Meerdere camera's op stal / paddock. Wel stroom, geen wifi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Duhelo

Meerdere camera's op stal / paddock. Wel stroom, geen wifi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-24 08:44

Ik wil 2-4 camera's op ons land installeren, zodat we zicht hebben op de ingang en de paarden (2 groepen met paddock, stal en weide).

Eisen
- Live te kijken
- neemt een dag of twee aan materiaal op zodat we kunnen terugkijken (en dit ev opslaan).

Idealiter kunnen we de camera via de app draaien zodat we 360° kunnen rondkijken? dan hebben we per groep voldoende aan 1 camera.

Hoe maak ik op stal wifi? en wat zijn de kosten daarvoor? (België)

Er is wel een stroompunt in de stal.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 10:00

Wifi kan je maken met een zgn. mifi-router:
https://www.coolblue.nl/advies/hoe-kies-ik-een-mifi-router.html?cmt=c_a%2Ccid_21422290514%2Caid_165423661873%2Ctid_kwd-2316925769406%2Cgn_g%2Cd_c&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=search&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIuKvr_YKhhwMVl5SDBx3YTQxFEAAYASAAEgKMJvD_BwE

Dat is een kastje waar je een sim-kaart in stopt, zoals bij een GSM.
Kosten hiervoor zijn eenmalig. Zoek wel een goede uit.

Je hebt een unlimited data abonnement nodig. Wat dat in België kost weet ik niet. Ik was ca. 30 euro p.mnd kwijt.

[&] Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]

Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Duhelo

Re: Meerdere camera's op stal / paddock. Wel stroom, geen wifi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-24 10:10

Voor 40 euro per maand heb ik hier thuis mijn "echte" wifi. Als dat maar zoveel verschil is, is het dan niet interessanter om een gewone router te laten plaatsen?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 10:15

Het opnemen en dat terugkijken kost vaak veel data.
Wij hadden alleen live kijken en konden prima toe met een simkaartje met abbo van 10 euro per maand.
Wel maar één camera.

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-24 10:17

https://tadaam.be/over-tadaam/

Dit zou dan bv ook kunnen werken?

Hier zit er al een kaartje met een onbeperkt abo verwerkt, dat bakje is volgens mij zo een Mifi router?

terugkijken mag op zich prima op het locale sd kaartje oid, dat hoeft niet online. Dat is meer voor als we bijvoorbeeld aankomen op stal en een paard heeft zich verwond of er zijn dingen die niet kloppen, dat we even kunnen terugkijken en een oorzaak kunnen vinden.

Aife

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 10:27

Bij orange heb je een flybox. Daarmee kan je met een 3G kaartje voor een wifi netwerk zorgen.

Ik heb bij mij op de weide gewerkt met verschillende ring camera's op een netwerk van zo'n flybox.
Met ring kan je kiezen voor een abbo waarbij hij al de opgenomen filmpjes blijvend op slaat. Of je neemt geen abbonement en dan kan je wel live zien maar niet achteraf.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 10:33

Duhelo schreef:
Voor 40 euro per maand heb ik hier thuis mijn "echte" wifi. Als dat maar zoveel verschil is, is het dan niet interessanter om een gewone router te laten plaatsen?

Ja, dat kan, maar dan moet je wel een netwerk-aansluiting hebben op je kavel (glasvezel, coax, koper).
https://www.fiberklaar.be/netwerken

Als je dat niet hebt moet je dat laten aanleggen. De kosten daarvan kan je vragen bij de locale netwerkbeheerder.

[&] Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]

Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-24 11:24

ohja, ik had zo ver niet gedacht inderdaad voor dat fibernet.
wordt alsnog een dure bedoening dan inderdaad. Een flybox is dan misschien interessanter.

Heeft iemand een idee hoeveel GB een camera per maand zou verbruiken (of per uur als je live kijkt bijvoorbeeld?)
Dan kan ik eens kijken of zo een flybox abo interessanter is dan een los kaartje.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 12:51

Wij hadden op de vorige stal een router met simkaart met onbeperkt internet. Daar hadden we 8 cameras op zitten.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 15:57

Als je een orange gsm abonnement hebt kan je voor 3 euro per maand een datasim bijnemen, die werken ook in een mifi router. Zo heb ik 7 camera's draaien op mijn wei.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-24 22:01

Ik heb 5 camera’s, al een paar jaar, met een 3g dongeltje van Ali (7€). Die heb ik in een laadregelaar zitten van een Chinees zonnepaneel (en een accuutje eraan, een gebruikte scootmobiel accu). Ik heb namelijk geen stroom op de wei. (Wei niet aan huis)

De camera’s hebben ook allemaal een eigen zonnepaneeltje.

Het simkaartje wat ik erin heb is een simonly abonnement van hollandsnieuwe, voor 10 euro per maand, 5gb per maand en ik gebruik meestal maar 1-2gb per maand. Ik neem niets op; dat kan wel, maar kost mij teveel stroom, dan heb ik niet genoeg aan de zonnepanelen. Maar dat zou geen internet kosten aangezien die het op het sd kaartje opslaat.
Ik kijk wel regelmatig, bij regen of knallen of gewoon even voor de leuk. Soms neem ik klein stukje op als ze spelen ofzo als ik kijk. Ik hou in de gaten hoe het met het water en voer staat. Een keer zat een van de pony’s vast met het deken in het hooinet, gelukkig kijk ik ‘s nachts ook elke keer als ik wakker ben, kon ik hem gelukkig redden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-24 23:58

We hebben stroom!
Heeft iemand tips voor camera’s op een 4g kaartje (of ev met een routertje, maar specifieke links?)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-24 07:31

Als ik zo een 4 g/Mifi router maak, dan kan ik in principe deze camera's daarop installeren?
https://www.action.com/nl-nl/p/3202092/ ... or-buiten/

Maar ik hoor vaak dat die 4 G routertjes vaak problemen geven, dan is een camera met per camera een 4 G kaartje mss een beter alternatief?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-24 08:06

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 09:46

Ik heb 2 mifi routers in gebruik en ervaar daar geen problemen mee hoor.
Ik heb de TP Link TL-MR6400

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-24 10:24

oh deze is nog prijsgunstiger!
wel maar 100 mbs, ik heb geen flauw idee wat het precies betekent, maar 100 bij 1200 is natuurlijk wel een verschil ...

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 10:31

Ik heb op de ene router 1 camera aangesloten, op de andere 6 cameras en heb eigenlijk nooit problemen, ook niet om beelden op hd te kijken.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 11:12

MelissaV schreef:
Ik heb 2 mifi routers in gebruik en ervaar daar geen problemen mee hoor.
Ik heb de TP Link TL-MR6400

Hoeveel mobiele data gebruik je hiervoor?

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-24 11:40

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 14:49

Ik heb Hollandse nieuwe gevraagd maar volgens hun kan die simkaart niet in een mifi router. Orange is alleen in België zo te zien? Alleen data abbonomenten zijn schaars (en duur).

Ik volg graag even!

Holistic Horsegirl - Volg ons op facebook voor Tips & Tricks over (PSSM-2) paarden en training.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 15:24

Ter info. Wij hebben 1 Imou-camera draaien op een 4G router (TP-Link Archer MR600).
De 4G router haalt zijn internet van een prepaid datakaart van Comgate (ook te koop via Bol).

We kijken af en toe even via de camera, zal een 4-5x per avond/nacht zijn. Het verbruik daarvoor ligt op circa 1GB per maand.

De simkaartjes van NL telefoonaanbieders passen echt wel in een 4G router en dat werkt ook prima. Helaas is de NL wetgeving zo dat je geen 06-nummers mag gebruiken in apparaten die alleen internet-bereik hebben. Daarom zullen alle NL telefoonaanbieders zeggen dat het met hun kaartje niet kan. Maar technisch kan het echt wel. Als je het wilt, gewoon doen.

Voor ons is de prepaid optie via Comgate de meest voordelige, we betalen 30 euro voor 10 GB die 365 dagen geldig is. Werkt via KPN netwerk, zonder snelheidsbeperkingen (zoals bij het traaaage Lebara oid). Prepaid komt voor ons dan neer op een 3-4 euro per maand. Kan geen abonnementje tegenop :D

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-24 15:47

Orange is idd belgië, maar in principe is de data nu voor gans europa goed, dus ik zie niet in waarom je als nederlander geen orange zou kunnen nemen?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-24 16:08

Omdat Orange in NL overgaat naar volgens mij Vodafone. Je kunt in Nederland geen abonnement bij Orange afnemen. Als Belg werkt je Orange wel in NL omdat Orange dan gebruik maakt van het netwerk via een NL provider.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 22:03

Duhelo schreef:
Nou, mijn camera's werken.

Ik heb de TP-link archer MR 200 aangeschaft, en een setje van drie 360° TP link camera's

https://www.coolblue.be/en/product/6950 ... WREALw_wcB

https://www.coolblue.be/nl/product/9248 ... -c500.html

het was even een uitdaging om het internet via simkaartje werkend te krijgen, maar gelukt. Mooie beeldkwaliteit, je kan rondom draaien, vaste posities opslaan. Goed nachtzicht.

Het verbruik moeten we nog even afwachten :)

Zou je eens willen laten weten hoe het bevalt? En wat je verbruik ongeveer is?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-24 17:14

Totnutoe bevalt het super! Een camera ging vaak offline maar met de router te verplaatsen lijkt dit opgelost.
Ook super fijn nachtzicht!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding