Draaideur of schuifdeur?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Linda132

Draaideur of schuifdeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-24 14:28

Hé hallo,
Ik ga mijn stallen langzaam aanpassen. We hebben 1 grote inloop stal voor nu 2 hoogbejaarde en een jaarling.
Tzt word dat 1 paard en 2 pony's en 2 geiten. In totaal 4 stallen.
Ik ga eerst proberen op matten en eventueel in winter stalbedekking erbij. Nou gaat de voorkeur uit naar schuifdeuren maar ik kan me voorstellen dat zaagsel of mest in de rails onder blijft hangen.
Ik heb alleen ervaring mer draaideuren maar het scheelt zo enorm in ruimte.
Wat is jullie ervaring?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 14:30

Wij hebben overal schuifdeuren. Ja, als er bodembedekking of zand tussen zit gaan ze niet of moeilijk dicht, maar dan veeg je het weg met bezem. Ik vind het veel fijner als draaideuren.

Je bent toch regelmatig bezig met uitmesten enzovoorts, dan is even vegen meteen net zo makkelijk. Plus dat de echte rails bij ons bovenaan zit.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 21 PR 227,5
[PP] [EJL-ITP] Een jaar wat zo goed begon, maar helaas...
[PW] [Volg] Van hoefzweer naar breuk?

XladyX

Re: Draaideur of schuifdeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 14:54

Ik heb zelf schuifdeuren gekozen, fijner qua ruimte en ik vindt ze veiliger (moeilijker open te krijgen voor de paarden, minder kans op te smalle opening/tegenaan lopen of per ongeluk een zet geven). Enige nadelen vindt ik dat je paard met zijn hoofd door het luik staat en je wil de box open doen moet je ze altijd even terug wijzen anders zitten ze klem. En altijd goed dicht doen want als ze tegen de spijlen vd deur gaan schuren en de deur schiet open kunnen ze met hun hoofd klem komen te zitten. Van vuil ertussen weinig last, maar wij vegen de voorste meter strooisel in de box altijd naar achter (rubber matten met stro) zodat ze ook niet teveel strooisel eruit lopen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 14:58

Schuifdeuren. Veel handiger.
Ik heb geen rail onder, denk geen 1 deur.
Ik veeg sowieso elke dag, dus ja ook bij de deur, dus geen last van niet open of dicht kunnen krijgen.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 16:13

Ik heb een draaideur, maar vooral omdat ik een halfhoge heb. Dus paarden kunnen er met hun hoofd overheen. Dus een schuifdeur is dan niet mogelijk. Buitendeur is wel schuifdeur. Scheelt idd in de ruimte en ik heb m niet strak op de grond waardoor er eigenlijk niks onder blijft zitten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 16:17

Schuifdeuren kunnen ook met een opening op de plek van een "boven"deur.
Al dan niet met een omhoog te klappen traliewerk, maar gewoon een open gat waardoor het hoofd er doorheen kan, is ook heel gebruikelijk.

Ik zou kwa ruimte ook liever voor schuifdeuren gaan, meestal geen rails onder, maar 2 nokken, 1 links 1 rechts.
En als je na het mesten gewoon veegt is vlas of zaagsel er tussen zo weer weggeveegd.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 16:31

Duidelijk een schuifdeur en idd de soort zonder rail aan de onderkant.
Overigens kun je bij de meeste stallen een zgn schopstok plaatsen; dat is een lat/plank van deuropening naar deuropening die de meeste bedding binnen houdt.

Hier de mijne met een witgeverfde bovenkant opdat de Shet hem beter ziet, c.q. niet elke keer haar nek breekt omdat ze de benen 'vergeet' op te tillen :)
In mijn staldeuren zitten dus 2 'gleufjes' van metaal waar die precies tussenpast.

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 09:39

Qua makkelijk dichtgaan is een draaideur ook vervelend als er wat strooisel tussen ligt, of wat zand ophoopt ofzo. Dus daarvoor hoef je het niet te laten :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 12:16

pmarena schreef:
Qua makkelijk dichtgaan is een draaideur ook vervelend als er wat strooisel tussen ligt, of wat zand ophoopt ofzo. Dus daarvoor hoef je het niet te laten :)

Dat laatste is zeker zo. Heb in het gangpad schuifdeuren en naar buiten draaideuren. Bij de draaideuren moet ik echt elke dag strooisel uit de hoeken en langs de rand halen omdat ze anders niet dicht gaan. Bij de schuifdeuren heb ik daar echt veel minder last van.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 12:18

Hier bij de schuifdeuren ook minder last. Het schuifsysteem zit bovenin, onderin alleen een knobbel voor het laatste stukje geloof ik.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 13:51

Schuifdeuren hier. Veeg vaak dagelijks 2x, dus totaal geen problemen met schuiven... ik hoef daar sowieso amper te vegen... :o

Linda132

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-24 13:52

Bedankt voor al jullie reacties.het worden dus schuifdeuren! Groetjes

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie