Zelf een paddock aanleggen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amiigo

Zelf een paddock aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-24 13:31

Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik zijn sinds kort verhuist en nu kan mij droom werkelijk gemaakt worden: paarden aan huis.
Nu willen wij in de schuur 2 stallen maken met een deur naar buiten en daar aansluitend een paddock aan maken als een soort uitloop.
Het plan was als volgt: afgraven, 15 cm grof puin erin en daar bovenop 30 cm M3C zand. De paddocks willen we graag iets hoger leggen dan de rest van de wei en om de paddock worden er bandjes gelegd zodat het zand dan niet weg zou spoelen. Het gaat om een hoge hoek dus draineren zou volgens mijn vriend niet nodig zijn.

Op bokt heb ik meer gezocht naar soortgelijke topics, maar ik lees verschillende verhalen.

Wie o wie heeft ook zelf een paddock aangelegd en heeft tips en tricks?
En hoe groot zouden de paddocks moeten worden? In de maanden dat het weer het toelaat mogen ze op de wei maar in de winter zou dit hun enige plek zijn waar ze vrij kunnen bewegen. Ik dacht zelf aan 2 paddocks van 15 bij 15, dan zou ik nog kunnen longeren mocht de bodem goed genoeg zijn.

Ik hoor graag jullie ervaringen en meningen!

Groetjes

carika

Re: Zelf een paddock aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 14:53

Mijn eerste gedachte als je de paddocks hoger wilt maken. Zorg ervoor dat ze niet hoger liggen dan de stal anders loopt het water naar binnen.

Ik zou de voorkeur geven aan een gezamenlijke paddock als het om twee paarden gaat.
Dan kunnen ze ook de benen nog strekken bij slecht weer.
En dan het liefst langwerpig.
Wat voor grond zit eronder? Op zand zou ik het wel aandurven zonder drainage, op klei niet.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 15:17

Als ze er de hele winter met z’n tweeën op moeten lopen vindt ik 15/15 echt te klein.
Hier is de paddock 18/35 kunnen ze nog een sprintje trekken, rondjes rennen zonder elkaar in de weg te rennen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 15:21

Ik heb een jaar geleden een stal in mn schuur gemaakt met een deur naar buiten en aansluitend een paddock van 21*17m en dan weer de track erachter maar 24/7 toegang tot binnen buiten.
Wij hebben niet afgegraven maar worteldoek eronder en daarop zand. Gewoon zand. Want al het andere was veel te duur en we hadden nog zoveel dingen die veel teveel geld gingen kosten.
Ik wilde drainage eronder maar door foutje van de aannemer ging dat niet. Was of 2000 euro bijbetalen of geen drainage. Nouja dan maar op hoop van zegen en moet eerlijk zeggen: ben blij toe. Stuk ligt hoger dan de rest, we hebben geen bandjes erom gedaan en ligt prima. Rondom ingezaaid en dat komt nu ook goed op. De paarden hebben nooit plassen erin en tis altijd prima te doen.
Pas ook op met vergunningen etc. Zeker als je er heel veel geld in gaat steken.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-24 15:56

Even voor de duidelijkheid: ik ga 2 stallen maken met allebei een eigen uitloop. Ik ga ze niet samen zetten, het gaat over sportpaarden en daar zijn ze me iets te waardevol voor :)

Carika: daar heb ik ook zeker over nagedacht dat de paddock hoger blijft dan de stal :)) we zitten hier op zand.

Hutcherson: hoeveel cm zand hebben jullie er op gekiept? Ik lees ook dat doek eronder minder handig is omdat dat omhoog kan komen als de paarden een keer graven of flink remmen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 16:02

Wij hebben 40cm zand. 30 afgegraven en 40 opgebracht. Daardoor al 7 jaar goede bodem. Nu mag er na 7 jaar voor het fijne wel wat bij maar zelfs nu nog snel droog.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 16:04

Weinig verstand van alles maar voor mijn gevoel komt het puin uiteindelijk naar boven en dat wil je denk ik niet.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 18:15

Amiigo schreef:
Even voor de duidelijkheid: ik ga 2 stallen maken met allebei een eigen uitloop. Ik ga ze niet samen zetten, het gaat over sportpaarden en daar zijn ze me iets te waardevol voor :)

Carika: daar heb ik ook zeker over nagedacht dat de paddock hoger blijft dan de stal :)) we zitten hier op zand.

Hutcherson: hoeveel cm zand hebben jullie er op gekiept? Ik lees ook dat doek eronder minder handig is omdat dat omhoog kan komen als de paarden een keer graven of flink remmen.

Dan mogen ze echt n heel end graven. In de verste hoek ligt 80cm dik.
En waarom mogen je dure sportpaarden niet samen?

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 18:56

En waar ga je dan rijden. Leg je een rijbaan aan naast je paddocks?

Laat het gewoon goed aan leggen door een pro daar heb je het langste plezier van helemaal bij je eigen huis,je eigen paradijs.

Je kan er ook voor kiezen de paddock door te trekken tot een rijbaan en deze in het midden af te zetten met opwind draad en een paar prik paaltjes dan kun je en rijden en paddock

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 00:28

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 07:59

Dat graven en doek omhoog trekken en stuk maken doen ze hier dus inderdaad. Ja, het is een eind graven, maar we hebben er een paar die dat leuk vinden. Zodra het doek zichtbaar is lijkt het alsof elk paard het leuk vindt om eraan te trekken :+

Maar goed, dat graven doen ze gewoon, dus dan kunnen ze ook tot het puin graven.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-24 16:07

Bedankt voor de reacties!

Dat ik mijn paarden niet samen wil laten lopen in dezelfde paddock is een andere discussie :)

We gaan nog geen rijbak aanleggen, de buren hebben een bak waar ik gebruik van mag maken en een stukje verderop zit de rijvereniging met een binnenbak.

Aanleggen gaan we wel zelf doen aangezien we zelf in het bezit zijn van de machines, dat wordt wel een duur grapje als we daarvoor een bedrijf laten komen.

Dat E book ga ik eens naar kijken, dankjewel!