Een goede prijs voor weidegang van een twenter omg. Groningen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Merexa

Een goede prijs voor weidegang van een twenter omg. Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-24 18:54

Hai!

Sinds vorig jaar Juli heb ik een jong paard bij mij staan van iemand. Ze was toen een jaarling.
Hier vroeg ik in de zomer 80€ p/m voor en wil volgende maand graag omhoog gaan, naar 100€. In Mei is het paard 2 jaar geworden en is nu al rond de 165cm. Ze groeit nog volop.
Helaas is ze ook best een sloper. Dit heb ik ook aangegeven, maar ik voel mij ook bezwaard.
In de winter heeft ze hout aan de stal kapot gebeten en ze rent dwars door planken langs het hek in mijn weiland. Ook als er niet genoeg stroom op het lint staat wanneer de weideklok niet genoeg levert drukt ze zich er doorheen. Mijn paard en Shetlanders niet. Het is echt degelijk materiaal. Ook de achterkant van de vliegendeken van mijn paard heeft ze kapot gebeten. Maar ik wil ook niet te veel gaan klagen.
Voor afgelopen maand heb ik 30 euro extra gerekend omdat ze ook op stal hebben gestaan i.v.m. de regen, dus 110€, maar heb aangegeven nu standaard van 80€ naar 100€ te willen gaan.
Is dat reëel om te vragen voor een tweejarig paard in de opfok op de grens van Groningen/Drenthe, 9km van de stad Groningen?
Het is ook omdat de belastingen omhoog zijn gegaan op waterschap en mijn weiland zelf, gezien het los van het huis staat. Dat gaf ik aan en ze vinden het vreemd dat ik dit vraag, omdat ik dit sowieso moet betalen. En ook dat ik midden in het weideseizoen de prijs flink omhoog wil brengen, vinden ze ook niet kunnen. We hebben geen contract verder, maar ik hoor van mensen uit mijn omgeving dat ze maar te slikken hebben wat de staleigenaar vraagt, of ze moeten maar weg gaan. Zo hard ben ik echter niet.. De prijzen zijn overal omhoog gegaan, maar mensen vinden dat ik belachelijk laag zit met 80€.
Hoe veel zouden de mensen van bokt vragen?

Wie goed doet, goed ontmoet.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 19:02

Ik vind het ook zeer goedkoop en zou zeker meer vragen... maar wel op tijd aangeven. Nu willen verhogen voor augustus kan eigenlijk niet. Verder vind ik het heel logisch dat je meer vraagt omdat jij meer belasting betaald
En ook ik zou zeggen: dit is het, of verhuizen. Maar wel mooier verpakt.

Ik weet niet hoe andere mensen er in staan, maar voor even op stal vraag ik niet gelijk extra geld. Zomer tarief blijft gelden. Ene jaar maandje langer op t land, andere jaar wat tegenslag.. dus daar over zul je wat meer meningen moeten vragen.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-24 19:08

Bedankt voor je reactie!
Ze willen haar tegen het einde van de weideseizoen weer thuis stallen omdat ze aanbouw krijgen. Intussen hebben ze 10 nachten op stal gestaan afgelopen maand. Ze krijgt ongeveer 15kg aan hooi per dag, dus het is niet even een nachtje extra. Dan ben ik ook de beroerdste niet en is het pech voor mij als het even een keer niet anders is, maar het strooisel is ook duur geworden en ik doe alles. Ze zijn hier in 1 jaar tijd maar 6x geweest. Ze hebben wel aangegeven het niet erg te vinden als ik wat meer vraag als ze op stal hebben gestaan, maar om mijn prijs standaard 20€ omhoog te doen vanaf nu vinden ze veel en niet kunnen.
Ik wacht verdere reacties nog even af, op Marktplaats staan ook geen prijzen bij pension/opfok aanbod.
Laatst bijgewerkt door Merexa op 12-07-24 19:09, in het totaal 2 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 19:09

In Oost-Groningen, eigenlijk nog goedkoper gebied, zou 200 vrij normaal zijn.
Wel is de schade door te weinig stroom op conto van de verhuurder, dat hoort echt in orde te zijn.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 19:29

Ik zou idd je prijs drastisch verhogen en dan zijn de dagen op stal voor jou. Maar dat vind ik met zo'n situatie. Of t nou een paar weken zijn of dagen. Ongeacht wat ze dan eten, mesten etc. Maar dat is mijn mening.

Maar nu verhogen vind ik ook niet kunnen.. ookal vind ik dat je echt te goedkoop bent. Ik zou verhogen per september en nu doorgeven.

har166

Re: Een goede prijs voor weidegang van een twenter omg. Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 19:36

Ik vind het geen gekke verhoging. Mijn stal is in 3 jaar tijd 145 per maand duurder geworden. Take it or leave it. Als deze mensen per maand betalen zou ik nu aangeven dat die 100pmmd per 1 september ingaat. Als ze niet willen dan zoeken ze iets anders. 80 euro is echt heel goedkoop.

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-24 19:58

145€ in 3 jaar tijd, goeiedag.. Ik betaalde 6 jaar geleden 160€ in de maand voor 24/7 weidegang van mijn paard toen ze nog niet bij huis stond.

Intussen heb ik app-contact gehad. De eigenaresse wil liever bellen, maar ik doe liever alles via de app omdat afspraken dan makkelijker nagezocht kunnen worden. Het komt haar een beetje rauw op het dak, zei ze, ook nadat ik aangaf het per 1 September pas te gaan verhogen. En de vraag volgde dan of het alleen om het weideseizoen ging. Echter weet ik nog niet of ze hier wel blijft als ze weer op stal moeten, maar dan is 150€ p/m wel redelijk neem ik aan? Brok betalen ze zelf, maar hier zit wel +/- 15kg hooi per dag bij, strooisel en uitmesten. Ze kunnen de stallen in en uit lopen.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 20:07

Bedoel je 150 euro voor volpension? Vind ik weinig, ik betaalde dat voor halfpension ( in Drenthe).

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 20:38

Gewoon even rekenen wat kost je hooi per maand hoeveel strooisel ben je nodig voor dat paard + iets aan onderhoud ( stal slopen/ draad slopen enz) en kleinigheidje voor je werk. = .. je stal geld je hoeft er geen geld op toe te leggen toch..

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

shampy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 20:41

Ik vind het echt belachelijk weinig.
En een 2 jarige zie ik als volwaardig paard. Ze eten en poepen net zoveel als een volwassen paard.
En als men zegt dat je de andere kosten evengoed hebt...
Waarom zou je een ander man's hobby betalen ?
Ik zou er afscheid van nemen. Gaan ze maar naar iemand anders.
Voor 80 euro kun je nog niet eens een hond houden.
Ik snap echt niet waarom er altijd moeilijk wordt gedaan over het stallingsbedrag.
Een staleigenaar mag er niks aan over houden ? Maar paard moet wel meer eten, meer stro, meer buiten, of juist binnen...
Niemand zeurt erover wanneer er weer voor honderden euros bij de epplejeck moet worden afgerekend. Dat kan dan wel.....

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 20:51

150 is jaarrond al enorm weinig...

Houd anders eens bij wat de stallen in jouw omgeving vragen. Das vast nog flink meer

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 20:55

Ik betaalde voor veulen van okt-dec 160.- winterperiode. Daarna:
1 jarige (Jan - dec) 190 winter en 170 zomer
2 jarige (Jan -dec) 225 winter en 210 zomer
Paarden die op 1 januari het 3e levensjaar ingaan, daarvoor betaal je volpension, minus faciliteitskosten.

Training, verkoop, fok-en opfok van talentvolle dressuurpaarden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 21:08

Merexa schreef:
Ze hebben wel aangegeven het niet erg te vinden als ik wat meer vraag als ze op stal hebben gestaan, maar om mijn prijs standaard 20€ omhoog te doen vanaf nu vinden ze veel en niet kunnen.

Wow, daar schrik ik toch van hoor! Je vraagt amper 80 euro per maand, en dan zouden ze nog klagen als je naar 100 wil gaan, voor een paard van 1m65? Ik denk dat die zich een bult zullen schrikken als ze die straks aan huis staan hebben. Stel dat je hooi zou voederen uit kleine baaltjes, dan is dat een baaltje per dag aan neem nu nog heel goedkoop 3 euro per baaltje, dan zit je al aan 90 euro per maand, en dan heb je nog werk en accomodatie niet bijgerekend.

Ik zou zeker niet inbinden, integendeel, zeker als het een sloper is. Maar ik moet zeggen: ik heb in het verleden ook al pensionpaarden de deur gewezen omdat ze bijv. teveel sloopten of uitbraken: ik ga niet heel mijn accomodatie aanpassen voor eentje die zich niet gedraagt als al de mijne het wel doen, en dat zouden ze ook niet van jou moeten verwachten. Of anders kan je de sloopkosten doorrekenen aan hen, want anders ben je aan liefdadigheid aan het doen (doe je sowieso eigenlijk al).

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 21:15

Merexa schreef:
Het is ook omdat de belastingen omhoog zijn gegaan op waterschap en mijn weiland zelf, gezien het los van het huis staat. Dat gaf ik aan en ze vinden het vreemd dat ik dit vraag, omdat ik dit sowieso moet betalen.

Dit vind ik ook maar een vreemde logica: alsof je een co-houser in huis neemt, en je wil de prijs opslaan omdat de huur omhoog gaat, en die zegt: nee hoor, ik betaal niet mee, je moet dat toch sowieso betalen.

Ik vrees dat je een beetje te braaf bent om te verhuren. Ben ik lang ook geweest, en ik verhuurde ook lang voor een habbekrats. Nu ik meer richting de marktprijs zit, en ook duidelijker ben over wat ik wel en niet aanbied, heb ik juist fijnere stalklanten waar ik totaal geen last mee heb (maar ben ook wel heel selectief geworden). Maar ik sta natuurlijk sterker omdat het een officieel bijberoep is met contracten en zo, heb je minder snel last van wanbetalers.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 21:32

Voor de winter zou ik naar rond de 200 euro zeker gaan. Opfok ligt wel beduidend lager dan pension. Dus dan is het ook geen gebruik van faciliteiten. Willen ze dat wel gebruiken zou ik je prijs nog meer omhoog doen.
En er zit wss ee belasting verhoging aan te komen

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 21:57

Hier vraag ik 150 pm voor een 2 jarige en zou het vanaf oktober 200 worden als ze de winter ook zou blijven.
Maar deze gaat na de zomer naar huis.
Ik zit redelijk laag voor wat ik aanbied maar dat is omdat ik altijd een plekje aanbied zodat mijn eigen veulens een leeftijdsgenootje hebben om mee op te groeien.
3 jarige heb ik hier nooit want dan gaat het over op gewoon pension en dat bied ik niet aan.

Fidelity 10-7-2010 Zhivago x Sandro King.
Phoebe La Vie 16-5-2020 For Ferrero x Zhivago
Solaine La Vie 2-4-2022 For Ferrero x Zhivago.
La Fidèle 3-6-2016 Valdez x Zhivago.
Par Fiero 11-4-2020 For Ferrero x Valdez.

Rust zacht Ajesca ik mis je meisje! 27-09-2012

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 23:14

shampy schreef:
En een 2 jarige zie ik als volwaardig paard. Ze eten en poepen net zoveel als een volwassen paard.
Ik snap echt niet waarom er altijd moeilijk wordt gedaan over het stallingsbedrag.
Een staleigenaar mag er niks aan over houden ? Maar paard moet wel meer eten, meer stro, meer buiten, of juist binnen...
Niemand zeurt erover wanneer er weer voor honderden euros bij de epplejeck moet worden afgerekend. Dat kan dan wel.....

Het gaat hier over weidegang van een tweejarige dat is iets heel anders dan pension of stallingsgeld . Maar 80 euro is erg weinig dat betaalde ik 15 jaar geleden al. Ik weet niet wat nu normaal is.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 07:19

Ik betaalde van 2016 t/m 2018 €90 per maand bij de opfok. Het jaar rond.
In de nakomende jaren zijn de prijzen echt wel flink gestegen, dus vind jouw €100 ook echt niet raar.
Wij betalen nu ook meer voor onze jaarling. Deze staat niet in de opfok maar bij iemand aan huis met vriendje van dezelfde leeftijd.
Echt super blij mee want hij staat ook echt super.

Heel veel paardenspullen te koop https://www.marktplaats.nl/u/wgm/506611/
Volg Bo en haar verwachte veulentje [FA] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 08:21

pillow schreef:
shampy schreef:

Het gaat hier over weidegang van een tweejarige dat is iets heel anders dan pension of stallingsgeld . Maar 80 euro is erg weinig dat betaalde ik 15 jaar geleden al. Ik weet niet wat nu normaal is.

Ook al staan ze jaarrond buiten, in de winterperiode moeten ze ook bijgevoerd en maak je nu eenmaal kosten. Met enorm slecht weer, of zoals dit voorjaar veel regen is de opfok ook veel later naar buiten gegaan (weer binnen geweest en nu weer buiten). Ze eten flink en naast goed ruwvoer is goed krachtvoer voor die jonkies ook belangrijk. Reken daarnaast je bodembedekking, elektriciteit en liters water per dag en je komt met 80.- pm echt niet uit. Dus dat het alleen weidegang kost, zo zien de eigenaren het misschien, maar voor degene die opfok aanbiedt, ziet het plaatje er toch echt anders uit. Daarnaast betaal ik liever meer zodat er dagelijks toezicht is, dan dat het dier met een groep kilometers uit zicht staat in eea polder. Maar dat terzijde.

M.i. rekent TS te weinig en is die 20,- verhoging niet gek gezien het slechte seizoen. Mooiste zou zijn als je dit per 1 okt hanteert, maar daar heb je nu niets aan. Voor die 100.- kan de eigenaar echt niet ergens anders goedkoper staan, en je wilt ook niet midden in het seizoen paarden uit de groep halen. Ik zou met ze aan de keukentafel gaan zitten en het rekensommetje aan ze voorleggen. Al met al is het een leermomentje en zou je in de toekomst echt strenger moeten zijn.

Training, verkoop, fok-en opfok van talentvolle dressuurpaarden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 08:47

De verhoging lijkt mij heel schappelijk, misschien iets later in laten gaan. Augustus oid, wat de anderen ook zeggen.

Het is bij veel opfokbedrijven ook zo dat het zomerseizoen goedkoper is dan het winterseizoen omdat ze in het zomerseizoen vaak dag en nacht in de wei lopen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 08:58

Hier in de buurt een opfok.
1 jarige. 140 zomer. 175 winter.
2 jarige, 175 zomer. 200 winter.
3 jarige. 200 zomer.

Met 3 na de zomer gaan ze eruit voor plaatsmaken jong spul.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-24 11:52

Aan de reacties te zien is het dus helemaal niet raar dat ik voor zomer opfok van een 2-jarige naar 100 p/m wil. Ze maken er best een stampij van, terwijl ik aan gaf dat ze hier nog een maand voor 80 kan staan en daarna naar 100 wil. Dus dat hoeven ze dan eind Augustus maar te betalen.
Daarbij staan ze dus ook bij mij aan huis, er is veel zicht op maar ik moet ook de onderhoud doen (water geven, brok geven, weidebeheer.)
De berekening had ik al gemaakt, wat ik kwijt ben aan een droogje en een natje voor de paarden en in de winter vroeg ik 110 p/m€ en dat kon net uit. Elke dag ben ik wel een halfuurtje bezig om o.a. de stallen uit te mesten, de paddock en eten te geven met die van mij er bij. Ik hoef er niet rijk van te worden, maar ik zou toch ook gek zijn er zo ver onder te blijven zitten. Dan ben ik een beetje een dief van mijn eigen portemonnee.
Maar ik moet inderdaad toe geven, ik ben niet hard en zakelijk. Het liefste wil ik dat iedereen blij is, maar geld groeit mij ook niet op de rug en werk er ook hard voor dat ik paarden kan houden.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 11:59

Waarschijnlijk hopen ze je te overdonderen, maar als ze menen dat het goedkoper kan.. laat ze het twenter lekker komen halen. Voet bij stuk houden. Je hoeft er niet bij in te schieten. Niet de prijsstijging per app bevestiging, maar ook per mail of op papier. Duidelijk aangeven per wanneer de prijzen omhoog gaan. Het is jouw terrein, je bent meer dan redelijk, aan anderen de keus om te blijven of te vertrekken.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 12:38

Voor jouw beeld:
Ik heb een Connemarahengstje ( pony dus) in de opfok staan bij een particulier. Betaal ik 160 euro per maand voor. En dat is hier in Gelderland een heel normale prijs.
Dus echt...
Je bent spotgoedkoop.

Gewoon naar de 100 euro gaan. Het staat ze vrij iets anders te zoeken als ze dit te duur vinden

Iedereen een Connemara!!

.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 13:39

Tja stampij kunnen ze proberen. Uiteindelijk ben jij namelijk de baas hier ik zou de discussie eindigden met 'ik snap dat het vervelend voelt maar dit bied ik. Ofwel voor aug weg ofwel dit bedrag betalen'. Klaar.