Weide/paddock paradise in opbouw tips gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Salinah

Weide/paddock paradise in opbouw tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-24 09:37

Hallo allemaal.

Ik ben druk bezig om mijn (huur) weide van +/- 5000m2 in te richten. Momenteel ben ik bijna klaar met de schuilstal (de laatste matten moeten er nog in en dan staat de basis)

Afbeelding

en hebben nog een laatste rijtje palen te slaan, zodat de omheining afgemaakt kan worden

Afbeelding

Nou loop ik op dit moment tegen 2 dingen aan.

Ten eerste staat het gras veel te hoog om mijn pony met veulen aan de voet hier direct op te zetten.

Afbeelding

Ik moet het maaien maar we hebben geen elektra op de weide en het pad naar de weide toe is te smal voor bijv een Traktor.

Ik had al naar ruwterrein maaiers gekeken op benzine motor maar deze zijn behoorlijk duur in aanschaf en een huur maaier vind ik ook best duur eigenlijk, want met 5000m2 is dat een behoorlijke meerdaagse klus.

Hoe pakken jullie het aan?
Het belangrijkste is het eerste deel. Want als ze vanuit daar richting strook begrazing kunnen, is de hoeveelheid stuurbaar wat binnen krijgen. Maar daarvoor moeten ze wel eerst een stuk hebben waar ze gewoon meteen op kunnen zonder zich klem te eten en toch beweging hebben.

Het tweede is, we hebben grondwater met een handpomp. Niet zo ideaal maar ik vind het water vooral enorm blijven stinken, ook na wat langer te pompen. Zijn hier oplossingen voor?

Ik heb ook een 1300 liter ibc vat staan maar dan moet ik die thuis vullen met een aanhanger enz of zijn daar handig tips voor?

Hoe lossen jullie het drinkwater op? Iemand een briljant idee.
Alvast bedankt voor het meedenken :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 09:41

Leuk plekje wel +:)+

Past een mini trekkertje er ook niet door?

En is het geen optie om vanaf de schuilstal een stukje af te zetten of te maaien met een bosmaaier, en van daar vandaan dan gewoon met strookbegrazing te beginnen en ze het toch kort te laten eten....?

Grondwater kan je laten testen, maar als je de optie hebt van kraanwater met een vat, zou ik dat lekker doen :j

capopjekop

Re: Weide/paddock paradise in opbouw tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 09:46

Ik maai m'n weiland met onze onverwoestbare zitmaaier. De stukken langs de sloot doe ik met een bosmaaier. Ik woon zelf in de buurt van m'n weiland dus water doe ik met een h2go zak in een kruiwagen.

Ik zou ook gaan voor een deel maaien en de rest met strookbegrazing. Dan heb je iig nog even de tijd om uit te zoeken wat voor jou situatie het beste werkt

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-24 09:55

pmarena schreef:

En is het geen optie om vanaf de schuilstal een stukje af te zetten of te maaien met een bosmaaier, en van daar vandaan dan gewoon met strookbegrazing te beginnen en ze het toch kort te laten eten....?

Grondwater kan je laten testen, maar als je de optie hebt van kraanwater met een vat, zou ik dat lekker doen :j

Een auto past net door het pad heen. Dus alles tot de breedte van auto kan (als het pad droog genoeg is) tot in de wei komen.

Een bosmaaier zaten wij inderdaad ook aan te denken. Ook voor straks onder de draden door te maaien en langs de "sloot" kant. Vroeg me alleen af of het met een bosmaaier te doen zou zijn om de eerste gedeelte daarmee te maaien of dat het onbegonnen werk zou zijn?

Heb je toevallig een site/lokatie oid waar je grondwater kan laten testen. Ik was er naar op zoek via internet maar kon niets vinden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 09:57

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 10:02

Ik heb voor het maaien een zitmaaier. Ik heb 5000M2 voor de paarden en verdeeld over 3 weitjes en een paddock. Onder de draden door doe ik met de bosmaaier.

Mocht je voor een zitmaaier gaan dan zal je dit wel eerst even kort moeten maken met een bosmaaier de eerste keer. Anders kunnen sommige zitmaaiers er nog wel eens moeite mee krijgen. Wel een grote investering maar echt waard.

Kwa grondwater pomp kun je een bedrijf vragen om naar de puls te kijken. Misschien zit deze sowieso niet diep genoeg voor schoon water. En even laten testen inderdaad. De paarden krijgen hier gewoon kraanwater omdat ik het water hier niet schoon genoeg vind, heel erg veel ijzer.

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-24 10:17

capopjekop schreef:
https://www.gddiergezondheid.nl/nl/Prod ... drinkwater

Bosmaaier vind ik altijd wel een pittig klusje. Maar ik zat net dat er Bosmaaiers op wielen bestaan. Dat lijkt me echt ideaal. Hoe groot is het stuk dat je eerst wil maaien?

Het eerste stukje zou rond de schuilstal zijn. Zo rond de 20x30 meter zodat ze ook wat bewegingsruimte hebben. Dat hoeft niet super kort, ze mogen best knabbelen maar zich niet klem eten. Ik ben bang als ik dat eerste deel kleiner maak in het begin dat ze te weinig ruimte hebben om te lopen. Het veulen is nu 13 weken oud.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 10:20

Dan zou ik een stukje voor de stal maaien en een pad (van 3 mtr breed oid, het gaat om 1 pony + veulen toch?) naar achter in de wei en daar ook een stukje afmaaien. Zo creeer je meer loopruimte én een langer pad waar ze een sprintje kunnen trekken. De rest geef je dan bij dmv strookbegrazing.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-24 10:28

Ir111 schreef:
Dan zou ik een stukje voor de stal maaien en een pad (van 3 mtr breed oid, het gaat om 1 pony + veulen toch?) naar achter in de wei en daar ook een stukje afmaaien. Zo creeer je meer loopruimte én een langer pad waar ze een sprintje kunnen trekken. De rest geef je dan bij dmv strookbegrazing.

Dat ik daar zelf niet aan gedacht heb 8)7

Dat is inderdaad snel en goed te maken op de weide, de weide is een L vorm, de kant van de schuilstal is de lange zijde (ong 120 meter).

Afbeelding
(Hier staat de schuilstal enz nog niet op)

In de lengte kan ik nu vrij makkelijk een "smalle" strook maken tot ongeveer een meter of 7 breed en in lengte meer dan genoeg. Daar is het heel nat geweest en begint het gras nu pas echt hard op te komen. Dus makkelijker te maaien en daar kan ik wel lange loop strook maken, als start.

Mijn hoofd denkt steeds over de breedte van de weide maar in dit geval is het eerste stuk over de lengte briljant. Ook omdat het daar het natste is (nu wel volledig droog) en dus ook als eerste weer dicht gaat als het nat word.
Laatst bijgewerkt door Salinah op 11-07-24 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 10:49

Dit lijkt me juist ideaal voor een pony met veulen! Ik laat mijn pony's er ook vaak pas op als het hoog is. mijn shetlander komt er dan niet eens bovenuit. Uiteindelijk eten ze het allemaal op. En een veulen eet van nature juist vooral te toppen van de grashalmen, ontwikkelt hij ook geen graasvoetje...

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 11:18

Salinah schreef:
pmarena schreef:

Een auto past net door het pad heen. Dus alles tot de breedte van auto kan (als het pad droog genoeg is) tot in de wei komen.

Dan gaat een klein trekkertje ook prima lukken hoor :j Als je je buren een beetje kent, vraag dan eens rond. Dikke kans dat iemand wel zo'n ding heeft staan en (een deel) wil afmaaien voor je. Hier deed de buurman dat graag in ruil voor een appeltaart :9k

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 11:24

Kan de tractor niet via het omliggende land een keer op het terrein komen? Of zit er een slootje omheen? Kun je alles in 1 x maaien en daarna zelf bijhouden...
Wat een heerlijk plekje kun je daar maken!

So much <3

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 11:33

Mooi plekje hoor! Ik zou ook voor een pad gaan. Of strookbegrazing. Dan hoef je niet te maaien.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 11:36

josien_m_ schreef:
Dit lijkt me juist ideaal voor een pony met veulen! Ik laat mijn pony's er ook vaak pas op als het hoog is. mijn shetlander komt er dan niet eens bovenuit. Uiteindelijk eten ze het allemaal op. En een veulen eet van nature juist vooral te toppen van de grashalmen, ontwikkelt hij ook geen graasvoetje...

Nou dat dus. Lekker laten grazen. Mocht er wat plat gelopen worden is dat gratis groenbemester voor je wei en juist melkgevende merries kunnen de energie goed gebruiken.

opfok en pensioen in Frankrijk. Op dit moment zitten we vol maar je kan je op de wachtlijst laten zetten voor een pensioenplekje.
https://www.bokt.nl/markt/ad/524236/opf ... -frankrijk

[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-24 11:54

Ik ben ook super blij dat ik deze weide heb mogen huren. Er moest en moet nog veel aangepakt worden. Het was echt enorm nat aan de sloot kant. De hele sloot is nooit goed onderhouden geweest en zelfs snoeitakken en mest ingegooid. Er kon dus ook geen water meer weg van de weide. Dit willen we ook gaan aanpakken zodra de weide klaar is.

De schuilstal en de omheining zijn de eerste punten die aangepakt moesten worden, de schuilstal stond bij elke bui al blank (laag punt op de weide). De schuilstal is nu bijna af. Opsluitbanden geplaatst, 2 kuub zand erin en nu bezig met de rubbermatten van 4 a 5 cm dik erop. Nog 1/4 te leggen en dan is dat klaar.

De omheining zijn we met de buitenste palen bezig. Die komen ongeveer 60cm naar binnen van de erfgrens afscheidingen. Zodat ze niet bij de buitenste erfgrens kunnen komen.

In de binnenweide wil ik een paddock maken van 20x30 waar ze straks in de winter kunnen blijven staan en de rest rust krijgt. Er komt nog een binnenweide van 30x20 waar ook grondwerk/longeren/gereden kan worden (op het gras) en dan wil ik het achterste stuk ook nog kunnen opsplitsen als dat nodig is. Zodat je aan vaste palen eigenlijk 4 binnenweides krijgt. Die ook met elkaar verbonden als gesloten kunnen worden. Dan kun je dus ook met strookbegrazing een binnenweide langzaam bij geven en weer sluiten. Dat de plekken ook weer tot rust kunnen komen.

Vanuit 3 binnenweides komt een looproute naar de schuilstal. Vanaf 1 binnenweide zal dit alleen kunnen via een andere weide of bij goed weer geen schuilstal hebben. Ik ben nog wat aan het stoeien met de looproutes, want vind eigenlijk dat de schuilstal ten alle tijden toegang moet hebben. :)
Laatst bijgewerkt door Salinah op 11-07-24 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 11:59

En een pad in L-vorm over de lange zijde + dat stuk links? Dan kun je dat altijd open houden, hebben ze altijd toegang tot de schuilstal en kun je alle ingangen naar de binnenweides langs dat pad maken.

Edit, even snel getekend, maar zoiets. Ik weet alleen niet waar je stal staat langs de lange zijde, maar dan kun je die blauwe lijnen altijd wat opschuiven natuurlijk. Wit zijn dan de ingangen langs het pad.
En rood de 'track'. Niet echt een track, maar met dat pad creëer je wel meer loopmogelijkheden en kun je bijvoorbeeld achterin of bij de afgeschuinde hoek een extra hooipunt maken.
En die achterste wei kun je natuurlijk ook de omheining in de lengte doen, zodat je 2 smalle lange weides krijgt.
Afbeelding

https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-24 12:08

Daihyo schreef:
En een pad in L-vorm over de lange zijde + dat stuk links? Dan kun je dat altijd open houden, hebben ze altijd toegang tot de schuilstal en kun je alle ingangen naar de binnenweides langs dat pad maken.

Edit, even snel getekend, maar zoiets. Ik weet alleen niet waar je stal staat langs de lange zijde, maar dan kun je die blauwe lijnen altijd wat opschuiven natuurlijk. Wit zijn dan de ingangen langs het pad.
En rood de 'track'. Niet echt een track, maar met dat pad creëer je wel meer loopmogelijkheden en kun je bijvoorbeeld achterin of bij de afgeschuinde hoek een extra hooipunt maken.
[ [url=m/T4Mynx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat ga ik ook eens uit meten/bekijken. Want dat is wel fijn als vast loop pad. Nadeel aan die zijde zit de slootkant waar het ontzettend nat was. Maar als we de sloot goed werkend kunnen krijgen is dat probleem waarschijnlijk opgelost. De schuilstal staat bij de paddock tegen/ in het verlengde van de groene container.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 12:21

Ik zou dan nu eerst gaan voor het aanschaffen van een degelijke bosmaaier (en eventueel alvast wat rondkijken voor een mini trekkertje) daar ga je echt wel plezier van hebben. Sowieso voor onder de draden maar je kan er nu ook prima een stukje mee vrij maaien. In een paar uurtjes kun je er best veel mee doen hoor :j

Ik zou dan gaan voor een goed vierkantje voor de schuilstal, rechts bovenin op je foto.
En ook langs de hele lange bovenzijde een pad vrij maaien.

Op het eind van dat pad, links op de foto dus, zou ik dan wederom een vierkantje vrij maaien zodat ze lekker over dat lange pad bovenin kunnen rennen en op het eind de ruimte hebben om een voltetje te draaien en weer terug te rennen.

Dat je dus zeg maar begint met 2 vierkanten van minimaal 15 meter ofzo, aan de uiteindes rechts en links. Die aan elkaar verbonden zijn door het pad bovenlangs :)

Eventueel zou je dat pad ook kunnen verharden / zand er op zodat ze daar in de winter ook lekker overheen kunnen. En vanuit dat pad bovenlangs zou je dan verschillende doorgangen kunnen maken naar stukjes wei er onder, als je zo'n soort indeling zou willen :j

En dat zou je dan eventueel later verder door kunnen trekken naar een pad helemaal of bijna helemaal rondom :)
En het stuk rechts houden als een paddock / bakje +:)+

Edit: hee nu staat er ineens een ingetekende foto bij in de reacties, dat is net zoiets als ik bedoelde dus :))

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 12:30

Je kan het pad ook andersom doen. Idee van pmarena is ook een goede, aan het einde een stukje van bijvoorbeeld 10x10m maken. Kunnen ze daar keren en kun je ook prima een hooipunt maken.
En in de schuine hoek dan ook. Plus bij stal en in de paddock. Dan kunnen ze lekker scharrelen in de winter.
Afbeelding

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-24 12:31

pmarena schreef:
Ik zou dan nu eerst gaan voor het aanschaffen van een degelijke bosmaaier (en eventueel alvast wat rondkijken voor een mini trekkertje) daar ga je echt wel plezier van hebben. Sowieso voor onder de draden maar je kan er nu ook prima een stukje mee vrij maaien. In een paar uurtjes kun je er best veel mee doen hoor :j

Ik zou dan gaan voor een goed vierkantje voor de schuilstal, rechts bovenin op je foto.
En ook langs de hele lange bovenzijde een pad vrij maaien.

Op het eind van dat pad, links op de foto dus, zou ik dan wederom een vierkantje vrij maaien zodat ze lekker over dat lange pad bovenin kunnen rennen en op het eind de ruimte hebben om een voltetje te draaien en weer terug te rennen.

Dat je dus zeg maar begint met 2 vierkanten van minimaal 15 meter ofzo, aan de uiteindes rechts en links. Die aan elkaar verbonden zijn door het pad bovenlangs :)

Eventueel zou je dat pad ook kunnen verharden / zand er op zodat ze daar in de winter ook lekker overheen kunnen. En vanuit dat pad bovenlangs zou je dan verschillende doorgangen kunnen maken naar stukjes wei er onder, als je zo'n soort indeling zou willen :j

En dat zou je dan eventueel later verder door kunnen trekken naar een pad helemaal of bijna helemaal rondom :)
En het stuk rechts houden als een paddock / bakje +:)+

Edit: hee nu staat er ineens een ingetekende foto bij in de reacties, dat is net zoiets als ik bedoelde dus :))

Dat klinkt inderdaad erg goed.
Het is fijn als ze altijd in de schuilstal kunnen komen. Ook voor mij zodat ik daar een goed waterpunt kan maken en bijv ook hooi droog kan geven (in geval van minder goed weer). Dan kan alles vanuit een vast centraal punt gegeven worden. Mocht het met goed weer, zijn dat hooi bijgegeven moet worden, kan dat ook op meerdere plekken als extra punten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 12:33

Daihyo schreef:
Je kan het pad ook andersom doen. Idee van pmarena is ook een goede, aan het einde een stukje van bijvoorbeeld 10x10m maken. Kunnen ze daar keren en kun je ook prima een hooipunt maken.
En in de schuine hoek dan ook. Plus bij stal en in de paddock. Dan kunnen ze lekker scharrelen in de winter.
[ [url=m/msxnB5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja precies, dat plaatje zag ik in gedachten ook als "fase 2" zeg maar, om het pad op die manier door te trekken :j

In elke hoek een vierkant / driehoek met daarin iets leuks. Een hooipunt. Liksteen. Wat takken. Borstel om langs te schuren. Dat soort dingen, waarvoor ze echt een beetje rond gaan lopen :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 12:34

Dat vaste punt zou ik in je stal houden. En eventueel een stuk voor stal bestraten (of met steenschotten of stelconplaten), en daar een bak op zetten voor voeren. Dan kun je op de rest van de track in de hoeken ook met bakken werken. Of met simpel een paal in de grond en een haak er aan om netjes op te hangen.

Oh over het maaien, ik red het met een zitmaaier (als hij het doet, nu even niet :+ ). Dat is smaller en goedkoper dan een minitrekker. Ik heb er 1 zonder bak die mulcht, zodat het gemaaide gras kan blijven liggen als groen bemester. En soms ben ik ook zo lui dat ik een wei niet uitmest, maar er met de maaier overheen ga. De mest wordt dan ook gemulcht en verspreid. Heb je meteen mest op je wei :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 12:38

Onze mini trekker is niet breder dan een auto, en je hebt toch wat meer mogelijkheden dan met de meeste zitmaaiers denk ik :) Maar als je nog niet zeker weet wat je precies nodig hebt dan zou ik even beginnen met die bosmaaier omdat je die sowieso wel goed kan gebruiken. En het allemaal al zat investering kost om zo'n wei in orde te maken :=

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-24 13:03

Leuk dat jullie allemaal zo enthousiast mee denken. Ik merk wel dat ik in de afgelopen maanden wat vast zat in de gedachten over hoe ik het kon aanpakken. Maar dit helpt enorm fijn even wat frisse blikken :)

De weide heeft 2 in/uitgangen (blauwe lijnen)

Oranje is de schuilstal
Rood zijn de buitenste palen die al staan.
Geel wat we nu hadden uitgemeten als mede "bakje". Daar staan de palen ook al van in de grond

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 13:14

Gebruik je die ingang links ook? Als je die gebruikt, zou ik daar de track langs maken.
Maar als er mensen bij kunnen/langs lopen/gaan staan kijken en paardje aaien, zou ik daar de track juist niet langs laten lopen, maar daar weiland van maken. Op een weiland hebben ze het vaak toch te druk met gras om aandacht aan mensen te geven. Maar op een track is dat, zeker als het kaal gegeten is, wel interessant. Met het risico dat mensen je paarden gaan voeren enzo.

Eens pmarena wat de minitrekker betreft. Maar voor een stuk huurgrond vind ik het een behoorlijke aanschaf. Daarom heb ik zelf gekozen voor een zitmaaier, omdat dat gewoon een stuk goedkoper was. En voldoet voor de 5000m2 die ik heb ook prima. Met een bosmaaier, daar zou ik inderdaad wel mee beginnen. Dat ding is echt onmisbaar.