Welke bosmaaier voor weideonderhoud?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steentje

Welke bosmaaier voor weideonderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-24 12:09

Ik zoek een kwalitatief goede, krachtige bosmaaier voor het weideonderhoud. We hebben veel hoog gras en brandnetels aan de buitenomheining en aan drie lange zijdes hagen en struiken (meidoorn en bramen) die behoorlijk dichtbegroeid zijn.

Onze eisen:

- een krachtige, sterke benzine bosmaaier
- een 2-takt motor
- met messensysteem, niet (alleen) draad
- kwalitatief goed merk
- budget is maximaal € 350,-

Ik hoor graag jullie aan- of afraders. :)

belle_boef

Re: Welke bosmaaier voor weideonderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 13:06

Stihl

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 13:09

Een op accu.
Nee niet je eis. Maar zó fijn.
Start altijd en vooral geen herrie!
Niet voor jezelf en de buurt.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 13:12

DuoPenotti schreef:
Een op accu.
Nee niet je eis. Maar zó fijn.
Start altijd en vooral geen herrie!
Niet voor jezelf en de buurt.

Ik heb een stihl op accu voor erbij. Prima ding maar je moet niet de dikke brandnetels willen wegmaaien. Gewoon gras gaat prima. Het geluid dat die minder produceert is wel heel fijn. Snel een rondje doen ook. Accu er in en gaan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 13:20

Hij gaat hier door dikke bramenstruiken met mes.... Brandnetels en dik lang gras...
Voor iets anders word hij amper gebruikt zeg maar.
Ook dit jaar omdat we laat zijn met alles en mijn vriend niet vanuit een natte sloot wilde maaien :P
Dus alles echt volgroeid.

Voorheen hadden we er 1 op benzine en deze is niks minder.

En dan hebben wij niet eens een stihl, maar een goedkoper merk.
Lijkt me raar dat een stihl het dan niet kan.

https://nl.bauhaus/accu-grastrimmers/po ... p/26393876
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 03-07-24 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 13:20

Sla die van de Lidl in ieder geval over. Weet al niet meer welk model van de Lidl het was maar wat een ellende. Ons tuintje hebben we niet eens volledig kunnen doen voordat er zo veel gras in het ding terecht was gekomen dat ie te warm werd en begon te roken.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 13:26

Volgens mij zit er een groot verschil tussen de meeste bosmaaiers en "grastrimmers", ik heb beide, maar met mijn grastrimmer op accu hoef ik ook niet te proberen om door de bramen te komen. Opzich zou het niet uit moeten maken of het op accu of benzine trouwens. Ik heb een goedkopere benzine maaier maar ik pak m inderdaad niet snel ivm herrie en niet altijd meteen starten. Die pak ik alleen voor de grotere klussen en meestal met de messen; alle slootkanten, bramen, etc. De trimmer pak ik vaak "even snel" of even tussendoor en is ideaal om ook bv onkruid tussen de verhardingen weg te halen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 13:31

Van Stihl zijn verschillende types, varierend van thuisgebruik tot professioneel. De prijzen lopen ook uiteen. Van een paar honderd euro tot iets van 1.500 euro.

Eens trouwens dat een accu veel fijner werkt. Voor jezelf maar zeker ook voor anderen. Er zijn imo. maar weinig geluiden die irritanter zijn dan een benzinebosmaaier. Moet je echt niet willen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 13:32

Grastrimmer trekt het idd niet.
En voor jezelf is het ook fijn met van die grote handvaten en harnas. Want anders is het veel te zwaar.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 13:33

Ik zou zelf niet meer voor benzine gaan, altijd gekloot, morsen en bijvullen.
Accu's geeft zoveel gemak, wij zijn overgestapt van benzine naar Accu's voor alle tuinmachines.
Hier alles van black en decker en makita.

Wij hebben dit jaar een makita bosmaaier aangeschaft voor de wei, tuin en bermen.
Haalt alles met gemak weg, heel tevreden over.
Er zitten 3 koppen bij voor verschillende doeleinden en ook met verschillende standen.
Deze is wat duurder, maar met bosmaaiers is het mi goedkoop is duurkoop.

https://www.makita.nl/artikel/makita-dur369apt2-lxt-2x18-v-bosmaaier-u-greep.html
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 03-07-24 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 13:34

Wij zijn heel tevreden met een bosmaaier van het merk Echo. Er is echt wel meer kwalitatief goed spul dan alleen van Stihl...

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 13:42

We zijn hier begonnen met een tweedehands (professionele) benzine bosmaaier van Stihl. Binnen je budget is dat (tweedehands) echt een goede optie.

We hebben dit jaar eindelijk de upgrade gemaakt naar een Stihl op accu. Nu er een wolfwerende omheining staat, heb ik de bosmaaier heel veel meer nodig. Niet meer in de benzine walm, makkelijk starten en stoppen tussendoor (om bijvoorbeeld even een takje van de omheining te halen), minder herrie... Het was een enorme uitgave, maar elke cent waard.

Let goed op de verschillende modellen en zorg dat je er eentje kiest die krachtig genoeg is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 13:46

En als je een accu-maaier koopt, doe er dan meteen een tweede accu bij. Is de eerste leeg, kan je met de tweede verder terwijl de eerste weer in de oplader ligt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 13:47

Ja dat wel. Die 2e accu is heel fijn.
Zeker met zware begroeiing is hij eerder leeg.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 13:53

Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij zijn accu's van Stihl uitwisselbaar. Als je dan meerdere apparaten hebt, dan hoef je niet telkens een extra accu aan te schaffen en kun je de accu's van andere apparaten gebruiken. Of je schaft er eentje extra aan voor al je al je apparaten.
Bij Black&Decker werkt dat in elk geval zo en ik meen dat het bij Stihl ook zo is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 13:56

Bij powerworks/greenworks is dat ook.
Dus vast bij stihl ook. :j

We zijn begonnen met een grasmaaier. Toen een bosmaaier en later een kettingzaag. Alle op idd dezelfde accu.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 13:58

Oscar schreef:
Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij zijn accu's van Stihl uitwisselbaar. Als je dan meerdere apparaten hebt, dan hoef je niet telkens een extra accu aan te schaffen en kun je de accu's van andere apparaten gebruiken. Of je schaft er eentje extra aan voor al je al je apparaten.
Bij Black&Decker werkt dat in elk geval zo en ik meen dat het bij Stihl ook zo is.

Klopt en bij Makita ook.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 14:30

Wij hebben er al 20 jaar een van Honda, benzine, maar niet in dat budget.

Stihl is niet altijd meer stihl, met name apparaten uit het lagere segment is niet meer het degelijke spul wat men vroeger verkocht.
Ik heb een accumaaier van Stihl met 2e accu in die genoemde prijsklasse, maar daar kan echt geen mes op, kun je met draad snijden, maar bij lange na niet wat die Honda met een mes erop kan.
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 03-07-24 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 14:36

De lidl heeft een hele goede! Op benzine, en ik heb hier echt aardig wat stugge grassrn en zelfs struiken staan.

M.b.t geluid: een gezichtsbeschermer is sowieso aan te raden. Dan maakt die gehoorbeschermer ook niet meer uit.

Volgens mijn buurman herft die van de Lidl meer power dan zijn oude van de Stihl.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-24 14:45

Ik waardeer jullie adviezen, zeker die over een accu, maar kunnen jullie dan ook specifieke modellen aanraden die binnen ons budget vallen? :)

Hoe goedbedoeld advies ook, een bosmaaier van € 700,- gaat hem gewoon echt niet worden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 14:48

Steentje schreef:
Ik waardeer jullie adviezen, zeker die over een accu, maar kunnen jullie dan ook specifieke modellen aanraden die binnen ons budget vallen? :)

Hoe goedbedoeld advies ook, een bosmaaier van € 700,- gaat hem gewoon echt niet worden.

Die van de lidl dus, kijk daar maar eens naar.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 14:58

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 15:02

Steentje schreef:

https://www.btndehaas.nl/husqvarna-bosm ... ne-maaimes

En als je toch iets meer te besteden hebt,

https://www.btndehaas.nl/husqvarna-bosm ... ig-maaimes

Husqvarna fijn merk doet wat het moet doen, wij hebben al jaren 1. Het enige wat tot nu toe vervangen is de stop knop en het aantrek touwtje. Maar wat mag ook wel een keer na 10 jaar en wekelijks gebruik. Voor de mensen die zeggen te knoeien, er bestaan hele handige vul hulpen. https://www.btndehaas.nl/snelvuller-tbv-aspen-5ltr-can

Accu is allemaal leuk en aardig maar als je hem echt voor zwaardere gebruikt is benzine nog steeds beter.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 17:44

Hier al jaren die van de Cranenbroek en ik maai er echt alles mee van gewoon simpel een grasveldje tot sloten aan toe.

Kom zo even niet op het merk maar het is die van rond de 100€ op benzine.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 17:49

StalNollie schreef:
Hier al jaren die van de Cranenbroek en ik maai er echt alles mee van gewoon simpel een grasveldje tot sloten aan toe.

Kom zo even niet op het merk maar het is die van rond de 100€ op benzine.

Deze?
HVC
Handelsonderneming van Craenenbroek

https://www.vancranenbroek.com/catalogu ... 161448.jpg
Die hebben wij 2 gehad, en 2 keer snel kapot en daarna de accumaaier van Powerwoks/greenworks