paard met eotrh en te snel te dikke shetlander samen...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jacomijn1

paard met eotrh en te snel te dikke shetlander samen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-24 15:56

Ik heb een 22 jarig paard welke twee jaar geleden al zijn tanden zijn getrokken ivm EOTRH. Hij heeft er nog nooit zo goed uit gezien. Hij krijgt 24/7 gras/beweging en onbeperkt hooi erbij.Nu heb ik als gezelschap een shetlander die te snel te dik wordt. Ze staan apart daardoor. Met een draadje ertussen in de wei en een in en uitloopstal waar ze bij elkaar kunnen staan. ( ook met een draadje er tussen).

Nu gaat er een andere schuilstal worden gebouwd en ik vroeg me af of het grote paard voldoende zou hebben met een klein stukje weide samen met de shetlander en hooi bijvoeren zoveel als hij wil omdat ze daardoor meer in elkaars gezelschap kunnen zijn. De shet staat vaak op een wat kleiner stukje met de rijbak om voldoende te kunnen bewegen. Maar koekeloert vaak in een hoekje naar de grote.
Hebben mensen hier ervaring mee?
Groter paard wat genoeg te eten moet hebben en een shetlander die te snel te dik wordt? Dit ivm de nieuw te bouwen schuilstal en weide erbij.
Wat een lastige combinatie ( nooit meer een shet als weidemaatje...:)
Alvast dank voor het meedenken.

pol013

Re: paard met eotrh en te snel te dikke shetlander samen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 16:24

Gezelschap is bijna altijd beter.

Shetlander overdag erbij met een graasmasker op. En voor de ruin een hooibak maken waar de kleine niet zomaar bij kan? Die kan dan mooi het geknoeide hooi opeten. Dan kunnen ze misschien gewoon permanent bij elkaar blijven.

Minder gras lijkt mij voor jouw paard onhandig

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 16:28

Ik heb ze apart staan tegenwoordig. M'n welsh moet een flinke lading hooi om op gewicht te blijven. Shet is bevangen. M'n welsh staat overdag te soezen in haar stal maar M'n shet blijft maar door vreten als ze samen staan. Dus nu mogen ze een paar uurtjes samen en de rest van de tijd zit er een draadje tussen.

Dit is heel erg tegen M'n principes in. Maar ik wil niet dat m'n shet nog pijn heeft. Hoefbevangenheid is een klote ziekte. Dus ik neem het risico niet meer.

Overigens merk ik aan hun gedrag helemaal niks of er nou wel of geen draad tussen zit

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-24 17:37

Mijn shet heeft al twee graasmaskers ( ook heel goede van paard eerlijk) gesloopt.
Ik woon zelf niet bij de paarden en overdag is er geen toezicht.
Heb haar al een keer met een poot door een graasmasker heen zien lopen…en de thinn line door de midden… hoe ze t voor elkaar krijgt…

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-24 17:42

Afbeelding

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 18:13

pol013 schreef:
Gezelschap is bijna altijd beter.

Shetlander overdag erbij met een graasmasker op. En voor de ruin een hooibak maken waar de kleine niet zomaar bij kan? Die kan dan mooi het geknoeide hooi opeten. Dan kunnen ze misschien gewoon permanent bij elkaar blijven.

Minder gras lijkt mij voor jouw paard onhandig

Dit idd! Je paard lijkt een stuk groter, dus misschien een hoge hooibak, hoge hooinetten, etc.? Daar kan de shet niet bij en kan je paard toch onbeperkt hooi eten :)

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-24 18:28

Ik heb al wel een grote bak waar de grote onbeperkt hooi kan eten, mijn vraag is of de shet en de grote op 1 kleine wei kunnen en de grote onbeperkt hooi, vraag me af of de grote daar genoeg aan zal hebben.
Wat een puzzel..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 18:39

Ik lees niks over wat je verder nog bij voert?

Mijn welsh krijgt senioren priores en geweekte grasbrok bij. En een kwart schep body builder van mijten. Dat is het voordeel dat ze nu met een draad ertussen staan. Anders zou de shet haar eten proberen te stelen.

Je zou de shet idd met een masker een paar uur bij je paard op de wei kunnen zetten. Maar dan moet je wel echt goed kijken dat hij niet aankomt. Want je wil hem echt niet bevangen hebben staan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 09:16

Gras is altijd makkelijker weg te krijgen dan hooi. Dus daar zit wel een risico in.
Maar je paard mist vooral de voortanden denk ik? Dan maakt het minder uit denk ik.

En met hooi kun je altijd nog zoeken naar dunner, malser hooi ipv dat grove lange spul.

Ik zou het wel eerst uittesten voor je je stal bouwt. Zodat je er niet dan pas achter komt dat het niet werkt.

Én je moet er rekening mee houden dat de kiezen bij een oudje het ook een keer gaan begeven. Dan wordt gras weer steeds belangrijker in het dieet als makkelijkere dikmaker.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 10:10

Voor oudere paarden, kan er echt niks tegen gras op. De reden waarom veel paarden (oudere) in de zomer oke blijven, en in de winter zonder bijvoeren echt mager worden.

Ik zou er dus inderdaad ook voor kiezen om de shetlander een graasmasker op te doen, of in de wei van de grote, een klein weetje voor de kleine te maken. Zodat ze wel bij elkaar kunnen staan, wellicht als je het draadje niet te hoog maakt dat de grote gerust eens met de kleine over de draad kan gaan staan kriebelen. Of het zo maken dat ze in de paddock wel samen staan, en dat je ze overdag bijvoorbeeld gescheiden hebt staan. Zo kunnen ze toch af en toe sociaal doen samen, maar kun je het qua voer wel goed combineren....