Jaarling ligt elke keer vast

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

YvonneV

Jaarling ligt elke keer vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-24 10:28

Onze jaarling ligt elke keer vast in zijn stal. Vanacht om 5 uur werd ik er weer wakker van.

Iemand enig idee hoe ik dat tegen kan gaan. Hij kan niet 24/7buiten ivm wolvengebied.

MelissaV

Re: Jaarling ligt elke keer vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:30

Hoe groot is zijn stal?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:41

Het is heel lastig. Mijn vorige deed het ook. Maakte niet uit hoe groot de stal was, hij kreeg het ook voor elkaar in de paddock of het land en ging altijd liggen als hij de box uitgeweest was, ookal was het 5 minuten maar. Ik heb dus geprobeerd hem altijd te laten rollen in de paddock voordat hij terug de box in ging, maar alsnog ging hij binnen weer rollen.

Ik probeerde de bodembedekking omhoog te laten lopen tegen de zijkanten, maar heb verder nooit iets kunnen vinden wat het tegenhield. Ik wilde absoluut niet zo'n singel gebruiken en werd ook extreem afgeraden door dierenarts toendertijd.
Flink hoge 'banken' tegen de zijkant hielpen iets. Maar die moet je echt flink hoog maken, dus veel bodembedekking.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:59

Hoe groot is de stal? Je kan rubber tegen de wanden maken, dat helpt wel iets. En inderdaad dikker strooien tegen de wanden.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-24 11:38

Afbeelding

De box is 3.5x3m. Rubber tegen de wanden gaat toch niet helpen tegen het vastliggen?

Hij ligt elke keer met zijn benen iets omhoog tegen de muur. Dan gaan banken tegen de muur naar mijn idee ook niet helpen want dan komt hij tegen de bank aan te liggen.
Laatst bijgewerkt door YvonneV op 12-08-24 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 11:56

Daar kunnen ze zich beter mee afzetten als ze toch een beetje er tegenaan kunnen komen met hun benen, terwijl bij houten wanden ze alleen langs schrapen.

Maar dikke bodembedekking, in jouw stalmaat 100kg strooisel om mee op te starten, werkt het beste.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:07

Interessant Mizora, hoe helpt een dikke laag precies? Dan ga ik dat ook proberen (ik heb vlas).

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-24 12:09

Mizora schreef:
Daar kunnen ze zich beter mee afzetten als ze toch een beetje er tegenaan kunnen komen met hun benen, terwijl bij houten wanden ze alleen langs schrapen.

Maar dikke bodembedekking, in jouw stalmaat 100kg strooisel om mee op te starten, werkt het beste.

Ik heb bovenstaande post gewijzigd en foto toegevoegd

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:09

Dikke laag in het midden werkt niet is mijn ervaring, tegen de wanden als je geluk hebt. Geeft ook geen garantie helaas.

En die banken werken juist, omdat hij dan verder van de muur afligt en dus wel kan afzetten.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 12-08-24 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:09

Wat een knurft :+
Hoe maak je hem los? Ik zou hem namelijk iets aanjagen zodat hij wel zelf in de benen komt. Vaak leren ze dan toch in zulke posities er zelf uit te komen want vast vast is dit zeker niet. Hier kunnen ze prima zelf uif komen. Als ze moeite doen.

Verder werkt een dikke laag bodem bedekking die hoger is richting de wanden goed. Dus het midden lager dan de randen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:12

Cioccolato schreef:
Wat een knurft :+
Hoe maak je hem los? Ik zou hem namelijk iets aanjagen zodat hij wel zelf in de benen komt. Vaak leren ze dan toch in zulke posities er zelf uit te komen want vast vast is dit zeker niet. Hier kunnen ze prima zelf uif komen. Als ze moeite doen.

Verder werkt een dikke laag bodem bedekking die hoger is richting de wanden goed. Dus het midden lager dan de randen.

Maar als je pech hebt slopen ze zichzelf met het los komen. Dat het nu meevalt wil niet zeggen dat dit de enige manier is dat hij ligt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:14

Ja. Maar bij alles met een paard is risico.
Als hij op zulke manieren elke keer vast ligt, gewoon in de benen 'jagen' op beheerste manier.

Echt vast liggen is toch wat anders dan dit op de betreffende foto, die is geplaatstt dus daar ga ik vanuit.
Uiteindelijk als je dit al zo gaat helpen dat hij geen moeite hoeft te doen, werk je het dus in de hand dat ze geen moeite doen en je dus elke keer moet helpen. Niet handig.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:15

Wat een drol hoe hij erbij ligt. :=

Ik heb geen ervaring of tips, hopelijk vind je een oplossing. Dit gaat een keer mis natuurlijk.

Doe wel en zie niet om

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-24 12:19

Cioccolato schreef:
Hoe maak je hem los?

Touwen om de onderste benen en dan omrollen. Hij blijft heel stil liggen als je de touwen om zijn benen doet. Ik ben bang dat als je hem op gaat lagen en het lukt hem zelf niet om in de benen te komen dat je er dan ook niet meer bij kunt komen om de touwen om zijn benen te doen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:22

Ik heb een ruin gehad die het deed.
Die hebben we uiteindelijk in een kleinere stal gezet zodat het niet meer uitnodigde om te gaan rollen en toen was het wel over.
Was niet optimaal,maar vastliggen ook niet.
Hij kon in in die stal overigens wel liggen met de benen onder zich gevouwen,maar dus niet rollen of languit plat liggen.

Ligt hij steeds aan dezelfde kant vast?

Heb je eventueel de mogelijkheid om van bodembedekking te veranderen?
Sommige vinden stro minder fijn om in te rollen,dus misschien is het dat.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:23

Mijn klungelsmurf deed dat ook als jaarling. Gewoon domme gewoonte om te gaan rollen op stal.
Sorry maar helaas die is wel vroeg singelmak gemaakt want heeft wel een rol singel gekregen.
2 weken opgehad en daarna nooit meer. Heeft nog regelmatig vlas op zijn kont en rug maar denk dat hij sindsdien heeft geleerd niet meer door te rollen tegen de wand op. Is nu 17.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:26

Hier liggen de jonge paarden/veulens regelmatig zo. Lukt ze prima zelf :+ volgens mij een kwestie van leren hoe het werkt in de stal met rollen.
Ben gekke henkie niet, als het moet ga ik pas helpen maar naar mijn mening is dit absoluut nog niet zo ver.
Overigens nog nooit 1 gehad die ook maar een schrammetje er van heeft overgehouden. Maar er zal er vast ergens 1 zichzelf wel verwonden..

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:32

Zijkanten veel meer omhoog leggen...
en als dat ook niet afdoende helpt, dan inderdaad een rolsingel

https://www.mbcfotografie.nl
Nu een super gave winactie twv €175 op mijn insta en Facebook!
Mijn leven met mijn pony? Insta Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:41

Ik zou voor de zekerheid ook even controleren of je paard geen luizen heeft. Luizen = jeuk = rollen.
En die rotbeesten zie je niet heel snel, dus je moet echt even goed de manenkam uitpluizen op die dingen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-24 12:47

Ibbel schreef:
Ik zou voor de zekerheid ook even controleren of je paard geen luizen heeft. Luizen = jeuk = rollen.
En die rotbeesten zie je niet heel snel, dus je moet echt even goed de manenkam uitpluizen op die dingen.

Ik zie hem op de wei nooit rollen en in stal ook nergens schuren maarik zal het controleren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:54

MyWishMax schreef:
Dikke laag in het midden werkt niet is mijn ervaring, tegen de wanden als je geluk hebt. Geeft ook geen garantie helaas.

En die banken werken juist, omdat hij dan verder van de muur afligt en dus wel kan afzetten.

Hier werkte een dikke laag in het midden wel goed. Daardoor kunnen ze zichzelf ook makkelijker afduwen door het wat verschuift. Hij rolt nog eigenlijk iedere nacht op stal, komt regelmatig nog niet helemaal uit, maar zelfs toen hij echt met zijn pootjes omhoog vast was komen te liggen, de eerste keer in jaren (sinds de dikke laag waar wij heel snel mee begonnen zijn) dat hij echt vast lag, kon hij zich op deze manier toch binnen 10 minuten loskrijgen terwijl wij nog aan het nadenken waren hoe we dat met ondertussen een paard van 600kg voor elkaar moesten krijgen, als netaan jaarling kon je hem nog gewoon een stukje opzij duwen. De randen van de stal zijn altijd steviger doordat ze daar niet lopen en geven dus alsnog dat bank-effect.

Al onze paarden rollen trouwens vrijwel dagelijks in stal, en er ligt er dus eigenlijk nooit 1 vast (afgelopen 5 jaar dus 1x 1). Ook de grote komt soms een beetje ongunstig uit (1.80, ±800kg in een stal van 3x5. Het past, maar niet als hij over de rug gaat) en moet zich dan ook afduwen tegen de wand, door de dikke laag bodembedekking schuift hij dan keurig op. We weten het altijd als dat gebeurd is, want de bodem ziet er dan wel uit als een slagveld, maar niets wat een beetje extra tijd nemen met mesten en eventueel een dagje vroeger opstrooien niet kan oplossen.

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:05

Antirolsingel omdoen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:25

Rubber helpt niet het te voorkomen maar wel de gevolgen minder erg te maken. Ze kunnen beter afzetten tegen de wand om terug te komen en het biedt bescherming tegen schaven/wonden.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-24 14:07

Voor nu heb nu zijn bed iets naar voren gehaald in de hoop dat hij dan meer naar voren gaat liggen en bij het omrollen niet de muur raakt. Of juist iets verder doorrolt zodat hij zich beter af kan zetten.

Als het iets minder warm is zal ik kijken naar rubber voor op de muur.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 19:02

... even een totaal andere tip.
Wat mij opviel is 'dat hij het telkens opnieuw doet'.
Alsof hij daar een reden voor heeft.
Ik heb geen idee wat dat precies is.

Maar wat je zou kunnen proberen: een paar sessies met de Equine awareness method, ofwel TTeam.
Je leert dan een aantal 'spelletjes' (awareness oefeningen) die je prima zelf met je dier kunt doen (om de dag efkes vijf minuten oid). -
Het is wel voorgekomen dat een dier dat ditzelfde deed ('alsof hij altijd een steuntje nodig had', dus rollen in de hoek van de paddock etc etc) na een poosje oefenen gewoon middenin de paddock ging rollen en 'snapte' dat vlak tegen de wand gaan liggen niet handig is.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )