snijdt hou je scherpere randen over. Bovendien is de vorm (ronde hoeken) niet ideaal voor het maken van een ruif erin.

Ik heb zelf 4 van onderstaande bakken, met verschillende soorten rekken/netten erin; nog een beetje zoekende welke het fijnste werkt en vult. Het zijn hele solide bakken, zelfs als mijn sloper erin gaat staan blijven ze heel, zijn niet heel lelijk om te zien en worden niet aangevroten zoals hout. Dit frame op onderstaande foto van hout heb ik zelf gemaakt, maar je kunt ook een metalen frame kant en klaar kopen (even googlen). Wel van belang dat je ze vast maakt aan de bodem, anders trekken ze het frame er zo uit. Deze kisten kun je vaak op marktplaats ook prima tweedehands vinden en ze worden vaak niet gebruikt voor evt giftige substanties opslaan.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door XladyX op 22-08-24 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 15:11

Hoe groot is je paard?

Wij hebben 3 ibc vaten die ongeveer een derde hoog zijn van de totale hoogte omdat we altijd ook shetjes erbij hebben.

Toen het veulen werd geboren hebben we de frames eraf gehaald, want hij gaat erin staan. ( en zelfs staan plassen, ook nu hij 2jr is :( ) Maar met frame vond ik te gevaarlijk.

Voorheen maakten we ook aan de frames netten vast.

Nadeel van laag is dat ze het hooi eruit trekken en we veel verlies hebben. Maar met 3 quarters en 2 mini shets, moet je qua hoogte keuzes maken.

Alle waar verder naar zijn geld. Wil je ene goed huisje kost dat wel wat om of zo een te schaffen of zelf te maken. Een slap huisje is zo om met schuren of rot weg waar je bij staat. En dan wil je het ook nog veilig hebben.

Op andere plekken hebben we netten tussen 2 palen met daaronder bestraat of rubberen matten.

Op 2 hoeken hadden we van hout bakken, maar ook laag en daar is meneertje ook al eens in gaan staan. We hebben daar wel andere plannen voor en willen toch liever een iets hoger huisje waar ze rondom kunnen staan en hooi op diverse hoogtes te pakken is. Maar ook veilig en hygIenisch.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 15:15

XladyX schreef:
Ik zou kijken naar palletboxen (kunstof kuubskisten) ipv IBC vaten. IBC vaten hebben vaak een metalen frame erom waar ze tussen/klem zouden kunnen zitten en als je ze open snijdt hou je scherpere randen over. Bovendien is de vorm (ronde hoeken) niet ideaal voor het maken van een ruif erin.

Ik heb zelf 4 van onderstaande bakken, met verschillende soorten rekken/netten erin; nog een beetje zoekende welke het fijnste werkt en vult. Het zijn hele solide bakken, zelfs als mijn sloper erin gaat staan blijven ze heel, zijn niet heel lelijk om te zien en worden niet aangevroten zoals hout. Dit frame op onderstaande foto van hout heb ik zelf gemaakt, maar je kunt ook een metalen frame kant en klaar kopen (even googlen). Wel van belang dat je ze vast maakt aan de bodem, anders trekken ze het frame er zo uit. Deze kisten kun je vaak op marktplaats ook prima tweedehands vinden en ze worden vaak niet gebruikt voor evt giftige substanties opslaan.

[ Afbeelding ]

De frames moet je daarna wel even afbramen en wat slijpen dat ze niet gevaarlijk zijn. Wij hebben de frames er 2jr terug afgehaald, maar ze zeker 10jr er omheen gehad. Zonder frame zakken ze wat uit elkaar.
Wij hadden de witte rand iets hoger gelaten en die ook mooi afgeslepen.

We frames erin gehad en was wel makkelijk. Maar vanwege gezeur over geluid en verhuisplannen toen tijdelijk grote netten gewoon overdwars erin gehangen en dat werkt prima. Je vult de netten en hangt ze dan gewoon aan 2punten.

Maar ook dat doen we niet om dat het 2jr ei nog steeds domme dingen doet......... :')

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 15:24

Afbeelding
Afbeelding

Wij hebben nu al 9 jaar zulke bakken.
Ooit begonnen met 2 en we hebben er nu 3.
Tot dusver werkt het voor ons best goed

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 15:41

@hagelslag: zo te zien heb je grote roosters er in liggen en ze versmeren best wel veel nu. Zonde van het hooi :)
De IBC is wel mooi afgewerkt aan de bovenkant met dat hoekijzer.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 16:02

Bedoel je zoiets TS?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 16:34

DubbelFun schreef:
@hagelslag: zo te zien heb je grote roosters er in liggen en ze versmeren best wel veel nu. Zonde van het hooi :)
De IBC is wel mooi afgewerkt aan de bovenkant met dat hoekijzer.

Bij de bovenste foto hadden we ivm de buren de roosters niet in gebruik...
De buren schrokken zich dood als layka met de roosters ging ouwehoeren _O- _O-
Plus het hooi zat erg laag in suiker dus ze vonden het niet echt lekker :Y)
Op de onderste foto zie je dat ze minder knoeien als t rooster erop ligt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 16:40

Wij hebben enkel een half geraamte staan juist zonder binnenbak maar wij hebben trekpaarden en die krijgen het echt niet voor elkaar hun voetjes daar in te klemmen :D verder geen rooster oid. Best wat verlies maar dat gebruiken we of als bodembedekking in de wintermaanden of in de zomermaanden op de slechte stukken kapotte weide

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 16:52

Ik heb het zo als de baal half leeg is (rooster zelf gemaakt met kapot hooinet en 4 koppelstukken voor buizen en bezemstelen):
Afbeelding

En anders zo:

Afbeelding

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 16:58

Die met het metaalwerk eromheen is behoorlijk link bij brokkenpiloten; er gebeuren wel ongelukken mee als een pony tussen plastic bak en metaal komt met een been. Kan erg nare wonden opleveren.
Wij hadden de binnenbak van de IBC, half doorgezaagd, paar afwateringsgaten erin en met een zware pallet eronder geschroefd. Grindtegels erin zodat ze er niet mee gingen slepen. Het metaalframe is naar het oudijzer gegaan.

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 17:13

Ik heb ze zo gemaakt ondat ze buiten staan en graag droog hooi wil voeren.
Blauwe dak is zeil en witte dak zijn vaste platen.
Afbeelding
Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 07:28

Maken jullie de witte bakken nog extra vast aan het frame, om benen erdoorheen te voorkomen?

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 08:01

Ik heb ze heel lang gehad, nu palletbakken. Maar die ubc zijn prima

Afbeelding

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 08:02

Afbeelding

Wij hebben het zo, een frame van steigerbuizen en een net overal net 10/15cm breder dan het frame zodat die niet strak er overheen gespannen zit. Bevalt hier prima en eigenlijk nooit last van gekke situaties gehad, ook niet met jonge paarden.