minimale buitenruimte die een paard nodig heeft?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

minimale buitenruimte die een paard nodig heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-24 15:03

Hi,

mijn visie op paarden veranderd een beetje en nu ben ik dus zoekende.
vroeger stond ik op een pensioenstal waar ze zomers in een grote wij stonden met een grote groep
s winters kwamen ze in de buitenbak, maar niet heel lang.
nu staat mijn paard met 2 of 3 op een kleiner stukje (30 x 100 meter of zo). en dat voelde eerst niet goed. maar nu denk ik. als ze voldoende eten krijgen is dat ook prima.

wat is voor jullie een must? ik zie steeds meer mensen die hebben hun paarden het hele jaar door op een paddock (al dan niet groot genoeg om even een sprintje te trekken). en dan denk ik, worden paarden hier nou gelukkig van? heeft het nut om je paard in de winter de hele dag op een paddock van 10 bij 15 meter te zetten? ik zie veel paddock paradise dingen en die lossen dit ook weer gedeeltelijk op.
het ideale beeld is mij wel bekend en ik denk voor het gros van ons ook wel bekend, het hele jaar door buiten, minimaal 10 uren per dag. maar niet altijd haalbaar (denk aan ruimte in de randstad, of grondsoort op de klei)

wat is voor jullie een minale vereiste?
- voor mij is dus de grootte belangrijk. ze moeten sowieso een sprintje kunnen trekken en lekker kunnen vliegen
- niet alleen (achter een draadje ook liever niet, maar kan nog net)
- zomers het liefst van het land kunnen eten zonder bijvoeren

ik ben benieuwd naar jullie ideen?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 15:16

Het ideaal beeld ligt ook aan het soort paard dat de eigenaar heeft.Lang niet alle paarden kunnen zo lang op het gras en andere krijgen liever niet onbeperkt hooi in de paddock.Sommige paarden kunnen beter niet te lang in het nat staan ivm been en hoefproblemen.
Weer andere hebben een grote persoonlijkheid en ook meer persoonlijke ruimte nodig.
Ideaal is veel ruimte een stabiele vaste kudde en een grote loopstal met ruime uitloop voor mij.Oudere paarden hebben soms behoefte aan een stal voor zichzelf om rustig te eten en warm en droog te rusten. Als er een vervelend paard bij staat dan komen de zwakkere soms niet aan hun rust of voeding.Het blijft maatwerk.En ook de beschikbaarheid van ruimte en uitrij mogelijkheden bepaald mee wat ideaal is en wat niet.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:20

Ik vindt dit een relevante maar wel heel erg moeilijke vraag. Omdat er zoveel staat of valt met de randzaken. Stel je zegt per paard minimaal 800m2 winterverblijf, is het nog afhankelijk welke vorm dit heeft of dit klein overkomt of dat het voor het paard voldoende is om lekker de benen te strekken. Daarbij is het ene paard de andere niet, jonge paarden zullen waarschijnlijk veel meer bewegen maar in eerste instantie ook meer moeite hebben met bochten, obstakels, etc.

Ik zou als "ondergrens" zeggen een paard moet minimaal een stuk kunnen rennen van 30 meter, droog kunnen staan op de plek van eten, slapen en schuilen. Minimaal 1 maatje, in extreme gevallen evt een draadje. 's zomers weide afhankelijk van het paard en hoe deze het doet op gras maar dit zou voor mij geen harde eis zijn dat dit een hele zomer genoeg is om van te eten. Ik merk bijvoorbeeld dat mijn paarden vooral dolgraag naar het land gaan in het voorjaar en rond deze tijd de interesse wat verliezen in het gras en de paddock ook prima vinden.

Over het algemeen denk ik dat de meeste pensionstallen tegen het probleem paddockruimte aanlopen. De stallen die overdag buitengang bieden in individuele paddocks hebben vaak echt maar postzegeltjes waar ze hun ei niet kwijt kunnen en dat vindt ik toch een sneu verhaal.

Wintu

Re: minimale buitenruimte die een paard nodig heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:26

Ik vind ruimte wel erg belangrijk en maatjes ook. Mijn paard kan niet al te lang op gras, want hij stopt gewoonweg niet met eten en wordt dan gigantisch, dus ik heb voor hem een thinline gekocht zodat hij toch de hele dag het land op kan met zijn maatjes. In de winter vind ik ruimte zelfs nog belangrijker, die van mij heeft artrose en met kou en vocht is beweging zoooo belangrijk. Dus grote paddock en de hele dag aanbod van arm hooi. Een postzegel vind ik echt een no go.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:32

Ik zou eerder gaan voor bewehingsvrijheid als passende term. Een paard moet vrijuit een flinke sprint kunnen trekken en veilig een bocht halen.
Dat kan in een hele grote weide maar ook op een ruime track in een paddockparadise.
Wat mij betreft moet dat in de zomer en winter haalbaar zijn.

Paarden moeten elkaar gemakkelijk uit de weg kunnen gaan en allen in rust kunnen eten.

De rest van je invulling is afhankelijk van hoeveel weidegang je kan of wil bieden

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-24 09:41

misschien is dat inderdaad wel het juiste woord Belle_boef bewegingsvrijheid. en ik sluit me aan dat daar een sprint, een bok en een bocht in moet kunnen zitten. bedankt.

ik weet wel dat dat in onze regio (noord friesland, klei) heel erg moeilijk is in de winter. zomers geen probleem. maar in de winter is dit lastig. helemaal op pensionstalling waar ze 10+ paarden hebben.
het ontbreekt dan inderdaad aan voldoend paddockruimte

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:58

Hier op zandgrond zijn ook genoeg kleine paddocks, veel mensen realiseren zich het ook niet, die denken, dier staat lekker buiten. Maar 10x10 in de brandende zon of stromende regen, vind het niet beter dan een stal. Hier voor in de winter een paddock van 20x60, 24\7 dus ook schuilstal, wil niet meer kleiner. In de zomer het gehele weiland van 5000m2, voor mijn tinker en shet. Ben blij het zelf te kunnen bepalen met genoeg ruimte en hooi. Ook droge voeten, want 24 uur in een oké grootte wei maar zonder droge plekken is ook niets. Een goed sprintje trekken met 2-3 paarden zonder een scherpe bocht te moeten maken in het modder, daar is nog best wat ruimte voor nodig.
Ik zou mezelf haast veeleisend noemen, maar eigenlijk zou het allemaal toch de basis moeten zijn. Dat is het nog lang niet, helaas.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 00:06

Het is lastig om voldoende paddock ruimte te creëeren.

Ik had ze eerst op 15 bij 20 plus nog 5 bij 20 verharding met schuilstal. En dan af en toe de bak van 20 bij 60 er bij om uit te razen.

Toen we nieuw stal hadden gebouwd werd het een paddock van ongeveer 30 bij 30 waarvan ongeveer de helft zandpaddock en de rest stal met ruime verharding rondom en daarop de slowfeeders, hooinetten en het water.

Daarna hebben we uitgebreid met een track over ongeveer 7000m2 (inclusief de bak die nu dicht is), zodat ze veel meer ruimte hadden om te rennen en verkennen.

Ik zou ze hier thuis niet meer alleen op postzegelpaddockje willen hebben de hele winter. De track heeft echt een meerwaarde vanwege afwisseling in ongeving en langere looproutes/meer bewegen.

Maar nu ik zit met een paar pittige tantes van pensionbeestjes die gerust in de achteruit gaan om mijn oudje lens te trappen en heb ik ze nog steeds gescheiden lopen en mijn ruime track noodgedwongen opgesplitst...

Nu mist er toch echt ruimte voor mijn eigen paarden om sprintje te trekken.
Hopelijk lukt het nog om de track aan te passen zodat ze weer een beter en leuker rondje kunnen lopen. Maar de ruimte is wel beperkter nu.

Thunar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 21:24

Bij Pien in Frankrijk zag ik de paarden die altijd buiten liepen op een grote wei met een schuilmogelijkheid. Ook rond haar huis hadden ze bewegingsvrijheid. Dat is in Nederland helaas nauwelijks mogelijk. Dat beeld benaderen zou wel mijn voorkeur hebben als je bedenkt dat paarden in het wild al gauw zo'n 30 km per etmaal afleggen. Een paddock paradise lijkt me meer geschikt voor Nederland maar ook daar moet je dan wel de ruimte voor hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 09:01

Ik vindt ook dat ze bewegingsvrijheid moeten hebben, of dat nu paddock of wei is. Gewoon wel even lekker de benen kunnen strekken. En dan met altijd beschikking tot voedsel, gras of hooi en schuilmogelijkheden. Dit kan een schuilstal zijn maar ook bomen, en als ze in een paddock staan dan niet met een te mulle ondergrond of in de modder.

En ik besef dat dit al lastig is..zeker op pensionstallen waar veel paarden staan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 09:36

Moeilijk is het zeker.
Maar we leven niet meer in 1980 waar er minder over deze dingen nagedacht werd.
Toen was de goudvis in een kleine kom ook nog zowat decoratie nummer 1 in elke slaapkamer van een kind.

Elk paard moet de gelegenheid hebben om energie eruit te rennen, royaal te rollen zonder meteen in het hek te zitten.

En of dat nu een grote paddock is, een track of een weiland dat maakt niets uit, dat is vaak ook per grondsoort anders wat mogelijk is.
Een paard houden is gewoon niet gemakkelijk alleen is wel al veel te lang gemakkelijk overgedacht.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 09:51

Ik heb een oudje die uit zichzelf niet meer gaat rennen en vooral een beetje rondscharrelt. Tuurlijk zou een hoop ruimte lekker voor hem zijn, maar het hoeft niet meer. Hij staat (oke nu op een stukje apart vanwege blessure) in een kleine kudde 24/7 buiten. Het is niet heel groot, maar ze hebben meerdere schuilplekken, altijd beschikking over ruim overdekt ruwvoer, zand om in te rollen en vlas in de schuilstal om te kunnen liggen als het buiten te nat wordt (wat hier nogal snel is op deze grond). Op plekken waar meer ruimte was, waren bijvoorbeeld de schuilplekken minder of afwezig en juist die zijn voor hem onwijs belangrijk. Kijk dus vooral naar wat jouw paard nodig heeft en zoek daarop de huisvesting uit.

Zeker 24/7 buiten in een kudde heeft veel haken en ogen op een pensionstal omdat je gewoon te maken hebt met andere paarden en andere wensen. In eigen beheer is het allemaal toch een stuk bewerkelijker.