Help mijn paard maakt de stal open

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SillyB

Help mijn paard maakt de stal open

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-24 15:21

pfff wie kan helpen met het volgende:

Ik heb stallen met een schuifdeur met zo'n stang die je naar beneden trekt:
Afbeelding
maar daar gaat hij met zijn hals doorheen staan en dan rommelt hij net zolang totdat die opent.
Om dit op te vangen heb ik een grendelslot:
Afbeelding
en die klemt een beetje. Maar die is nu dus ook geopend :Y) :')

Heeft iemand nog een goede tip ?
een grendel laag zodat hij er minder goed bij kan, een slot of een veiligheidspin door het oog van mijn grendel?

Elin_

Re: Help mijn paard maakt de stal open

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 15:23

Hier hetzelfde probleem gehad. Dat loste we op door een ijzeren kettinkje met karabijnhaak. Heel simpel en geen paard die het open krijgt (of je moet een paard hebben met duimen :+)

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-24 15:26

help me even,waar gaat de ketting dan doorheen?

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 15:27

Inderdaad een kettinkje met haakje of clip om de tralies (kant waar de deur heen schuift). Veiligste en snelste oplossing. Kettinkje gaat om de meest linker spijl van de deur + de meest rechter spijl van de wand (als je het plaatje voorbeeld hierboven neemt)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 15:28

SillyB schreef:
help me even,waar gaat de ketting dan doorheen?

Ik weet even niet hoe ik op de foto kan tekenen, maar hij gaat door het deel heen waar de 2 staldeuren net over elkaar heenschuiven. In het midden, waardoor het paard wellicht de stal wel open kan doen, maar de staldeur niet open kan schuiven, want je doet de ketting erom.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 15:28

Een ketting om de laatste tralie van de deur en eerste van het vaste schot.
Of een palletje achter de deur?

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 15:32

Wij hadden er ook zo een. Die kon je alleen opsluiten achter een cijferslot. En dan moest je niet de code vertellen :D

Inderdaad deden wij een stalen ketting met een karabijnhaak om de deurstijl en sponning. Dat werkte.
Ik had alleen wel een gloeiende hekel aan het geluid dat dit maakte bij los- en vastmaken. Maar ja, je moet wat.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 15:34

Het kettinkje is lastig omdat je die alleen om het midden vast kan maken, en dat kunnen ze in theorie stuk krijgen met kracht.

Handiger is om zo'n slot te monteren dat je met je voet op en dicht kan doen. En proberen om niet te vergeten dicht te doen!

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 15:38

Maar nu ben ik ook wel benieuwd hoe hij de stang van de deur naar beneden krijgt? Trekt hij er echt bewust aan op 1 of andere manier? Want in principe als de veer die in de stang zit gewoon goed en stevig is, kan de stang niet zomaar zakken. Als die wel slap is kun je die vervangen. Ook kun je ook de deur zelf verstellen aan de bovenkant zodat de deur hoger komt te hangen, dat zou ook kunnen helpen zodat de deur beter in het gat of de houder van de stang valt.

Als hij de deur naar voren/eruit drukt is het een ander verhaal natuurlijk. Sommige boxen hebben een vaste rails, andere een houdertje waarin de deur op het eind valt (kan zo geen voorbeeld vinden maar mijn boxen hebben dat, kan evt even een foto maken als je dat wil). Als er geen houdertje aanzit kun je die evt erop zetten of lassen. Allemaal een beetje afhankelijk of je op pension staat of dit je eigen boxen zijn natuurlijk :D

Edit plaatje gevonden: https://gaasbeekconstructie.nl/wp-conte ... 68x474.jpg

Hier zie je dat de deur op het eind in een metalen U-tje valt. Als jouw box dat ook heeft, kan het zijn dat daar de veel ruimte of speling in zit waardoor de deur eruit kan.
Laatst bijgewerkt door XladyX op 15-08-24 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 15:44

Ook die van mij heeft al een paar keer over het erf gezworven. Een ketting met karabijn is de makkelijkste oplossing. Ook snel te openen bij nood.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:15

Ketting. Hier ook een ontsnapper. Met ketting lukt het niet meer

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:16

Hier zit een palletje achter de deur.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 15-08-24 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:34

Hier ook zo'n Pretletter gehad, Mando kon dat prima open maken en dan alle bakken leeg snacken.

Ik deed inderdaad en ketting om de 2 spijlers heen, even alleen opletten als je hem los maakt dat de ketting niet valt. Ik dacht dat ik hem zelfs dubbel om de 2e spijler had geslagen voor het vallen.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-24 22:44

ah dat palletje herken ik wel maar mijn deur kan niet 100% open dus die optie heb ik niet.
de ketting optie is inderdaad hoe ik het nu met een strotouwtje opgelost heb.

de lage schuif is nog een hele goede optie, ik haat bukken maar als het met mn voeten kan vind ik het goed ;) Of iets van een karabijnhaak ofzo door de schuif .
Kreeg ook nog los hiervan de tip om een tweede haak bovenop de schuif te laten draaien.
ga de opties eens bekijken die ik bij de ijzerwaren zaak kan vinden!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 22:49

Ik heb gewoon als extra een windhaak erop gezet, tot nu toe zijn ze binnen gebleven.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-24 22:54

XladyX schreef:
Maar nu ben ik ook wel benieuwd hoe hij de stang van de deur naar beneden krijgt? Trekt hij er echt bewust aan op 1 of andere manier? Want in principe als de veer die in de stang zit gewoon goed en stevig is, kan de stang niet zomaar zakken. Als die wel slap is kun je die vervangen. Ook kun je ook de deur zelf verstellen aan de bovenkant zodat de deur hoger komt te hangen, dat zou ook kunnen helpen zodat de deur beter in het gat of de houder van de stang valt.

Als hij de deur naar voren/eruit drukt is het een ander verhaal natuurlijk. Sommige boxen hebben een vaste rails, andere een houdertje waarin de deur op het eind valt (kan zo geen voorbeeld vinden maar mijn boxen hebben dat, kan evt even een foto maken als je dat wil). Als er geen houdertje aanzit kun je die evt erop zetten of lassen. Allemaal een beetje afhankelijk of je op pension staat of dit je eigen boxen zijn natuurlijk :D

heb het hem dus tijdens het mesten een keer zien doen, de grappenmaker.
hij gaat met zijn borst tegen de deur staan en zijn hoofd door de opening. En dan rammelt hij net zo lang totdat die veer een beetje meegeeft en de deur uit het slot komt. heb de veer nu een aantal keren vervangen omdat ze er ook stuk van gaan, maar dat is dan van korte duur en wordt de stang niet goed naar boven geduwd. Ik beschouw het 'stangslot' inmiddels als verloren :7

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 23:45

DuoPenotti schreef:
Hier zit een palletje achter de deur.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Of boven Luik dicht houden.. en hier voor hoeft de stal deur alleen naar dicht te kunnen met niet 100 % open geen probleem paletje klap je ba binnen ( tussen de tralies als deur open gast)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 00:02

Hier ook ketting of touw om laatste spijl en vaste schot.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 00:12

Op jouw extra slot een musketon door de twee oogjes halen ( of een cijferslotje als die musketons eraf krijgt)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 00:17

Ff een houten balkje achter de deur leggen in het verlengde zodat ie niet kan openschuiven.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 05:38

Duhelo schreef:
Op jouw extra slot een musketon door de twee oogjes halen ( of een cijferslotje als die musketons eraf krijgt)

Dit zou ik niet doen.
Mocht er iets gebeuren krijg je de deur niet open omdat je de code niet heb of geen tijd heb van het cijferslot.
Je kan ook een Halstertouw, knoop erin richting je musketon haak en om de tralies doen.
Vastklikken net boven de knoop.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 06:02

SillyB schreef:
ah dat palletje herken ik wel maar mijn deur kan niet 100% open dus die optie heb ik niet.

Met zo’n palletje hoeft de deur niet 100% open te kunnen. Als de deur gewoon in het ‘slot’ valt dan is dit de handigste optie.
De deur moet ook in geval van nood snel open kunnen zijn.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 06:17

Ik heb ook een paard die het doet, en heb er daarom een ketting of dik touw omheen zitten. Iets waardoor ze er niet echt uit kan ‘s nachts. :')

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 08:28

Gewoon een kettinkje, nog geen 1 gezien die dat los kreeg. Ook die palletjes worden wel eens los gevogeld.
Kettingkje en er is niets aan de hand meer.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 08:31

Mando schreef:
Duhelo schreef:

Dit zou ik niet doen.
Mocht er iets gebeuren krijg je de deur niet open omdat je de code niet heb of geen tijd heb van het cijferslot.
Je kan ook een Halstertouw, knoop erin richting je musketon haak en om de tralies doen.
Vastklikken net boven de knoop.

Een musketon klik je wel sneller open dan een geknoopt touw in paniek…