Mening en tips hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Fjordruit

Mening en tips hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-24 20:09

Hallo,

Onze oude haflinger merrie van 19 jaar hebben wij nu 9 maanden bij ons.

In het verleden bij haar vorige eigenaars is ze zwaar hoefbevangen geweest omdat ze een hele dag op de wei gestaan had.
Ze wordt snel dik en zal nooit een smalleke zijn . Hebben zelfs een dierenarts laten komen omdat er mensen dachten dat ze zwanger was
Misschien wel typisch haflingers en haar eten schrokt ze zo binnen als ze de mogelijkheid heeft.
Bij haar vorige baasje stond ze sinds haar hoefbevangenheid 24/7 op de paddock en kreeg ze 3 x per dag hooi aangeboden in een grote ton ook kreeg ze brood.
Nu vonden wij dit wel zielig om ze bij ons ook 24/7 op de paddock te laten.

Hier heeft ze bijna heel de dag door hooi in hooinetten met heel fijne mazen aangezien ze het anders te snel op heeft en als de fructaan het toelaat staat ze ongeveer 8 uur op de wei met een graas masker .

Ook krijgt ze 2 x voer bij zoals de andere paarden hier omdat wij het anders zielig vinden dat iedereen wat krijgt buiten haar.
Smorgens krijgt ze heel weinig suikervrijkracht voer van de tinker is meer voor het gedacht.
En savonds krijgt ze een paar wortelen in de plaats.

Nu heeft ze een tijdje terug kringen op haar hoef gekregen, licht hoefbevangen geweest zei de hoefsmid en dierenarts.
Deze heeft ze 2x opniew gekregen hierna. Terwijl er geen veranderingen in voer zijn geweest of medicijnen ook heeft ze hier totaal geen last van.

Maar wij hebben nu toch schrik dat ze op een dag terug hoefbevangen zal worden.

Wat kunnen wij beter of anders doen ?
Graag wat meningen van jullie.

xxxmh

Re: Mening en tips hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 20:44

Niet meer op het gras zetten. Geen wortels en ander voer.

♡+ Summer ♡+
B+11 L1+4

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 20:48

Er gaan meer paarden dood aan overvoeding dan aan ondervoeding in ons wereld deel zei de veearts.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 20:53

Geen wortels.
En ook geen krachtvoer alleen een vitamine korrel zoals pavo of Marstall waar je maar 80 gr van hoeft te geven.

De hele dag hooi klinkt mooi.
Maar voor die van mij ook geen optie. De hele of bijna de hele dag ruwvoer is geen hooi. Maar bijvoorbeeld ook stro.

En gras ja sommige kunnen dat hebben de hele dag met graasmasker. Die van jou helaas niet samen met de rest van het rantsoen

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 21:11

Ik zou ook de suikerinname beperken, dus: niet meer op het gras, geen wortelen geven en 2x daags een handje vitaminebrok.

Hooi zou ik ook beperken.

Doe wel en zie niet om

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 22:14

Absoluut van het gras af en geen onbeperkt hooi.

Mijn ruin, inmiddels 20 en vanaf twee jaar bij mij, is al jaren van het gras af, staat op een fijne paddock met schuilstal met Shetlandervriendin. De automatische hooi slowfeeder gaat 8x per dag open, er ligt knabbelstro, er is een eetbare meidoornheg en 1x daags vitaminen-/eiwitbrokjes. Sinds hij slank en gezond is, geen hongerige focus meer. Dit is minder zielig, dan op het gras en bevangen raken.

Hij ziet er fantastisch uit voor een 20-jarige, zit goed in zijn vel....

Ik denk dat je naar andere leefomstandigheden moet met een totaal ander voermanagement. HB is écht een zware, pijnlijke én gevaarlijke aandoening. Ik heb zelf jarenlang alle moeite gedaan om dit zo voor mijn paard in orde te krijgen. Anders had hij niet eens meer geleefd, denk ik....

Veel sobere paarden redden het gewoon niet met zoveel eten.... en als het eenmaal chronisch is, heb je gewoon een enorm probleem. Sterkte en wijsheid gewenst, hoor!!

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 22:30

Bovenstaand. En ook geen brood. Waarschijnlijk is het paard insulineresistent. Dan moet je echt heel sober voeren. Liefst getest hooi met laag suikergehalte. En misschien laten testen op ppid.

.

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-24 01:35

De reacties vind ik best heftig.
Heb altijd gelezen ook op dit forum dat wortels geen kwaad konden. Appels daarentegen geven wij niet door het suiker, Wij spreken dan over een 4 tal wortels . Krachtvoer is beperkt en meer voor haar het idee te geven dat ze gelijk met de rest eten krijgt, stelt niets voor.

Vorig jaar in het najaar stond ze ook met een graas masker op de weide zolang het kon toen was er niets aan de hand .

Dat ze nu 24/7 op de paddock zou moeten staan terwijl de overige 2 paarden(normaal maar eentje) op de wei worden gezet vind ik echt zielig voor haar soms kan het niet anders maar is dat nu dan ook zo?

Staan de paarden op de zomer wei dan ziet de haflinger ze vanop haar paddock en is er niets aan de hand, maar in september worden ze van wei gewisseld waardoor ze geen zicht heeft op het andere paard dan gaat ze als een gek te keer. Ze kunnen niet met elkaar en ook niet zonder.

Onbeperkt hooi is misschien fout geformuleerd van me wij vullen enkele hooinetten voor de nacht en overdag hangt het er natuurlijk vanaf hoelang ze op de wei kan en wanneer wij moeten werken maar in ieder geval dat ze geen 6 uur zonder eten staat als wij met 2 werken zijn .
Geven wij het hooi zonder net dan eet ze meteen alles op en krijgt ze veel te veel dan zal ze meer dan 6 uur zonder hooi zitten in de nacht .

24/7 op de paddock is niet onze voorkeur maar wij zullen doen wat het beste voor haar is.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 01:41

Welk graasmasker heeft ze om? Wat is de maasgrootte van het hooinet? En wordt er qua beweging ook iets met haar gedaan?

,

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-24 01:46

DuoPenotti schreef:
Geen wortels.
En ook geen krachtvoer alleen een vitamine korrel zoals pavo of Marstall waar je maar 80 gr van hoeft te geven.

Maar voor die van mij ook geen optie. De hele of bijna de hele dag ruwvoer is geen hooi. Maar bijvoorbeeld ook stro.

En gras ja sommige kunnen dat hebben de hele dag met graasmasker. Die van jou helaas niet samen met de rest van het rantsoen

Bedoel je dan zoiets als pavo vital ?

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 01:55

Wat wij doen en we het aardig onder controle houden
Wel op gras maar alleen als het gras kort is
Geen bijvoeding in de vorm van wortels, appels, snoepjes met suiker etc

Voor af en toe kijft ze een paardenbeloning zonder suiker
Op dit moment, de IJslander is 32 jaar, krijgt ze bijvoeding als slobber
Ze staan 24/7 buiten

Edit; spellingscontrole had ipv wij doen er wijnboer van gemaakt

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-24 02:06

Steentje schreef:
Welk graasmasker heeft ze om? Wat is de maasgrootte van het hooinet? En wordt er qua beweging ook iets met haar gedaan?

Weet niet meer precies welke het was maar het ziet er identiek uit als het Graasmasker van Harry's Horse Muzzle, de maasgrootte is 2,5cmx2,5 cm en eentje iets groter voor er bij te hangen in de nacht.

Bij haar vorige eigenaars werd er mee gesprongen maximum 1x per week maar dit gebeurde ook nietmeer elke week voor wij ze gingen halen,
Wij hadden haar gehaald als rijpaard voor buitenritten en gezelschap voor onze tinker, maar dat liep toch niet zo gemakkelijk als verwacht.

Buitenritten hebben wij nog niet kunnen doen met haar, nu is het vooral rijden in de paddock of op de wei enkel als het weer het toelaat dus dit jaar was het maar sober .

Ze kon ook niet longereren dit hebben wij haar ook stap voor stap moeten aanleren en dat doen wij wel veel zodat ze haar beweging heeft gehad .

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-24 02:13

Nienke1979 schreef:

Ze staan 24/7 buiten

Wij zette haar ook steeds op het kortere gras dit was ons altijd zo verteld,maar dan krijg je hier ineens te horen dat het korte gras teveel suiker bevat en niet goed voor haar is . Op het internet zelf geraak je ook niet ver de ene zegt het zo de andere dan weer omgekeerd.
Wij maaiden eerst het gras speciaal zodat er minder suikers in zaten, krijg je weer te horen dat het niet goed is om het eerst te maaien, uiteindelijk is het moeilijk om er nog iets van te snappen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 06:26

HdmrsMx schreef:
Nienke1979 schreef:

Ze staan 24/7 buiten

Wij zette haar ook steeds op het kortere gras dit was ons altijd zo verteld,maar dan krijg je hier ineens te horen dat het korte gras teveel suiker bevat en niet goed voor haar is . Op het internet zelf geraak je ook niet ver de ene zegt het zo de andere dan weer omgekeerd.
Wij maaiden eerst het gras speciaal zodat er minder suikers in zaten, krijg je weer te horen dat het niet goed is om het eerst te maaien, uiteindelijk is het moeilijk om er nog iets van te snappen.

Ik weet niet waar jij leest, maar hier op Bokt staan de neuzen vrijwel dezelfde kant op kwa peen en weide. Dagelijks peen (peen = suiker en water) is gewoon niet goed en kort gras is gras wat wilt groeien en dus enorm rijk is aan suikers.
Tel daarbij op dat we tot vrij laat best koude nachten hebben gehad en het fructaan vliegt naar boven.

Uitgebloeid gras is en blijft het beste, geen kort gras, geen afgegraasde weide, geen peen.

Hier heb ik mijn shetlander al 8 jaar onder controle mee;
Hooi, beperkt afgewogen en via slowfeeder, 2 - 4 keer per dag (winter 4 keer, in de zomer 2 keer)
Weidegang alleen als het gras uitgebloeid is, van mei/ juni tm december. Bij koude nachten of twijfel geen weidegang.
Weidegang langzaam opbouwen, beginnen met 15 minuten, uiteindelijk in de zomer 6 uur
Strookbegrazing
Graasmasker
Glucobalance als zijn nek te dik wordt

Is je paard al getest op PPID en ervaart ze stress in de groep?
HB kan namelijk ook komen door een verstoorde hormoonhuishouding en/ of afvalstoffen die niet uit het systeem gaan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 07:42

HdmrsMx schreef:
DuoPenotti schreef:
Geen wortels.

Ik denk dat ze dat bedoeld, of Marstall force.

Misschien dit mengen met een hand suikerarme ruwvoermix zoals fibermix of luzerne. Dan lijkt het qua volume wat meer en is ze er wat langer mee bezig.
Kun je verdelen over de twee voerbeurten.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 07:45

HdmrsMx schreef:
DuoPenotti schreef:
Geen wortels.

Ja
pavo vital of Marstall force. Dan krijgen ze wel hun complete vitamine en mineralen binnen.

Door nu weinig van iets anders te geven waar bijvoorbeeld voer advies een kilo van is om aan de vitamines te komen. Dan krijgen ze en tekort.
Wat ook weer niet goed is.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 08:22

Mijn haflinger is vorig jaar bevangen geweest.
Hij mag in de middag half uurtje op het gras mits hij aan het werk gaat en niet dagelijks.
Ik kijk ook naar de fructaan in het gras.
Verder staat hij op paddock.
Zielig.. ja ik vind van wel maar ik vind het nog zieliger dat hij pijn in zijn voeten heeft.

Ik heb gelukkig een geweldige staleigenaar die mee denkt.
Hij staat nu in de merriebox met uitloop naar de paddock.
Hooi krijgt hij normale porties en anders eet hij maar stro.
Handje muesli met suikerbalans.
Ik heb jaren glucobalance gegeven maar hij eet het niet meer.

Soms moet je keuze maken in het belang van je paard.

Als hij op zijn kleine stukje gras staat en ik roep hem dan komt hij ook omdat hij weet dat het dan weer klaar is.

Hij is nu 22,5 en op deze manier hoop ik dat hij nog lang kan genieten
Hij wordt nog 5x per week in beweging gezet. Bejaardengym.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 09:07

Heb je je hooi laten testen (bijv Pavo ruwvoer quickscan)? Hooi is mooi, maar als dat ook bomvol suikers zit, dan is het waarschijnlijk alsnog niet geschikt voor jouw paard. Je kunt het dan in water weken om de suikers eruit te krijgen. Dat is een hele klus, maar daarmee kun je veel ellende voorkomen.

8 uur per dag op gras (ookal is het met een graasmasker) vind ik eerlijk gezegd al heel veel voor een paard met HB geschiedenis. Zeker als ze al te dik is, moet je dat eigenlijk niet willen. Met het gebrek aan beweging (training) is het ook lastiger voor je haf om de suikers te verwerken.

Qua brok zou ik alleen nog een vitaminebrokje voeren evt aangevuld met Glucobalance. Dat helpt om de suikeropname te reguleren.

Verder - gezien haar leeftijd - nog een idee om te testen op stofwisselingsziekten zoals PPID, insulineresistentie/EMS (Equine Metabool Syndroom).

Goed dat je je er in verdiept. Als ze eenmaal bevangen zijn, kan het een lange, pijnlijke en verdrietige weg worden om ze weer op te lappen. Met de kringen die je dierenarts heeft gezien, zou ik beginnen met: van het gras af, hooi testen, vitaminebrok én afvallen.
Laatst bijgewerkt door Merel___ op 27-07-24 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 09:11

Wat pas zielig is, is als ze weer bevangen worden. Eenmaal hoefbevangen geweest vereist het zeer strak management om veel pijn en leed te besparen. Het is echt niet niks.

Onze pony staat op de paddock, 2x per dag hooi en heel klein beetje slobber in de avond omdat ze oud is en dit haar perfect op gewicht houdt.

Ik zou haar no way ooit meer op de wei durfen te zetten (sommige mensen zouden het opbouwen oid, maar het blijft een enorm risico). Wij kiezen eieren voor ons geld en gaan voor het optimaliseren van kwaliteit van leven. Maar gezien zij meerdere keren bevangen is geweest is zij nooit meer helemaal geworden wie ze was en staat ze op pensioen..

S <3

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 09:26

Het ligt ook aan hoe je je paard op een paddock houdt ;).

Als het mooi ingericht is (tracks, schuilstal, diverse voer- en waterpunten, soortgenoten erbij, verhard en zacht liggedeelte en schaduw- en schuilplaats),dan kan een paard zich daar zeer happy voelen, hoor. Zeker als hij dan geen pijn meer hoeft te lijden.....

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 09:55

Hier ook hoefbevangen gevoelige shet van 14 jaar. Op zijn 5e en 8e bevangen geweest, was ook veel te dik, gelukkig weer goed gekomen. Liep vroeger altijd met de grote mannen in de wei. Dat kan niet meer, dus vriendje voor hem erbij genomen en zandpaddock met schuilstal voor de 2 gecreëerd. In de schuilstal Haybutler die 8x per etmaal een afgemeten hoeveelheid hooi geeft. Daarnaast Pavo Vital, btje extra lijnzaadolie, soms worteltje en als het kan paar uurtjes op het gras. En in conditie houden, minimaal 3x in de week aan het werk, menrondjes van ca 15km.

En ja, hij wordt heel blij van weidegang en daar wordt ik dan weer blij van, maar dat weegt niet op tegen de pijn van bevangenheid.

mijn dromen rijden op een paard dat nooit moe wordt
wat de wolf wint aan terrein, verliezen onze paarden in welzijn

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-24 10:04

Onali schreef:
Ik weet niet waar jij leest, maar hier op Bokt staan de neuzen vrijwel dezelfde kant op kwa peen en weide. Dagelijks peen (peen = suiker en water) is gewoon niet goed en kort gras is gras wat wilt groeien en dus enorm rijk is aan suikers.
Tel daarbij op dat we tot vrij laat best koude nachten hebben gehad en het fructaan vliegt naar boven.

Uitgebloeid gras is en blijft het beste, geen kort gras, geen afgegraasde weide, geen peen.

Hier heb ik mijn shetlander al 8 jaar onder controle mee;
Hooi, beperkt afgewogen en via slowfeeder, 2 - 4 keer per dag (winter 4 keer, in de zomer 2 keer)
Weidegang alleen als het gras uitgebloeid is, van mei/ juni tm december. Bij koude nachten of twijfel geen weidegang.
Weidegang langzaam opbouwen, beginnen met 15 minuten, uiteindelijk in de zomer 6 uur
Strookbegrazing
Graasmasker
Glucobalance als zijn nek te dik wordt

Is je paard al getest op PPID en ervaart ze stress in de groep?
HB kan namelijk ook komen door een verstoorde hormoonhuishouding en/ of afvalstoffen die niet uit het systeem gaan.

Je leest het hier zelf toch ook ? Jij zegt lang uitgebloeid gras Nienke zegt kort gras,ik snap dat kort gras meer fructaan produceert voor te groeien maar kunnen ze ook minder binnen krijgen.

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-24 10:09

Twiggy2008 schreef:
Het ligt ook aan hoe je je paard op een paddock houdt ;).

Als het mooi ingericht is (tracks, schuilstal, diverse voer- en waterpunten, soortgenoten erbij, verhard en zacht liggedeelte en schaduw- en schuilplaats),dan kan een paard zich daar zeer happy voelen, hoor. Zeker als hij dan geen pijn meer hoeft te lijden.....

Als je in een huurwoning woont met weides rond het huis en een simpele paddock met 2 schuilstallen kan je niet zomaar alles inrichten naar je eigen wens jammer genoeg.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 10:16

Beetje lastig is het wel, maar je weet natuurlijk wat je gekocht hebt. Een Haflinger met een verleden van hoefbevangenheid. Daar moet je helaas gewoon echt je management op aanpassen.

8 uur gras (met masker) klinkt alsnog best veel. Dat kleine beetje krachtvoer en die wortels is inderdaad nergens voor nodig. Een paar vitamine brokjes is voldoende. Een worteltje op zijn tijd zal echt het probleem niet zijn hoor, maar het is waarschijnlijk nu echt een opstapeling van alles bij elkaar.

Ik zou toch kijken voor minder weidegang, armer hooi (getest) en meer beweging. Want dat laatste klinkt nu ook vrij summier. Beweging is altijd belangrijk. Lekker wandelen, longeren, rijden. Dagelijks wat gaan doen in ieder geval. Hoefbevangenheid is echt vreselijk dus probeer het echt te voorkomen. Die ellende wil je niet (nogmaals) hebben hoor.

With The Rider In Mind - Voor iedereen die de balans tussen werk, privé en de passie voor paarden terug wil vinden.
https://www.withtheriderinmind.nl

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-24 10:48

Celebi schreef:
Beetje lastig is het wel, maar je weet natuurlijk wat je gekocht hebt. Een Haflinger met een verleden van hoefbevangenheid. Daar moet je helaas gewoon echt je management op aanpassen.

8 uur gras (met masker) klinkt alsnog best veel. Dat kleine beetje krachtvoer en die wortels is inderdaad nergens voor nodig. Een paar vitamine brokjes is voldoende. Een worteltje op zijn tijd zal echt het probleem niet zijn hoor, maar het is waarschijnlijk nu echt een opstapeling van alles bij elkaar.

Ik zou toch kijken voor minder weidegang, armer hooi (getest) en meer beweging. Want dat laatste klinkt nu ook vrij summier. Beweging is altijd belangrijk. Lekker wandelen, longeren, rijden. Dagelijks wat gaan doen in ieder geval. Hoefbevangenheid is echt vreselijk dus probeer het echt te voorkomen. Die ellende wil je niet (nogmaals) hebben hoor.

Wij hebben ons ook aangepast aan haar ze krijgt niet als de rest krachtvoer dat kinder handje zal niet uitmaken maar deze gaan wij nu veranderen dan naar vitamine brok, weidegang is beperkt maximaal 8u maar meestal is het maar 5 uur. En ze krijgt speciaal arm hooi hierdoor hebben wij 2 verschillende hooien liggen .

Meer beweging willen wij doen maar het weer moet ook meezitten en dat was dit jaar zeer triestig, longeren dan moet alles goed droog zijn. Want dit hebben wij van 0 moeten beginnen, hebben zelf lessen moeten nemen hiervoor met haar want dat kende ze niet gaf je teveel vrijheid dan begon ze eenmaal maar kon ze ook niet meer stoppen dit hebben wij nu wel onder controle, gaan wandelen is moeilijk sinds ze hier staat kan ze niet alleen gaan wandelen de tinker moet erbij zijn of je kan ze niet vertrouwen wij hebben alles moeten opbouwen van 0 want haar routine was woensdag eens gaan springen voor de rest kende ze niets . ( beetje jammer want wij kochten haar vooral met de bedoeling voor buitenritten te maken want de tinker is op pensioen en dit ging toen wij haar gingen bekijken goed op de paddock en hier lukt dat ook goed op de paddock )Ik zelf ben aan het leren rijden met haar, ben er nog niet zo lang geleden ingerold door de vriendin die momenteel niet met haar mag rijden, haar zus komt wel regelmatig op haar rijden maar zoals ik zeg dan moet het weer eens wat mee zitten .buitenritten met enkel haar is nog niet te vertrouwen de tinker en haflinger zijn echt door het dolle vanaf ze weten dat 1 van de 2 weg gaat.

Conclusie enkel vitamine brok bijvoeren bij haar hooi en weide gang iets minder, en elke kans nemen om haar te laten bewegen..
Ik zelf ga lessen nemen dan kan ik en me vriendin beide ermee rijden .