Zachte ligplek creëren paddock

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

JudithGigi

Zachte ligplek creëren paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-24 10:10

Goedemorgen!

Via een wildcamera zijn we erachter gekomen dat de paarden erg weinig gaan liggen, en de mijne ook wat slaaptekort op loopt af en toe. Omdat de paddock een hele harde ondergrond heeft zijn we aan het twijfelen misschien op de plek waar ze normaal staand dutten een zachtere ligplek te maken.

Maar wat zou een goede manier hiervoor zijn? Heeft iemand hier ervaring mee? In de schuilstal slapen ze helemaal niet graag, dus daar een laag stro neerleggen is helaas geen optie.

Daihyo

Re: Zachte ligplek creëren paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:12

Kun je een stukje frezen? Of zand storten?

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-24 10:15

Daihyo schreef:
Kun je een stukje frezen? Of zand storten?

Dat zal ik uiteraard wel met de eigenaren moeten overleggen, maar misschien dat dit wel een optie is. We hebben nog een berg zand liggen, maar dat is wel hetzelfde mokerharde materiaal met steentjes ertussen. Ik vind het moeilijk om in te schatten of dat zacht blijft als we dat daar in scheppen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:16

Je zou zachte rubber matten neer kunnen leggen of kleine (beuken)houten houtsnippers. Voor beide heb je wel een omranding nodig om 'weglopen' te voorkomen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:18

Ik zou gewoon gaan voor een vrachtje drainagezand. Kunnen ze lekker in rollen ook meteen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-24 10:29

Staleigenaresse is overigens bang dat een zachter stuk een zooitje wordt als ze daar gaan willen mesten e.d. en omdat het water daar al minder goed wegloopt dan de rest van het paddock. Hebben jullie daar ervaring mee?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:33

Hier plassen ze overal, zowel op het zachte als het harde of in de wei.
Ik heb eerst een stuk gefreesd, daar lagen ze ook al op. Daarna een stuk afgegraven (15 cm) en ophoogzand in gestort. Maar gewoon zand storten ga ik binnenkort ook doen. Dat moet je wel een soort van opsluiten, anders lopen ze het uit.

https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:19

Tja ik denk dat je altijd wel iets van een nadeel kan bedenken, maar dat het dermate belangrijk is dat ze ook gaan liggen, dat je daar wel iets mee "moet".

Wij hebben hier overigens een zachte zandpaddock en een stalletje met zachte bodem (houtkorrel / strokorrel) waar ze ook wel gingen liggen, maar het schoonheidsslaapje in de loop van de ochtend was bijna altijd in de punt van de wei waar het gewoon harde klei is. In de paddock bleven ze ook wel eens even een poosje liggen na het rollen, maar dutjes toch vaak op het stevige gras.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-24 11:21

Absoluut, en dat gaan we ook doen :D We zijn aan het kijken wanneer we samen kunnen gaan zitten om te brainstormen erover.

Vandaar dat elke tip/ervaring welkom is!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:22

De kans dat ze het als toilet gaan gebruiken is wel aanwezig :) een zachte ondergrond spat niet omhoog tegen de benen.

Mijn ervaring met houtkorrel / strokorrel was juist dat ze er niet/weinig op gingen liggen omdat het in het begin (als het nog korrels zijn) helemaal niet zacht is.
Overigens vrees ik dat als je die buiten gaat neergooien dat het een kleffe bende wordt met de regen die er bij kan komen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:25

Als mesten en modderig worden (omdat het kennelijk een lager punt is) een probleem is, zou ik gaan voor rubbermatten of een stalmatras (met een opsluitband eromheen). Daar veeg je de mest zo af, en regen loopt er af als je het een beetje met afschot legt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:26

Daarom zou ik in eerste instantie ook kiezen voor losfrezen van de paddock. Maar wel even de kanttekening dat dat alleen werkt op zandgrond. Op klei krijg je een modderbende als het gaat regenen. Dan is een stukje afgraven en zand storten een beter plan. Of juist ophogen met zand en opsluiten.
Zoiets bijvoorbeeld (al zou ik het zelf wat groter maken dan dit).
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:26

DubbelFun schreef:
De kans dat ze het als toilet gaan gebruiken is wel aanwezig :) een zachte ondergrond spat niet omhoog tegen de benen.

Mijn ervaring met houtkorrel / strokorrel was juist dat ze er niet/weinig op gingen liggen omdat het in het begin (als het nog korrels zijn) helemaal niet zacht is.
Overigens vrees ik dat als je die buiten gaat neergooien dat het een kleffe bende wordt met de regen die er bij kan komen.

Eh nee, als je houtkorrel of strokorrel buiten neer gaat gooien ben je niet helemaal lekker.... :=

Maar zacht IN DE STAL dus was het hier altijd wel :j Gewoon eerste vrachtje even vochtig maken zodat het uit elkaar valt. En bijvulling onderop doen met los spul er weer overheen. Ze lagen er altijd graag op.

Maar stalletje en zandpaddock dus alleen even "ter info" dat ze hier die keuze hadden maar toch heel vaak in de wei (=harde klei die echt niet overal perfect vlak lag) gingen liggen voor een schoonheidsslaapje.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-24 11:28

Ibbel schreef:
Als mesten en modderig worden (omdat het kennelijk een lager punt is) een probleem is, zou ik gaan voor rubbermatten of een stalmatras (met een opsluitband eromheen). Daar veeg je de mest zo af, en regen loopt er af als je het een beetje met afschot legt.

Het is inderdaad het laagste punt van het paddock, en tegelijk het punt waar ze mesten (wel een meter of 20 verderop) en 's nachts het liefste staan, ideaal 8)7

Matten/stalmatras heb ik inderdaad ook in mijn achterhoofd.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-24 11:31

Daihyo schreef:
Daarom zou ik in eerste instantie ook kiezen voor losfrezen van de paddock. Maar wel even de kanttekening dat dat alleen werkt op zandgrond. Op klei krijg je een modderbende als het gaat regenen. Dan is een stukje afgraven en zand storten een beter plan. Of juist ophogen met zand en opsluiten.
Zoiets bijvoorbeeld (al zou ik het zelf wat groter maken dan dit).
[ Afbeelding ]

Hahahaha, wat een schattig idee die zandbakje. Ik hou het zeker in mijn achterhoofd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:32

Lief zandbakje wel, maar totaal nutteloos imo als je het zo klein maakt inderdaad, daar kan een paard toch niet lekker (veilig) in rollen :=

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:35

pmarena schreef:
Lief zandbakje wel, maar totaal nutteloos imo als je het zo klein maakt inderdaad, daar kan een paard toch niet lekker (veilig) in rollen :=

Nee precies, 2x zo groot is toch wel minimaal :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:58

Ik zou ook niet willen dat mijn paarden bij het omrollen met de benen tegen zo'n harde/hoge rand aan zouden komen, dat is wachten op blessures. Dan liever een zachte keerrand bijv. die Nedlandic hindernisbalken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 15:05

Ja en wat dacht je van dat hoofd, waar moet dat naartoe dan :=

Languit liggen lijkt niet eens te kunnen :')

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-24 15:07

Boomstam als kussen, lekker comfy :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 15:19

Ach, mijn merrie heeft dit als voorkeurshouding. Lijf op het zand en hoofd op de stenen.
En ja, de paddock is groot genoeg om te rollen en met zijn 3’en languit te slapen.
Zal wel lekker liggen :+
Afbeelding

Neemt niet weg dat ik ook niet voor zulke hoge boomstammen zou kiezen. Die flexibele balken blijven toch niet liggen?
Daarom hebben wij dus een stuk afgegraven en opgevuld met zand, daaromheen opsluitbandjes en betegeld.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 15:53

Het lijkt me niet echt comfortabel met zo'n uitstulpend oog op bestrating, maar kan me wel voorstellen dat het lekker ligt met je schouder een beetje weggezakt in het zand en je hals / nek / hoofd dan net een pietsje hoger ondersteund :j

Leuk vlekkenpatroon wel! Ook leuk om dat vanuit deze hoek te zien zo :))

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 16:04

Wij hebben "geelzand" laten brengen afgelopen winter voor het stuk wat extreem blubberig was.
Voordeel, redelijk stroef zand. Dus geen gkibberpartijtjes als het veel heeft geregend
Ook de regen trekt er vlot weg.
En ze liggen er graag op.

Ze hebben zelf nog een "gat" gegraven. Of Naja het is de plek waar ze altijd gaan slapen/staan rusten.
En dat stuk is ook zacht/mul zand. Maar dan gewoon zwart zand

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 16:50

Daihyo schreef:
Ach, mijn merrie heeft dit als voorkeurshouding. Lijf op het zand en hoofd op de stenen.
En ja, de paddock is groot genoeg om te rollen en met zijn 3’en languit te slapen.
Zal wel lekker liggen :+
[ [url=m/gVHjXm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Neemt niet weg dat ik ook niet voor zulke hoge boomstammen zou kiezen. Die flexibele balken blijven toch niet liggen?
Daarom hebben wij dus een stuk afgegraven en opgevuld met zand, daaromheen opsluitbandjes en betegeld.

Mijn 2 shetten liggen ook zo.

Ze liggen overigens ook veel in de stal waarin bodembedekking ligt. Dus wellicht toch een idee om eerst bodembedekking in de stal te leggen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 18:02

Als het het laagste punt is zou ik ophogen.
Bult drainage zand er op storten. Daar liggen ze hier graag op.
Mest kun je er af scheppen.
Plassen doen ze hier niet op hun lig plekken.
Maar goed hier ook geen harde stukken dus ook meer mogelijkheden om te plassen.

Een goede cooling-down is de warming-up voor de volgende dag