Onze stal is nu gedekt met dakpannen en daaronder houten platen. De platen laten nu vochtplekken zien en ik ben bang dat de pannen op zijn, we hebben geen idee hoe oud ze zijn.
Wat zouden jullie doen? Nieuwe pannen of geïsoleerde platen?
Iemand nog een tip voor een dakdekker in Drenthe die ervaring heeft met stallen?
Zolang die platen niet echt verrot zijn zou ik ze mooi laten liggen en daar bovenop metalen dakpanplaten leggen. Dat kun je makkelijk zelf doen en kost niet zoveel. Voordeel van de houten platen is dan dat de regen niet zoveel herrie doorlaat en je geen last van condens hebt.
belle_boef
Geplaatst: 22-07-24 20:22
Ik zou voor geïsoleerd gaan. Scheelt een boel warmte in de zomer en bij harde regen en hagel ook veel geluid.
Je kan de veel bouwbedrijven hier wel voor vragen.
Je kan ook de combi doen, geïsoleerde dakpanplaten
Ir111
Geplaatst: 23-07-24 11:09
Zeker voor geïsoleerd gaan! We hebben sinds 2 jaar het dak van de paardenschuur met geisoleerde dakplaten en het scheelt echt zó onwijs veel als het warm is! Dat is de investering meer dan waard geweest. Er kan vast ook isolatie onder dakpannen aangebracht worden.
Wij hebben onze nieuwe stal ook geïsoleerd en naast dat het warmte scheelt in de zomer is het in de winter ook veel minder vochtig binnen. In onze oude schuur zonder isolatie hingen er regelmatig condensdruppels aan het dak en leek het soms of het binnen zachtjes regende.
hoogendroog
Geplaatst: 29-07-24 08:27
Hier hebben we afgelopen week op een van de stallen geisoleerde (sandwich)dakpanelen gelegd. Wat een verbetering!!! Veel koeler, voor zowel paarden als zwaluwen.
DuoPenotti
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.
Geplaatst: 29-07-24 09:06
Wij zijn hier van nog asbest platen naar geïsoleerde sandwich panelen gegaan. Voor de warmte super fijn. Ook nog meteen een paar geïsoleerde lichtplaten erbij. Heerlijk.
maar ondanks de dikke laagisolatie maakt het nog steeds veel herrie bij regen. De veldschuur die dakpannen heeft, heeft dat niet.
Daarnaast veranderd je aanzicht natuurlijk ook enorm van dakpannen naar platen. Dat moet je ook maar willen. Of je moet van die dakpan panelen erop leggen
Wij hebben ook geïsoleerde sandwichpanelen. Je merkt enorm verschil in temperatuur binnen en buiten. Zomers een stuk koeler, 's winters een stuk warmer. Ja bij regen hoor je inderdaad meer, maar paarden zijn daar inmiddels wel aan gewend
DuoPenotti
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.
Wij gaan straks van asbest naar golfplaten denk ik. De stallen worden alleen gebruikt als schuilstal. En de zonne warmte wordt tegen gehouden door een bomenrij. Dus daar hoef ik ook niet voor te isoleren.
Dus dan gaan we waarschijnlijk voor de goedkoopste optie.
Wij hebben ook uit financiële overwegingen gekozen voor platen zonder isolatie. Ik heb daar spijt van. Het oude laten liggen zou ik zeker niet doen, als je houten platen rot zijn krijg je daar alleen maar last mee. Ik zou me niet beperken tot stallenbouwers/dakdekkers in Drenthe. Bedrijven reizen rond door heel Noord NL. Goed googelen en een paar offertes opvragen ….