Hoeven uitkrabben: dagelijks of wekelijks of ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenteklokje

Hoeven uitkrabben: dagelijks of wekelijks of ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 15:17

Dag,
Hier kun je verschillend over denken. Mijn paard loopt de hele dag in de wei en staat in de nacht op stal. Hij heeft mooie harde hoeven en geen hoefijzers. Ik rijd een paar keer per week, recreatief, in de wei of buiten in het veld. Soms een stukje stappen op het harde. De hoeven krab ik niet elke keer uit, ± 1x per week zorgvuldig, eerst met krabber daarna met borstel, er zit altijd wel wat zand of grond onder maar dat zie ik als een natuurlijke bescherming. Nu vraag ik mij of of het wel zo verstandig is om steeds de hoeven zo zorgvuldig te krabben? Want zo'n netjes schoongemaakte hoef trekt eerder vuil aan dan een hoef die al wat "opgevuld" is met zand, grond of ander natuurlijk materiaal. Alhoewel de standaard in Nederland wel is om netjes dagelijks te krabben.
Dank jullie wel

Matheno

Re: Hoeven uitkrabben: dagelijks of wekelijks of ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 15:18

Ik check dagelijks even de hoeven van mijn paarden op steentjes en dergelijke.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 15:21

Ik krab ze altijd uit als we op straat hebben gelopen. Dus 3x per week sowieso na het rijden. En als er eens een steentje in zit dan hoor ik dat altijd wel qla ze lopen of draaien. Dan check ik het altijd.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 15:28

Bij wilde paarden die op de steppe leven is er wel eens sprake van een soort 'koek' van grond die zich onder de hoef bevind en daarmee de hoef beschermd. Maar dit is in leefomstandigheden die ideaal zijn voor paarden, met drogere grond. De grond in Nederland is vaak vochtig en nattigheid tussen de hoeven kan hierdoor gaan broeien en de zool zachter maken, waardoor steentjes zich makkelijker in de groeven, straal of witte lijn drukken. Hierdoor is het juist wel goed om regelmatig uit te krabben en de hoeven te controleren, vooral van die gemene kleine steentjes die in de witte lijn vastzitten kunnen makkelijk hoefzweren veroorzaken.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 15:31

Ik krab ze zelden. Hoef van het paarden heeft een bewegend mechanisme waardoor vuil eronderuit valt. Moet eerlijk zeggen dat ik de hoeven maandelijks zelf bekapt dus tis niet dat ik er niet naar omkijk.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 15:32

Ik krab de hoeven van mijn paard alleen uit na het buiten rijden. Dan wil ik er graag zeker van zijn dat er geen steentjes in zitten. Verder niet :)

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 15:35

Ik krab enkel als ze op straat hebben gelopen en kans hebben op steentjes. Verder nooit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 15:40

Elke dag, ook al heeft ze geen ijzers. Helemaal met dit natte weer. Ik wil en elke dag eventuele mest eruit hebben, maar ook de klei waar allerlei steentjes in kunnen blijven zitten.

Precies zoals Suliko schrijft dus, vanwege vocht en die kleine rotsteentjes. Liever 10 keer voor niets optillen dan langer als nodig een steentje laten zitten. Hoort bij de basisverzorging die ze elke dag krijgt, vind ik. Controleren op wondjes, warmte, zwelling en dus steentjes en andere dingen in hoeven.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 15:43

Nagenoeg elke dag. Soms een dagje niet als ik er zelf niet ben of wanneer ik alleen even snel ga maar anders echt dagelijks. Er gaan echt snel van die kleine mini steentjes in de witte lijn zitten. Bovendien gewoon een goed moment om niet alleen de hoeven maar ook hoefballen en kootholtes na te kijken op wondjes of andere dingen die aandacht vereisen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 15:45

Bijna nooit, maar ik bekap wel zelf elke 3 a 4 weken.

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 15:48

Ik krab ze als ik hem uit de stal haal. En als ik hem op stal zet, was ik zijn hoeven en dan schoon weer op stal.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 15:52

Voor het rijden om te kijken of er geen stokje oid in zit en na het rijden om de steentjes er uit te halen. Twee keer per dag dus :D

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 15:54

Hier wel elke keer als ik er ben maar dat is ook omdat ik de hoeven druppel en in de klei zet. Maar daarvoor sloeg ik het ook nog wel eens over.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 15:58

Bijna nooit, als ik heb gereden op een plek met veel grind en uiteraard,als ik wat hoor maar niet standaard na een rit. Hij loopt niet op ijzers.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 16:02

1x in de maand ofzo.
Ik heb het in mijn rug, dus voor mij is het niet zo makkelijk.
Hij heeft geen ijzers en loopt ook niet op straat of in grind.
En gaat altijd goed.
Hoefsmid is ook prima tevreden.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 16:05

Bijna nooit. Eigenlijk alleen als ik een aanleiding zie of als ik ga bekappen (doe ik zelf) ik krab al jaren geen hoeven bij verschillende paarden en nooit problemen. Ooit gestopt omdat ik een paard kocht met flinterdunne zolen en daarna nooit meer begonnen. Met een goed bekapte voet is dat ook helemaal niet nodig is mijn ervaring.

Ze komt niet op straat. Alleen op de bestrating in de wei. Als ze een steentje hebben dan hoor ik dat als ze over de tegels lopen. Dan via ik dat steentje eruit maar krab ik nog niet de hele hoeven

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 16:09

Hier ook bijna nooit, eigenlijk alleen als ik bijvijl, we lopen veel over asvalt en hoeven zijn, als ik check, al schoon.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 16:10

Als ik iets met haar doe krab ik de hoeven uit, maar het verschilt hoevaak per week dat is.
Het is zo gebeurd want over het algemeen loopt ze haar hoeven goed schoon.

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 16:13

Vroeger bij mijn pony deed ik ze wel dagelijks krabben. Bij haar ontstonden zelfs groeven van de krabber waar weer makkelijker steentjes in kwamen. De stralen leken er ook veel dieper van te worden

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 16:14

Weinig. Ik borstel ze vaak even als ik ga rijden bijvoorbeeld.
Als ze over losse steentjes lopen check ik wel vaker

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 16:22

Dagelijks, wil gewoon zeker weten dat ze schoon zijn voordat het paard belast wordt.
Daarnaast is het ook een controle hoe het met de gezondheid van de hoef gaat.

Zoolkneuzingen e.d kun je beter voorkomen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 16:30

Nooit, tenzij ik hoor of vermoed dat er steentjes inzitten. Ooit van een prof in Utrecht geleerd dat hoevenkrabben niet nodig is - zeker niet bij paarden die 24/7 buitenstaan, maar ook bij stalpaarden. En ja, als ze in een vieze stal staan, lopen ze kans op rotstraal. Maar dagelijks uitkrabben gaat dan niet voorkomen, want 23/7 zitten die hoeven gewoon vol.

Of, anders gezegd, hoe lang denk je dat het duurt tot de hoeven weer vol zitten?

En een hoef die vol met (relatief schone) grond of zand zit, heeft een natuurlijk 'zooltje' dat wat tegendruk geeft én juist voorkomt dat er stenen in de witte lijn komen.

Zamak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 17:16

Ik til de voeten sowieso voor en na het rijden allemaal even op om te kijken hoe ze eruit zien. Mest haal ik eruit en mijn paard is ook een notoire dennenappelverzamelaar.
Overigens verbaas ik me een beetje over dat bij sommigen de straalgroeve dieper wordt van het krabben. Als je je alleen richt op het vuil in de hoef dan is dat volgens mij helemaal niet nodig

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 17:16

Het verschilt.

Sowieso nadat we gewandeld hebben ivm steentjes.
Soms ook voor het wandelen, maar dat is dan zodat de hoef even een beetje kan drogen in een extreem natte periode.
Soms heb ik gewoon tussendoor er zin in.
Vlak voordat de hoefsmid komt doe ik het vaak ook, dan hoeft hij het niet te doen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 17:21

Voor het rijden sowieso en als ze met slecht weer op stal gaan krab ik ze ook uit en was dan even de modder eraf.
Als ik niks doe en ze staan 24/7 buiten zoals nu dan die dag krab ik ook geen hoeven.