Strookbegrazing?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

evita2

Strookbegrazing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-24 15:30

Sinds afgelopen najaar staan mijn 2 paarden aan huis. Helaas hebben we een zeer natte winter gehad en konden de paarden pas laat de wei op omdat we hier op kleigrond zitten.

Ik heb 2 weilanden een voorste wei 2500m2 en achterste wei 3000m2 noemen we ze. De voorste wei hebben de paarden in het begin netjes kaal gegeten en geen problemen mee gehad. Alleen de plekken waar ze mesten stond het gras in het zaad en aten ze niet.

Sinds 2 weken staan ze op de achterste wei, deze wei staat al helemaal in het zaad. Deze heb ik in tegenstelling tot de voorste wei in 4 stukken opgedeeld.

Het 1e stuk heb ik ze zo op gezet en hebben ze alles plat gelopen en eten ze bijna niks. Ik denk dat ik dit gewoon moet gaan maaien en weer opnieuw op moet laten komen.
Afbeelding

Nu probeer ik het 2e stuk met strookbegrazing steeds wat te laten afgrazen zodat platlopen niet aan de orde is. Alleen heb ik het idee dat ik het niet helemaal goed doe. Ze blijven enorm lange stengels gras houden die ze plaatstampen en niet meer naar omkijken. Ze krijgen per 2 dagen ongeveer 1,5m gras strook erbij die ongeveer 10 meter lang is.
Afbeelding

Na 2 dagen is hier wel veel vanaf maar staan er ook een hoop lange grassen nog tussen. Deze eten ze gewoon niet. Want na 2 dagen die ik de paarden ineens in stal hooi eten of op de track aan de haag eten( ze kunnen vrij kiezen waar ze staan en er is om het perceel een eetbare haag waar ze veel van eten zodra ze dus het gras niet meer interessant vinden.)

Mijn vraag: hoe werkt strookbegrazing precies? Volgens mij is het letterlijk elke keer een strookje toevoegen. Alleen wanneer voeg. Je een strookje toe, als het echt kaal is of toch nog met lange stengels en dan maar accepteren dat ze dat lange alsnog plat stampen?

Of is het uitgebloeide gras het probleem, en kan ik beter de wei maaien(of net het zaad eraf maaien zodat het door kan zaaien oid)

Graag hoor ik tips.

Friese paarden!!! <3
Paarden 2-ling op stal van Royal Dance.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 15:42

Doen ze hier ook. Want ja, dat lange uitgebloeide gras is niet lekker. Beschuit ipv cake, wat hun betreft.

Simpel op te lossen: geen anderhalve meter geven, maar 50 cm. Daar kunnen ze hooguit 1 voorbeen op zetten, maar niet met hun hele lijf overheen denderen.

Lopen ze dan nog teveel plat: laag draadje van 50-60 cm zonder stroom, daarachter een strook van 50 cm met je hoge gras dat ze op moeten eten, en dan je 'echte' afscheiding voor het geval ze over of door het draadje van 60 cm heen komen. Dan moeten ze over het lage draadje heen eten en kunnen ze helemaal niet meer in het hoge gras komen - tenzij ze er overheen of doorheen beuken natuurlijk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Strookbegrazing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 15:44

Ja veel minder bijgeven :j
Dat is hier ook de oplossing.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 16:26

Minder in 1 keer bijgeven.

En ik las iets over mest plekken.
Ik zou zulke kleine weitjes wel uitmesten.

Een goede cooling-down is de warming-up voor de volgende dag

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 17:20

Hier idd ook niet zo’n brede stroken geven. En weinig medelijden hebben, ik geef geen hooi bij maar laat ze gewoon de stengels opeten. Doen ze wel gewoon als ze honger hebben.

Paardengek in hart en nieren!

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 17:43

Poekkie schreef:
Hier idd ook niet zo’n brede stroken geven. En weinig medelijden hebben, ik geef geen hooi bij maar laat ze gewoon de stengels opeten. Doen ze wel gewoon als ze honger hebben.

Dit inderdaad ik verzet het lijntje elke dag ong een halve tot 1m. Dan nog zijn er soms plekken die platgelopen worden. Die maai ik dan eens in de zoveel tijd af.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 14:47

Hier inderdaad ook strookbegrazing en ik geef ze in de ochtend en in de avond een strookje bij. Afhankelijk van de breedte van de wei. Wanneer ik te veel geef worden ze kieskeurig en laten het lange gras staan. Je merkt vanzelf wanneer je de juiste hoeveelheid geeft.

En vaak moeten de paarden ook even wennen aan strookbegrazing. Ze hebben in de andere weide natuurlijk heel kieskeurig kunnen eten en zullen het nu ook moeten doen met het beschuit i.p.v de cake ;-)

JoukjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 15:50

Hier ons stuk in tweeën. De ene helft wordt gemaaid, de andere helft in 5 stukje verdeeld. Hier lopen ze dus in een soort schema in. Elke dag mest opruimen en als de paarden naar een fris stukje gaan, het stukje waar ze uitkomen overmaaien met de zitmaaier. Het hele jaar fris gras, zonder plekken die ze niet eten.....

Tink net oan juster, der feroarest neat mear oan. Hjoed moat it heve, want doe kinst noch neat mei moarn! (denk niet aan gister, want daar verander je niks meer aan, vandaag moet het gebeuren, want je kunt nog niks met morgen)

De bonte droom is over - Bedankt lieve Bas

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie