Wat doen met hooi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vinny12511

Wat doen met hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 08:58

Geen idee of het hier goed staat?
Ik heb afgelopen jaar mijn hooi opgeslagen gehad onder zeil. Pakjes lagen op pallets en ruimte aan de bovenkant.
Helaas zijn ze er niet zo goed onder vandaan gekomen. De zeer slecht pakjes heb ik er al tussenuit gehaald en waar er slechte stukken in zaten die heb ik ruim gehalveerd. Andere pakjes zien er zo op het oog prima uit nog.
Alleen eten mijn shetten het zeer slecht. Ze komen niet op gras ivm hoefbevangengevoeligheid. Het hooi wordt al gestoomd waardoor er al veel aan slechte bacteriën en schimmels vernietigd worden maar het ruikt gewoon niet lekker. Nu wil ik alle pakjes weg doen maar ik weet niet zo goed waar te beginnen. Het zijn er een stuk of 70.
Voor dit jaar heb ik wel al nieuw hooi dus ze zitten niet zonder maar ik weet niet waar ik met de oude naartoe moet. Wie heeft er een oplossing voor me? Alvast bedankt.

Ir111

Re: Wat doen met hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:02

Ik heb zoiets ooit gratis op marktplaats gezet met nadrukkelijke boodschap erbij dat het niet om te voeren is. Dat is opgehaald door iemand die het gebruikte om zijn bos (echt waar! :') ) te mulchen.

Anders loonwerken vragen om t af te voeren? Maar dat kost je geld.

Je kunt er ook planten op kweken. Dan eet de plant een groot deel van je hooibaal op en hoef je veel minder af te voeren. Maar dan ben je wel even bezig met 70 baaltjes... :Y)

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:02

Er zijn vaak mensen die oud hooi zoeken voor over hun moestuin, maar daarvoor zijn 70 pakjes misschien wat veel om alles op die manier kwijt te kunnen.
Hier in de buurt zijn er nog weleens boeren die het voor je op willen halen en in een hoekje van hun land zetten tot het vergaan is.

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:03

Of zelf verspreiden over je weiland als Mulch? Maar dat is ook een behoorlijk karwei want je moet het wel goed uit elkaar trekken dan.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:05

Het nadeel van hooi als mulch gebruiken is dat het vrij vettig wordt vind ik. Als je het zelf gaat mulchen op je land dan moet je het echt heel goed lostrekken zoals Thami zegt. Ander krijg je plakkaten die eerder verstikken dan iets toevoegen aan je weide.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:07

Hier werd het niet te voeren hooi ook graag en gratis door een oud mannetje opgehaald. Zelf ook ooit die fout gemaakt door zeil te gebruiken (met ruimte ertussen), maar 3/4 kon ik wegdoen. Zonde en een hele dure les. Uiteindelijk heb ik alles op de zolder van de stal kunnen plaatsen en heb ik het in etappes aangeschaft.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:34

Op laten halen door een composteerbedrijf als die in jouw buurt zitten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:36

Mag het niet naar de milieustraat?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:50

Bioverbranding wil het ook nog wel eens hebben. Ik zou starten met het gratis op Marktplaats zetten zoals Ir111 zegt. Afvoeren of laten voeren kan altijd nog.

Vinny12511

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 10:45

Dank jullie wel voor alle antwoorden.
Ik denk dat ik ze dan maar gratis op marktplaats zet. Dure les, maar ja, het is wat het is.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 10:50

Ik had ook het idee om hooi buiten op te slaan op pallets en onder zeil. Maar ik lees dat dat geen goed idee is.

Kan het wel als het een maand voorraad is?

Ik hoor ook vaak dat ze slecht hooi kwijt kunnen bij een koeienboer. Maar wat die er mee doet :?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 11:50

Ik heb het noodgedwongen een paar maanden moeten doen in de zomer. Op pallets, maar ook bovenop palletjes om te kunnen luchten. Zeil moet helemaal afdekken. Ik had elke keer 30 baaltjes, dat ging net, de laatste baaltjes waren elke keer niet heel mooi meer. Maar zomer, dus weinig regen gehad. Daarna heb ik een goedkoop hokje gekocht. Dat ging zoveel beter. Ook op pallets, maar er kon gewoon geen regen bij en dat scheelt. Nu heb ik het hooi in de trailer liggen en dat blijft echt top. Er komt wel weer een hooihuisje, maar als je de optie hebt om een oude 2dehands trailer te gebruiken, die wel nog waterdicht is, kun je dat ook nog overwegen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 12:04

Idd op mp zetten. Misschien iemand die het als bodembedekking nog kan gebruiken oid

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 12:48

Cioccolato schreef:
Idd op mp zetten. Misschien iemand die het als bodembedekking nog kan gebruiken oid

Schimmeltroep moet je niet als bodembedekking in je stal willen gebruiken. Voor geen enkel dier, voor je als mens zijnde ook niet heel bevorderlijk voor je luchtwegen.. Of bedoel je niet voor in de stal.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:00

Hier moesten we onbruikbaar hooi afvoeren via de groene container. Mocht niet naar de milieustraat...
Heeft een mooi aantal weken geduurd en we hebben er zelfs een tweede groene container voor moeten aanschaffen.

Als het een beetje brandbaar is, zou ik het opstoken. Helaas was dat spul van ons te nat voor opbranden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:32

Hier mag het dus juist niet in de groene container. Staat bij ons ook op de lijst wat er wel en niet in mag en staat dus bij niet.
Hier mag het wel weer naar de milieu straat, maar ook dat zal niet overal gelijk zijn

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 14:12

ik breng oud hooi in delen met snoeigroen naar het groenpunt in de regio. Paar ritjes en klaar.

Morpheus81Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:23

Hier in de buurt zitten mensen met varkens en die nemen altijd heel graag ons 'onbruikbare' hooi over. Soms eten de paarden het gewoon niet, terwijl er niks aan te zien is, soms vanwege schimmel. De varkens zijn veel minder kritisch dan de paarden en als zelfs die het niet willen eten, gebruiken ze het inderdaad als bodembedekking. Misschien is er in jouw buurt ook zoiets? Ze zijn er altijd heel blij mee.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 12:27

belle_boef schreef:
Cioccolato schreef:

Schimmeltroep moet je niet als bodembedekking in je stal willen gebruiken. Voor geen enkel dier, voor je als mens zijnde ook niet heel bevorderlijk voor je luchtwegen.. Of bedoel je niet voor in de stal.

Ja zeker wel in de stal. Maar geen schimmel idd. Moet nog wel goed genoeg zijn voor bedekking.

Vinny12511

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 13:05

Er zit, zover ik kan zien, geen schimmel meer in de pakjes. Dat heb ik er zoveel mogelijk uit gehaald toen ik ze ging verplaatsen. Maar ik kan er natuurlijk niet in kijken. Het ruikt alleen niet meer zo heel erg fris. De allerslechtste pakjes gaan in etappes naar de milieustraat.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:20

Vinny12511 schreef:
Er zit, zover ik kan zien, geen schimmel meer in de pakjes. Dat heb ik er zoveel mogelijk uit gehaald toen ik ze ging verplaatsen. Maar ik kan er natuurlijk niet in kijken. Het ruikt alleen niet meer zo heel erg fris. De allerslechtste pakjes gaan in etappes naar de milieustraat.

Heb je al geprobeerd of ze het lusten als je het eerst in water ondergedompeld hebt? Het wordt er vaak een stuk smakelijker van omdat het ontzettend veel stof en schimmelsporen wegspoelt. Dat zou ik wel proberen voordat je het allemaal weg gooit.

Mafflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:22

Raar en jammer dat de paarden het niet meer eten. Hier heb ik eigenlijk tot vorig jaar alle pakjes hooi op pallets en onder het plastic moeten bewaren en dat ging eigenlijk altijd goed. Wat wij wel altijd deden was met kleine pakjes stro een "dak" maken, zodat het vocht wat condenseert niet meteen op het hooi kwam en ook deels opgenomen werd door het stro en we gebruikten altijd minimaal 3 lagen zeil.

Wat te doen met het overgebleven hooi, kun je het niet gewoon over de mesthoop verdelen in etappes? Beetje mengen met de stalmest. Als de mesthoop lang genoeg ligt verteerd het mooi. Dat doen wij eigenlijk altijd. Of inderdaad bij een boer op de mesthoop. Die zijn vaak wel blij me vaste mest. Of zoals eerder genoemd een moestuincomplex oid benaderen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 13:24

Moestuinmensen willen vaak geen mest met hooi omdat er dan gras tussen hun groente gaat groeien door het graszaad dat er nog in zit.
Die willen liever kale mest, zonder hooi en liefst ook zonder stro.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:33

nochtans is met hooi of stro beter voor hun grondstructuur. Dat maakt de boel veel losser.
Hier gaat onze mesthoop naar boeren. die hebben dat juist graag omdat dat hun gronden losser houdt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 14:34

Ik heb ooit de vraag gehad of wij oude pakjes hooi hadden, gewoon met touwtje en niet om los te maken om paddenstoelen oid op te kweken?
Maar goed die had er maar 4 nodig dus dat schiet ook niet zo op