Zelfbouw weideruif

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bitchy

Zelfbouw weideruif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-24 21:59

We (pacht-genootje en ik) gaan zelf een weideruif bouwen, vergelijkbaar hiermee:
Afbeelding

Wat zijn de do’s en don’ts?
Welke bodem kan er het beste in? Waterdoorlatend? Zo ja, hoe houden we het dan ónder de ruif schoon (en schimmelvrij)?
Welke afmetingen zijn nodig voor 5-6 paarden?
Wat moet de minimale hoogte zijn?
Zijn plastic pallets als zijwand een optie? Die rotten minder snel maar wat zijn de risico’s/nadelen?

Wat zijn jullie ervaringen, tips, tricks?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 08:35

Wij hebben ook zo een zelf gemaakt, van een houten kist, palen erlangs en golfplaten dak dat afloopt, ideaal en vrij simpel te maken.

Bedenk je wel van te voren dat dat ding loeizwaar is, dus heb je geen machine om te vervoeren dan bouw 'm op de plaats zelf :D

Edit: Wij hebben een gat in de zijkant gemaakt zodat de mini ook ervan kan eten haha!

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 08:39

_Tarzan schreef:
Wij hebben ook zo een zelf gemaakt, van een houten kist, palen erlangs en golfplaten dak dat afloopt, ideaal en vrij simpel te maken.

Bedenk je wel van te voren dat dat ding loeizwaar is, dus heb je geen machine om te vervoeren dan bouw 'm op de plaats zelf :D

Edit: Wij hebben een gat in de zijkant gemaakt zodat de mini ook ervan kan eten haha!
Dit... x10. _/-\o_

Nog 1 tip: Maak het afdakje schuin.
Laatst bijgewerkt door Fika op 20-07-24 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 08:44

Ik heb (2 keer) zo'n huisje gebouwd.

Geleerd van de eerste versie (dus bij de 2e beter gedaan):

-neem dichte, gladde, watervaste platen (betonplex, watervast verlijmd)
-zorg dat deze platen minimaal 10cm boven de bodem blijven (in het randje rond de ruif blijft altijd wat hooi liggen, in de winter dus vocht tegen je betonplex aan, dat gaat alsnog rotten)
-bodem ook zonder gaten of gleuven, dat maakt uitvegen veel makkelijker en voorkomt een ophoping van hooizooi onder de ruif (dat nat wordt, dat schimmelen en je er niet onderuit krijgt)

Maak hem ook niet te hoog boven de grond, anders krijg je een ronde baal er niet met 2 vrouwen in gerold ;-)

De mijne is ca 180 x 220cm en hier paste makkelijk grote ronde balen in een hebben 6 paarden aan gegeten (als ze met elkaar overweg kunnen)

tamary

Re: Zelfbouw weideruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 10:34

Plastic wordt bros in kou en breekt dan makkelijker. Paar jaar zonlicht helpt daar ook flink aan mee.
Beslis wat je maat bepaald voordat je gaat kijken naar materialen. Wil je er een grote baal in kunnen rollen, dan heb je niks aan een grote kuststof palletbak, maar wil je los hooi in een net doen zijn die dingen ideaal. Voordeel van een grote kunststof bak is dat je genoeg hebt aan een paar dikke balken om de palen om bak op de plek te houden en je door 1 balk verwijderbaar te maken bak kan kiepen en legen.
En als je dit soort ruiven maakt, zet ze op een verharding, anders heb je een stinkende mestmodder mix met risico op mok, glijden en je komt er zelf niet meer bij om te vullen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 10:42

Dit is de onze..
Afbeelding
Afbeelding

D_akota

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 11:20

O, ik volg ook even. Kan ik ook ideeën opdoen

Bitchy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 15:49

Welkom D_akota :)

Goede tips en opmerkingen, dankjewel allemaal!

Op de plek waar hij moet komen, liggen paddock-platen.
Waarschijnlijk moeten er nog meer gelegd worden, maar die zijn voorhanden.

We werken nu met los hooi en zullen dat voorlopig ook blijven doen.
Als blijkt dat het bij ‘normale’ buien droog blijft kunnen we er een grote baal in doen.
Maar daar moet dan inderdaad rekening mee gehouden worden.

Schuin afdakje komt er sowieso, maar hoe denken jullie over een ietwat schuine bodem richting deurtje? Lijkt mij makkelijker schoonvegen ;)

Ik wilde nog iets vragen maar ben het even kwijt }:0
Komt misschien nog…

Bedankt zover voor jullie reacties!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 16:25

Schuine bodem van binnen lijkt me niet handig, dan rolt je baal ook die kant op. Bovendien maakt het voor het vegen ook geen verschil, want pas bij heel schuin schuift het hooi zelf naar beneden.

Bitchy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 17:48

We hebben vierkante midi-balen van ca 100 kg waar we heel tevreden mee zijn.
Maar situaties kunnen veranderen, de vorm van de hooibalen natuurlijk ook, dus dankjewel voor het helpen door-denken!