Houden jullie de vliegendeken op met 30 graden?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

manubres

Houden jullie de vliegendeken op met 30 graden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-24 13:45

Hallo allemaal,

Ik heb een paard dat erg gevoelig is voor dazen en andere steekbeesten. Daarom heeft ze een vliegendeken (met hals) op en als de vliegen op haar hoofd te erg worden ook een vliegenmasker. Maar ik vraag me af of dit voor een paard wel gezond is bij de huidige hitte van 30 graden. Gisteren kwam ik bij haar en droop het zweet onder de deken van haar lichaam, maar haar lichaam koelt natuurlijk niet af door dat zweet met een deken erop. Ik heb toen alles afgedaan en haar gesprayd met anti-vliegen spul, ze leek daarna enorm opgelucht. Hebben meer mensen het gevoel dat een vliegendeken met deze temperaturen veel te verstikkend en warm is?

Zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita 28 jaar bij ons geweest 1996-juni 2024 Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 13:49

Gister waaide het hard genoeg dat ze af konden blijven, vandaag wel op gedaan want ik gokte dat de vliegen gemeen zouden steken door onweer dat op komst is.
Wij hebben met dit weer eigenlijk nog nooit gehad dat ze stonden te zweten. Wel onder de eczeemdeken dus die gaat ook echt alleen nog maar in schemer op
Dus mijn antwoord is ja, behalve als het hard genoeg waait dat er geen vliegen zijn, want zonder lijkt me sws fijner

got a dream, got a spark, got somewhere to be

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 13:50

De mijne heeft zomereczeem en moet de deken helaas op houden, kan helaas niet anders. Ik maak de deken nat en ze kan in de schaduw staan met voldoende water, meer kan ik niet doen. Als ze de deken niet nodig had gehad, had ik hem er ook af gehaald. Lijkt me toch wel fijner dan met.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 13:52

Ik zou hem het liefst af doen, maar dan zit mijn paard in no-time onder de vliegen/dazen/muggen. Hij trekt ze echt aan. Hij komt dan ook helemaal onder de bulten te zitten.
Ik houd de vliegendeken daarom nu op. Hij zweet wel, maar het niet zo dat het eraf druipt.
Vliegenspray helpt naar mijn idee ook niet echt. Ik heb het idee dat ik elke 5 minuten opnieuw kan spuiten >;)

Ik spuit hem wel met deken en al af. Zodat hij hopelijk afkoelt en wat afgekoeld blijft. Het blijft lastig met die warmte. Waar doe je goed aan? :+

Casanova en Penny <3
Instagram: @dravercasanova.penny

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 14:10

Mijn paard heeft de deken op omdat hij anders ook lek gestoken word door de Dazen en onder de bulten zit.

Britta,ouwe taaie.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Wonkeydonkey

Re: Houden jullie de vliegendeken op met 30 graden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 14:11

Ook op, die van mij wordt helemaal dol van vliegen. Hij kan daar zi slecht tegen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 14:12

Ik heb de deken er hier gisteren af gehaald, hij staat onder een eczeemdeken.
Zelfs zonder deken stond hij al te zweten, laat staan met. :(:)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 14:20

Mijn paard heeft gewoon haar deken op. Is warm maar van het steeds zwiepen, schudden, bijten, stampen en rondwandelen krijgt ze het ook warm. Bovendien is ze dan "kanonnenvoer" voor vliegend ongedierte.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 14:22

Hier staat alles bloot.. Ook degene die normaal een eczeem deken op moet. Ze was zeik en zeiknat, puffen als een gek. Aangezien oververhitting gevaarlijker is dan jeuk, toch af gedaan...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 14:26

Daphne__ schreef:
Hier staat alles bloot.. Ook degene die normaal een eczeem deken op moet. Ze was zeik en zeiknat, puffen als een gek. Aangezien oververhitting gevaarlijker is dan jeuk, toch af gedaan...

Ja dit. Je moet wat met dit weer. Maar ik zou hem dan liever binnen zetten met een ventilator voor de stal.
Buiten met dit weer en dan een deken op is vragen om problemen. Zonder deken worden ze gek van de vliegen. Dan kan je sprayen maar beter zet je ze dan op het heetst van de dag binnen. Met een ventilator heb je ook geen last van vliegen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-24 16:30

Ze staat nu al de hele middag rustig zonder vliegendeken en mijn vliegenspray werkt nog steeds...dus ben blij dat ik de deken heb afgedaan. Ik moet wel zeggen dat ik een hele hevige spray heb, waar ik zelf onpasselijk van wordt, maar gelukkig de stekers dus ook :D Vanavond doe ik hem weer op als de muggen komen.

Mijn paard staat dag en nacht buiten, die wordt juist onrustig als ik haar ineens binnen ga zetten. Maar voor paarden die dat gewend zijn zeker een optie!

Zwarte parel Jill (Fairytale x Elite v. Voice), Olita 28 jaar bij ons geweest 1996-juni 2024 Chicago HJ (V.Citango) 2011-2018 RIP Veel te vroeg moest ik je laten gaan. Ik hou vandaag meer van je dan gisteren, maar minder dan ik morgen zal doen!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 16:33

Ik heb de mijne er onder staan, juist met deze warmte omdat ie anders verbrand (roze huid) toevallig even afgedaan net om iets te checken en hij was kurkdroog (terwijl hij met regendekens het weer snel te warm heeft). Paarden om hem heen zonder deken stonden juist weer te zweten.

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 16:37

Ik laat het afhangen van het paard. Heb je eentje die goed tegen de warmte kan dan vliegendeken/zebradeken op. Heb je er eentje die meer last heeft van de warmte dan van de insecten dan deken af.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 16:39

Hier doe ik ze nu af.
Zowel gisteren als vandaag geen wind.

Ik heb de dekens op voor tegen de dazen. Anders staan ze bijna de hele dag in de schuilstal.
Maar nu is de goed geïsoleerde schuilstal een goede plek.

Met deken zijn ze idd zeiknat.

Hebben je paarden eczeem kan ik me voorstellen dat er weinig alternatief is.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 16:42

Je kunt je paard voor de zekerheid even temperaturen. Dan weet je iig of ze hun warmte door het zweten onder de deken toch goed kwijt kunnen. Deken natmaken is ook nog een optie.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 16:42

Ik heb nu de vliegendekens zoveel mogelijk af en voer hooi waar een beetje wind en schaduw is. Vandaag staan ze voor het eerst te zweten, dus ook zonder dekens.

Gister afgespoten en voor schemer wel ingepakt. In de nacht weer af.

In principe hebben ze een dun velletje en zijn de vliegendekens goed ademend en moeten helpen tegen de steekbeesten. Sommigen beweren zelfs uv werend te zijn, maar temperatuur is gewoon even hoog. Ik zie vooral bij de 2 jonge jongens dat ze overdag heel rustig doen en zodra het straks iets afkoelt, ze het spel nog even oppakken en wat rondjes doen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 16:48

Hier heb ik hem gewoon opgehouden, maar paard was er ook absoluut niet bezweet of warm onder. Maar wij hebben wel wind staan en schaduw, plus paard dat goed tegen de warmte kab haha
Zonder deken blijft ze rennen vanwege de beesten en dan is ze wel zeiknat, plus dat ze dan echt over de zeik is en zichzelf verder blesseert als ik niet oplet.

Maar van alle vliegendekens die ik heb gebruik ik er maar 1 met die weer, met hoogste uv wering en lichtste kleur. Ook paar keer afgespoten en op stal gaat die af.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[RIJ-ITP] Wedstrijd weekend met Flow

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 16:58

Helaas wel, zonder blijft ze de hele dag gestresst rondjes lopen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 17:01

Ik heb een UV werende vliegendeken voor mijn paard. Dus dat helpt hem om nog een beetje beschermd te blijven. :)

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 17:26

Ik heb een Rambo vliegendeken en daar blijven ze koel onder. Alleen tussen de billen en waar een laagje extra voering tegen schuren zit waren ze wat nat gister.
Kost wat maar heb je ook wat voor!

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 17:47

Hier gaan ze vanwege de hitte eerder naar buiten en binnen. Maar het is bij ons verschrikkelijk qua steekvliegen en die van mij is wat dat betreft een onwijze zijkerd, dus hier blijft de deken op. Wel zonder hals, maar dat is voornamelijk omdat ie kapot is en niet vanwege de warmte :=

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 18:00

Hier de vliegendeken om gelaten, gisteren wat zweer onder de vlechten en voorpluk (lange manen en dikke voorpluk) hij zal vandaag wel eronder gezweten hebben gok ik. Maarja hij is ook UV-werend. Ik ga straks naar stal toe, dan een lekkere verkoelende douche

Sterlyn B+10~L1+10~L2+3~0.80m+1
Volg ons op Instagram:
https://www.instagram.com/haflingersterlyn/
Gebruik FLEURXEJ op https://www.ej.nl voor 10% korting

Sandro † 24.06.1998 - 15.12.2020 ★

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 18:10

Daphne__ schreef:

Gezien een hoop reacties ben ik toch blij dat mijn paarden heerlijk op stal staan overdag. Relatief aangename temperatuur(25 graden) weinig vliegen enz. En door een aantal grote ventilators luchtverfrissing. En geen directe zonnestraling op hun lijf.!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 18:12

Als ze hier overdag binnen staan, moeten ze 24 uur opgehokt. Hier dus buiten, open terrein, met schaduw van de bomen, vers water en deken op.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 19:40

Die van mij is uv werend. Hij gaat echt rennen van de vliegen en dazen en krijgt ie het nog warmer. Dus ja hij heeft hem op. Lekker meerdere malen per dag de tuinslang er op.