Ervaring paarden aan huis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

CarolinePro2

Ervaring paarden aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-24 11:28

Hoi allemaal!

Onderwerp zegt al wat.

Wij zijn aan het oriënteren naar een huis met grond en stallen.

Wij willen richting Friesland verhuizen. Hebben ze 2 merries. Wat zijn jullie ervaring?
Hoe doe jullie met vakanties?
Werken jullie ernaast ook? Hoelang blijven paarden alleen? Wat zijn de maandelijks kosten?

Mocht er iets niet tussen zitten, brand los! Elke detail is mooi meegenomen!

Wij zijn benieuwd naar jullie ervaring.

Groetjes Caroline

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 11:35

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 11:36

Hier zijn al veel topics over. Als je de zoekfunctie gebruikt kan je veel info vinden

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 11:37

Ik woon sinds april 2020 op een plek waar ik mijn paarden aan huis heb.
Speciaal voor deze verhuis het 2e paard gekocht.

Intussen heb ik er 3. Want mijn eerste paard kon niet alleen achterblijven als ik met het tweede paard wat wilde doen.

Vakanties? Wat zijn dat?

Wij werken beide fulltime, dat betekent dus dat de paarden in die tijd zonder menselijk toezicht staan. Ik heb camera's hangen zodat ik ze in de gaten kan houden als ik die aandrang voel.
Ik werk wel heel dicht bij huis (7km) dus als er echt wat is ben ik er zo.

De maandelijkse kosten hangen heel erg af van wat je zelf doet/laat doen. Hoe groot je land is, zelf hooien, hooi kopen, je opslag, wat je met je paarden doet etc.
[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?
mooi inspiratietopic denk ik.

Wij zitten op totaal 1,2 hectare. Ik heb 0,5 hectare ''hooiweide'' en hier zijn 2 weken terug 4 korte balen gras vanaf gekomen. Ik koop dus jaarrond hooi bij ;)
Ik heb vervolgens afgelopen weekend voor 400 euro mestkorrels gestrooid zodat de weide weer kan aangroeien.
Vorig jaar is er voor 600 euro lavagruis op gegaan.
Afgelopen winter heb ik voor 900 euro zand bij gekocht en laten storten om de paddock terug aan te vullen.

Ik ben heel blij dat mijn man het leuk vindt om ''de boer uit te hangen'' en hij dus allerhande nuttige tools aanschaft.
We hebben een tractor, een mestkar, een maaier, een schudder.
We hebben een minitractor met een kunstmest (of kalk/lava/etc) strooier en een frees
Een minigraver (want drainage aanleggen)
bosmaaier, grondboor op benzine. Hij heeft de schuilstal verbouwd en verstevigd.

Ik ben wel elke dag trots op het leven wat ik mijn paarden kan bieden op deze manier, en dat maakt dat het het voor mij waard is.

meggiemeg

Re: Ervaring paarden aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 11:59

Sinds dat ik de paarden aan huis heb gekregen is het mennen/rijden op een veel lager pitje komen te staan. Er komt heel wat bij kijken, mesten, erf bijhouden, reparaties, omheining na lopen, inkopen doen. Bak slepen, weide onderhoud, paddock onderhoud. Veel meer als wat menig een denkt die ze in pension heeft staan. Kosten? Je kunt het zo gek maken als je wilt. Als je de mogelijkheid hebt om groter/groot in te kopen scheelt dat al heel veel. Ik kocht mijn hooi in. 1ste snee reden achter de balenpers aan, dan is de prijs per baal heel anders als in de winter, net als de prijs van een pallet rapsodi of een paar balen in de winkel. Vakantie wordt schaars tenzij je iemand hebt die je de zorg en verantwoording toevertrouwd. Of je moet ze weg brengen naar een fijn adres. Ik werk tussen de 40 en 60 uur per week. Tussendoor kan je veel doen als je thuis werkt, dat scheelt erg veel. Vergeet ook niet alle spullen die je aan moet schaffen die het werk zoveel gemakkelijker maken voor je.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 12:07

Ik heb ook de paarden aan huis, woon in Overijssel en heb 1,5 hect land. 1 hectare voor hooien en een half voor het weiden.Ik moet vaak wel hooi bijkopen nog omdat het niet voldoende is. Paarden gaan hier in de ochtend naar buiten en bij goed weer rond 5 weer naar binnen, heb overigens wel een hele vrije baan waardoor ik de paarden altijd makkelijk kan inpassen.
Ik vind het heerlijk om ze aan huis te hebben, maar het vergt ook wel wat regelwerk mbt dagjes weg of vakanties. Nu heb ik via een oppassite wel eens iemand in huis gehad, maar ook lossen we het met vrienden/ buren onderling wel op (ik ga ook nooit heel lang op vakantie, dat vind ik teveel gedoe). Soms denk ik wel eens 'wat heerlijk als je gewoon geld betaald voor een pension en dan kan gaan en staan waar je wilt" maar goed dan betaal je een boel geld voor stalling en zit ik niet op zo' n prachtig plekje als nu ;-)

Overigens hier ook een man, die niet zozeer gek ik op paarden maar wel bereid om te helpen en geniet van het buitenleven en het ' boeren' dus ook een trekker aangeschaft en materialen die alles wat makkelijker maken. Hij is ook niet te beroerd om de paarden eens binnen of buiten te zetten (meer wil hij er niet meer doen, haha).

je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet er van te genieten ;)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Ervaring paarden aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 12:11

Ik verplaats dit topic naar Verzorging, stalling en weide.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie