Grote ouder merrie vermagerd. Wanhoop nabij!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamer123

Grote ouder merrie vermagerd. Wanhoop nabij!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 11:33

Mijn merrie van 20 jaar blijft vermageren.

Tandarts geweest
Nagekeken veearts
Ontwormd

Paard staat 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer.
Krijgt 2x per dag een kiloschep slobber en dit wordt dan nog aangemaakt met water. Merk is van Gorp Dierenvoeders, Horsefood Natuurlijk gezond.
Ondanks het onbeperkte ruw krijgt ze ook nog fibrebeet. Dit 1/3 schep droog en ook 1x per dag.

Ze krijgt der vitamines en mineralen,

Eigenlijk kan ik werkelijkwaar niks meer bedenken wat ik nog zou moeten toevoegen.
Ze is wakker, opgewekt en vrolijk.

Weet iemand een wondermiddel voor ons!
Laatst bijgewerkt door Dreamer123 op 23-07-24 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ine23

Re: Grote ouder merrie vermagerd. Wanhoop nabij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 11:38

Vervelend om je oudere paard te zien vermageren, ik herken het wel bij mijn ‘altijd dik van lucht’ haflinger die nu 26 is. Maar daarbij is het met name bespiering die ze verliest door het ouder worden en kan ik haar wel relatief makkelijk op een gezond gewicht houden.

Wat voor slobber voer je? Ik kies bij mijn oudere paard voor eiwitrijke slobber zoals esparcette of eiwitrijke grasbrok die ik dan week. Ook voldoende vetten kunnen helpen.

Hoe mager is ze? Is ze echt te mager of vooral niet meer heel gespierd?

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 11:42

Wat naar dat ze maar af blijft vallen. :\ Hoe is haar mest? Heb je haar al een zandkuur gegeven? Is het hooi getest (eiwitwaarde)?

En heb je misschien een standfoto van haar?

Want oudere paarden hebben vaak een verhoogde behoefte aan eiwitten. Mijn merrie van 24 jaar ook. :j Je zou Coolstance Copra, Agrobs Myo Protein Flakes of Pavo InShape eens kunnen proberen.

Dreamer123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 11:43

Ik heb de slobber er nu bijgezet.

Ik ben nu ook echt opzoek naar een goede eiwitrijke voeding. Ze is echt mager aan het worden. Gewoon eng en schrikbarend mager. Vandaar mijn noodkreet. Ik heb alles na laten kijken en weet wat ik haar voer. Het is dus 1 groot vraagteken.

Er zijn alleen zoveel soorten voeding die je een paard kan geven dat ik eigenlijk hoop dat ik hier iedereen zijn denkwijze en voerwijze even onder de loep kan nemen en wellicht voor mijzelf kan aanpassen.

Dreamer123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 11:45

Steentje schreef:
Wat naar dat ze maar af blijft vallen. : Hoe is haar mest? Heb je haar al een zandkuur gegeven? Is het hooi getest (eiwitwaarde)?

En heb je misschien een standfoto van haar?

Want oudere paarden hebben vaak een verhoogde behoefte aan eiwitten. Mijn merrie van 24 jaar ook. :j Je zou Coolstance Copra, Agrobs Myo Protein Flakes of Pavo InShape eens kunnen proberen.

Omdat ze met meerdere paarden buiten staat is het hooi net te laag in eiwitten voor haar. Vandaar de fibrebeet aanvulling erbij. Zo kan iedereen onbeperkt zijn ruw eten en wordt zij iets ondersteund.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 11:57

Ik voer op dit moment esparcette van Equifyt (sainfoin cubes), maar dat kan van eender welk merk zijn. Esparcette is een eiwitrijke plantensoort, als je die zuiver geperst in brok kan vinden en weekt met water zoals slobber, heb je een mooie aanvulling. Ik heb ook ervaring met timothy cubes van Equifyt en ander eiwitrijke brokjes van Agrobs.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 11:59

Mijn oude tinker hield ik met moeite op gewicht. Zelfs met onbeperkt rijker hooi, agrobs brok erbij is wel eens de dierenbescherming gebeld door een passant. Stalhouder kreeg dus bezoek omdat ze dachten dat hij verwaarloosd werd. Maar na het zien van de enorme bult hooi die in de box lag en zijn eetlijst was wel duidelijk dat het geen verwaarlozing was, hij zat toen op bodyscore 2. %)

We waren al bijna een jaar van alles aan het proberen met de dierenarts. Na heel erg lang tobben en proberen was voor hem de truc, echt onbeperkt rijk hooi. Jaarrond gras (zonder gras was het heel snel weer mis met zijn lijn, dus in de winter noodgrepen moeten doen om hem gras te kunnen aanbieden),

Daarnaast grasbrok (glutenallergie dus ik moest echt graanvrij blijven), equifyt slobber, lucerne, rijstbrokjes voor extra vetten en olien en nog indien nodig extra bietenpulp aanbieden. Veel eiwitten en veel vet moest hij blijven eten.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 12:00

Vetten en eiwitten zijn goede aanvallers, maar als je merrie plots mager wordt kan het zijn dat er iets onderliggends aan de hand is. Of was ze al aan de slanke kant en slaat het nu de verkeerde kant op?

Vetten vind je in olies, ik voerde de mijne gerust 200ml lijnzaadolie, na rustig opbouwen.
Ze kreeg uiteindelijk zo’n kilo Senior Priores per dag, maar heb ook naar tevredenheid Pavo InShape geprobeerd, Luzerne hooi, je hebt ook Luzerne brok van Metazoa, sojaschroot viel me ook niet tegen, maar lusten ze niet allemaal.

Haal je je voer bij de fouragehandelaar of bestel je online? Ik heb destijds gekeken wat hun aanbod was en daarin voervergelijk gebruikt om verschillende voersoorten te vinden met hoog eiwit.
Mijne vond het eten van grasmix ook erg fijn, je hebt verschillende merken die zoiets aanbieden, ze at het goed weg, en was een makkelijke aanvulling op het ruwvoer, zonder dat het geweekt hoefde te worden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 12:01

Ik ga er ook vanuit dat alles medisch is uitgesloten verder.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 12:04

20 is niet heel oud. Maar je zegt dat ze groot is? Sommige grote paarden zijn gewoon eerder oud. En dan krijg je kwaaltjes.

Bloed trekken kan nooit kwaad

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 12:05

Ppid getest neem ik aan ?
Gras knappen ze vaak van op en een dekentje als het regent ook.
Naar als je je dier achteruit ziet gaan :(

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 12:07

Voor een paard wat zo mager zou zijn vind ik dat ze weinig bij krijgt om echt aan te zetten. Waarom niet een paar scheppen seniores priores erbij per dag?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 12:08

Hoe wordt het hooi gevoerd, kan ze zand binnen krijgen? Zeker als ze zo snel afvallen ondanks dat het dieet niet heel ingrijpend gewijzigd is dan kan zand de boosdoener zijn. Helemaal als er een forse zandbesmetting is.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 12:09

Pavo Weightlift heb ik goede ervaringen mee bij onze bejaarde ruin.

Ervanuit gaande dat tandproblemen en medisch uitgesloten is.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 12:20

Mankeert ze medisch iets?
Veranderingen in huisvesting geweest?
Hoe staat ze gehuisvest?
Ander ruwvoer met minder energie wellicht?
Stress?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 12:52

Voor een groot paard voer je ook nog niet bijzonder veel vind ik.

Mijn 28 jarige (kleinere) krijgt 3 kg 18PLus of Performance van Pavo. Aangevuld met bietenpulp (al is jouw fibrebeet nog beter) en zonnebloemolie erdoorheen. Ik ga me pas zorgen maken als ik het met 4kg niet meer red omdat dan mijn porties te groot moeten worden.

Al is de kortste klap natuurlijk om het ruwvoer energie en eiwitrijker te hebben. Is de weide bemest? Kun je haar meer gras laten eten?

Heeft ze wel een schuilstal? Want dit weer helpt natuurlijk niet echt mee om een paard op gewicht te houden als ze niet zouden kunnen schuilen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 12:56

1/3 schep fibrebeet zet niet zo veel zoden aan de dijk. Dat zou ik sowieso flink omhoog gooien.
En verder medisch verder zoeken. Is bloed onderzocht?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 12:59

Meer en vaker voeren :j

Wat je nu geeft is prima,maar daar heeft ze gewoon meer van nodig.
Maak er vier of vijf keer per dag van.

Ik zou dit doen:
Schep fiberbeet( ja een volle schep!) eventueel vervang je die door de fibernuggets,dat kan ook
Schep van gorp slobber.
In emmer,water er op..
Niet te dun maken hoor,geen soep! Ze moeten er echt nog op kauwen.
En dan drie tot vier emmers per dag bijvoeren, liefst om de 4-6 uur.
Eventueel andere ruwvoervervanger er bij.
Maar meer en vaker daar zit je antwoord in.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 13:01

Ik raad iedereen met oudere paarden seniores priores aan, maar ook een bloedonderzoekje met name op cushing te doen

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 13:12

Ze staat 24/7 buiten lees ik. Naast het voer waar andere bokkers al hele mooie suggesties voor geven heb je evt de optie en mogelijkheid om haar 's nachts op stal te zetten? Het weer in NL is nog steeds (zeker waar ik woon) best wel nat en totaal niet zomer achtig te noemen (helaas).
Paarden die al mager zijn gooien dan ook nog eens veel energie in zichzelf warm te houden. Al helemaal wanneer ze 24/7 buiten staan. Al die energie die ze dan om moet zetten in aankomen gooit ze dan eigenlijk om in zichzelf warm houden met de natte dagen. Wat niet handig is natuurlijk.
Kijk ook zeker eens of ze met dit weer van Nederland nog genoeg slaap krijgt. Te weinig slaap kan ook weer voor diverse problemen zorgen weet ik helaas uit ervaring van mijn oudste pony. Overigens gaat het daar goed mee sinds hij begin september vorig jaar verhuist is naar de stalling waar ik nu sta en kan kiezen tussen 's nachts binnen op stal kan laten of 's nachts buiten. Afhankelijk van het weer, hoe de paddock of wei er bij staat en dus altijd genoeg rust kan pakken op een droge plek nu.
Laatst bijgewerkt door xYaartje op 23-07-24 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 13:17

Mocht het nog niet gedaan zijn zou ik zeker op PPID testen. Verder is 1/3 schep inderdaad niet zoveel. Onze mini-shetlander kreeg al 1/2 schep seniores priores naast zijn hooi

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 13:19

Mijn ouder ruin (24j -1m70) krijgt 3x dag 1,5 schep fibre beet met 400g wholegain en een drietal scheppen grasmix, aangevuld met 150ml olie.

Zodra het iets of wat te vochtig of koud is krijgt hij een deken op. Verder loopt meneer ook 24/7 buiten met onbeperkt hooi

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 13:22

Ik vind 1/3 schep fibre beet erg weinig voor een groot paard dat aan mag komen. Is er een reden dat je hier niet meer van geeft?
Je kan nog makkelijk naar 2 scheppen per dag. En als je de mogelijkheid hebt om meerdere voerbeurten te geven dan kan je nog meer geven.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 13:49

Waar heeft de dierenarts aan gedacht en wat is er uitgesloten?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 13:55

Ik ben jaren aan het klooien geweest om iets te vinden wat werkte voor mijn 24 jarige. Hij was vooral een heel kieskeurige eter. Ik ben zelf fan van bietenpulp met zemelen, olie en een beetje sojaschroot maar hij at dat niet. Allerlei dingen en merken geprobeerd maar niks hielp. Tot ik de masters senior horse brox slobber tegen kwam. Hij vond hem super lekker en kwam aan als een malle van 1 schep per dag. Zorg vooral ook dat ze niet onnodig energie kwijt raken aan kou en nattigheid. Dekentje is een goed plan bij dit soort paarden.