Paarden houden op veengrond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Doyal

Paarden houden op veengrond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-24 11:00

Ervaringen gezocht veengrond.

I.v.m. eventuele aankoop van ons eerste eigen huis, ben ik op zoek naar ervaringen van mensen die een rijbak op veengrond hebben. Volgens Atlas leefomgeving gaat het om Vlierveengronden op zand zonder humuspodzol, beginnend ondieper dan 1.2 m.
Is er iemand die ervaring heeft met dit soort grond en mij daar meer over kan vertellen? Ik ben me er van bewust dat veengrond veel uitdagingen met zich mee brengt maar gezien het verdere complete plaatje rondom de aankoop van de woning, ben ik bereid om me er in te verdiepen en eventueel deze (financiële) uitdaging aan te gaan om het bewoonbaar te krijgen voor de paarden.

Het gaat om een woning in Oosterwolde (fr). Mocht iemand daar uit de buurt ervaring hebben met het houden van paarden dan ben ik daar ook erg benieuwd naar!

MairiMacBran

Re: Paarden houden op veengrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 11:38

Wij wonen niet in Friesland, maar wel op (gedeeltelijk) veengrond. De bak ligt op veengrond en een gedeelte van de weilanden ook.
Toen we het huis kochten, in de zomer, zag de bak er prima uit. Tot het begon te regenen en de bak binnen de kortste keren in drijfzand veranderde.
We wilden hem eerst laten keren maar dat bleek al gedaan te zijn en kon dus niet nog een keer. Enige oplossing was drainage(laten) aanleggen en bak ophogen met goed zand. We hebben er ook nog vlok door laten mengen. Achter de bak hebben we een vennetje laten graven waar de drainagebuizen op uit komen. Leuke bijkomstigheid is dat het vennetje inmiddels een heus natuurgebiedje is geworden met prachtige flora en fauna.
De bak is áltijd droog. In de 5 jaar dat we hier nu wonen heeft er nog nooit een plasje in gestaan, hoe hard het ook regende. Nadeel is dat je al heel snel moet gaan sproeien. Dat hadden we kunnen ondervangen door er een eb- en vloedbak van te maken, maar de kosten voor deze bak waren al erg hoog en niet ingecalculeerd dus hebben we dat niet gedaan.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 11:49

ik heb paarden bij huis op veengrond, niet in Friesland, rijbak is goed aangelegd met drainage, prima te rijden hele jaar door, alleen bij vorst niet, weiland is altijd groen door hoge grondwaterpeil, ze kunnen het weideseizoen eigenlijk altijd op het weiland, s winters niet maar daar heb ik niet genoeg land voor en zakken ze eerder ook weg, ik heb wel 2 drainagebuizen op het weiland, omdat het boomkwekerij is geweest vroeger. Tuin op veengrond is top, bij ons dan, wederom door het hoge grondwaterpeil. Ik zou zo geen nadelen weten van paarden op veengrond bij ons in de buurt in ieder geval.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 12:14

Het enige nadeel vind ik dat wij geen zandpaddock mogen maken buiten het bouwblok, de bak naar z’n grootje gaat als we die als paddock gebruiken en de pony’s dus het jaar rond op de wei staan(wel ‘s nachts binnen) en dat door het veen een blubberzooi wordt als het heel nat is. Gelukkig hebben we wel voldoende weiland. Maar goed, het afgelopen voorjaar had bijna iedereen daar last van, welke grond dan ook.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 10:34

Ik woon 15km van Oosterwolde.
Ook veengebied.
Je mag gerust eens langskomen.
Wij zijn doir schade en schande wijzer geworden maar de strijd tegen wateroverlast blijft ons wel bezig houden.

Doyal schreef:
Ervaringen gezocht veengrond.

I.v.m. eventuele aankoop van ons eerste eigen huis, ben ik op zoek naar ervaringen van mensen die een rijbak op veengrond hebben. Volgens Atlas leefomgeving gaat het om Vlierveengronden op zand zonder humuspodzol, beginnend ondieper dan 1.2 m.
Is er iemand die ervaring heeft met dit soort grond en mij daar meer over kan vertellen? Ik ben me er van bewust dat veengrond veel uitdagingen met zich mee brengt maar gezien het verdere complete plaatje rondom de aankoop van de woning, ben ik bereid om me er in te verdiepen en eventueel deze (financiële) uitdaging aan te gaan om het bewoonbaar te krijgen voor de paarden.

Het gaat om een woning in Oosterwolde (fr). Mocht iemand daar uit de buurt ervaring hebben met het houden van paarden dan ben ik daar ook erg benieuwd naar!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 10:39

Je moet er mee leren leven. Dat kost je een paar jaar maar dan weet je op een gegeven moment hoe het werkt. Als je werkzaamheden laat doen zoek iemand die weet hoe geen grond (niet) werkt.

Hier kunnen de paarden behoorlijk wat de weide op. In de winter op de paddock. Nu bezig met een wei ophogen zodat die minder nat wordt en ze in het voor en najaar er eerder op kunnen. Met genoeg vorst zijn de paden ook goed begaanbaar.
Zomers altijd teveel gras, zelden sproeien.
Watermanagement is iets belangrijks om over na te denken.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie