Gebruik weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Geenruiter

Gebruik weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-24 15:14

Wij hebben een stuk weiland van ongeveer een half hectare dat we zelf niet gebruiken. Onze buren hebben paarden en hebben jaren geleden gevraagd of ze dit mogen gebruiken en hooien. We hoeven het zo zelf niet te maaien. We krijgen wel eens een kleinigheidje van hun waarbij ze zeggen dat ze blij met ons zijn. Dit jaar zijn er 40 kleine rollen hooi vanaf gekomen, soms hooien ze twee keer. Is het redelijk hoe dit gaat of zouden we een vergoeding mogen verwachten?

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 15:18

Wij gebruiken 5000m2 zelf niet, dit is in onderhoud door een boer. Hij hooit het en weid er schapen op. Ook heeft hij het mest papier ervan daar krijgen we een kleine vergoeding voor. Soms lijkt mij de vergoeding etc ook te weinig, maar aan de andere kant ik ben blij dat hij het netjes houdt en daar hebben wij dan weer plezier van :D

- Mellow (Haflinger 1.37m)
Dressuur (bij de paarden) B+12, L1+13, L2+11, M1+5/ Endurance klasse 1/ Springen 0.50m+2/ W0
- Fred (Fjord 1.37m)
In training voor endurance klasse impuls kort

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 15:21

Heb je een goede relatie met de buren nu en ben je blij met hoe het gaat? Dan zou ik zeggen: ik zie geen reden om deze “samenwerking” op te breken voor een paar euro?

De buren doen/regelen ook gewoon alles, denk ik? Of moeten jullie zelf ook nog iets doen?

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6! | Lyr (2011) Z1+8! | Thyra (2022) | Cyseau (2024) | Chef (2024)

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 15:23

Je opent er een topic over, wat in mijn ogen aangeeft dat je niet tevreden bent over de nu onderling gemaakte afspraken? :)

Los van wat Bokt vindt.. Wat wil je graag zélf?

,

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 17:25

Heb je al eens nagevraagd wat het kost om te laten maaien, schudden, op rillen rijden en persen door een loonwerker? Heb je al eens nagevraagd wat dat soort midirollen hooi kosten bij een loonwerker (dus niet bij een foeragehandelaar, die zet er ook weer een marge op)?

Oftewel, hoeveel denk je per rol dan te kunnen vragen aan vergoeding? Want dat is wat een loonwerker je zou bieden. Die voor 5000 m2 niet eens aan zo'n deal denkt, maar dat terzijde.
Als het meezit 5 euro. Is 200 euro de relatie met je buren waard?

Geenruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-24 18:31

De relatie is goed en dat blijft zo wat mij betreft. Ik zit niet om het geld verlegen. Ik was alleen benieuwd hoe anderen hiernaar kijken. Ik had de vraag beter andersom kunnen stellen.
Laatst bijgewerkt door Geenruiter op 14-07-24 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Re: Gebruik weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 18:44

Tja, die 5000 m2 is een stukkie van net niks. Wees blij dat je er je buurman een lol mee kan doen.

Als je 2-3 ha hebt, wordt het een ander verhaal. Dan kan je dat gewoon langdurig verhuren. En dan heb je weer andere problemen, want dat soort contracten kom je dan weer niet makkelijk van af. Als je nu morgen zou besluiten er zelf 2 koeien op te parkeren die je wilt laten slachten, dan kan je dat doen. Zodra je officieel gaat verhuren of verpachten, is dat een stuk lastiger.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 18:52

Ibbel schreef:
Tja, die 5000 m2 is een stukkie van net niks. Wees blij dat je er je buurman een lol mee kan doen.

Als je 2-3 ha hebt, wordt het een ander verhaal. Dan kan je dat gewoon langdurig verhuren. En dan heb je weer andere problemen, want dat soort contracten kom je dan weer niet makkelijk van af. Als je nu morgen zou besluiten er zelf 2 koeien op te parkeren die je wilt laten slachten, dan kan je dat doen. Zodra je officieel gaat verhuren of verpachten, is dat een stuk lastiger.

Dit.
Bij grotere oppervlakten verpachten.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 19:40

5000 m2 is inderdaad iets waar je net niks mee kunt. Als het goed onderhouden wordt dan zou ik daar verder tevreden mee zijn.

Ik had een wat groter stuk waar ik niks mee deed, maar dat was vooral omdat het de zwaarste rivierklei was. In elk geval niet geschikt om paarden op te houden (in elk geval niet in de winter). Dus het werd grasland.
De buurman wilde het graag onderhouden en hooien. We hadden een dealtje gemaakt dat hij dan voor de gezamenlijke sloot zou zorgen. Die moest elk jaar van het waterschap een bepaalde diepte hebben en dat werd dan door de loonwerker gedaan en de buurman betaalde de rekening van het baggeren. Ik vond het een prima deal.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 20:16

Geenruiter schreef:
De relatie is goed en dat blijft zo wat mij betreft. Ik zit niet om het geld verlegen. Ik was alleen benieuwd hoe anderen hiernaar kijken. Ik had de vraag beter andersom kunnen stellen.

Als dat jaren geleden is afgesproken, ga ik nu niet de buurman ineens na jaren geld aanbieden. Als ik kijk naar hoe de prijzen van alles veel hoger geworden is: kunstmest en de loonwerker etc, dan zou het nu niet in me op komen om ineens geld te gaan geven aan de buurman.
Wel uiteraard mijn dankbaarheid uitspreken en benadrukken met iets lekkers. Maar niet met geld.

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6! | Lyr (2011) Z1+8! | Thyra (2022) | Cyseau (2024) | Chef (2024)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 20:21

Geenruiter schreef:

Dan lekker zo laten.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie