Pensionstal veranderen of toch niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kagiwaga

Pensionstal veranderen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 11:32

Het probeem/discussie punt is:
Stal waar het paard nu staat:
2 binnen banen met goede bodem van 40x30 en 60x30 en een buitenbak van ongeveer 60x20.
Stallen van 3x3
hooi en stro zit erbij in en 2kg biks of muesli.
Voor een eigenlandje moet je 200 euro betalen per jaar en deze is nu al te nat om er uberhaubt te komen, het gezamelijke land is geen optie omdat niet alles even vriendelijk is en er wormen in overvloed aanwezig zijn,
Er is een uitgebrijd manege lessen schema waar op een redelijk gedeelte van de dag bijde binnen bakken bezet zijn.
het voor mij erg moeilijk om daar bij te rijden.
Voor les van een eigen instructrische betaal je 2,50 voor niets omdat je geen les hebt van hun instructeur.
Al wil er 8 man doorheen rijden geen probleem...
Ik moet vaak 2 x naar stal om te kijken of mijn paard voldoende eten heeft en zo ja of het geen bende is.
De padocks mag het paard 1 uur per dag in staan en daar is vaak geen plaats meer.
De stal sluit in het weekend om 6 uur.
Ik heb het idee dat ik 9 van de 10 x geen mogelijkheid krijg om te rijden omdat het te druk is.
Wel heeft de stal veel daglicht wat fijn is voor de paarden.
De stal is vrij dicht bij mijn huis (10 min met de auto vs 15 min fietsen)
De prijs exclusief alle toeslagen exclusief uitmesten en exclusief buitenzetten bedraagd zonder eigen landje 275 euro per maand.

Nu heb ik de keus om mijn paard verderweg te stallen voor 180 euro per maand, zeer kleinzalig, al weather buitenbak en de paarden kunnen in iedergeval veel meer naar buiten.
Er zijn wel een stuk minder voorzieningen zoals geen spuitplaats ed.
En het is natuurlijk niet fijn om het paard een stuk verder van huis te hebben

verder bij stallen in de buurt zijn er boekwerken aan regels en het idee dat het niet het eigen paard meer is, of het is een zeer onaangename sweer of dat je alles zelf moet regelen.

Wat kan ik het beste doen?

Serendip90

Re: Pensionstal veranderen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:35

Verhuizen, met een beetje goede all-weather bak kun je alleen als de grond bevroren is niet doorrijden (zelfs die kun je strooien en/of op 1 plek longeren met zijn allen zodat dat stuk "los" blijft.

Je moet plezier hebben in wat je doet. Ik zat met hetzelfde probleem, ga heel veel luxe inleveren, maar ik weet zeker dat ik het bij de nieuwe stal beter naar mijn zin heb :) Ook qua voeren, water bij vullen in de wei etc. Als je geen vertrouwen hebt in je pensionstal zit je nooit met een rustig gevoel thuis. (Tenminste had ik..) En ook voor je paard is het beter... voor mij nooit meer een grote stal iig :p

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:36

Ik zat ook in zo'n soort situatie. Kon amper rijden binnen ivm manegelessen. Buitenbakverlichting was stuk en werd ook niet meer gemaakt. Paard kwam weinig buiten. Sfeer was niet echt fijn. Had daar wel een binnenbak en een bos.

Paard verhuisd naar een kleine stal (3 pensionpaarden). Heel veel land, staan nu nog steeds hele dag buiten. En een goede buitenbak. Heb er geen moment spijt van gehad. Jammer van de binnenbak. Maar paard is wel veel blijer nu. En het scheelt me ook nog eens heel veel geld. Stond voor 325 en nu voor 185.

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 11:38

Ik heb elke keer medeleiden als ik naar huis ga en slaap er niet lekker van,
het is een paard wat diep ongelukkig is als het niet naar buiten mag daar waar de meesten het pikken,
probeerd die van mij de stal uit te rennen

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:38

Het feit dat jij moet gaan controleren of je paard voldoende eten krijgt en of het geen bende is zou mij doen besluiten accuut te verhuizen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:41

Kun je niet buiten rijden als er binnen lessen zijn? Tegen regen en kou kan je je kleden. Alleen als de bak te bevroren is zal dat geen optie zijn maar verder toch wel?

Ik zou met alle punten die jij op noemt er geen 275 euro voor over hebben om mijn paard daar te stallen en dan maar 1 uurtje per dag op de paddock te hebben. Dat vind ik veel te weinig. Ook al is het 100 euro omdat je alles zelf moet doen, je paard staat nog steeds veel op stal als je geen landje bijhuurt (wat trouwens wel erg duur is zeg!).

Als je kan verhuizen zou ik dat doen. Zoek een plek waar je paard meer naar buiten kan en waar jij ook lekkerder in je vel zit. Kleinschalig kan erg fijn zijn maar ook erg beklemmend. Wij staan met 9 pensionpaarden, heerlijk is het daar. Nee de bak is niet altijd super maar er wordt wel goed voor de paarden gezorgd en ze gaan elke dag naar buiten of op de weide of op de paddock met hooi.

Wordt je paard hier slecht gevoerd? Omdat je aangeeft soms 2x per dag te gaan kijken. Kan je niet eens een goed gesprek met de manegehouder aan gaan over veel kleine dingen?
Je hebt natuurlijk niet direct een ander plekje en daarom zou ik ook kijken of je tijdelijk het voor jou hier ook wat fijner kan maken zonder constant bang te zijn dat hij te weinig krijgt.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:42

Wat heb je aan al die luxe als je er geen gebruik van kan maken en je paard slecht verzorgd wordt? Dan kan je 'm beter wat verder weg zetten. Zo te horen worden jullie daar beiden gelukkiger van.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:43

Jeetje wat een geld en dan ook nog bijna niet kunnen rijden en je paard kan er niet uit. En dan moet je ook nog controleren of hij wel te eten heeft. Lijkt me niet zo moeilijk toch? Wegwezen daar en naar die andere stal. Je went heel snel aan alleen een buitenbak en als de bodem goed is dan kun vast al vaker rijden dan nu het geval is. En je paard komt buiten, dat is zeker een verbetering. En je bent nog goedkoper uit ook. Ik zeg doen!

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:46

Denk dat verhuizen de beste optie is. Met iets minder luxe redt je je wel. Belangrijkste is dat je paard er prettig staat, deze naar buiten kan, goed voer krijgt en de rijbaan goed te gebruiken is.

Mijn paarden staan ook niet in de buurt omdat er bij ons in het dorp alleen mogelijkheden zijn om je paard 24/7 op stal te laten staan en daarnaast vele manegelessen gegeven worden waardoor je geen gebruik kunt maken van de rijbanen. Ben 2 jaar geleden van een luxe stal naar minder luxe gegaan en ik heb het prima naar m'n zin.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:47

pff groot gelijk dat je verder gaat zoeken! Kan me voorstellen dat je daar niet lekker van slaapt, lijkt me geen ideale situatie zo!

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 11:48

Ik moet hier ook al zelf alles mesten enz
voor die prijs.
Ik heb het er heel vaak over gehad maar de stalhulpen en eigenaren zijn niet geinteresseerd in het welzijn van de paarden,
enkel in de inmense opbrengst van de manege klanten en de portomonnee van de pension klanten
Zo zat gister mijn hele deken verkeerd bevestigd dat ik er kwam terwijl ik deze de avond ervoor helemaal goed versteld had,
komt mijn moeder sochtens even een appeltje en wat eten brengen, zit alles gedraaid en op zijn allerstrakst bevestigd (wat op bijne zijn lost hoort)
dit schokkeerde mij eigenlijk wel 1 je zit aan mijn paard en meld het niet, en 2 voor het zelfde geld had ze nu haar schoft open

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:49

Ik zou dat ook geen fijne situatie vinden.
Het is misschien wel luxe voor jou daar, maar totaal geen luxe voor je paardje.
Ik zou er ook zeker over denken om te verhuizen. :)

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 11:50

Buitenbaan is overigens voorlopig geen optie,
deze is na erge regen niet te rijden een aantal dagen en niet super veilig naar mijn mening (pijpen omheining)
ook staan er hele hoge waaiende planten naast en is het naast een weg wat mijn paard nog heel erg spannend vind

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:57

Eigenlijk ben ik benieuwd waarom je nog twijfelt over een verhuizing: Je geeft aan dat het paard het niet naar zijn zin heeft op stal (waar hij dus 23 uur per dag staat), lijkt mij reden genoeg om te verhuizen? Welzijn paard gaat altijd voor mijns inziens..

kagiwaga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 11:59

het is dus zo dat ik moet gaan kiezen tussen 4 km en 13 km van huis
dat is een pittig eindje fietsen :+.
maar het scheelt kwa geld ook een heleboel aangezien dat voor ons eigenlijk al net iets te veel van het goede is

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:07

Ik zou toch echt voor het welzijn van mijn paard gaan en dan maar 9 km verder gaan staan. 13 km is niet onoverkomelijk hoor! En als je paard het daar dan veel beter heeft heb jij dat als eigenaar er toch wel voor over of niet?

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:08

Maar het geld wat je niet meer hoeft te besteden voor de stalling kan je misschien gebruiken voor een simpel goedkoop scootertje? Valt de afstand gelijk een stuk mee. Aan je verhaal te lezen heb je niks positiefs er over te zeggen behalve de 4 km afstand...dat zou op dat moment toch wel het laatste zijn waar ik me druk over zou maken. Mijn eisen zijn altijd geweest, paard moet paardwaardig leven en ik moet mij er fijn voelen en kunnen uitoefenen wat ik wil. Is dit niet meer zo? Dan moeten we weer verder zoeken. Bedenk dus zelf ook goed wat jij nou echt belangrijk vind.
Ik weet niet in welke buurt je woont, maar voor dat geld zou ik toch wel echt veeeeeel meer luxe verwachten.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:12

ponyparadijs schreef:
Het feit dat jij moet gaan controleren of je paard voldoende eten krijgt en of het geen bende is zou mij doen besluiten accuut te verhuizen.

Dat heb ik eigenlijk ook..

TS, als ik in je schoenen stond, was ik gegaan.. dan maar verder fietsen..

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:15

Afstand is relatief :') Ik rijd 100 km ervoor :p (nu staat ie 4,5 bij mijnouders vandaan, eerst ook 15, was ook goed te doen op de fiets.... 40 minuten ofzo..)

Sienna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:16

Op die nieuwe stalling zal je vermoedelijk niet twee keer per dag tot daar willen/moeten gaan om alles te checken.
Dan komt het qua kilometers toch op bijna hetzelfde neer?
Inderdaad investeren in een scootertje en jouw paard gelukkig maken...

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:19

begrijp ik nu goed uit je verhaal dat je 275 euro per maand betaald en daar komt dan nog 200 per jaar bij zodat je paard naar buiten kan op een eigen landje?
En je betaalt 2,50 aan de stal als je je eigen instructie laat komen... en dan rijden er doodleuk mensen van je stal in je les?

En idd 2 keer op een dag moeten komen om te controleren dat je paard idd gevoerd is etc, is wel heel erg zeg...helemaal voor het bedrag dat je betaalt. Alleen al dat laatste zou voor mij genoeg reden zijn om per direct te vertrekken

Ik wist het wel als ik jou was; had direct mn spullen en paard gepakt en was naar die kleinere stal vertrokken. Jou luxe wat betreft binnenbakken(die je zo te horen toch nauwelijks kunt gebruiken vanwege manegelessen) en spuitplaats valt in het niet wat jou paard er voor moet inleveren. En je hebt een behoorlijk pittig prijskaartje aan die nauwelijks te gebruiken faciliteiten zitten zeg.

edit: WAT dat bedrag is dan ook nog eens excl uitmesten/buitenzetten etc? halfpension dus... Meid, dit bedoel ik echt niet zo negatief en hard als het nu klinkt wat ik ga zeggen, maar: Je bent knettergek als je daar blijft. 13 km heb je met een auto of scooterje zo gereden hoor; das net 10 min rijden ong
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 17-10-12 12:24, in het totaal 2 keer bewerkt

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:21

Ook ik heb de keus tussen luxe en minder luxe stalling.
Maar zoals ook in jou geval alles is ALTIJD bezet.
Ik hoef me dan geen zorgen te maken betreft de wormen en het voeren. Dat gaat dan wel goed.
Ik ga nu met mijn paard naar een goedkopere stalling en ja het is klein schaliger. we zijn met 15 meiden. (altijd gezellig)
Paarden staan tot eind oktober op de wei en daarna op de paddock.
Het is veel makkelijker overleggen wanneer je les hebt en of je de bak met niemand iedereen of het aantal mensen wil.
Soms is het wat inschikken bijv. in het weekend. Maar het gaat veel gemakkelijker/gemoedelijker dan bij de grote stalling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:22

Alleen al het feit dat je twee keer naar stal moet om te kijken of dat ie wel (voldoende) te eten heeft gekregen, is al te bizar voor woorden.

Dan maar geen spuitplaats en wat verder rijden hoor.. 't gaat om je paard.. En van fietsen krijg je een aanzienlijke conditie, en er zijn vaak wel wat binnendoor routes wat je toch al wat tijd kan schelen :)

Voor mij zou de keuze heeel makkelijk zijn.. Spullen pakken wegwezen.
Dan maar geen binnenbak en spuitplaats.. Buiten kan je een dikke jas en thermokleding aandoen, er is vast wel ergens een watervoorziening, emmertjes water kan je ook benen mee schoonmaken e.d. mocht dit nodig zijn, paard komt buiten en krijgt in ieder geval fatsoenlijk te eten. Dan maar 1x wat langer fietsen ipv 2 keer kort.

Maar goed, dat ben ik. :+

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:29

idd als je bij die nieuw stal er wel op kunt vertrouwen dat ze doen wat zij horen te leveren voor je pensiongeld, gaat dit je alleen maar tijd schelen, omdat je niet langer 2 keer op een dag er heen moet.

Om maar niet te spreken over de frustraties die je voelt als je je paard weer in een vieze stal zonder voer aantreft

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:39

Volgens mij weet jouw gevoel heel best wat je moet doen ;) Zoals iemand al zei, koop een leuk niet te duur brommertje en op naar die leuke kleinschalige stal met buitenbak :j Het welbevinden van je paard is echt het belangrijkste en volgens mij ga jij het er zelf ook veel leuker hebben!