Hulp met indeling wei (deel paddock paradise, deel wei)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Hulp met indeling wei (deel paddock paradise, deel wei)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 16:23

Ik heb besloten mijn wei anders in te gaan delen.
Alleen heb ik het al 3x anders getekend en kom er toch niet helemaal aan uit.
Hieronder een plattegrond.

Afbeelding

Het linkse gedeelte zou moeten dienen voor een B pony en shetlander, die allebei op dieet mogen, paddock paradise idee dus. Ik dacht zelf aan een pad rondom en dan wat weilandjes in het midden waar ze gelimiteerd op kunnen.

Het rechtse gedeelte zou moeten dienen voor een quarter en op termijn mss een shetlander, maar voorlopig enkel de quarter. Hier wil ik een paddock aangrenzend aan de stal maken waar hij 's nachts op komt, overdag wil ik hem toegang geven tot een weiland, maar wel liever enkele kleine weilandjes ipv 1 groot stuk. Belangrijk vind ik wel dat alle weilandjes bereikbaar zijn vanuit de paddock. In dit stuk zou ook een rijbak van 30x60m moeten komen. Het liefst aangrenzend aan de stal of paddock zodat deze gemakkelijk bereikbaar is en niet te dicht op de buren ligt ivm stof.

Heeft iemand nog een fantastisch idee?

Hieronder zet ik nog even enkele vb wat ik als idee had.

Afbeelding

Afbeelding

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:33

Ik zou de vierkanten, behalve de rijbak, uit het hoofd zetten en met speelsere ronde vormen gaan tekenen. Ronde paddock in het midden met evt. een boom in het midden, golvende lijnen, veel lopen op de track, een heuvel maken.
Enige wat praktisch is, dat zijn in elk geval brede doorgangen en paden die breed genoeg zijn voor een tractor of minitractor, en voldoende poortgrepen zodat de tractor makkelijk overal kan manouvreren.
Teken ook wat hooiplekken in, en de waterbak, het liefst zo ver mogelijk uit elkaar. En de mesthoop zo makkelijk mogelijk op een plek waar er zo min mogelijk hinder van is, en goed bereikbaar in de winter.
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 12-08-24 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 16:34

Lindsey_99 schreef:
Ik zou de vierkanten, behalve de rijbak, uit het hoofd zetten en met speelsere ronde vormen gaan tekenen. Ronde paddock in het midden met evt. een boom in het midden, golvende lijnen, veel lopen op de track, een heuvel maken.
Enige wat praktisch is, dat zijn in elk geval brede doorgangen en paden die breed genoeg zijn voor een tractor of minitractor, en voldoende poortgrepen zodat de tractor makkelijk overal kan manouvreren.

Bedoeling is ook dat de hoeken niet 90gr worden indd, maar afgerond, heb even snel-snel getekend.
Een heuvel of poel is niet mogelijk ivm vergunningen..

karuna
Drukke kabouter

Re: Hulp met indeling wei (deel paddock paradise, deel wei)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:42

Ik zit even snel te rekenen, kloppen je maten wel? Anders kom ik op grofweg 110 m bij 70 m voor twee shetlanders een b pony en een quarter? Heb je er nu al dieren op staan en zo ja hoe houdt de grond en het gras zich nu? Met deze hoeveelheid grond kun je hooguit loopruimte bieden maar niet echt gras als voedsel aanbieden. Wat doe je nu met je mest? Waar wil je die hebben? Hoe groot zijn de schuilstallen, moet er ook ruwvoer worden opgeslagen of ligt dat nu elders?

Dan zou ik alles bij elkaar zetten en de linkerkant als rijruimte houden zodat je zo ver als kan bij je rechterburen vandaan blijft. Stof laat zich niet echt meer tegenhouden op een meter of 30 meer of minder.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 16:53

karuna schreef:
Ik zit even snel te rekenen, kloppen je maten wel? Anders kom ik op grofweg 110 m bij 70 m voor twee shetlanders een b pony en een quarter? Heb je er nu al dieren op staan en zo ja hoe houdt de grond en het gras zich nu? Met deze hoeveelheid grond kun je hooguit loopruimte bieden maar niet echt gras als voedsel aanbieden. Wat doe je nu met je mest? Waar wil je die hebben? Hoe groot zijn de schuilstallen, moet er ook ruwvoer worden opgeslagen of ligt dat nu elders?

Dan zou ik alles bij elkaar zetten en de linkerkant als rijruimte houden zodat je zo ver als kan bij je rechterburen vandaan blijft. Stof laat zich niet echt meer tegenhouden op een meter of 30 meer of minder.

120 bij 70 is het ongeveer, is +- 8500m2.
Voor 1 shetlander, b pony en een quarter.
Staan al jaren hier en heb altijd gras teveel, dus dat is het probleem niet. Hebben nu juist het stuk kleiner gemaakt om het achterste gedeelte te hooien gezien we 3/4x per jaar een loonwerker moeten vragen om te maaien gezien we het gras niet op krijgen. Totale perceel is 120 x 110 ongeveer.
Mest en stallen etc is ingetekend in het rood en grijs onderin op de plattegrond, dit is dus allemaal al in orde.

Alles bij elkaar is geen optie, daarom dat ik graag 1 kant paddock paradise wil en andere kant wat traditioneler met paddocks.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 17:01

Waarom mogen ze niet allemaal bij elkaar? Dat scheelt zoveel.

Wij hebben 3 quarters en 2 mini shets samen en dat gaat prima. We hebben wat wisseling in samenstelling gehad en altijd al shet bij quarters, maar na wennen gaat het goed nu. Juist omdat ze weg van elkaar kunnen en niet in ene hoek gedreven kunnen worden.

Wij zijn begonnen met paddock en bak en van daaruit een pad rondom. Wij hebben dan wel een bult, heuvel, poel en wadi, maar je wil dan ook paden erheen en er omheen. We hebben bijv een soort rotonde en die wordt wel gebruikt. Gewoon tussen 2 weitjes in.

In totaal nu 4 snackweitjes.

De bak zou dicht blijven, maar staat nu 5jr open en we hebben inmiddels 6 openingen die aansluiten op paden.

's Nachts gaat alles dicht en kunnen ze alleen op de paddock en de bak. Aan de schuur hebben we een ruime schuildak in L-vorm. Vanwege de nattigheid op 2 hoeken daar zaagsel liggen.
Bij wolf melding of extreem weer/nattigheid gaan ze 's nachts op stal en evt overdag 2 uurtjes.

We kunnen op 12 plekken hooi aanbieden. We hebben dan 2 of 3 plekken wat dichterbij elkaar zodat ze wel samen zijn, maar ook apart kunnen staan.

Onze paden zijn niet extreem breed en gaat prima. Smalste zijn 2 meter en breedste 4 meter. Ook op de brede paden liggen snel sporen omdat ze graag treintje spelen.
Kom nooit ergens met een trekker, maar de auto en zitmaaier kunnen er overal wel door.

Mest hebben we vooraan op een kar liggen. Veel beplanting er omheen en uit het zicht en we trekken hem zo de weg op naar de boer waar we het brengen.

Voor een verhoging kan je ook trekkerbanden vullen en evt bij je bouwplaat?

Mag je wel beplanting plaatsen? Ik heb wel de ervaring dat ze paden niet gebruiken als er geen doel achter zit. De jonkies gebruiken ze wel om te rennen en te spelen, maar de volwassenen lopen veel meer gericht rond.

Als je bij de bochten het afrond heb je vaak al iets meer ruimte. Maar paarden die goed samen zijn, hebben niet zo snel moeite met elkaar passeren. Wij hebben in geen enkele samenstelling daar echt problemen me ondervonden. En 2 netten hangen gewoon op het 4 meter brede pad, dus moeten ze achter de etende langs of ze lopen gewoon anders.

Qua voerbehoefte; wij zetten ze 's ochtends en 's avonds op stal om te eten. Wie het nodig heeft krijgt dan meer of minder. Je kan natuurlijk ook de quarter wat meer tijd op de wei geven. Bij ons gaan ze gewoon samen. Nog nooit een hb shet gehad, maar het zijn echt snackweitjes en ze bewegen dus wel.

Qua stof kan dat een dingetje zijn. Onze paden zijn zand en die konden ook goed stuiven, maar meestal richting bos, net als de bak. Wij hebben maar aan 1 kant buren en die zitten niet met huis tegen ons aan. Dat scheelt enorm, want ik heb vaak lesgegeven waar er gedoe was om het stof. ( of de vliegen, lucht etc)

Nu is het droog en stoft het als ze rennen, maar afgelopen jaar erg weinig last van gehad :)

Voor de wind hebben we wel een en ander aan bomen geplaatst.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 17:08

Afbeelding

Even een hele grove tekening, uitgaande van het feit dat de bak ook als paddock gebruikt kan worden.

En een iets nettere op papier, dezelfde insteek.
Afbeelding

Is dit een idee? De weides liggen grotendeels los van elkaar, met een pad van 1.5-2m (overal dezelfde afstand) tussen de weide en de bak. Wanneer de quarter toegang mag tot een weide, gebruik je aan beide zijden 2-3 draden om de doorgang open te zetten (dat kunnen zelfs de draden zijn waarbij bak en wei omheind zijn, mits de paarden wachten totdat jij toestemming geeft om de wei in te gaan. Als je zorgt dat beide linksom open gaan en de openingen zijn beide zo breed als het pad en tegenover elkaar, dan past het.

Afbeelding

De kleintjes kunnen niet bij stal oversteken tussen hooi en water en moeten dus om de buitenbak heen.

Na narekenen zou ik wel de bovenrand 2m breed doen en geen 10m breed, anders krijgen de kleintjes te veel gras.

Edit:
Je zou zelfs nog kunnen besluiten om de binnenbaan voor de quarter in te zetten en de buitenbaan voor de kleintjes. Maar dat haalt alle wissels er wel uit voor hen, want dan verandert het openstellen van een wei voor de quarter niets aan de mogelijke routes voor de kleintjes.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 17:10

Ok dan is dat in ieder geval wel bekend, ik zou zelf dan een grote paddock/rijbak maken aan de linker kant desnoods in twee stukken over de hele breedte dat je deels kan afzetten als je wilt rijden. en dan een aantal grotere stukken gras die je per keer kan openzetten met strook begrazing. Geen gedoe met smalle paden wat meer werk is met mest weghalen.

Ik heb zelf voor twee tinkers uiteindelijk gekozen voor een paddock, en aansluitend naast elkaar weitjes van 10 m breed. Met drie of vier dieren zou ik dan misschien 15 m breed pakken. Daardoor heb je je gras gedoseerd, de meeste mest zal in de paddock blijven zo dicht mogelijk bij je mestopslag. En dan hebben de weitjes steeds rust genoeg. En overdoseer je het gras ook niet.

En het is ook minder werk en tevredener dieren meest omdat er altijd wel wat te knabbelen is. En je voorkomt dat je continue ruwvoer moet voeren

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 17:10

Als ze echt niet bij elkaar mogen en je quarter kan beter tegen gras, dan zou ik het nog anders doen.
Het linkse deel met 2 weitjes voor de shet en pony en het rechtse deel met 5 weitjes voor de quarter.
En dan inderdaad met ronde vormen of in ieder geval afgeronde hoeken.
Afbeelding

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 18:47

superpony: bij elkaar is geen optie door de B pony.
Tractor moet er wel door kunnen hier, dus wou de paden minimaal 5 meter breed houden.
Beplanting mag wel, echter staat er al redelijk veel.
Buren zitten hier ook niet met het huis tegen het weiland maar ze hebben hun terras dus wel op 5 meter van de wei gemaakt..
Qua tijd op de wei, pony is al meerdere keren HB geweest en shetlander is momenteel ook meer als dik, dus die moeten echt minder gras.

Mizora: opzich vind ik jou idee wel heel tof, alleen is het geen optie gezien de bomen die reeds op de wei staan, ik post hieronder even een plattegrondje met de bomen.

Karuna: Ook een idee, alhoewel het voor de pony en shet echt niet slecht zou zijn om wat meer te bewegen.

Daihyo: De rijbak had ik daar ook al een keer getekend inderdaad, alleen zit die dan echt pal naast het terras van de buren, dat lijkt mij qua stof een uitdaging gezien ook net aan hun kant geen bomen staan.

Afbeelding

Hier de plattegrond, de ronde cirkels zijn grote wilgenbomen en wat lindebomen. Achterkant en rechterkant zijn quasi volledig omheind met bomen en struiken, waaronder ook treurwilgen die over hangen etc. De rechthoekige strook tussen de 2 weilanden in is een haag.
Hierop zie je ook de 2 achterste stukken (tegen de boskant dus) die ik graag voor het hooien zou willen gebruiken, maar misschien dat ik daar ook een piste kan maken met een pad naar achter oid.

Dit ontwerp kom ik nu op uit, iets minder land om te hooien maar wel een praktische indeling denk ik. Het grijze gedeelte is dan voor de shet en pony, dan kan ik snackweitjes open zetten waar ik wil. Voor de quarter heb ik dan 2 weilandjes vast aan de paddock voor op hele warme dagen bv dat hij toch binnen kan, de andere weitjes zal ik hem dan aan de hand opzetten en 's avonds terug afhalen.

Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 13:03

En als je ze wel alle track, lig plaatsen en hooiplekken samen geeft, maar de quarter apart op een wei zet x aantal uren?

Als je tracks krijgt en op diverse plekken hooi aanbiedt, komt dat ook ten goede aan de gezondheid van je pony's en worden de risico's op hb wel minder.

Wij hebben de bak eigenlijk centraal. Was ook niet een andere ideale plek voor en is dus nu deel van het tracksysteem. Ze maken er meer gebruik van als er meer uitdaging is.

Als je trouwens de mogelijkheid hebt, zou ik kijken naar winddoek. Wij hadden dat snel in nood gekocht omdat we in najaar hier kwamen en een schuilmogelijkheid wilden. Dat verschil was gelijk behoorlijk. Je zou dat ook zeg tot 1.20m kunnen doen langs de bak bijv.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-24 14:50

superpony schreef:
En als je ze wel alle track, lig plaatsen en hooiplekken samen geeft, maar de quarter apart op een wei zet x aantal uren?

Als je tracks krijgt en op diverse plekken hooi aanbiedt, komt dat ook ten goede aan de gezondheid van je pony's en worden de risico's op hb wel minder.

Wij hebben de bak eigenlijk centraal. Was ook niet een andere ideale plek voor en is dus nu deel van het tracksysteem. Ze maken er meer gebruik van als er meer uitdaging is.

Als je trouwens de mogelijkheid hebt, zou ik kijken naar winddoek. Wij hadden dat snel in nood gekocht omdat we in najaar hier kwamen en een schuilmogelijkheid wilden. Dat verschil was gelijk behoorlijk. Je zou dat ook zeg tot 1.20m kunnen doen langs de bak bijv.

Maar ze kunnen niet samen dus dat is geen optie voorlopig.
Ik denk dat de laatste tekening redelijk in de buurt komt vd behoefte van alle 3.
Bak onderdeel vh tracksysteem wil ik niet gezien het funest is voor de bodem als ze daar gaan graven.

Waar zou jij winddoek spannen en met welke reden?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 14:55

Ben niet goed met de indeling maar mag je overal je bak neer leggen. Die moet officieel namelijk op je bouwblok liggen. Dus dat zou ik even navragen bij de gemeente en ook overleggen met de buren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 16:45

MelissaV schreef:
Ik denk dat de laatste tekening redelijk in de buurt komt vd behoefte van alle 3.
Bak onderdeel vh tracksysteem wil ik niet gezien het funest is voor de bodem als ze daar gaan graven.

Op de track, het zand mogen ze toch wel samen? Wij hebben echt nog nooit problemen gehad met de combi quarters en shetlanders.
Juist stimuleren om te bewegen voorkomt problemen. Het is geen vierkante wei of paddock waar ze niet van elkaar weg kunnen en de hoek in drijven.

Onze bak is na 5jr nog steeds prima. Sleep wel voor het rijden, maar dat doe je toch. Graven doen ze op andere plekken als ze dat al doen. In de bak, die meer doorgang en rol/ligplek is, is daar geen reden voor.

Winddoek kan het uitwaaien van zand tegenhouden. Dus een rand rondom de bak. Heb meerdere klanten lesgegeven die of nieuwe bewoners naast zich kregen of nieuwbouw en dan volgde er altijd gezeur om zand, stof en geur. Winddoek houdt heel veel tegen.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-24 17:26

superpony schreef:
MelissaV schreef:

Op de track, het zand mogen ze toch wel samen? Wij hebben echt nog nooit problemen gehad met de combi quarters en shetlanders.
Juist stimuleren om te bewegen voorkomt problemen. Het is geen vierkante wei of paddock waar ze niet van elkaar weg kunnen en de hoek in drijven.

Onze bak is na 5jr nog steeds prima. Sleep wel voor het rijden, maar dat doe je toch. Graven doen ze op andere plekken als ze dat al doen. In de bak, die meer doorgang en rol/ligplek is, is daar geen reden voor.

Winddoek kan het uitwaaien van zand tegenhouden. Dus een rand rondom de bak. Heb meerdere klanten lesgegeven die of nieuwe bewoners naast zich kregen of nieuwbouw en dan volgde er altijd gezeur om zand, stof en geur. Winddoek houdt heel veel tegen.

Nee ze kunnen helemaal niet samen, ook niet op de track.
Oké winddoek valt te overwegen rondom de rijbak inderdaad, maar als hij uiterst links komt te liggen zal het mss meevallen, dan ligt hij 100m van de buren hun terras af, en hun hebben daar nog 3 of 4 schuttingpanelen staan.

Butengewuen: locatie van de rijbak was geen probleem, hoeft niet in het bouwblok te liggen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 18:35

Afbeelding

Helemaal out of de box. De dieetclub krijgt 4 kleine stukjes gras voor wat strookbegrazing en de rijbak. Ze moeten een lekkere gekke slinger door de rijbak maken, als je ze met verspreid opgehangen hooinetten kunt motiveren om te lopen krijgen ze zo lekker veel beweging. de zwarte stippen zijn hun looppad. Als je gaat rijden doe je de bak voor hun dicht, en zou je een poortje vanaf de track vd quarter kunnen maken voor makkelijke toegang.

De quarter heeft dan een mooie racebaan en lekker veel gras. Ik heb zelf ook zoiets, en dan 2 ingangen per wei dat is namelijk makkelijker starten met strookbegrazing.

Eventueel kun je natuurlijk nog wei opofferen aan snackhoek, hooihoek of ligplekken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:24

Ik zou het hele idee van vaste weitjes los laten.
Ik zou in jouw geval de track/paddock zo maken als je zelf wil. En dan je weiland in grotere stukken laten. Met meerder mogelijke ingangen per weiland. Die grotere stukken kan je dan indelen met flexibele omheiningen die je kunt verdelen zoals het je op dat moment uitkomt.
Krijg je dan ooit andere paarden/ andere behoefte/ andere samenstellingen kun je het net zo makkelijk weer daar aan aanpassen.

Dan kun je het ook makkelijk aanpassen op het seizoen: een kleiner stukje per keer geven als het gras in het voorjaar de grond uit schiet en een groter stuk als de bodem het in de winter zwaarder te verduren heeft.

Daarnaast is het veel beter voor je gras.

Daar zijn heel makkelijke nette oplossingen voor. Als je haspelpalen gebruikt en groene prikpalen blijft het er ook netjes uitzien.

Wij werken al 10 jaar zo en gebruiken 1,5 ha zo heel flexibel.