Gemaaide weide, komt het nog goed ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fjordruit

Gemaaide weide, komt het nog goed ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-24 21:56

Hallo,

Eindelijk heeft een boer onze nieuwe weide gemaaid vorige week en er enkele pakken voordroog voor hemzelf van gemaakt .

Nu ziet de weide er niet al te best uit,

Vorig jaar in juli was dit een mooie dichte gras weide ingezaaid met speciaal paarden gras, nu na het maaien is dit een vooral gele hooi kleurig gras met groene stukken tussen eigenlijk ziet het er nog goed uit van een afstand het zelfde als de gemaaide stukken langs de weg hier in de buurt.

Maar als je er op loopt heb ik er meer het gevoel alsof ik over hooi wandel in plaats van die mooie groene weide van vorig jaar ...ook staat er precies amper gras en meer zand . Met de regen van vandaag ook zeer nat .

Is dit normaal bij een gemaaid veld en komt dit vanzelf goed?

Morgen leveren ze de palen voor de weide af te maken dit weekend, maar kunnen ze er dit jaar nog wel op ?
Volgens de boer zouden ze er al meteen op kunnen .

In het najaar ga ik deze wel doorzaaien en dan zelf bij houden met een zitmaaier en er geen hooi meer van laten maken.

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 22:00

Ja hoor dat komt vanzelf weer goed. Hier ziet de weide met paardengras na het hooien er ook altijd zo uit. Dat komt doordat het waarschijnlijk al helemaal uitgegroeid en gebloeid was. Voordeel is dat je door het hooien je weide gelijk ook weer doorgezaaid hebt door de zaadjes wat uit de aren is gekomen. Maar de paarden kunnen er rustig weer op.

Fjordruit

Re: Gemaaide weide, komt het nog goed ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-24 22:07

Gewoon wat geduld hebben voor dit uit zijn eigen hersteld dan ?

Klopt dat het al goed uitgebloeid was, moest vorig jaar eigenlijk nog een maaibeurt gehad hebben maar wij wonen hier zelf pas van oktober.

De weide ligt op sommige plaatsen goed vol nieuwe zaden maar dacht dat dit geen nut had omdat ze al zo verdroogd zijn.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 22:11

Idd komt goed! Is de normale cyclus van de weides hier.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 22:13

Weiland heeft wel onderhoud nodig. Dus dat moet wel gebeuren wil je het mooi en goed houden.

De nieuwe korte groene sprietjes vinden paarden altijd wel erg lekker hoor, haha!

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 22:34

Dat komt idd vanzelf weer goed. Zeker met de regen die er nu weer is, gaat dat best hard. Ik zou alleen het weiland heel even rust geven nu en er nog geen paarden op laten. Ligt beetje aan het weer wanneer ze er weer op kunnen. Wordt het 30 graden en droog groeit het gras weinig. Maar met 20 graden en regen zoals nu zeker wel.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 22:43

Heb je hem wel laten bemesten van het voorjaar?

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-24 23:31

MarliesV schreef:

Neen maar is ook nog niet beweid geweest .

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 08:03

Dan zou ik laten bemesten als het land droog genoeg is om er met een tractor op te kunnen.
Die zaden die gevallen zijn, zijn rijp en daarom dus ook droog. Die gaan jouw land gratis en voor niets nog even doorzaaien.

Korte sprietjes gras vinden paarden wel heel lekker, maar zitten bomvol suikers, dus niet zo gezond.
De boeren vroeger zeiden altijd: paarden zet je op het gras als het een hand en een duim hoog is. Dus als je je hand rechtop op de grond zet met je duim omhoog en alle gras is die hoogte, kun je je paarden er op zetten.

En als jij de wei nog moet omheinen, dan denk ik zomaar dat het gras die hoogte precies heeft als jij klaar bent met de palen plaatsen en het draad spannen, want dat kost ook nog wat tijd, en het gras spuit nu met de regen de grond uit.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 10:28

Hier hetzelfde beekd hoor.
Het is net bemest en nu met de regen gaat het weer groeien.
Het beste laat je de wei minimaal een week of 4 met rust. Kijk vooral goed naar hoe het gras zich hersteld. Het weer speelt daarin grote rol. Werd hierboven al geschreven.

Als de uitloop nodig is zet dan desnoods een deel af wat rust krijgt en laat ze dan op een ander deel lopen. Dat krijgt het dan wel even zwaar. Maar zodra het ene deel weer goed bijgehrorid is wissel je ze om en krijgt dat deel weer rust.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 11:00

Ik weet natuurlijk niet hoe het er precies bij je uit ziet ...

Hier is het voordroog ook net weg.
Maar wegens de aanhoudende regen was het gras zo doorgegroeid en was het nogal gaan liggen. Daardoor bleven veel gele lange, niet afgemaaide, stengels achter. Die ga ik nu eerst afmaaien met een weideblotter of zitmaaier op langste stand. ´
Dan beetje bemesten en met het huidige weer heb ik na een maand een prachtige groene weide.
Ik moet me er dan wel van bewust zijn dat het nieuwe gras erg rijk is.

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-24 11:48

Hier net hetzelfde, dus ga er eerst ook eens over met de zitmaaier wanneer het eens droog zal zijn .
Ook omdat het gevoelige paarden zijn toch zeker eentje in het verleden hoef bevangen geweest (heeft wel graasmasker op) ging ik er sowieso nog eerst eens met de zitmaaier overop hoogste stand.

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 11:54

Afbeelding
Zo ziet ons land er uit na het maaien en hooien.

Wij maaien pas echt wanneer de aren erin zitten en door het drogen en schudden zaait dat meteen weer in.
Met een week ziet het er al meteen een heel stuk beter uit. En het groeit ook weer gewoon sterk aan.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 11:59

HdmrsMx schreef:
Hier net hetzelfde, dus ga er eerst ook eens over met de zitmaaier wanneer het eens droog zal zijn .
Ook omdat het gevoelige paarden zijn toch zeker eentje in het verleden hoef bevangen geweest (heeft wel graasmasker op) ging ik er sowieso nog eerst eens met de zitmaaier overop hoogste stand.
Ik zou juist niet met de zitmaaier eroverheen.
Kort gras vinden ze lekkerder maar is niet bepaald gezonder ivm hoefbevangenheid

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 20:36

HdmrsMx schreef:
MarliesV schreef:

Neen maar is ook nog niet beweid geweest .

Dan zou ik dat als nog doen nu. Gezien onbemest land vaak meer suikers bevat en slechter hersteld.

Dus nu bemesten en dan de natuur de tijd geven.