Ideeën inrichting weide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

furioso

Ideeën inrichting weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-24 09:12

Hoe zouden jullie dit stuk indelen?
Afbeelding

Deze wei is in totaal bijna 1 hectare groot.
De wei is niet overstromingsgevoelig en is op zandgrond.

Ik was eventueel iets paddock paradise achtig aan het denken.
Een poel hoeft niet, een heuvel mag eventueel wel.

Een piste had ik wel graag gerealiseerd, liefst 20x60 maar 20x40 is ook mogelijk.

In totaal zou ik hierop een kudde houden van 4 paarden of max 6.
Bedoeling is om niet constant gras te hebben maar de paarden natuurlijk te voorzien van hooi op vele plaatsen en in verschillende houdingen.

Op de foto zie je links nog een longeercirkel maar deze staat er niet meer. (Hoeft niet terug te komen maar mag eventueel wel om grondwerk enz te doen)

Momenteel is de wei in 2 (ongeveer) gelijke stukken verdeeld.

GEEL: een huidige schuilstal

ROOD: opslagplaats voor hooi/stro

GROEN: huidige stallen

BLAUW: huidige mesthoop

Welke ideeën hebben jullie hiervoor?

Renee

Re: Ideeën inrichting weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 09:57

Wil je wat er nu staat ook behouden?

Zelf vind ik het fijn als de stallen, de plek voor het voer/stalbedekking, de mesthoop, afspuitplek/poets plek en de rijbaan dichtbij elkaar zitten. Vaak is het ook praktisch als dit dichtbij de oprit/parkeerplaats is vanwege het leveren van goederen.

Hoe wil je het doen wat betreft buiten beleid? Staan de paarden altijd buiten tot de hel losbreekt (en is een schuilstal dus fijn om te hebben voor schaduw, wind en een buitje hier en daar) of worden het meer staldieren die in de nacht binnen zijn of als het weer echt niet prettig is?

Wel echt een fantastisch project <3 hopelijk ga je er veel plezier aan beleven.

miepmier26

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 10:02

Ik zou zeggen: ga naar de open dag van Laura Knoops super veel leuke ideeën!

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 10:13

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-24 10:19

Renee schreef:
Wil je wat er nu staat ook behouden?

Zelf vind ik het fijn als de stallen, de plek voor het voer/stalbedekking, de mesthoop, afspuitplek/poets plek en de rijbaan dichtbij elkaar zitten. Vaak is het ook praktisch als dit dichtbij de oprit/parkeerplaats is vanwege het leveren van goederen.

Hoe wil je het doen wat betreft buiten beleid? Staan de paarden altijd buiten tot de hel losbreekt (en is een schuilstal dus fijn om te hebben voor schaduw, wind en een buitje hier en daar) of worden het meer staldieren die in de nacht binnen zijn of als het weer echt niet prettig is?

Wel echt een fantastisch project <3 hopelijk ga je er veel plezier aan beleven.

Hey!

De oprit is helemaal rechts dus net onder de huidige mesthoop.
Is handig aangezien je zo recht naar de stallen en opslagplaats ook kan.
Ook voor de mestophaling is dit heel gemakkelijk!

Vind het lastig nu om te zien waar een goede plaats is om de rijbak te plaatsen..
gaat deze mee geïntegreerd worden in het paardengedeelte of houden we deze afgesloten.. moeilijk hoor die keuzes :+
De bedoeling is om ze meer 24/7 buiten te houden met schuilmogelijkheden natuurlijk.
Mijn 2 paarden zijn dit al gewoon en bedoeling is dat de andere paarden ook op die manier gehouden zouden worden.
Hoe de staat van de huidige stallen zijn kan ik momenteel niet zeggen.
(Ik kan nog niet op de locatie op aangezien er nog een huurder zit.)
De stallen zouden meer als back-up dienen in geval van nood, ziekte,..

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 10:38

Wat een mooie plek!

Wij hebben onze paarden (4 KWPN'ers van 14,10, 4 en 1 jaar en 2 mini's) 24/7 buiten staan. We hebben totaal ook ongeveer een hectare voor ze, inclusief bak van 20x40, daar lopen de paarden nooit los in. 's Nachts en in de winter staan ze op een hele grote paddock van ruim 800m2 met onbeperkt hooi in een ideale ruif. In de zomer staan ze overdag op de wei, van 8-18 uur, maar regelmatig ook tot 22 uur. We hebben onze wei in 5 stukken verdeeld, daar staan ze steeds een week en dan gaan ze naar de volgende, zo heeft het gras steeds vier weken de tijd om aan te groeien en dat gaat perfect. Al de stukken wei zijn vanuit de paddock te bereiken, in de paddock staat namelijk ook de grote schuilstal en daar kunnen ze dus altijd in, ook als ze op de wei staan. Voor ons werkt dit perfect, we hebben hele blije paarden!

We wonen er nu 5 jaar en we maken het steeds een beetje beter en vooral ook handiger. Ons doel is dat we er zo min mogelijk werk aan hebben, en daarvoor hebben we in de loop van de tijd allerlei handigheidjes bedacht, en we blijven daar lekker mee bezig!

masyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 10:47

Ik ben een stille meelezer, vind het leuk om alle tips en ideeën te lezen :)
martinev, heb je misschien wat foto's? Dat lijkt mij voor hier ook ideaal. Heb al zoiets soortgelijks, maar kijken of ik daar nog ideeën van kan meenemen :o

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 11:15

Mooie plek met veel potentieel! Wij hebben een grote paddock van ca 800m2 waar we grotendeels paddockroosters hebben liggen (van Bos Rubber) met zand erop omdat ze anders de hele winter in de nattigheid staan. Zelfs op zandgrond denk ik dat het fijn is om iets van verharding/roosters te leggen.
Vanaf de paddock kunnen we kiezen welke van de 3 weides we open zetten. Dat doen we ook om en om zoals martinev zei, en we hebben strookbegrazing zodat het gras niet vertraptt wordt en de rest bij kan komen.
Wel belangrijk is dat alle paarden bij strook begrazing voldoende ruimte hebben om "hun gras" te bewaken. Ik heb 1 wei die lang en smal is en als ik daar strook begrazing doe dan staat er eentje altijd achteraan de restjes op te eten omdat hij er niet bij mag.
Verder zou ik de paddock (dat is bij mij de thuisbasis) dicht bij de mesthoop neerleggen zodat je met de mest niet te ver hoeft. Bij een track (PP) moet je altijd flinke afstanden afleggen om alle mest te verzamelen. Wij hebben net een mini-dumper aangeschaft. Dat zou een overweging waard zijn.
Stel dat je ook een rijbak van 800-1200 m2 maakt en een ruime paddock, dan ben je al bijna 20% van je land kwijt en heb je nog ca 8000m2 over. Dat is niet superveel voor 4 paarden. Dus dan is een systeem van een paar uurtjes gras handiger. Overweeg om meteen meteen automatisch te openen weidepoorten te maken (bijv met een oprolsysteem voor de draad en een poortopener met timer). Dit shceelt je werk. Je kunt bijvoorbeeld de paarden weidetijd geven tot een moment dat je zelf komt om uit te mesten en dan kun je ze zelf terug op de paddock/trck zetten als je er toch al bent.
Wij voeren ook's nachts hooi via een hooiautomaat (met hooinetten die vallen). Als je zoiets zou willen, hou er dan rekening mee waar je zoiets wilt platsen en ook weer: hoe voorkom je oorlog in je kudde.
De aanwezige schuilstal zou ik integreren in de ruimte waar de paarden altijd toegang toe hebben.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 11:52

Let wel: alle verhardingen en alle grondverzet groter dan 30m³ zijn vergunningsplichtig en ga je hier niet vergund krijgen.
En ik bedoel echt álle verhardingen, dus ook de paddockplaten, de mudcontrolplaten, ...
Ook een piste ga je nooit vergund krijgen.
Dus alles wat je hier vraagt ga je dus zonder vergunning en dus in principe illegaal moeten uitvoeren...

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-24 12:05

Bedankt voor je antwoord!

Hoe en wat nog te verharden zouden we nog moeten bezien.

De piste zou enkel op de bestaande grond komen dus niet met extra zand of tapijtsnippers of iets dergelijks.
Dit zou dus enkel grond zijn dat gekeerd wordt en meer niet.
Dit zou ook voldoende moeten zijn voor op deze bodem.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 12:52

Ben je fanatiek bak ruiter? Dan zou ik de bak niet gebruiken om de paarden los in te doen.
Denk met weides aan je wormbeleid. Ik hoor vaak dat ze afsluiten en laten groeien. Maar maai het eerst glad en laat m dan groeien, ook al mest je uit. Zorg dus dat er een trekker(tje) in kan. Misschien kun je van huidige stallen ook een soort schuilstal maken die je af kan sluiten in geval van nood.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 14:10

Annemarievzr schreef:
Wij voeren ook's nachts hooi via een hooiautomaat (met hooinetten die vallen).

Wat voor soort systeem hebben jullie hiervoor. Wij zijn er ook mee bezig, dus ideeën zijn altijd fijn, vooral als ze bewezen hebben te werken.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 15:42

@SandraWierda
ik heb deze: https://paardenvoerautomaat.nl/

Je kunt het zo inrichten als je zelf wilt. Het is even puzzelen, maar daardoor wel heel flexibel. Wij hebben 2 hooinetten per haak hangen en je kunt 3 haken tegelijk of met een interval laten vallen (dus 6 netten). In principe kan ik als ik 'sochtends om 8 uur voer, automatisch een voerbeurt van 13.00, 18.00 en 01.00 doen met een interval van 5 uur. Je kunt de intervals ook korter of langer maken. We zetten hem ook wel eens in het weekend voor 's ochtends, dan kun je uitslapen. Ideaal ook als je overdag werkt, of een avondje weg bent.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 15:48

Gemeenten doen keimoeilijk over zand en zelfs over looppaden. Alles moet 'teruggegeven' worden aan de natuurlijk. Dat het jouw eigendom is en jouw paarden daar lopen die slecht gaan op gras is geen boodschap. 1 klagende of haatdragende buurman en je kunt alles ongedaan maken.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-24 19:57

Heeft er iemand foto’s hoe je dit op je eigen plekje aangepakt hebt of wil er iemand iets tekenen hoe jij dit zou inrichten? :D

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 20:05

Ik zal van het weekend eens goede overzichtsfoto's maken, maar dit is vast een stuk van de paddock, met de schuilstal en onze superfijne hooiruif die ons zo ontzettend veel werk bespaart. In de winter een keer per week en in de zomer een keer per 2 weken een nieuwe grote ronde baal erin, net eroverheen en vastmaken en verder hebben we er totaal geen omkijken naar. Dat scheelt zoveel tijd met hoe we het eerst deden, meerder keren per dag bakken vullen met hooi!
De schuilstal is overigens gewoon een overkapping voor in een tuin, we konden met veel korting een showmodel kopen bij een soort houthandel. Moesten hem wel zelf afbreken daar, maar ach, dagje werk en scheelde enorm veel geld!

Afbeelding

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 21:28

Annemarievzr schreef:
@SandraWierda
ik heb deze: https://paardenvoerautomaat.nl/

Je kunt het zo inrichten als je zelf wilt. Het is even puzzelen, maar daardoor wel heel flexibel. Wij hebben 2 hooinetten per haak hangen en je kunt 3 haken tegelijk of met een interval laten vallen (dus 6 netten). In principe kan ik als ik 'sochtends om 8 uur voer, automatisch een voerbeurt van 13.00, 18.00 en 01.00 doen met een interval van 5 uur. Je kunt de intervals ook korter of langer maken. We zetten hem ook wel eens in het weekend voor 's ochtends, dan kun je uitslapen. Ideaal ook als je overdag werkt, of een avondje weg bent.

Maar even voor mijn plaatje heb je dan netten los op de grond liggen? Of .. :o? ( heb geen idee zie mijn paard met net rond lopen :+)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 21:58

furioso schreef:
Heeft er iemand foto’s hoe je dit op je eigen plekje aangepakt hebt of wil er iemand iets tekenen hoe jij dit zou inrichten? :D

Ik heb toen ik mijn huidige plek kreeg een volgtopic gemaakt: [VSW] [VOLG]Van wei naar equihabitat
Misschien kun je daar nog een en ander uithalen.

Wat ik vooral belangrijk vindt: ken je land. Weet waar de hoge en lage stukken liggen, wat nat is en wat snel droog. En ga daar je track, schuil- en voerplekken op inrichten.
Hou je van recht toe recht aan of juist speels en ronde vormen? Wil je alleen een pad en weide of juist met beplanting een soort voedselbosjes van maken?

Je kunt simpel beginnen met een track er omheen. Als je de hoeken afschuint en daar mee ruimte maakt kun je daar voerplekken maken. Als je die hoeken met houten palen maakt, kun je daar meteen 4 ingangen maken en je wei in 4 weitjes delen bijvoorbeeld. De rest kan met prikpalen. Dat geeft alvast mogelijkheden, maar ook tijd om te kijken wat de grond doet de seizoenen door.

Als je dat laatste al weet kun je natuurlijk al meer inrichten. Dan zou je middendoor een slingerpad kunnen maken. Of een aantal ronde weitjes met slingerpaden tussendoor.
Ga vooral inspiratie opdoen in het Paddock paradise topic, er zijn ook inspritiepagina’s op Facebook, inspiratiedagen bij verschillende pp’s. En er is veel op internet beschikbaar. Google op paddock paradise en ga foto’s kijken. Super leuk om ideeën op te doen.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 10:04

Eventjes zelf iets proberen tekenen
Dit is zo los getekend dus de maten kloppen sowieso niet!
Het is wat lastig aangezien ik nog niet op het stuk kan dus het is even zo hoe ik weet dat het nu momenteel is

Het stuk met de opslagplaats, vaste stallen en mesthoop heb ik even weggelaten

Afbeelding

Ik zou 4 stukken wei maken die om de beurt open gaan en dan ook via strookbegrazing
Het is niet echt de bedoeling dat de paarden constant op het gras gaan staan

De kruisjes zijn al plaatsen waar er hooi en/of takken/snack hoeken gaan zijn
Meer kan altijd nog en moet bekeken worden hoe en waar dan

De zigzagjes zijn openingen naar de weides

In het midden zou ik eventueel een bergje/heuveltje willen realiseren dat dus via de 4 zijdes bereikbaar is

Helemaal in het midden onderaan zie je nog SLUIS
Dit zou ik handig vinden als tussenpoortje als er een paard uit de kudde gehaald wordt zodat de kans kleiner is dat er andere paarden meekomen

Helemaal links onderaan zie je EXTRA SCHUILSTAL
Deze zou ik dan nog erbij plaatsen
De grootte weet ik nog niet en valt te zien

Eventuele bomen/kruiden/eetbare planten enz zou ik ook nog willen planten maar moet ik ter plekke zien waar dat het beste zou zijn
Wat denken jullie hiervan?
Nog verbeteringen of andere ideeën? :D

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 10:07

Ga je het midden kruis met het bergje niet altijd open doen? Zie daar ook de zigzaggen staan. Elke gras kampje heeft 2 openingen? Waarom?

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-24 10:30

Ik heb liever ‘teveel’ openingen dan te weinig :+
De 2 openingen per wei lijkt mij handiger omdat je dan ook kan afwisselen langs welke kant je eerst open doet
Ook handiger als er met een grote machine/tractor door moet
Bedoeling is inderdaad dat de paarden zoveel mogelijk overal door kunnen gaan voor het meeste van de tijd :D

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 10:44

furioso schreef:
Ik heb liever ‘teveel’ openingen dan te weinig :+
De 2 openingen per wei lijkt mij handiger omdat je dan ook kan afwisselen langs welke kant je eerst open doet
Ook handiger als er met een grote machine/tractor door moet
Bedoeling is inderdaad dat de paarden zoveel mogelijk overal door kunnen gaan voor het meeste van de tijd :D

Ik zou het midden kruis toevoegen als standaard open, zodat ze ook echt kunnen zien waar ze heen willen en dan ook nog eens vaker het bergje tegen komen :j

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 00:04

Is dit hoe ik het moet zien.
4 weides en de rest van zand? Heb je dan het hele middenstuk met zigzagjes afgesloten?
Wil je ze dan alleen buitenom laten lopen?
In de winter gebruik je de weilandjes waarschijnlijk helemaal niet.
Wanneer mogen ze dan over de heuvel heen lopen?

Afbeelding

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 00:23

Mijn eerste gedachte zijn:
- De piste inderdaad los houden van de leefomgeving (blijft de bodem vaak beter van)
- De piste als hij toch afgesloten is, kan je ook gelijk als sluis gebruiken, scheelt weer ;-)
- Tweede schuilstal met opening een andere kant op plaatsen, zodat ze altijd uit de wind kunnen staan

Zou vooral gaan kijken bij Laura Knoops van bijv. Paard&Landschap (volgens mij binnenkort weer een open dag). Zij kan je ook helpen met een goed ontwerp. Bijv. door een krabbel en babbel sessie te boeken kan je sparren over je eigen ontwerp of zelfs een cursus doen om je eigen terrein in te richten. Echt een aanrader.

Om jezelf onnodig werk en kosten te besparen kan je wellicht eerst vooral met prikpalen aan de gang om te kijken hoe het terrein door de seizoenen heen is, waar de paarden graag uit de wind staan, waar het het langst nat blijft, etc.

Heel veel plezier!

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-24 06:52

monsera schreef:
Is dit hoe ik het moet zien.
4 weides en de rest van zand? Heb je dan het hele middenstuk met zigzagjes afgesloten?
Wil je ze dan alleen buitenom laten lopen?
In de winter gebruik je de weilandjes waarschijnlijk helemaal niet.
Wanneer mogen ze dan over de heuvel heen lopen?

[ [url=m/HAtnuX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hey! Het middenstuk zou afsluitbaar kunnen zijn in gevallen wanneer het nodig zou zijn
Of bv 2 kanten toe en 2 kanten open
Extra openingen geeft meer variaties om mee te spelen
De bedoeling is nog altijd zoveel mogelijk alles open houden

De weides zouden in de winter ook open gaan zodat ze toch wat kunnen snacken
Mijn ervaring in die omgeving dat de stukken grond heel goed droog blijven in de winter