Hardnekkige schimmel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

evilginger

Hardnekkige schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 22:01

Mijn witte few spot appaloosa kampt al een tijd met een schimmelinfectie op zijn achterbenen, en als het geen schimmel is (de DA vermoed van wel) dan is het iets anders hardnekkig :(:)

Op aanraden van de DA heb ik wekenlang dactarincrème geprobeerd, zonder succes. Op aanraden van stalgenoten heb ik isobetadinezeep gebruikt voor 2-3 weken, dit had wel wat effect om het gebied proper te houden, maar weinig verbetering. Nu gebruik ik een aantal dagen een spray dat een mix is van avocado olie en teatree olie, maar ik wil een alternatief hebben voor als dit het ook niet is.
Iemand raadde mij honingzalf aan, maar ik gebruik dit vooral voor wondjes en weet niet of het ook voor dit geval goed is..

MarjanB

Re: Hardnekkige schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 22:11

Geen rainrot? Ziet het nu veel door veel nattigheid.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 22:13

Door het ene na het ander te gebruiken, maak je ook alle goeie kapot… ik zou een 2de opinie vragen, zodat je tenminste zekerheid hebt wat het is, want nu behandel je blind. Huidschraapsel kan wellicht uitsluitsel geven.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 22:31

MarjanB schreef:
Geen rainrot? Ziet het nu veel door veel nattigheid.

Dit lijkt me raar. Ik heb dit bij 2 paarden gezien op stal, wel over het gehele lijf, maar dit zag er anders uit. Rainrot was bij een stalgenootje opgelost na een paar keer wassen met isobetadinezeep, dit helaas niet.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 22:32

tengeltje11 schreef:
Door het ene na het ander te gebruiken, maak je ook alle goeie kapot… ik zou een 2de opinie vragen, zodat je tenminste zekerheid hebt wat het is, want nu behandel je blind. Huidschraapsel kan wellicht uitsluitsel geven.

Ook weer waar.. een huidschraapsel heb ik ook wel aan gedacht maar dan denk ik dat ik voorlopig even teruggrijp naar de isobetadinezeep na 2-3 dagen rust van alle producten (hij wordt nu toch sowieso afgekoeld met het warme weer dus dan kunnen de producten er ook afkomen). Dit werkte toch het beste in afwachting van het huidschraapsel

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 22:33

Heb je een foto?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 22:34

Heb je een foto? Zijn het witte benen?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 22:35

Want is het geen zonnebrand of erger nog vasculitus

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 22:39

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Dit zijn 2 recente foto’s (de 2 laatste) en 1 wat oudere (3 maand terug ongeveer) waarbij het wat zwarter is door vuil.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 22:49

Vasculitis lijkt mij het trouwens ook niet want oedeem is nooit aanwezig geweest

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 22:50

Dat ziet er uit als cannon dermatitis? Dat wordt niet per se beter als je er veel aan doet. Mijn paard heeft het soms ook, ik poets het dan één keer vrij fanatiek en blijf er verder af. Mijn paard heeft donkere benen, dan zie je het nauwelijks.

Zijn het schilfertjes die met haar en al loslaten als je er aan zit?

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 22:53

shirleyp schreef:
Dat ziet er uit als cannon dermatitis? Dat wordt niet per se beter als je er veel aan doet. Mijn paard heeft het soms ook, ik poets het dan één keer vrij fanatiek en blijf er verder af. Mijn paard heeft donkere benen, dan zie je het nauwelijks.

Zijn het schilfertjes die met haar en al loslaten als je er aan zit?

Zoiets ja! Ik moet ze er wel echt wat afpulken, afborstelen werkt niet echt. Klopt het dan dat jouw paard dan ook gewoon huid heeft en groeit dit erna terug?

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 22:58

Ik krijg het er ook alleen met een magic brush af, zit idd heel vast. Daarom trek je die haren ook mee. Er zit dan huid (soms een klein wondje of irritatie) onder, daarom is dat wassen en borstelen ook niet zo goed. Daar krijgen ze vaak een nog meer geïrriteerde huid van en kans op infecties. Volgens mij moet je er juist zo min mogelijk aan zitten. Heb wel eens gehoord dat anti-roos shampoo kan helpen, maar dat zou ik alleen gebruiken als de huid dicht is.

Edit: wel raar dat de dierenarts dit niet herkent. Volgens mij is vrijwel alles dat alleen aan de voorkant van het pijpbeen van het achterbeen zit cannon dermatitis. Andere aandoeningen breiden zich sneller uit naar andere plekken op het been, dit zit echt alleen daar.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 23:00

shirleyp schreef:
Ik krijg het er ook alleen met een magic brush af, zit idd heel vast. Daarom trek je die haren ook mee. Er zit dan huid (soms een klein wondje of irritatie) onder, daarom is dat wassen en borstelen ook niet zo goed. Daar krijgen ze vaak een nog meer geïrriteerde huid van en kans op infecties. Volgens mij moet je er juist zo min mogelijk aan zitten. Heb wel eens gehoord dat anti-roos shampoo kan helpen, maar dat zou ik alleen gebruiken als de huid dicht is.

Momenteel geen wondjes te zien gelukkig! Dan ga ik maar eens anti-roos shampoo halen 1 van de dagen en dat een keer testen en zien of we resultaat behalen. Ik heb het inderdaad ooit wel eens met een magic brush gedaan en dat ging echt wel goed. Soms haal ik het zwarte ook echt wel weg met babydoekjes heel voorzichtig

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 23:04

Laat het na het wassen ook echt even een week met rust, van al dat smeren en poetsen wordt het bij mijn paard juist erger. Je kan een week later als het nodig is nog eens wassen. Succes ermee! Ik hoop dat je op het goede spoor zit nu :)

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 23:15

shirleyp schreef:
Laat het na het wassen ook echt even een week met rust, van al dat smeren en poetsen wordt het bij mijn paard juist erger. Je kan een week later als het nodig is nog eens wassen. Succes ermee! Ik hoop dat je op het goede spoor zit nu :)

Ik hoop ‘t ook, maar dit lijkt er tot nu toe echt het meeste op wel

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 23:20

Rasp, goed rossen en met rust laten

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 23:25

MarjanB schreef:

Rasp ziet er anders uit dan dit. Het zijn geen wondjes op zijn been, gewoon schilfers die loslaten met haar

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 00:15

Als je echt wil weten of het schimmel is, is een kweek nodig. Mij lijkt het ook cannon dermatitis. Mijn paardje heeft het ook soms. Ik borstel voorzichtig en laat het verder met rust. Het is een overmaat aan talg. Lijkt me dat hoe meer je er aan zit hoe meer de talgproductie verstoord wordt. Anders is sebolytic shampoo van virbac misschien een optie? Die lost overmatig talg op

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 06:43

O ja dat lijkt inderdaad op wat mijn voorgangers zeggen! Mijn vorige merrie had het een klein beetje.
Ik deed het ook alleen maar borstelen en soms wassen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 06:49

MarjanB schreef:

Inderdaad .. dit..!
Rubberen rosborstel er overheen.. paar dagen achter elkaar.. en weg is het..

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-24 09:23

MissyNr1 schreef:
Als je echt wil weten of het schimmel is, is een kweek nodig. Mij lijkt het ook cannon dermatitis. Mijn paardje heeft het ook soms. Ik borstel voorzichtig en laat het verder met rust. Het is een overmaat aan talg. Lijkt me dat hoe meer je er aan zit hoe meer de talgproductie verstoord wordt. Anders is sebolytic shampoo van virbac misschien een optie? Die lost overmatig talg op

Die shampoo zal ik eens opzoeken! Cannon dermatitis lijkt mij ook meer aangewezen na wat opzoekwerk

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 10:13

Vraag je DA om te enten tegen schimmel (als hij er zeker van is dat het schimmel is). Dan ben je binnen no time van het gedoe af.

evilginger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-24 21:17

Vandaag de magic brush over zijn plekken gehaald en weg was het! Heb nu toevallig ook een stalgenootje ermee kunnen helpen aangezien ze het bij haar paard ook opmerkte. De anti roos shampoo probeer ik als het terug erger wordt