Advies gevraagd bij keuze stalling!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xkmmtjeee

Advies gevraagd bij keuze stalling!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 00:10

Hi bokkers,

Sinds januari 2024 sta ik met mijn 3 jarige KWPN merrie Flow op de huidige pensionstal. Sinds mei heeft Flow last van mestwater. Ik ben al een tijdje bezig om de oorzaak hiervan te vinden. Zo heb ik een foto laten maken van haar buik ivm zand, dit heeft ze niet. Voor de zekerheid toch een zandkuur gegeven. Een uitgebreid mestonderzoek, geen infectie. Iom de DA toch een wormenkuur gegeven. Een onafhankelijk voedingsadvies gevraagd en iom de DA staat Flow sinds 6 weken op Bonpard Colon. Er lijkt een hele kleine verbetering te zien maar nog lang niet zoals het moet zijn. Flow krijgt onbeperkt verpakt en onverpakt hooi. Uiteraard heb ik veel gelezen op internet en bokt dat verpakt hooi vaak de oorzaak is voor mestwater. De DA geeft ook aan dat dit mogelijk de oorzaak is. Flow staat 24/7 buiten in een kudde dus het is niet mogelijk om Flow alleen onverpakt hooi te geven. Wel is het mogelijk om Flow samen met haar maatje een tijdje apart van de kudde te zetten op alleen onverpakt hooi. Dit kan niet blijvend omdat dit stuk wordt gebruikt om nieuwe paarden te laten wennen aan de kudde. Als het verpakte hooi de oorzaak is ben ik dus genoodzaakt om te verhuizen. Nu komt mijn issue..

Per toeval ben ik op een advertentie gekomen van een pensionstal. Hier wordt onverpakt, geanalyseerd hooi gevoerd. Ik heb contact opgenomen en een rondleiding gekregen. De stal spreekt mij heel erg aan. De reden waarom ik twijfels heb is omdat ik zelf met veel plezier op de huidige stal sta. De sfeer is heel prettig en mijn beste vriendin staat hier ook met haar paard. Het maatje van Flow waar ze al mee samen staat sinds zij 4 dagen oud is. Uiteraard staat de gezondheid van mijn paard voorop en als het nodig is verhuis ik zonder twijfel. De reden waarom ik nu twijfel is omdat ik op dit moment nog niet weet of ik wel genoodzaakt ben om te moeten verhuizen. Op de potentiële stal is er 1 plek vrij gekomen en ik weet dat er meerdere geïnteresseerde zijn. Ik heb dan ook tot woensdag gekregen om een beslissing te maken. Ik heb dus niet de mogelijkheid om eerst te kijken of het verpakte hooi de oorzaak is.

Ga ik de gok nemen en Flow verhuizen met het risico dat het verpakt hooi niet de oorzaak is en ik voor niks ben verhuist naar een andere stal terwijl ik met veel plezier op deze stal sta. Of blijf ik hier staan met het risico dat het verpakt hooi wel de oorzaak is en ik dan de enige potentiële stal die mij heel erg aanspreekt heb laten schieten.

Er zijn natuurlijk nog andere stallen waar ik naartoe zou kunnen verhuizen maar ik heb nog best een eisenpakket wat je hier in de buurt weinig vindt. Vandaar ook mijn keuzestress.

Graag hoor ik van jullie wat jullie in mijn situatie zouden doen of advies hebben zodat ik de juiste beslissing maak zonder spijt te krijgen.

Om een betere mening te kunnen geven zal ik over beide stallen wat informatie geven.

Huidige stal:
24/7 buiten met track.
Onbeperkt verpakt en onverpakt hooi.
Kudde van 26 paarden.
2 grote schuilstallen.
Was en poetsplaats.
Zadelkast.
Buitenbak met normale zandbodem.
Geen vaste mestbeurten maar er wordt gevraagd om de stallen te mesten als je er bent.
Krachtvoer zelf voeren.
Prijs 250 EUR p/m.

Potentiële stal:
24/7 buiten met track incl heuvel en eetbare planten/struiken/bomen.
Onverpakt geanalyseerd hooi.
Kudde van 6 paarden.
Schuilstal.
Was en poetsplaats.
Zadelkast.
Buitenbak met professionele bodem.
1 vaste mestbeurt per week.
Krachtvoer wordt voor je gevoerd.
Prijs 250 EUR p/m.

Tips en adviezen over het mestwater zijn zeker welkom, maar ik ben nu vooral opzoek waar ik het beste aan doe kwa stalling.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 00:24

Ik zou denk ik verhuizen. Mestwater is niet fijn. Daarbij verander je meer factoren die van invloed kunnen zijn. En als het niet werkt dan kun je misschien terug verhuizen?

Wesseltje

Re: Advies gevraagd bij keuze stalling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 01:17

Dat het mestwater met het verpakte hooi te maken heeft, kan heel goed natuurlijk. Maar zolang je op je huidige stal staat, zal je daar dus niet achterkomen, begrijp ik.

Ik zou voor de tweede stal gaan, maar dat komt puur omdat die mij meer aanspreekt. Kleine groep paarden, eetbare struiken/planten, betere bodem en onverpakt hooi.

xkmmtjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 07:12

imaudy schreef:
Ik zou denk ik verhuizen. Mestwater is niet fijn. Daarbij verander je meer factoren die van invloed kunnen zijn. En als het niet werkt dan kun je misschien terug verhuizen?

Ik zou inderdaad terug kunnen verhuizen, maar dit doe ik liever zo min mogelijk natuurlijk.

Wesseltje schreef:
Dat het mestwater met het verpakte hooi te maken heeft, kan heel goed natuurlijk. Maar zolang je op je huidige stal staat, zal je daar dus niet achterkomen, begrijp ik.

Ik zou voor de tweede stal gaan, maar dat komt puur omdat die mij meer aanspreekt. Kleine groep paarden, eetbare struiken/planten, betere bodem en onverpakt hooi.

Ik kan hier op de huidige stal wel achterkomen door Flow een tijdje apart te zetten op alleen onverpakt hooi. Maar als dat blijkt dat dat de oorzaak is is de plek op de nieuwe stal natuurlijk al gevuld. Dat is ook de reden van mijn keuzestress.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 07:35

Betere bakbodem en kleinere groep paarden zou voor mij al een reden zijn om over te stappen.
Enige 'nadeel' is de vaste mestbeurt. Kan je dat in je werk/privéleven inpassen? Een vaste beurt is een stuk dwingerder dan 'doe maar als je tijd/zin hebt'.

Kans dat het verpakte hooi de boosdoener is is sowieso vrij groot, dus dat je niet kunt testen zou voor mij geen overweging zijn.

Heb je ook nog leukere/ betere buitenrij-mogelijkheden op de tweede stal, of speelt dat niet voor je mee? Dingen als trailerstalling nog een puntje, of ook niet van toepassing?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 08:29

Als je zowel de nieuwe plek veilig wil stellen, als je huidige plek zolang je niet weet of verhuizen noodzakelijk is, is er maar 1 oplossing: dubbele stalling. Dus je zet Flow op je huidige stal apart met een maatje én je betaalt de stalling op de nieuwe stal.

Knapt Flow nog steeds niet op dan zou je haar kunnen verhuizen naar de nieuwe stal (oude stal blijven betalen) en kijken of ze het op het hooi daar toch beter doet. Knapt ze daar ook niet van op dan ga je terug naar je huidige stal, als je dat dan nog steeds wil.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 08:57

Je schrijft dat je oude stal een aparte plek heeft om te laten wennen aan nieuwe paarden.
Is het verloop daar dan toch regelmatig? Dan kun je vast ook wel terug.
Dan zou ik voor de nieuwe stal gaan.
Wat zeker kans dat het aan het hooi ligt.

xkmmtjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 09:19

Ibbel schreef:
Betere bakbodem en kleinere groep paarden zou voor mij al een reden zijn om over te stappen.
Enige 'nadeel' is de vaste mestbeurt. Kan je dat in je werk/privéleven inpassen? Een vaste beurt is een stuk dwingerder dan 'doe maar als je tijd/zin hebt'.

Kans dat het verpakte hooi de boosdoener is is sowieso vrij groot, dus dat je niet kunt testen zou voor mij geen overweging zijn.

Heb je ook nog leukere/ betere buitenrij-mogelijkheden op de tweede stal, of speelt dat niet voor je mee? Dingen als trailerstalling nog een puntje, of ook niet van toepassing?

De vaste mestbeurt is voor mij ook het enige nadeel dat ik kan opnoemen. Dit is voor mij ook lastig ivm onregelmatig werken. Aan de andere kant wordt het krachtvoer wel voor je gevoerd waardoor ik wel daarin wel meer vrijheid krijg. Op de huidige stal moet ik dit zelf doen maar verdelen mijn vriendin en ik deze taak zodat wij beide niet iedere dag naar stal hoeven te gaan.

Bij beiden stallen is het de straat oversteken en ik sta in het bos. Het bos op de huidige stal is wel groter en heeft meer variatie.

Als ik puur de stallen vergelijk en niet naar de situatie van Flow kijk vind ik de potentiële stal een betere plek. Voor mij is het grote nadeel van verhuizen dat ik dan niet meer samen met mijn vriendin sta. Zij kan niet mee verhuizen omdat de andere stal een te grote afstand is. Ook sta ik hier met veel plezier en dat is natuurlijk altijd maar de vraag hoe dat gaat zijn op een nieuwe stal.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 09:26

Je geeft aan dat de mogelijkheid is terug te kunnen naar de huidige stal. Dan zou ik het wel weten en toch stal 2 kiezen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 09:28

Mijn veearts heeft wel eens gezegd dat continu 2 verschillende soorten hooi voeren per dag niet goed is. Dus voordroog ‘s ochtends en ‘s avonds hooi bijv.
Iets met dat de darmflora dan continu in de war is.
Ik heb vroeger ooit op een stal gedaan waar dat gedaan werd en mijn paard deed het daar ook slecht.
Veel paarden kunnen er prima tegen, maar sommige blijven rommelen met de darmflora. Net zoals mensen soms een gevoelig darm systeem hebben.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 09:33

Maar dan zou overdag op gras en in de avond hooi ook problemen geven?

Ken wel diverse paarden die niet tegen verpakt hooi kunnen, ook niet als het zo droog als hooi er in is gegaan.
En dat is best vervelend omdat er op veel stallen voordroog word gevoerd omdat het makkelijker op te slaan is.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 09:36

DuoPenotti schreef:
Maar dan zou overdag op gras en in de avond hooi ook problemen geven?

Ken wel diverse paarden die niet tegen verpakt hooi kunnen, ook niet als het zo droog als hooi er in is gegaan.
En dat is best vervelend omdat er op veel stallen voordroog word gevoerd omdat het makkelijker op te slaan is.

Dat zei ik inderdaad ook, maar hooi en voordroog zijn toch anders in de verwerking dan gras, vooral vanwege het vochtgehalte. Daarnaast hoor je steeds meer dat gras (vooral koeiengras) toch echt niet goed is voor paarden.
Wat jij zegt dat het alleen voordroog is waar ze last van heeft kan ook lijkt me. Misschien dat het fermentatie proces haar niet goed valt?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:03

Als je de punten zo op een rijtje zet zou ik absoluut voor stal 2 gaan.
Een kleinschaliger stal, betere bak, krachtvoer en zoals al vaker aangegeven het onverpakte voer.

Andere punten die je mee zou kunnen nemen zijn:
De sfeer op stal
Gemengde kudde of alleen merries
Afstand van huis
Optie tot trailerstalling
Mag je je eigen instructie/dierenarts/hoefsmid?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:06

GDG schreef:
Als je zowel de nieuwe plek veilig wil stellen, als je huidige plek zolang je niet weet of verhuizen noodzakelijk is, is er maar 1 oplossing: dubbele stalling. Dus je zet Flow op je huidige stal apart met een maatje én je betaalt de stalling op de nieuwe stal.

Knapt Flow nog steeds niet op dan zou je haar kunnen verhuizen naar de nieuwe stal (oude stal blijven betalen) en kijken of ze het op het hooi daar toch beter doet. Knapt ze daar ook niet van op dan ga je terug naar je huidige stal, als je dat dan nog steeds wil.

Dit inderdaad.

Maar eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat wij er 1 van de 11 paarden hadden die mestwater bleef houden op overpakt hooi. Maar ook niet met elke baal.

Je schrijft dat ze vanaf mei pas mestwater heeft, wat is er toen veranderd?
Laatst bijgewerkt door Ladygiroc op 12-08-24 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:09

Ik zou verhuizen en op je nu huidige stal proberen te regelen dat je nog (kale) huur betaald en daardoor ook zeker terug kunt.
Kost wel wat extra, maar dan weet je het zeker.
Knapt je paard op de nieuwe stal goed op, zeg je de huur op je nu huidige stal op.
En anders kun je zeker terug.

Oh, edit, wordt al gezegd.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:19

Niet alleen verpakt hooi/voordroog kan de oorzaak zijn van slappe mest en mestwater, ook hooi van met gier geïnjecteerd land of met kunstmest bemest land, of te grof hooi kan een oorzaak zijn. En zo zijn er meerdere oorzaken (zie link).

Voor mij destijds mede een reden om te verhuizen naar daar waar er onverpakt geanalyseerd hooi gevoerd werd. Het kan wel een half jaar duren voordat de verstoorde darmflora weer is hersteld.

Op voordroog was het 9 jaar geleden niet eens meer mestwater, het was zo slecht dat het er bijna uitspoot als graffiti. :( Op die stal heb ik dus maar kort gestaan, want beter hooi was geen optie daar.
Een goede darmflora is de basis voor een gezond paard. Sinds mijn paard duits hooi eet is zijn darmflora uitstekend, op af en toe wat slappe mest bij erg grof hooi na.

Je hebt buiten verhuizen nog een tweede optie en dat is een analyse laten maken van de microbioom in de darmen, en gericht de flora aanvullen.
De test werd altijd in de UK uitgevoerd, je zou even moeten googlen wie het nu aanbiedt of contact zoeken met de medewerkers aan het onderzoek.
https://www.equibiome.org/?fbclid=IwY2x ... EBTrQkx6KA

https://www.uu.nl/nieuws/bijna-half-mil ... an-paarden

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 10:29

Hier is een paar uur de wei op per dag de oplossing tegen mestwater.
Alles al geprobeerd maar dat helpt toch het beste.
Is er nog verschil in weidegang bij beide stallen?
Weet je hoe nat de track in de winter wordt?
Is daar verschil in?

Is onbeperkt ook echt onbeperkt in beide stallen?
Mag je paard ook met ijzers en deken in de kudde staan?
Wat zijn de mogelijkheden om een ziek paard apart te stallen, met zicht op de groep?
Allemaal dingen die ik zou willen weten voordat ik verhuis :)

xkmmtjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 11:26

DuoPenotti schreef:
Je schrijft dat je oude stal een aparte plek heeft om te laten wennen aan nieuwe paarden.
Is het verloop daar dan toch regelmatig? Dan kun je vast ook wel terug.
Dan zou ik voor de nieuwe stal gaan.
Wat zeker kans dat het aan het hooi ligt.

Ik denk inderdaad dat dat de beste keuze is. Het risico nemen en verhuizen. Mocht blijken dat het niet aan het hooi ligt maar aan wat anders waardoor Flow terug zou kunnen naar de oude stal kan ik altijd die beslissing nog maken. En de kans bestaat natuurlijk ook nog steeds dat Flow en ik het zo naar ons zin hebben op onze nieuwe plek dat ik niet eens wil verhuizen.

Bedankt voor jullie adviezen. Ik heb even zoveel stress dat ik niet reëel kon denken terwijl dat de keuze eigenlijk heel erg voor de hand ligt.

Myca schreef:
Als je de punten zo op een rijtje zet zou ik absoluut voor stal 2 gaan.
Een kleinschaliger stal, betere bak, krachtvoer en zoals al vaker aangegeven het onverpakte voer.

Andere punten die je mee zou kunnen nemen zijn:
De sfeer op stal
Gemengde kudde of alleen merries
Afstand van huis
Optie tot trailerstalling
Mag je je eigen instructie/dierenarts/hoefsmid?

De sfeer op de huidige stal is echt heel erg fijn. Dit weet ik natuurlijk niet van de nieuwe stal maar ik had wel meteen een heel goed gevoel bij de eigenaar tijdens de rondleiding.
De afstand tussen beide stallen is precies even veel.
Ik heb geen eigen trailer en op beide stallen mag ik mijn eigen instructie, dierenarts, hoefsmid etc meenemen.

Ladygiroc schreef:
GDG schreef:

Dit inderdaad.

Maar eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat wij er 1 van de 11 paarden hadden die mestwater bleef houden op overpakt hooi. Maar ook niet met elke baal.

Je schrijft dat ze vanaf mei pas mestwater heeft, wat is er toen veranderd?

Dat is het dus. Er is helemaal niks veranderd. Flow kreeg vanaf januari al gemengd hooi en ook in haar krachtvoer is er niks veranderd. Vandaar dat ik in eerste instantie ook niet dacht dat het aan het hooi zou liggen.
Ik heb Flow sinds dat ze 5 maanden oud is en ze heeft tot haar 2,5 samen met haar maatje op een wei gestaan met alleen onverpakt hooi uit kleine baaltjes. Ik vraag mij daarom ook af of het kan dat Flow pas na 4/5 maanden gaat reageren op het verpakte hooi?

carika schreef:
Hier is een paar uur de wei op per dag de oplossing tegen mestwater.
Alles al geprobeerd maar dat helpt toch het beste.
Is er nog verschil in weidegang bij beide stallen?
Weet je hoe nat de track in de winter wordt?
Is daar verschil in?

Is onbeperkt ook echt onbeperkt in beide stallen?
Mag je paard ook met ijzers en deken in de kudde staan?
Wat zijn de mogelijkheden om een ziek paard apart te stallen, met zicht op de groep?
Allemaal dingen die ik zou willen weten voordat ik verhuis :)

Goede vragen!
Op de huidge stal krijgt Flow geen weidegang. Op de "nieuwe" stal is er wel de mogelijk tot weidegang op een kruidewei maar ook de mogelijkheid om dat niet te willen.
Op beide tracks zijn er plekken die in het natte seizoen wel nat worden.
Bij beide stallen is onbeperkt ook echt onbeperkt en wordt dit op verschillende plekken gevoerd. Flow staat niet op ijzers en dit ben ik ook niet van plan. Medische noodzaak uitgesloten natuurlijk.
Op beide stallen is de mogelijkheid om een ziek paard apart te zetten met uitzicht op de groep. Op de huidige stal zijn er ook nog 2 boxen beschikbaar. Deze staan wel uit het zicht van de groep.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:33

Het is een individuele keuze natuurlijk, maar ook ik zou toch kiezen voor verhuizen denk ik. Zoals je die stal omschrijft lijkt het me echt een fijne plek te zijn voor je paard.