Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
imaudy schreef:Ik zou denk ik verhuizen. Mestwater is niet fijn. Daarbij verander je meer factoren die van invloed kunnen zijn. En als het niet werkt dan kun je misschien terug verhuizen?
Wesseltje schreef:Dat het mestwater met het verpakte hooi te maken heeft, kan heel goed natuurlijk. Maar zolang je op je huidige stal staat, zal je daar dus niet achterkomen, begrijp ik.
Ik zou voor de tweede stal gaan, maar dat komt puur omdat die mij meer aanspreekt. Kleine groep paarden, eetbare struiken/planten, betere bodem en onverpakt hooi.
Ibbel schreef:Betere bakbodem en kleinere groep paarden zou voor mij al een reden zijn om over te stappen.
Enige 'nadeel' is de vaste mestbeurt. Kan je dat in je werk/privéleven inpassen? Een vaste beurt is een stuk dwingerder dan 'doe maar als je tijd/zin hebt'.
Kans dat het verpakte hooi de boosdoener is is sowieso vrij groot, dus dat je niet kunt testen zou voor mij geen overweging zijn.
Heb je ook nog leukere/ betere buitenrij-mogelijkheden op de tweede stal, of speelt dat niet voor je mee? Dingen als trailerstalling nog een puntje, of ook niet van toepassing?
DuoPenotti schreef:Maar dan zou overdag op gras en in de avond hooi ook problemen geven?
Ken wel diverse paarden die niet tegen verpakt hooi kunnen, ook niet als het zo droog als hooi er in is gegaan.
En dat is best vervelend omdat er op veel stallen voordroog word gevoerd omdat het makkelijker op te slaan is.
GDG schreef:Als je zowel de nieuwe plek veilig wil stellen, als je huidige plek zolang je niet weet of verhuizen noodzakelijk is, is er maar 1 oplossing: dubbele stalling. Dus je zet Flow op je huidige stal apart met een maatje én je betaalt de stalling op de nieuwe stal.
Knapt Flow nog steeds niet op dan zou je haar kunnen verhuizen naar de nieuwe stal (oude stal blijven betalen) en kijken of ze het op het hooi daar toch beter doet. Knapt ze daar ook niet van op dan ga je terug naar je huidige stal, als je dat dan nog steeds wil.
DuoPenotti schreef:Je schrijft dat je oude stal een aparte plek heeft om te laten wennen aan nieuwe paarden.
Is het verloop daar dan toch regelmatig? Dan kun je vast ook wel terug.
Dan zou ik voor de nieuwe stal gaan.
Wat zeker kans dat het aan het hooi ligt.
Myca schreef:Als je de punten zo op een rijtje zet zou ik absoluut voor stal 2 gaan.
Een kleinschaliger stal, betere bak, krachtvoer en zoals al vaker aangegeven het onverpakte voer.
Andere punten die je mee zou kunnen nemen zijn:
De sfeer op stal
Gemengde kudde of alleen merries
Afstand van huis
Optie tot trailerstalling
Mag je je eigen instructie/dierenarts/hoefsmid?
Ladygiroc schreef:GDG schreef:Als je zowel de nieuwe plek veilig wil stellen, als je huidige plek zolang je niet weet of verhuizen noodzakelijk is, is er maar 1 oplossing: dubbele stalling. Dus je zet Flow op je huidige stal apart met een maatje én je betaalt de stalling op de nieuwe stal.
Knapt Flow nog steeds niet op dan zou je haar kunnen verhuizen naar de nieuwe stal (oude stal blijven betalen) en kijken of ze het op het hooi daar toch beter doet. Knapt ze daar ook niet van op dan ga je terug naar je huidige stal, als je dat dan nog steeds wil.
Dit inderdaad.
Maar eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat wij er 1 van de 11 paarden hadden die mestwater bleef houden op overpakt hooi. Maar ook niet met elke baal.
Je schrijft dat ze vanaf mei pas mestwater heeft, wat is er toen veranderd?
carika schreef:Hier is een paar uur de wei op per dag de oplossing tegen mestwater.
Alles al geprobeerd maar dat helpt toch het beste.
Is er nog verschil in weidegang bij beide stallen?
Weet je hoe nat de track in de winter wordt?
Is daar verschil in?
Is onbeperkt ook echt onbeperkt in beide stallen?
Mag je paard ook met ijzers en deken in de kudde staan?
Wat zijn de mogelijkheden om een ziek paard apart te stallen, met zicht op de groep?
Allemaal dingen die ik zou willen weten voordat ik verhuis