Tips zalf in oren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

CastaMickey

Tips zalf in oren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-24 11:26

Hoi!
Ik moet mijn paard in z'n oren zalven, en ik vroeg me af of iemand tips heeft.
Normaal gesproken mag ik prima aan z'n oren komen maar nu is het behoorlijk lastig. De zalf moet redelijk precies aangebracht worden dus ik kan niet in het wilde weg wat zalf kwakken en hopen dat het ongeveer goedkomt. Op de plekken waar ik moet zalven die niet bij de oren zitten mag ik er prima aankomen en bij de staart gaat hij er heerlijk voor staan.
Praam is geopperd, maar ik heb daar geen ervaring mee en zou dat dus liever niet in mijn eentje zonder ervaring doen terwijl ik ook moet zalven.
Alvast bedankt!

Handgemaakte knuffeltjes van jouw eigen paard/pony <3
https://www.bokt.nl/markt/ad/512148/aan ... -paardpony

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 11:36

Als je hoger staat kan je er beter bij, en dan zorgen dat je schuin achter hem staat en dan borstelen en dan af toe smeren.

pateeke

Re: Tips zalf in oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 12:21

Geen ervaring met zoiets bij mijn pony want die laat zo’n dingen goed doen. Wel met mijn hond. Ik ben begonnen met het flesje/de tube naar /in zijn oor te doen zonder daadwerkelijk te druppelen. Dus echt dezelfde handeling alleen dan zonder het effectief te doen. Bleef hij rustig dan goed belonen. En ik zette ook zijn eten in zicht en dat kreeg hij daarna dan. Zo verder opgebouwdnaarwel druppelen. Na een tijdje ging hij er mooi voor zitten in plaats van weg te lopen. Je kan natuurlijk ook belonen met wat anders dan eten. Beetje afhankelijk van wat je paard het fijnst vindt. Beloning moet groot genoeg zijn.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 12:24

Een praam is op zich niet ingewikkeld. Heb je op stal niet iemand die daar ervaring mee heeft? Dat moet je namelijk idealiter toch met twee man doen. Een de praam vasthouden en een de oren smeren.

Werkt het om een bak slobber op de grond te zetten en dan te smeren? Omkopen met lekkers is altijd een poging waard.

With The Rider In Mind - Voor iedereen die de balans tussen werk, privé en de passie voor paarden terug wil vinden.
https://www.withtheriderinmind.nl

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 12:25

Ik doe dit soort dingen met clickertraining. Zeker als je dit meerdere keren moet doen dan wil je gewoon dat ze meewerken. Maar het een stuk makkelijker allemaal..

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-24 12:56

Ja het punt is dat ik normaal gesproken altijd aan zn oren mag zitten, heb ik toen ik hem net had gekocht geoefend zodat het voor dit soort momenten geen probleem zou opleveren. Recent ook nog aan de oren gezeten vandaar dat ik dacht dat het misschien toch pijn doet. Kan natuurlijk bij de oren pijn doen en bij de staart niet. Heb het destijds idd met een trainer gedaan omdat ik pas 18 was, is bijna 10 jaar geleden inmiddels

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 13:01

Mijn eerste gedachte is een oproep op bokt doen met de vraag of iemand in de buurt even wil komen helpen

Voor het eerst bestellen bij Picnic?
Gebruik kortingscode PETR3795 voor 10 euro korting!

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-24 13:07

Ik ga het zo nog een keer rustig proberen en anders kijken of iemand op stal me kan helpen :) denk je goed voorbereid te zijn op dit soort situaties.. paarden blijven paarden haha

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 13:09

Mijn paard heeft zomereczeem en hierdoor soms plekjes op haar oor. Als er weer een plekje zit (gelukkig weinig) moet ik het ook insmeren en ik had daar eerder behoorlijk moeite mee.

Ergens ook wel logisch, heeft iemand wel eens een natte vinger in je oor gestoken? Erg andere ervaring dan iemand die even aan je oor zit :+

Bij haar heb ik het opgelost door weer te laten wennen zonder smeersel aan m'n hand, en de oor even masseren (ook de binnenkant), dit vindt ze erg fijn. Krijgt ze ook wat lekkers voor. Daarna doe ik van tevoren wat spul op mijn vingers en smeer ik het tijdens het masseren in. Ze trekt nu nooit meer haar koppie omhoog en insmeren is helemaal niet meer vervelend gelukkig.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 17:05

Was met mijn hond ook. Hij vindt het zelfs leuk als ik aan zijn oren zit, maar aangezien hij pijn had mocht ik er niet aankomen. Door het rustig aan op te bouwen, ook met het flesje/tube in de hand lukte het wel. Er is natuurlijk een verschil tussen in normale omstandigheden de oren aanraken en er medicatie op of in doen. Ze merken snel genoeg wanneer het wat is… ik zou zelf niet kiezen voor een praam. Je maakt de situatie zo mogelijk stressvoller voor je paard waardoor de kans bestaat dat zulke dingen steeds moeilijker worden. Door het te koppelen aan iets positiefs, kan het vaak relaxter gebeuren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 17:12

Slobber,stukjes wortel ,paardensnoepjes of zo’n likpotje?
Ik bereik vaak toch veel met eten.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 19:11

Moet de zalf in de gehoorgang of aan de binnenkant van de oorschelp gesmeerd worden?

Mijn paardje heeft aurale plaques en vond het ook niet zo fijn om aangeraakt te worden. Ik had een stuk badstof aan het eind van een grondwerk stok gebonden en daarmee geoefend. Dus kort aanraken en belonen. En dan steeds langer.

Toen een stuk van een rubber handschoen er overheen en daar een beetje zalf op gedaan. En toen daarmee de oorschelp een btje kunnen insmeren. Totdat ze het aanraken gewend was, nu maak ik soms de oorschelpen schoon met een babydoekje en smeer ik er een laagje eczeem zalf op en ze vindt het geen probleem meer

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-24 00:17

Moet op de binnenkant van de oorschelpen, moest voorkomen dat het in de gehoorgang kwam.
Ging vandaag al beter dan gister, kon in elk geval de hele buitenkant insmeren en een stukje binnenkant. Heb het daarbij gelaten zodat dat in elk geval goed ingesmeerd was en hij niet alles er weer afschudde/ergens aan mij afsmeerde tijdens het proberen te ontwijken van de rest. Morgen samen met iemand proberen en hopelijk werkt het. Onder normale omstandigheden mag ik de oren prima aanraken, ook de binnenkant. Maar hij is zeker niet gek en ziet het wel aankomen wanneer ik zalf mee richting de oren neem.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 00:29

Gelijk vanaf het eerste moment de tube zalf associëren met lekkers. Likmat smeren vol met iets wat ze mega lekker vind? Of een horslyx lik-emmer kopen in een extra lekkere smaak? En dan kleine stapjes.

Vind een praam hedendaags niet kunnen. Het is gebaseerd op extreem veel pijn en het is achterhaald dat er veel rustgevende stoffen worden aangemaakt. Het is vooral gebaseerd op hevige pijn door de lip te draaien tussen touw.

Niet banketstaaf maar poetsen.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-24 11:26

Gelukt met zn 2en :) allebei 1 oor tegelijk en dan liksnoep neerzetten. Toen gaf hij het op en ging snoep likken.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 11:28

Top!

Niet banketstaaf maar poetsen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie