Korte situatieschets.
Wij hebben dit huis 6.5 jaar geleden gekocht. Rijbak was toen al aanwezig, weet niet precies wanneer deze is aangelegd maar vorige eigenaren hebben er 13 jaar gewoond.
Rijbak is gedraineerd, toplaag vezels (geen idee wanneer toplaag voor het laatst vervangen is, je ziet nu nog wat flinters door het zand heen maar zeker geen toplaag meer).
Toen wij het kochten stonden er al minstens 1.5 jaar geen paarden meer. Rijbak was dichtgeslagen en vol met onkruid.
We hebben het door een boer laten opentrekken, ik denk zo'n 15/20cm, vooraf grotendeels onkruid handmatig eruit getrokken.
Afgelopen jaren de rijbak niet actief gebruikt, paarden lopen er ook regelmatig los in.
Bak werd af en toe gesleept met een pallet.
Sinds dit jaar heb ik een minitractor en sleep dus sleep ik hem wekelijks.
Ook hebben we dit jaar (ja dit jaar al

De bak is momenteel 6-8 maanden van het jaar onbruikbaar om in te rijden, hij wordt gewoon te nat en de plassen blijven erin staan. In de zomer droogt dit wel binnen enkele dagen, maar in de herfst/winter is er geen kans om te drogen en is hij dus constant nat.
Maart dit jaar het erf omgegooid waardoor de paddock en stallen nu aangesloten aan de bak zitten. Paarden kunnen dus 24/7 de bak in en uit lopen (worden hier niet gevoerd).
Ik begin mij steeds meer te irriteren aan het feit dat de bak constant zo nat is en daardoor onbruikbaar. In de winter sluit ik hem regelmatig af en hebben ze alleen de paddock.
Ik zou graag willen dat hij wat droger wordt om toch wat meer te rijden en longeren, maar ook voor het los lopen erin.
Mijn dochter begint paardrijden ook steeds leuker te vinden maar in de herfst/winter kunnen we gewoon geen kant op wat zonde is.
Graag zou ik dus de bodem willen aanpakken, ik heb alleen geen idee hoe de huidige opbouw is. Kan ik hier nog achterkomen? Maakt het überhaupt uit?
Het hoeft geen topbak te worden (met bijbehorende prijs) maar ik zou het fijn vinden als ik die 6-8 maanden per jaar onbruikbaar wat kan reduceren.
We zitten overigens op zandgrond en naast de bak zit een slootje.
Groetjes Karin