Keuze tussen twee stallen, welke moet ik kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emmaollie2

Keuze tussen twee stallen, welke moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 14:45

Hi allemaal!

Ik zit er over na te denken om mijn paard te verhuizen en dit heeft voornamelijk te maken met het feit dat mijn paard op dit moment op een klein stukje wei staat die al helemaal kaal gegeten is en er wordt geweigerd door de stalling om hooi bij te voeren overdag (‘s avonds en s’nachts op stal heeft ze wel onbeperkt, maar alsnog staat ze dus praktisch 12 uur zonder ruwvoer) daarnaast mag er bij ons niet in de bak loswerken etc worden gedaan, er wordt alleen in gereden. Nu heeft mijn paard erger wordende artrose en een longeercirkel voldoet dus niet meer.

Nu heb ik een andere stal gevonden (denk ik) maar ik weet nu niet waar ik beter aan doe, kunnen jullie mij helpen?

Stal 1 (waar ik nu sta):
- zowel winter als zomer van 8:00-17:00 naar buiten. In de zomer dus in een te schrale wei zonder hooi en onbeperkt hooi op stal en in de winter met 1 volle hooizak voor overdag en op stal onbeperkt.
- ze staat alleen in haar eigen stukje wei
- binnenstal met stro van ongeveer 3x3
- in de winter op de paddock
- all in dus alles wordt gedaan behalve je eigen landje
- redelijk kleinschalig (ongeveer 16 paarden)

Stal 2 (optie):
- in de winter van 8:00-17:00 naar buiten op de wei (genoeg gras voor het hele jaar dus geen kale natte wei) met hooi bijgevoerd 2x per dag en op stal onbeperkt en in de zomer van 8:00-20:00 en als het heel mooi weer is 24/7 buiten met strookbegrazing en als ze op stal gaan onbeperkt hooi.
- ze komt samen met 3 andere paarden, in totaal dus 4 op twee veel grotere weilanden waar in word afgewisseld
- buitenstal van 3x3 op hennep
- een bak waar ik mag longeren en grondwerken
- all in dus alles wordt gedaan behalve als de eigenaren op vakantie zijn
- heel kleinschalig (4 paarden)

Qua beleid verschilt het gewoon best wel van elkaar, voor de rest komt het allemaal redelijk over een alles heeft zijn voor en nadelen, maar ik vroeg me af wat jullie zouden kiezen!

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 14:48

Als ik zo de opties lees , zou ik voor stal 2 gaan.
Meeste paarden staan graag met soortgenoot , en voor paard met artrose is beweging dus ook niet verkeerd. Zowel ruime buiten gelegenheid als loswerk kansen.
Laatst bijgewerkt door Toushie op 09-08-24 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 14:49

Absoluut stal 2 :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 14:50

Ja, stalling twee natuurlijk.
Meer naar buiten en met andere paarden op het land.

Wat maakt je bij stalling 2 aan het twijfelen?

elineAbby123

Re: Keuze tussen twee stallen, welke moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 14:51

Twee!!

Emmaollie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 14:58

@cayenne ja weet ik eigenlijk ook niet zo goed wat mij laat twijfelen. Ik denk het feit dat ik haar weer moet verslepen terwijl ze wel goed op haar plek lijkt waar ze nu staat. En dat ze daar geen paddocks hebben en ik heb haar nog nooit ook in de winter op het gras gehad dus zou niet weten hoe ze het daar op doet

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 15:00

Stal 2 lijkt mij meer geschikt voor jou paard. :j

Kincses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 15:11

Ik zou ook gaan voor stal 2, want ik vind twaalf uur zonder ruwvoer echt niet meer van deze tijd. Weide prima, maar dan niet een veldje waar niks op staat.

BoYo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 15:14

Absoluut 2! Kudde, langer buiten en meer ruimte.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 15:22

Maar wat is de ondergrond van de wei? Als het bijv kleigrond is, staat ze misschien heel de winter ( en herfst) in de blubber.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 15:23

Kincses schreef:
Ik zou ook gaan voor stal 2, want ik vind twaalf uur zonder ruwvoer echt niet meer van deze tijd. Weide prima, maar dan niet een veldje waar niks op staat.

Dit inderdaad. En daarnaast ,wat er dan vaak groeit op zo een kale/ schrale weide bevat naar mijn idee suikers/ gestressed gras. Happen ze ook zand mee ,zeker als ze geen hooi bijgevoerd krijgen. En door het lange zonder juist maagklachten etc kunnen gaan ontwikkelen.
Dus ook hier zonder twijfel stal 2
en dan de kudde. Ruwvoer en kuddeverband zijn denk ik ook basis behoeften

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 15:31

Ik begrijp de twijfel eigenlijk niet. Stal 2 klinkt 10000000x beter dan stal 1. Je zegt iedere plek heeft voor en nadelen. Ik zie zo in jouw lijstje niks wat bij stal 2 een nadeel kan zijn eigenlijk. O:)

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 15:33

Waarom twijfel je nog?

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 15:37

Ik begrijp de twijfel.
Heb je al aan stal één gevraagd of je anders zelf een bak in de paddock/weide mag zetten met hooi en dat je deze zelf aanvult? Er is hier wel kans op maagzweren gezien ze bijna geen voer over de hele dag binnen krijgen.

Bij twijfel zegt men ook weer niet doen.. maar een paard wat artrose heeft daar is het juist goed voor om veel te bewegen en dan klinkt stal 2 wel weer meer geschikt dan stal één.
Wellicht kan je als je er zelf bent je paard eerder naar binnen doen als het blijkt dat het hele jaar door op de weide niet werkt voor haar? Vaak is in een kleine setting meer te regelen dan op een stal waar veel meer paarden staan.

Succes met het maken van de keuze.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 15:42

Waarom twijfel je eigenlijk?

Ik zou absoluut voor stal 2 gaan.

Edit: Ik lees dat je twijfelt of het wel goed gaat op het gras in de winter. De meeste paarden kunnen dit prima hebben mits ze geen insulineresistentie hebben en genoeg droog hooi bijgevoerd krijgen (s"nachts is prima)

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 17:18

Misschien twijfel je omdat stal 2 zo kleinschalig is en dat je daarom vaak alleen bent?

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 17:20

Denk zomaar dat een paard met artrose beter af is op een grotere wei kwa beweging en daarbij overdag tenminste hooi en daarbij gras.
Dus stal 2.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 17:36

Wat voor paard heb je?
Een insuline gevoelige is oppassen met koud weer en zonnige dagen op gras.
Maar de meeste warmbloed paarden hebben daar geen last van.
Zeker niet als ze aan het werk zijn.

In de winter op gras, ik vind het persoonlijk zoveel fijner dan een paddock.
Lekker de hele dag hapje stapje.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 17:37

Zo te lezen klinkt stal 2 als de beste optie. Echter tussen zeggen en het daadwerkelijk zo uitvoeren zijn 2 verschillende dingen. Ken je mensen die op stal 2 staan? Anders eens een aantal keren op verschillende momenten langsrijden op te zien hoe het erbij staat. Ken zat verhalen van mensen die dachten hun droomstal te hebben gevonden maar als ze er eenmaal staan valt het toch tegen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 17:45

Oh zeker stal 2.
Met stip op 1 niet meer alleen staan.
Meer bijvoeren en in de winter ook op het land. Meer plezier dan alleen en veel stil staan op de paddock.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 17:54

Is op stal 2 de weide ook echt geschikt om ook s winters weidegang te bieden? Dat is in mijn ervaring best lastig namelijk, dus dan zou ik wel zeker willen zijn dat ze tijdens echt natte winters niet in de drek staan of helemaal niet buiten komen.

Verder zou ik met de gegeven informatie voor stal 2 gaan als er geen andere opties waren.
15 uur per dag op stal in de winter vind ik nog best lang, dus persoonlijk zou ik verder zoeken naar iets waar ze langer buiten komt dan deze twee opties. Maar stal 2 lijkt al een verbetering te zijn tov stal 1.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 21:35

Het lijkt wel alsof je bij mij op stal (2) komt staan! :-)
Stal 2 lijkt ook mij voor jouw paard de beste keuze.
Swinters op de wei is juist heerlijk... Net wat DuoPenotti al zei, hapje stapje de hele dag. Lekker scharrelen ipv als een dooie in een zandbak(je) staan

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 21:41

egnie schreef:
Zo te lezen klinkt stal 2 als de beste optie. Echter tussen zeggen en het daadwerkelijk zo uitvoeren zijn 2 verschillende dingen. Ken je mensen die op stal 2 staan? Anders eens een aantal keren op verschillende momenten langsrijden op te zien hoe het erbij staat. Ken zat verhalen van mensen die dachten hun droomstal te hebben gevonden maar als ze er eenmaal staan valt het toch tegen.

Dat is echt een heel goed aandachtspunt
De zin " in overleg veel.mogelijk en het woord bespreekbaar" blijken soms alleen maar woorden te zijn.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 21:47

egnie schreef:

Dit inderdaad. Je weet nu wat je hebt.

Voordat je je paard verhuist , zou ik ook wel willen weten of het inderdaad ook zo is al beloofd op de andere stal.