Supplement tegen hout bijten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Kimddddd

Supplement tegen hout bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-24 15:49

Hej allemaal, Wij hebben hier onze paarden aan huis staan en ze staan rond een grote schuur met een inloopstal.

Nu eten ze sommige periodes van het jaar hout (iets met vacht aanmaken). We geven ze al takken enzo om aan te knabbelen, maar toch het zijn net termieten. Nu wil ik na mijn vakantie de schuur gaan teren zodat ze het waarschijnlijk helemaal niet meer lusten. Maar naast de takken is er ook nog een poedertje of middeltje wat ik door hun voer kan doen om dit houtknagen te voorkomen?

Ze trekken letterlijk hele planken van de muur en gaan erop kauwen.

Ik heb al gezocht op de zoekfunctie...maar kwam niks uit.

germie

Re: Supplement tegen hout bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 15:50

Het enige wat werkt is cribox op het hout smeren is mijn ervaring.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
En ineens ben je een officiële marathonloper. :D Nooit gedacht, toch gehaald. Slik, topatleet dus.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 15:51

Zit er genoeg structuur in je ruwvoer en hebben ze genoeg te eten? Heb je geen takken van fruitbomen om te voeren?

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-24 15:56

Geen takken van fruitbomen wel van berken :) deze vinden ze erg lekker. Cribox goede tip...maar wel een hele grote schuur hebben we, maar kan het altijd proberen. Het ruwvoer variert hier per baal gigantisch.....de ene keer stengelig en de andere keer wat minder stengelig. Wel hebben we dit jaar een hele goede oogst gehad in Zweden...dus waarschijnlijk meer stengels. Hoop dat het ook meehelpt.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 16:11

meestal als de structuur van het gras/hooi afneemt in het voor en najaar, zie je dat ze struiken/bomen gaan knagen. Dit hangt meestal samen met het verharen, waarschijnlijk ook met een toegenomen eiwitbehoefte tbv de haarwissel.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 16:23

Kijk even of ze voldoende vitamine /mineralen binnen krijgen, bij twijfel kun je altijd een compleet vitamine brokje bijvoeren. Bij mijn weten is er geen wondermiddel om houtknagen te voorkomen. Zelf kun je inderdaad takken voeren, onder andere wilgen, populier en linde, worden gewaardeerd. Zorg voor voldoende ruwvoer: hooi, stro, luzerne, hele mais stengels en zorgen voor voldoende afleiding/speelattributen.

Om te zorgen dat ze van het hout afblijven, hielp het hier nog het best om het hout in te spuiten met een spuitbus vloeibare hoefteer. Dit vinden ze absoluut niet lekker ruiken! (alle andere middelen, cribox/bitrex en dergelijke had helaas geen effect)

Bij zeer hartnekkige knagers is het soms nodig om bij gebruik buiten na 3 of 4 maanden de behandeling nog eens te herhalen omdat de geur weg slijt.
Nadeel is misschien dat het niet kleurloos is, behandelde hout wordt geel/bruin. Voordeel vind ik dat het super makkelijk in gebruik is, met een spuitbus bereik je snel en makkelijk alle plekjes en een héél dun laagje werkte hier, ook buiten, maanden lang.

Helaas hoor ik alleen wat je zegt, niet wat je bedoelt!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 18:03

Hebben ze wel ruimte genoeg om te bewegen? Is er voldoende afleiding (verveling kan dit gedrag ook in de hand werken)? Is er sprake van stress in de groep? Hoe lang doen ze dit al (kan ook inmiddels een gewoonte zijn geworden als gevolg van de voorgaande vragen). Ik ben zelf geneigd eerst de oorzaak te achterhalen, voordat er van alles uit de kast gehaald wordt - zoals supplementen.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 18:29

Ik heb een “knaagmuur” gemaakt. Sinds dat ik die heb laten ze mijn omheining en hooibakken met rust. Die trigger blijft komen dus als ze de behoefte niet kunnen stillen dan blijven ze slopen en of gefrustreerd. Door te zorgen dat ze ergens aan kunnen knagen wat kapot mag, laten ze het andere spul met rust. Ik ben er heel blij mee en de paarden ook

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training.

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-24 19:27

Ze hebben standaard 1500m2 in de nachtpaddock en nog een weiland van 3000m2 :) Ik ga in ieder geval regelmatig takken in de paddock gooien en heb ook een soort knaagmuur. Dat hoeventeer is ook wel een idee :) Ik wilde eigenlijk een pot teerverf kopen omdat het zo een groot gebied is. Mijn schuur is een lange L vorm. Verveling hebben ze vooral als er sneeuw en gladheid is. Dan moeten ze heel voorzichtig lopen. Gelukkig komt dat maar een paar dagen per jaar voor. Ik zal kijken of ik rond de herfs ookt luzerne bij kan voeren, dat doe ik nu ook in de avond en dan gaan ze in de ochtend weer het land op. In de winter als het heel koud is krijgen ze slobber (-20/30) dan hebben ze extra nodig anders vallen ze in. Ze zijn met zijn 2 en op zich goede vrienden (behalve over eten doet Otis bazig, in principe krijgen ze na het weideseizoen onbeperkt hooi) Ik denk dat ik ook wel weer stro ga inkopen want toen ze dat afentoe aten (gemixt met hooi) deden ze het knagen minder. Eigenlijk is het dus maar 2 periodes per jaar dat ze het doen...vandaar dat ik dus denk aan een tekort van iets specifiek in die periode

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 06:43

Ik had ook stammetjes en takken in de wei liggen maar dat werkt toch echt minder goed dan de muur gek genoeg. Toen kauwden ze op mijn omheining en sinds m’n muur staat heb ik het nooit meer gezien.

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 21:27

pluisje88 schreef:
Ik had ook stammetjes en takken in de wei liggen maar dat werkt toch echt minder goed dan de muur gek genoeg. Toen kauwden ze op mijn omheining en sinds m’n muur staat heb ik het nooit meer gezien.

Heb je een foto van jou muur?

- Mellow (Haflinger 1.37m)
Dressuur (bij de paarden) B+12, L1+13, L2+11, M1+5/ Endurance klasse 1/ Springen 0.50m+2/ W0
- Fred (Fjord 1.37m) In training voor endurance klasse impuls kort

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-24 22:49

Afbeelding

Ik heb de boomstammetjes die we in de wei handen liggen gelieft en toen zo opgehangen. Zoals je ziet zijn ze er al behoorlijk aan geweest. Alle stammetjes waren heel en hadden nog bast toen we ze ophingen. Sinds dit hangt, denk nu 3 maandjes? Heb ik nooit meer 1 van de paarden betrapt op knagen aan de omheining of hooi bakken. Daarvoor deden ze het dagelijks.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie