Ik ben zo'n 1,5 jaar geleden begonnen met het rijden van een gelderse merrie. Beestje is van een boer die haar wel voor de kar had lopen, maar in de omgang kende ze vrijwel niets. Daarbij was ze heel nerveus, (nog) niet echt makkelijk in de omgang dus
Maar een super karakter
Door gewoon veel en consequent met haar bezig te zijn is het nu een totaal ander paard geworden, staat netjes stil en wordt bijna makkelijk in de omgang tegenwoordig. Maar alles moet wel met de nodige rust en geduld. De boer doet zelf op het moment vrijwel niets met het paard, behalve het voeren en buiten zetten.
Maar nu het probleem, ik wil zondag weer met haar met de trailer weg en dat zorgt altijd wel voor de nodige stress. Het laden gaat nog niet helemaal probleemloos, mede doordat er de eennalaatste keer iets misgegaan is. Ik wil dit paard dus eigenlijk met geduld, en evt. even een longeerlijn erachter laden. Maar dit is niet de manier van de eigenaar
Die man bedoeld het echt heel goed allemaal, en ziet ook niet in wat ie fout doet, maar is een echte boer. Dus, paard wil de trailer niet in? Zweep erachter en ze loopt maar gewoon.....Tja, paard staat wel vrij snel op de trailer, maar met de nodige stress (loop ik weer met een paard dat ik af en toe bijna in m'n nek heb) en weer een vervelende ervaring met de trailer erbij. Zodra het paard erin staat, komt de boer ook nog eens helemaal trots naar me toe met de mededeling "het is maar goed dat ik thuis was hè?" Tja, wat moet je dan..... Die man doet het waarschijnlijk al z'n hele leven op deze manier, en ziet niet in dat het ook anders kan. Ik ben dus absoluut niet tevreden met deze manier, maar wat moet je? Kan moeilijk tegen hem zeggen dat ik niet wil dat hij iets met zijn EIGEN paard doet, hij zal het ook niet begrijpen denk ik.
Zou graag willen oefenen zonder hem erbij, maar ja ik heb geen auto + vrijwilliger zomaar tot mijn beschikking en weet natuurlijk ook niet vantevoren wanneer hij thuis is....
Wat zouden jullie doen?

Wat het, waarschijnlijk wel alleen gevoelsmatig, toch even een iets andere situatie maakt.
.