Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DuoPenotti schreef:Geen wortels.
En ook geen krachtvoer alleen een vitamine korrel zoals pavo of Marstall waar je maar 80 gr van hoeft te geven.
De hele dag hooi klinkt mooi.
Maar voor die van mij ook geen optie. De hele of bijna de hele dag ruwvoer is geen hooi. Maar bijvoorbeeld ook stro.
En gras ja sommige kunnen dat hebben de hele dag met graasmasker. Die van jou helaas niet samen met de rest van het rantsoen
Steentje schreef:Welk graasmasker heeft ze om? Wat is de maasgrootte van het hooinet? En wordt er qua beweging ook iets met haar gedaan?
Nienke1979 schreef:Wat wij doen en we het aardig onder controle houden
Wel op gras maar alleen als het gras kort is
Geen bijvoeding in de vorm van wortels, appels, snoepjes met suiker etc
Voor af en toe kijft ze een paardenbeloning zonder suiker
Op dit moment, de IJslander is 32 jaar, krijgt ze bijvoeding als slobber
Ze staan 24/7 buiten
Edit; spellingscontrole had ipv wij doen er wijnboer van gemaakt
HdmrsMx schreef:Nienke1979 schreef:Wat wij doen en we het aardig onder controle houden
Wel op gras maar alleen als het gras kort is
Geen bijvoeding in de vorm van wortels, appels, snoepjes met suiker etc
Voor af en toe kijft ze een paardenbeloning zonder suiker
Op dit moment, de IJslander is 32 jaar, krijgt ze bijvoeding als slobber
Ze staan 24/7 buiten
Edit; spellingscontrole had ipv wij doen er wijnboer van gemaakt
Wij zette haar ook steeds op het kortere gras dit was ons altijd zo verteld,maar dan krijg je hier ineens te horen dat het korte gras teveel suiker bevat en niet goed voor haar is . Op het internet zelf geraak je ook niet ver de ene zegt het zo de andere dan weer omgekeerd.
Wij maaiden eerst het gras speciaal zodat er minder suikers in zaten, krijg je weer te horen dat het niet goed is om het eerst te maaien, uiteindelijk is het moeilijk om er nog iets van te snappen.
HdmrsMx schreef:DuoPenotti schreef:Geen wortels.
En ook geen krachtvoer alleen een vitamine korrel zoals pavo of Marstall waar je maar 80 gr van hoeft te geven.
Maar voor die van mij ook geen optie. De hele of bijna de hele dag ruwvoer is geen hooi. Maar bijvoorbeeld ook stro.
En gras ja sommige kunnen dat hebben de hele dag met graasmasker. Die van jou helaas niet samen met de rest van het rantsoen
Bedoel je dan zoiets als pavo vital ?
HdmrsMx schreef:DuoPenotti schreef:Geen wortels.
Bedoel je dan zoiets als pavo vital ?
Onali schreef:Ik weet niet waar jij leest, maar hier op Bokt staan de neuzen vrijwel dezelfde kant op kwa peen en weide. Dagelijks peen (peen = suiker en water) is gewoon niet goed en kort gras is gras wat wilt groeien en dus enorm rijk is aan suikers.
Tel daarbij op dat we tot vrij laat best koude nachten hebben gehad en het fructaan vliegt naar boven.
Uitgebloeid gras is en blijft het beste, geen kort gras, geen afgegraasde weide, geen peen.
Hier heb ik mijn shetlander al 8 jaar onder controle mee;
Hooi, beperkt afgewogen en via slowfeeder, 2 - 4 keer per dag (winter 4 keer, in de zomer 2 keer)
Weidegang alleen als het gras uitgebloeid is, van mei/ juni tm december. Bij koude nachten of twijfel geen weidegang.
Weidegang langzaam opbouwen, beginnen met 15 minuten, uiteindelijk in de zomer 6 uur
Strookbegrazing
Graasmasker
Glucobalance als zijn nek te dik wordt
Is je paard al getest op PPID en ervaart ze stress in de groep?
HB kan namelijk ook komen door een verstoorde hormoonhuishouding en/ of afvalstoffen die niet uit het systeem gaan.
Twiggy2008 schreef:Het ligt ook aan hoe je je paard op een paddock houdt.
Als het mooi ingericht is (tracks, schuilstal, diverse voer- en waterpunten, soortgenoten erbij, verhard en zacht liggedeelte en schaduw- en schuilplaats),dan kan een paard zich daar zeer happy voelen, hoor. Zeker als hij dan geen pijn meer hoeft te lijden.....
Celebi schreef:Beetje lastig is het wel, maar je weet natuurlijk wat je gekocht hebt. Een Haflinger met een verleden van hoefbevangenheid. Daar moet je helaas gewoon echt je management op aanpassen.
8 uur gras (met masker) klinkt alsnog best veel. Dat kleine beetje krachtvoer en die wortels is inderdaad nergens voor nodig. Een paar vitamine brokjes is voldoende. Een worteltje op zijn tijd zal echt het probleem niet zijn hoor, maar het is waarschijnlijk nu echt een opstapeling van alles bij elkaar.
Ik zou toch kijken voor minder weidegang, armer hooi (getest) en meer beweging. Want dat laatste klinkt nu ook vrij summier. Beweging is altijd belangrijk. Lekker wandelen, longeren, rijden. Dagelijks wat gaan doen in ieder geval. Hoefbevangenheid is echt vreselijk dus probeer het echt te voorkomen. Die ellende wil je niet (nogmaals) hebben hoor.