Vraagjes over paarden stalling op vlas

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Angelct

Vraagjes over paarden stalling op vlas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 22:39

Hoi
ik had een vraagje hoeveel balen vlas gebruiken julie ongeveer in het jaar of per maand.

Ik ga misschien verhuizen. maar die stal gebruikt alleen vlas. paarden komen zomers de hele dag buiten tot ik ze zelf binnen zet winter staan ze minimaal 4 uren buiten en als ik er ben weer wat uurtjes. ik zou dan 2 paarden stallen van 1.60 en 1.70 de stallen zijn denk ongeveer 3x3 groot. De balen kosten 9.95 ik wil dan ongeveer weten wat kk extra kwijt ga zijn per maand omdat ze de balen per maand rekenen. Ik kan ook de stal voor de helft met rubberen matten laten leggen zodat natuurlijk minder vlas in gaat. Maar hoeveel zou dat schelen. Want dan zijn de kosten wat duidelijker per maand (zou ik 245 betalen exclusief vlas dit komt wr nog los bij per maand)

Hoeveel is julie gebruik?

Muronia

Re: Vraagjes over paarden stalling op vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 22:43

Ik ben met 5 stallen 1 baal per dag nodig. Dat kun je wel omrekenen denk ik :)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 22:44

Mijn ruin is een schone, verbruikt 1 baal per week in een stal van ruim 10 m2.

Merrie is een zwijn, gebruikt in een stal van 12 m2 2 balen in de winter en 1 baal per week in de zomer.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 22:46

Omdat dit topic op VSW thuishoort ga ik het daar naartoe verplaatsen.

BZ --> VSW

AlberdinaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 22:53

Ik gebruik voor mijn merrie 1 baal per 4/5 dagen in een stal van 12m2. Ze staat een ruime halve dag buiten.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 22:58

Mijn D/E pony’s verbruiken in de zomer overdag buiten en eind van de dag naar stal ongeveer 1 baal vlas per week per stal. In de winter minimaal 6 uur buiten, gaat het toch wel naar 2 balen per week per stal.
De grotere paarden minimaal 1 baal extra per week. Rubberen matten maken naar mijn idee niet enorm veel verschil, feit blijft dat er net zoveel gemest/geplast wordt en hier voldoende vlas voor nodig is om dit op te nemen.
Laatst bijgewerkt door absque_dubio op 24-07-24 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 23:00

Mijn pony staat van 08.00 tot 19.00 buiten en heeft een box van 3bij3. Ik heb een baal per week. Officieel zou een halve baal per week ook kunnen maar aangezien het bij de stalling erin zit gaat er gewoon een halve in. Moet er wel bij zeggen dat ze altijd op 1 plek poept en een ander plast

Stevig genoude c pony

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 23:05

Na het leeghalen met een baal of 4/5 beginnen en daarna een baal per week rekenen. Dat is redelijk qua verbruik mits je het wel wat oppot. Hoe dikker je onderlaag hoornlagen je verbruik.

Angelct

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 23:44

Ik hoor van stal dat je 1 keer per maand de hele stal leeg schept en elke dag gewoon de mest er uit haalt kom je dan nog op elke week 1 vlas baal hun zeiden dat je gemiddeld 6 per jaar per paard gebruikt??

Halen julie elke week dan de stal leeg of potten julie het opet vlas??

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 00:19

Ja hoor met dagelijks de mest eruit en verder zoveel mogelijk oppotten, is ons resultaat bovenstaand.
6 balen per jaar is denk ik verkeerd begrepen. Dat is eerder per maand, minimaal.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 00:21

Beginnen met 4-5 balen. Elke dag de mest eruit en na een week een baaltje aanvullen. Na een week of 2-3 de urine eruit halen (enkel de rode koek) de rest laten liggen.
Ik haal daarna elke dag de mest uit de stal en 1x per week de urine, daarna vul ik een halve tot hele baal bij.
Als ze veel buiten staan kun je een week overslaan, staan ze veel binnen dan kan het ook 2 balen per week zijn .
Stal helemaal leegscheppen doe ik nooit. Zonde van de bodem en totaal niet de bedoeling van een vlasstal

Angelct

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-24 00:23

absque_dubio schreef:
Ja hoor met dagelijks de mest eruit en verder zoveel mogelijk oppotten, is ons resultaat bovenstaand.
6 balen per jaar is denk ik verkeerd begrepen. Dat is eerder per maand, minimaal.

Doen julie dan 1 keer per maand volledig leeg halen of helpt het oppotten tot minder verbruik van balen dan als je elke maand het leeg haalt.
Ik heb namelijk geen ervaring met vlas en dacht dat 1/2 grote balen genoeg was voor ongeveer een maand

Angelct

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-24 00:24

danamuts schreef:
Beginnen met 4-5 balen. Elke dag de mest eruit en na een week een baaltje aanvullen. Na een week of 2-3 de urine eruit halen (enkel de rode koek) de rest laten liggen.
Ik haal daarna elke dag de mest uit de stal en 1x per week de urine, daarna vul ik een halve tot hele baal bij.
Als ze veel buiten staan kun je een week overslaan, staan ze veel binnen dan kan het ook 2 balen per week zijn .
Stal helemaal leegscheppen doe ik nooit. Zonde van de bodem en totaal niet de bedoeling van een vlasstal

Ah oke bij de stalling werd gezegt dat eens per maand helemaal wordt leeggehaald maar ik begrijp net als met stro haal je het vieste er uit en indien nodig vul je bij als als niet nodig is niet??

Angelct

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-24 00:25

absque_dubio schreef:

Nee de eigenaar zei echt dat de paarden ongever 6 balen per jaar gebruiken gemiddeld ligt aan hoe vies je paard is

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 00:56

Als de stal 1x per week wordt leeggeschept, dan wordt het vlas sws niet goed gebruikt. Het ligt een beetje aan hoe vies je paard is en hoeveel ze in de winter buiten komen.
Hier staan ze hele dagen buiten, snachts op stal, 3x3. Starten met 4 a 5 balen vlas per stal en dan alleen elke dag de drollen eruit en recht trekken betekend ongeveer een baal per 5-7 dagen (totaal dus voor 2 paarden). 1x in de 3 maanden haal ik alle natte plekken weg en dan moet er een halve baal per paard bij in.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 04:15

Gatver bij ons gaat elke dag de pis en stront eruit, niks op potten..En gebruiken ook 1 baal in de week..

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 04:25

Elco schreef:
Gatver bij ons gaat elke dag de pis en stront eruit, niks op potten..En gebruiken ook 1 baal in de week..

Er is echt niets vies aan. Het idee van vlas is dat het echt veel meer vocht kan opnemen dan die enkele plas per nacht. Als je vlaslaag maar dik genoeg is zakt het vocht netjes weg en blijft de bovenlaag droog. Na een paar weken heb je dan een heel stevig dik warm bed voor je paard.

Ieder zijn ding natuurlijk.
Mijn ervaring met vlas waar je steeds in loopt te trekken is juist dat het snel schuift/aan de kant gelopen wordt waardoor je paard op de harde ondergrond moet liggen/staan.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 07:16

Angelct schreef:
Ik hoor van stal dat je 1 keer per maand de hele stal leeg schept en elke dag gewoon de mest er uit haalt kom je dan nog op elke week 1 vlas baal hun zeiden dat je gemiddeld 6 per jaar per paard gebruikt??

Halen julie elke week dan de stal leeg of potten julie het opet vlas??

Wat ik niet snap.. Als je de stal leeghaalt moeten er toch zeker 4 balen in om een laagje te hebben.
Dan zit je al op 12 x 4 balen per jaar. En dan nog elke week een baal erbij.

Wat iedereen zegt, gewoon een mooi laagje maken door alleen de mest en ergste plasplekken eruit te halen.
Dan zou ik 2x per jaar iets grondiger mesten, alles wat overblijft als onderlaag en dan een keer 2 balen erbij.

Die 6 balen per jaar snap ik niks van.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 07:24

Mijn schone merrie redde ik met 3 balen per maand, de vieze ruin 5 a 6.

Wel beginnen met ongeveer 5 balen in een lege stal en alle dag drollen en 1x per week de plasplek weghalen. Helemaal leeg halen hoeft dan eigenlijk nooit

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 07:32

Het ligt er echt aan hoe vies je paard is in de stal en hoe je uitmest.
Mijn ruin "verbruikt" 1 baal per week ongeveer. Hij staat wel "half" op vlas. Dus waar hij eet en bij de staldeur, ligt niks (behalve rubberen matten, dit ligt in zijn hele box)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 07:53

Je begint met meerdere balen om een flinke startlaag te hebben en daarna vaak 1 baal per week als ze overdag buiten staan, af en toe een keer 2 in periodes als ze meer binnen staan.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 08:06

Vlas hoort als een laag van 15/20 cm op de bodem te liggen.
Zo krijg je een stevige onderlaag en kan je paard droog en zacht en veilig liggen.

Ik deed wel 1 keer per maand de plaspkek eruit scheppen en dan de stal weer rechttrekken en nieuwe vlas er over.
Gemiddeld zit je denk ik wel op 1 baal per week.

En je begint inderdaad met 4/5 pakken de eerste keer om de box te vullen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 09:12

In de zomermaanden zit ik op gemiddeld 1 baal per week, in de wintermaanden op 2 balen per week. 1x per week haal ik de natte plekken eruit.
De laatste keer dat ik mijn stal helemaal heb leeggetrokken zal al wel zo'n 4 jaar geleden zijn geweest. :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 09:17

Ik gebruik 1 baal in de week per stal.
Maar ze staan in de winter ook de hele dag buiten.
Dus denk dat jij dan vaker een baal meer nodig hebt.

Begin met een hele dikke laag, staan ze te dun blijf je bijgooien. 5 a 6 pakken
En dan haal ik dagelijks de drollen eruit en 1 keer in de week de natte plakken.

Ik haal hem 1 keer per jaar leeg om eens schoon te maken maar vaker niet.
Maar door dagelijks de drollen te doen en wekelijks de natte plek pot je niet echt op, maar de rest word wel vast gelopen. Dat moet je ook niet lostrekken.

Alexios

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 09:26

Wij gebruiken voor de pony's 1 baal per week en voor de paarden 's zomers 1, 's winters 2 balen per week. We doen niet aan oppotten, halen meerdere keren per dag de mest er uit als ze op stal staan (staan aan huis) en halen één keer per week de natte plekken weg. We halen een paar keer per jaar de stal helemaal leeg, maar dat is per stal verschillend hoe vies de pony/het paard is, varieert van 2 tot 6 keer per jaar. Bij de pony's gaan er daarna 2 balen in, bij de paarden 3. Wij hebben grote boxen (3 x 6) en ongeveer de helft is bedekt met vlas.