Voerzak?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PeanutGuapa

Voerzak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-24 09:53

Hey ik heb een vraagje mijn mini pony krijgt slobber en optiform maar mijn andere paard heeft dat niet nodig en ik gaf voorheen mn ene pony dat eten en zette mn andere paard op het gras alleen is hij nu veel te dik dus ik wil hem even niet of nauwelijks op het gras zetten en zoek ik dus een oplossing hoe ik mn mini pony eten kan geven zonder dat mn tinker het opeet.
Ik zag op internet voerzakken alleen mn pony heeft zo'n klein hoofd dus ik weet niet of hij dat past.

Ter verduidelijking even een foto hoe klein zn hoofd is
Afbeelding

Alvast bedankt

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 10:20

Emmer met touw over de oren geen optie?

Dieuwke_

Re: Voerzak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 10:24

Kun je de pony niet gewoon even uit de wei/paddock pakken en aan de andere kant van de draad of hek zijn voer geven en dan weer terugzetten?

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-24 10:40

Dieuwke_ schreef:
Kun je de pony niet gewoon even uit de wei/paddock pakken en aan de andere kant van de draad of hek zijn voer geven en dan weer terugzetten?

Hij doet best lang over zn voer dus dan moet ik er elke keer 1.5 uur bijstaan dus dat is niet zo handig

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-24 10:40

puppy1128 schreef:
Emmer met touw over de oren geen optie?

Hoe maak je dat dan precies vast

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 10:58

Dan moet je toch ook wachten om de voerzak weer af te doen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 10:59

Dan moet je toch ook wachten om de voerzak weer af te doen.Kan je in de 1,5 uur niet iets anders doen of even naar huis.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 17-07-24 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 11:00

Kan je niet een klein stukje van de paddock af zetten met 1 hoog draadje en je mini pony daar voeren? Dan kan je tinker er niet bij komen en kan mini pony gewoon weer er onder door lopen als hij klaar is.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-24 11:03

Britta31 schreef:
Dan moet je toch ook wachten om de voerzak weer af te doen.Kan je in de 1,5 uur niet iets anders doen of even naar huis.

Hij staat bij ons aan huis dus ik kan er zo vaak als jk wil naar toe en als hij zo'n voerzak om heb kan ik gw even naar binnen ofzo maar als die vast staat gaat dat niet

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-24 11:04

SUSANNEx schreef:
Kan je niet een klein stukje van de paddock af zetten met 1 hoog draadje en je mini pony daar voeren? Dan kan je tinker er niet bij komen en kan mini pony gewoon weer er onder door lopen als hij klaar is.

Zou kunnen maar ik weet niet of mn tinker daar achter blijft

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 11:06

Maar als je zo vaak als je wilt langs kan gaan, dan kun je hem toch ook voor die 1,5 uur apart zetten en dan weer terug zetten?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 11:10

Mijn pony at ook wel een uur en ik ging gewoon iets anders doen en ging na een uur kijken of ze al klaar was.Ze staan ook aan huis.Nu bleef mijn andere paard wel in de stal staan met de deur dicht en deed geen rare dingen binnen.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 17-07-24 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-24 11:11

Ja maar ik vind het niet fijn om hem vast te zetten als ik er niet bij ben

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 11:13

Een veulenvoerbak ophangen voor hem, zo doe ik het hier met de shetlander ook.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 11:18

Je zette eerst de Tinker op het gras. Dat wil je niet doen want Tinker is te dik. Snap ik. Maar zet nu dan gewoon die mini op het gras met die voerbak, en klaar.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 12:04

Je hoeft hem toch niet vast te zetten. Alleen even op een ander stukje waar hij rustig kan eten.
Zo doe ik het ook.

Mijn vorige oudje ging na de tijd ook zelf weer terug onder de draad door. Maar het oudje van nu durft dat niet en die zet ik dan weer terug.

Ik denk ook niet dat je een voerzak waar hij 1,5 uur over doet aan het hoofd moet gaan hangen en dat de Tinker dan achter hem aan gaat omdat hij dat eten ook wel wil hebben.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 12:17

Ibbel schreef:
Je zette eerst de Tinker op het gras. Dat wil je niet doen want Tinker is te dik. Snap ik. Maar zet nu dan gewoon die mini op het gras met die voerbak, en klaar.

De oplossing.

Niet te moeilijk doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:03

Ik zou ook voor een oplossing gaan waarbij je de kleine apart kan zetten op een plekje waar de Tink er niet bij kan komen, zodat die kleine rustig kan eten.

Dus hetzij de kleine op de wei. Hetzij een hoekje maken met afrastering. En die afrastering zou je dan zelfs zo kunnen maken zodat Tink er niet in / bij kan. Maar die kleine er wel zelf in en uit kan lopen, ergens onderdoor. Dan hoef je er niet bij te blijven / terug te gaan ook :)

Of kleine even op stal zetten met eten, als ze daar rustig onder blijven. Of als je een inloopstal hebt, alleen de bovendeur van de stal dichtdoen zodat de Tink er niet in kan, maar die kleine wel in en uit kan lopen :)

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 13:25

Wat pmarena zegt :j

Als de kleine bijgevoerd wordt is dat juist makkelijk. Hoekje maken met een ingang waar de kleine wel onderdoor kan en de grote niet.

Had ik destijds ook voor mijn Dartmoortje (een houten balk net boven haar schofthoogte en daar een stroomdraadje voor langs, zodat de groten het niet eens gingen proberen er tegenaan te leunen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 14:38

Misschien heb je hier wat aan. Je moet het ze wel eerst tevoren leren natuurlijk, maar zo voer ik de mijne al jaaaaaren.
Ff touwtje op maat maken, hengsel vd emmer eraf slopen, koord of touw door de gaatjes heen.
Evt. Een flexibele, kleinere emmer gebruiken. Niet te strak en niet los. Zelf gebruik ik strotouwtjes, maar bijv een schoenveter kan ook.

[VVDD] Zo verloopt voertijd bij mij.......... lopend buffet

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 16:58

Die emmers klinkt zo leuk. Misschien als je een balancer geeft of misschien een half schepje muslie.
Maar paarden die mager zijn krijgen vaak kilo's bijgevoerd. Ik zou dat niet graag aan het hoofd van mijn pony vast maken.

Ik ga voor even apart zetten. En in deze situatie is dat ook nog heel makkelijk omdat de kleine apart moet en makkelijk zelf weer terug kan.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-24 19:13

Ik kan het proberen om hem op het gras te zetten maar hem kennede gaat hij denk ik alleen gras eten.
Maar in een hoekje van de paddock hem zetten en daar afrasteren gaat mischien wel.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-24 19:20

En met die emmer om zn hoofd hangen ga ik ook eens proberen als ik er bij ben en kijken hoe dat gaat

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-24 19:21

Iniedergeval bedankt voor alle ideen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 19:24

PeanutGuapa schreef:
Dieuwke_ schreef:

Hij doet best lang over zn voer dus dan moet ik er elke keer 1.5 uur bijstaan dus dat is niet zo handig

Ik werk met voetzakken en je moet er sowieso bij in de buurt blijven als je ze met een voerzak voert. Laat dat dier aub niet uit het zicht met eender welke constructie die lijkt op een voerzak. Echte voerzakken zijn dan nog zo gemaakt dat de hengsels snel scheuren, dus zouden ze zelfs al maar hun hoef op de zak zetten komt de band gewoon los zonder schade aan het paard. Die constructies die hier voor gesteld worden doen dat niet.