Warm weer nat deken op. Wel/niet?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Duran123

Warm weer nat deken op. Wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-24 07:24

Bij ons staan de paarden in de wei met een vliegendeken op ivm met de talloze dazen die er zijn.
Een aantal eigenaren zetten ze op de wei met het deken nat gemaakt tegen de hitte, zoals bv gisteren.
De meningen daarover zijn verdeeld; de een zegt het water isoleert dan, de ander zegt dat het de warmte geleid.
Ik kan er niet heel veel zinnigs over vinden op internet.

Wie kan uitleggen hoe het precies zit en wat doen jullie?

Jolliegirl

Re: Warm weer nat deken op. Wel/niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 07:26

Naar mijn idee heeft het geen zin....met deze temperaturen zijn die dekens binnen 10 minuten droog..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 07:29

Lijkt me sowieso niks …die deken word dan toch door lichaamswarmte opgewarmd.
Als ik in de regen heb gefietst en ik heb natte kleren aan dan blijft dat ook niet koud.
Dat warmt op door mijn lichaamswarmte. En oké ik ben geen paard,maar werkt wel hetzelfde denk ik.
Hier loopt niks met dekens, want er zijn geen vliegen.
maar ik heb een eczeempony gehad en ook nooit een deken nat gemaakt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 07:32

Een natte luchtige/mesh deken werkt goed. Het water verdampt, en water laten verdampen onttrekt warmte aan het paard.
Een natte dikke deken onttrekt eerder warmte aan de buitenlucht om te verdampen, en zal een laag met hoge luchtvochtigheid onder de deken veroorzaken, waardoor zweet niet kan verdampen. Dat laatste werkt dus averechts.

Water werkt overigens nooit isolerend, het is juist een goede warmtegeleider. Aan de andere kant is het ook niet de geleiding van warmte (nou ja, een beetje) die koelt, maar verdamping die een koelend effect geeft. Anders zou je op het moment dat de deken op lichaamstemperatuur (of het 'kale' paard na afspuiten) is er ook niets meer aan hebben.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 07:34

ellepel schreef:

Ja, en dat is dus ook de bedoeling. Zweet doet exact hetzelfde.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 07:38

Ik ga er niet speciaal voor naar stal om de deken nat te maken.
Maar gisterochtend had ik nog gereden en was iets na 8.00 uur klaar.
Toen is mijn paard wel helemaal onder de douche geweest en heb ik daarna op het natte paard de vliegendeken opgelegd.

Water isoleert absoluut niet, water onttrekt bij verdamping altijd warmte aan het oppervlak.

Mooi vergelijkend voorbeeld: ik reed met mijn auto gisteren door de wasstraat: het was 31 graden toen ik erin reed, paar minuten later er weer uit en mijn auto vond de buitentemperatuur afgekoeld naar 25 graden (dat was natuurlijk niet zo, maar door het waswater was de auto en dus ook de buitentemperatuur sensor dus 6 graden afgekoeld).
10 km later (door diezelfde 31 graden die het was) was de temperatuur op de sensor opgelopen naar 26,5 graad.

Bedenk je eens in dat mijn auto het paard was, dan was die dus aan de oppervlakte heerlijk afgekoeld geweest door het water.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 08:17

Ik doe het ook weleens, de deken wordt dan lekker koel, spuit dan wel het hele paard af incl. deken. Soms zetten we ook de sproeiers aan en kunnen de paarden daar zelf onder door lopen. Het helpt zeker met een paar graden afkoelen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 08:18

Elisa2 schreef:
Ik doe het ook weleens, de deken wordt dan lekker koel, spuit dan wel het hele paard af incl. deken. Soms zetten we ook de sproeiers aan en kunnen de paarden daar zelf onder door lopen. Het helpt zeker met een paar graden afkoelen.

Gaan ze er zelf ook onderdoor? Ben ik benieuwd naar

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 08:23

Ja zeker, gebeurd niet vaak maar met heel warm weer willen ze dat nog weleens doen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 08:24

De mijne iig :j . Huidig stal heeft deze "service" niet maar bij een eerdere stond ze er lang onder. Wel handig, sindsdien zijn landbouw- of baksproeiers geen enkel probleem. :D

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 08:28

Werkt hier super. Paard leefde gisteravond helemaal op toen ik haar met deken en al had afgespoeld. Bleef ook nog relatief lang nat toen de zon eenmaal weg was.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 09:37

ellepel schreef:
Als ik in de regen heb gefietst en ik heb natte kleren aan dan blijft dat ook niet koud.
Dat warmt op door mijn lichaamswarmte. En oké ik ben geen paard,maar werkt wel hetzelfde denk ik.

Als jij met natte kleren fietst drogen die na een tijdje maar je krijgt het nooit warmer dan zonder kleren toch? :D

Dat opwarmen door de lichaamswarmte is exact wat er gebeurt en helemaal de bedoeling. Water onttrekt warmte van je lichaam om te verdampen. Door het deken nat te maken doe je basically hetzelfde als een laagje niet-stinkend zweet te maken op de huid.

Paardengek in hart en nieren!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 10:51

Jolliegirl schreef:
Naar mijn idee heeft het geen zin....met deze temperaturen zijn die dekens binnen 10 minuten droog..

Ja, maar juist het opdrogen/verdampen onttrekt warmte uit het lichaam, net als met zweet.
Met deze hele hoge temperaturen is het effect inderdaad heel erg kort, maar het effect is er wel.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 12:07

Poekkie schreef:
ellepel schreef:

Als jij met natte kleren fietst drogen die na een tijdje maar je krijgt het nooit warmer dan zonder kleren toch? :D

Dat opwarmen door de lichaamswarmte is exact wat er gebeurt en helemaal de bedoeling. Water onttrekt warmte van je lichaam om te verdampen. Door het deken nat te maken doe je basically hetzelfde als een laagje niet-stinkend zweet te maken op de huid.

Dat wist ik niet,weer wat geleerd! :D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 12:13

Het lijkt mij vooral erg schuren, zo'n natte deken. Ik zou het niet doen

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 12:19

Hoezo zou een natte vliegendeken schuren? Dan past die droog ook al niet goed.

Ik doe het met warm weer regelmatig. Gisteren heeft stalgenootje het nog gedaan, omdat de mijne ertussen kwam staan toen ze die van haar afspoot. Ze vindt het heerlijk. Deken is vrij snel weer droog,ja, maar paard ook afgekoeld. Of als ik haar zonder deken afspoel en ze gaat weer naar buiten gooi ik die vliegendeken er gewoon op als ze nat is.

Niks schuren of andere rare dingen. Gewoon kwestie van goed passende spullen hebben.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 13-08-24 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[RIJ-ITP] Wedstrijd weekend met Flow

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 12:19

Ja eens met Kabayo, ik kan me niet voorstellen dat dat comfortabel zit. Dat plakt aan je en schuurt. Afspoelen prima, maar hier niet met een deken om.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), Sylfonia (v. Leffe) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 drachtig van Major (Mylord x Valentin) - Wainonia (v. Oliver)
viewtopic.php?f=238&t=2079435

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 12:23

Dat plakken en schuren zal met deze temperaturen wel mee vallen, deken is toch snel droog.
Ik zou er ook niet extra voor naar stal rijden maar als je toch de tuinslang in handen hebt zou ik het wel doen.

Celaeno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 12:27

Muronia schreef:
Ja eens met Kabayo, ik kan me niet voorstellen dat dat comfortabel zit. Dat plakt aan je en schuurt. Afspoelen prima, maar hier niet met een deken om.
Jij bent geen paard toch?

Never assume, you'll make an ass out of u & me

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 12:29

Als het zo dramatisch zou zijn zou elk paard met kleine regenbui al een plakkende deken hebben en overal geschuurde plekken hebben. In de zomer staan er heel veel paarden met vliegendekens, ook als er eens een regenbui langskomt.
Als die korte tijd al voor schuren zorgt heeft de deken nooit goed gepast en kan je beter een andere kopen, zelfs als je hem nooit nat zou maken.

Daarbij, die mesh van een vliegendeken is wat anders als de kleding die je zelfs draagt die eventueel gaat plakken als het nat wordt. Het droogt snel en plakken heb ik nooit gemerkt.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 12:31

Een paard is vaak niet zandvrij. Als dat nat wordt gaat dat schuren met een deken. Nou heb ik mijne sowieso nooit dekens om. Alleen als ze het echt koud hebben of het de hele dag plenst

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 12:36

Waarom zou het wel schuren als het nat is en niet als het droog is?

Mijn paard rolt met de vliegendeken op, bij voorkeur in een plas of in de modder, schuurt ook niet.

En na een regenbui, waarbij ik de vliegendeken ook niet standaard af ga doen voor elke bui (al zou ik ernaast wonen, zou ik het niet doen), en na die regenbui rollen in een plas.

Heb nog geen schuurplekken en paard draagt deze deken al vanaf mei.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 12:42

Als je paard schuurplekken krijgt van een deken, zelfs als er zand onder zit, dan past de deken gewoon niet. Hier ook paarden waar zand op zit, de midden in plassen gaan rollen of noem maar op, deken nat of droog, geen enkele schuurplek. Ook niet met winter dekens of regendekens, ze worden alleen loeizwaar als ze volgezogen zijn. Tenzij ze dus een deken hebben die niet past.

Maar hier gaat het om vliegendekens, waar zand gewoon doorheen gaat. Het schuurt en plakt echt niet. Sowieso zijn ze binnen no time droog met dit weer
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 13-08-24 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 12:44

Ik heb het nergens over schuurplekken. Ik zeg alleen het lijkt mij niet lekker zitten. Daarom doe ik het niet. Mag toch?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 13:37

Verdamping zorgt voor koelte. Leren mensen dat niet meer op school?
Maar het is maar van korte duur, dus ik zie het nut niet zo. Zorgen voor voldoende schaduw en frisse lucht is beter.

Facebook: * Paardentehuis in Portugal * en * Vrienden van Vincent * Insta: *@machomachinho* *youtubekanaal*
Donaties kunnen nu ook per PayPal KLIK voor mijn boek "Vincent, paard met praatjes" .